Fremsat den 23. april 2025 af forsvarsministeren (Troels Lund Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om forsvarets
formål, opgaver og organisation m.v.
(Bekæmpelse af ulovlig droneaktivitet
ved militære områder m.v.)
§ 1
I lov om forsvarets formål, opgaver og
organisation m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 582 af 24. maj
2017, som ændret ved § 3 i lov nr. 708 af 8. juni 2018,
foretages følgende ændring:
1.
Efter § 15 indsættes:
»§ 15 a. Forsvaret kan
neutralisere droner, der ulovligt befinder sig i en
flyveforbudszone, ved henholdsvis militære områder,
midlertidige militære områder,
flådefartøjer, militære luftfartøjer og
afmærkede militærkolonner samt ved civillisteslotte
under forsvarets bevogtning.
Stk. 2. I
øvelsesøjemed kan forsvaret efter samtykke fra
droneejeren eller fjernpiloten neutralisere droner, der befinder
sig i de zoner, der er nævnt i stk. 1.
Stk. 3. Lov om
radioudstyr og elektromagnetiske forhold og lov om radiofrekvenser
finder ikke anvendelse på forsvarets aktiviteter efter stk. 1
og 2.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2025.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som henholdsvis de
færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning og baggrund | 2. | Lovforslagets nærmere indhold | | 2.1. | Gældende ret | | | 2.1.1. | Flyvning med droner ved militære
områder m.v. | | | 2.1.2. | Neutralisering af droner | | | | 2.1.2.1. | Retsplejeloven | | | | 2.1.2.2. | Forsvarsloven | | | | 2.1.2.3. | Straffeloven | | | | 2.1.2.4. | Radioudstyrsloven og frekvensloven | | 2.2. | Forsvarsministeriets overvejelser | | 2.3. | Den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Klimamæssige konsekvenser | 7. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning og
baggrund
Forsvaret har gennem de seneste år
oplevet en øget ulovlig droneaktivitet ved bl.a.
militære områder. Samtidig bliver droner i stigende
grad anvendt til bl.a. spionage, sabotage og terrorisme. Derudover
kan droner ved deres blotte tilstedeværelse forstyrre
Forsvarets aktiviteter, herunder påvirke flyvesikkerheden ved
militære flyvestationer.
Droner er i dag let tilgængelige, og de
kan købes på det private marked. Endvidere er droner
typisk udstyret med kameraer, der kan levere billeder og videoer i
høj opløsning. Visse af de større droner kan
også bære og fragte sprængladninger og lignende.
Droner, der befinder sig i en flyveforbudszone ved militære
områder m.v., kan dermed udgøre en væsentlig
risiko for den nationale sikkerhed.
Der er både EU-retligt og nationalt
fastsat regler for, hvor og under hvilke omstændigheder der
må flyves med droner, der også kaldes ubemandede
luftfartøjer. Reglerne for flyvning med droner findes i dag
bl.a. i bekendtgørelse nr. 1649 af 12. december 2023 om
supplerende bestemmelser til gennemførelsesforordning (EU)
2019/947 om regler og procedurer for operation af ubemandede
luftfartøjer (dronebekendtgørelsen).
Dronebekendtgørelsen fastsætter
bl.a. flyveforbudszoner (zoner, hvor der ikke må flyves med
droner) ved militære områder m.v. Flyvning i strid med
de fastsatte flyveforbudszoner kan efter
dronebekendtgørelsen straffes med bøde, men
bekendtgørelsen indeholder ikke hjemmel til at neutralisere
droner gennem eksempelvis påvirkning, forstyrrelse,
uskadeliggørelse og tilintetgørelse. Politiet har
under visse omstændigheder hjemmel i politiloven og
retsplejeloven til at neutralisere droner, der udgør en
trussel.
Forsvarsministeriet anser det for at
være afgørende for varetagelsen af den nationale
sikkerhed - herunder beskyttelsen af Forsvaret og allierede styrker
her i landet - samt for den ydre bevogtning af de kongelige slotte
og palæer, at Forsvaret har mulighed for efter en konkret
vurdering at reagere hurtigt og effektivt på droner, der
ulovligt befinder sig ved militære områder m.v., hvor
der efter dronebekendtgørelsen som udgangspunkt er
flyveforbud.
Det foreslås med dette lovforslag, at
Forsvaret får hjemmel til at neutralisere droner, der
ulovligt befinder sig i en flyveforbudszone, ved henholdsvis
militære områder, midlertidige militære
områder, flådefartøjer, militære
luftfartøjer og afmærkede militærkolonner samt
ved civillisteslotte under Forsvarets bevogtning. Det svarer til de
militære områder m.v., hvor der efter
dronebekendtgørelsen er fastsat flyveforbudszoner.
Lovforslaget vil endvidere indebære, at
Forsvaret i øvelsesøjemed efter samtykke fra
droneejeren eller fjernpiloten vil kunne neutralisere droner, der
befinder sig i de zoner ved militære områder m.v., hvor
der efter dronebekendtgørelsen er flyveforbud.
Lovforslaget er en del af et bredere arbejde i
regeringen, som skal sikre en tidssvarende regulering af
droneområdet.
Henset til den hastige teknologiske udvikling
på droneområdet lægges der med lovforslaget op
til, at Forsvaret får frit valg i forhold til, hvilke midler
Forsvaret vil anvende til at neutralisere en drone. Det
forudsættes dog, at Forsvarets neutralisering af droner vil
blive tilrettelagt på en måde, hvorefter der alene vil
være en lav risiko for, at udenforstående bliver
påvirket af Forsvarets aktiviteter. I dag vil neutralisering
eksempelvis kunne ske ved kinetiske modforanstaltninger (fysisk
nedtagning) eller elektroniske modforanstaltninger (såsom
jamming). For at give Forsvaret mulighed for at anvende
elektroniske modforanstaltninger lægges der med lovforslaget
op til at fravige lov om radioudstyr og elektromagnetiske forhold
og lov om radiofrekvenser.
2. Lovforslagets
nærmere indhold
2.1. Gældende
ret
2.1.1. Flyvning med
droner ved militære områder m.v.
Efter § 126 a i lov om luftfart, jf.
lovbekendtgørelse nr. 118 af 31. januar 2024
(luftfartsloven), forstås ved en drone ethvert ubemandet
luftfartøj, der opereres eller er beregnet til at operere
autonomt eller blive fjernstyret uden en pilot ombord.
Der er både EU-retligt og nationalt
fastsat regler for, hvor og under hvilke omstændigheder der
må flyves med droner.
Den EU-retlige regulering af flyvning med
droner findes bl.a. i Kommissionens gennemførelsesforordning
(EU) 2019/947 af 24. maj 2019 om regler og procedurer for operation
af ubemandede luftfartøjer (droneforordningen).
Droneforordningen fastsætter de nærmere bestemmelser
for operation af ubemandede luftfartøjssystemer (det vil
sige flyvning med droner) samt for personale, herunder fjernpiloter
og organisationer, der er involveret i disse operationer.
Droneforordningen er suppleret af reglerne i
Trafikstyrelsens bekendtgørelse nr. 1649 af 12. december
2023 om supplerende bestemmelser til
gennemførelsesforordning (EU) 2019/947 om regler og
procedurer for operation af ubemandede luftfartøjer
(dronebekendtgørelsen).
Dronebekendtgørelsen fastsætter
bl.a. i § 9 regler om afstandskrav til såkaldte
flyvesikringskritiske områder. Flyvesikringskritiske
områder er områder, hvor der er særlig stor
risiko for sammenstød med andre luftfartøjer eller
lavthængende genstande, som vil kunne resultere i et
havari.
Det følger af
dronebekendtgørelsens § 9, stk. 1, bl.a., at
droneoperationer ikke må finde sted nærmere end 8 km
horisontal afstand fra en bane på en militær
flyvestation. Er fjernpiloten indehaver af et kompetencecertifikat,
må droneoperationer finde sted fra 5 km indtil 3 km
horisontal afstand fra en bane på en militær
flyvestation, og flyvehøjden må ikke overstige 40
meter over banehøjden, jf. bekendtgørelsens § 9,
stk. 2. Er fjernpiloten indehaver af et kompetencecertifikat,
må droneoperationer finde sted fra 3 km indtil 2 km
horisontal afstand fra en bane på en militær
flyvestation, og flyvehøjden må ikke overstige 30
meter over banehøjden, jf. bekendtgørelsens § 9,
stk. 3.
Trafikstyrelsen har i medfør af
dronebekendtgørelsens § 30 udstedt en generel
dispensation til, at en fjernpilot, der er indehaver af et
kompetencecertifikat, må flyve i afstanden fra 8 km indtil 5
km fra den militære flyvestation, jf. § 9 i
dronebekendtgørelsen, når flyvehøjden ikke
overstiger 40 meter over banehøjden.
Trafikstyrelsen kan i medfør af
dronebekendtgørelsens § 9, stk. 4, give tilladelse til,
at bekendtgørelsens § 9, stk. 1-3, fraviges.
Tilladelsen kan gives, bl.a. hvis droneoperationen har et
samfundsnyttigt, forskningsmæssigt eller kommercielt
formål, droneoperationen er nødvendig, og
formålet med opgaven i væsentlighed forspildes,
fordyres eller på anden måde forringes, hvis den skal
gennemføres på en anden måde end med en drone.
Derudover er det en betingelse, at fjernpiloten har et
kompetencecertifikat, jf. bekendtgørelsens § 9, stk. 4,
nr. 3.
Dronebekendtgørelsen fastsætter i
§ 12 regler om droneoperationer ved civillisteslotte og
kulturejendomme og -slotte.
Det følger af
dronebekendtgørelsens § 12, stk. 1, at droneoperationer
som udgangspunkt ikke må finde sted nærmere end 150
meter horisontal afstand fra følgende civillisteslotte: 1)
De fire palæer på Amalienborg, 2) Fredensborg Slot, 3)
Sorgenfri Slot, 4) Gråsten Slot, 5) Jagtslottet Eremitagen og
6) Amaliegade 18 (Det Gule Palæ), jf. dog
bekendtgørelsens § 12, stk. 4-6.
Det følger af
dronebekendtgørelsens § 12, stk. 4, at Trafikstyrelsen
eller den, som Trafikstyrelsen efter forudgående aftale
overlader beføjelsen efter § 152 i luftfartsloven, i
særlige tilfælde kan give tilladelse til
droneoperationen, hvis ansøgeren kan godtgøre, dels
at droneoperationen har et samfundsnyttigt, kommercielt eller
forskningsmæssigt formål, dels at droneoperationen er
nødvendig, og formålet med opgaven i
væsentlighed forspildes, fordyres eller på anden
måde forringes, hvis den skal gennemføres på en
anden måde end med en drone. Derudover følger det af
bestemmelsen, at fjernpiloten skal have et
kompetencecertifikat.
Det følger af
dronebekendtgørelsens § 12, stk. 5, at hvis et
civillisteslot er under Forsvarets bevogtning, skal Forsvarets
samtykke indhentes. Droneoperationer må i sådanne
tilfælde ikke finde sted nærmere end 300 meter
horisontal afstand fra slottet uden tilladelse.
I dronebekendtgørelsens § 13 er
der fastsat regler om afstandskrav til militære områder
og fartøjer.
Det følger af
dronebekendtgørelsens § 13, stk. 1, at droneoperationer
ikke må finde sted nærmere end 1000 meter horisontal
afstand fra militære områder, herunder
skydeterræner og andre øvelsesområder, og
midlertidige militære områder, medmindre der forinden
er indhentet tilladelse fra Forsvarskommandoen.
Efter dronebekendtgørelsens § 13,
stk. 2, må droneoperationer ikke finde sted nærmere end
300 meter horisontal afstand fra militært område, der
ligger i en byzone, medmindre der forinden er indhentet tilladelse
fra Forsvarskommandoen.
Droneoperationer må ikke finde sted
nærmere end 1000 meter horisontal afstand fra militære
luftfartøjer og afmærkede militærkolonner,
medmindre der forinden er indhentet tilladelse fra
Forsvarskommandoen, jf. dronebekendtgørelsens § 13,
stk. 3.
Det følger af
dronebekendtgørelsens § 13, stk. 4, at droneoperationer
ikke må finde sted nærmere end 300 meter horisontal
afstand fra militære flådefartøjer, der ligger
til kaj i en havn, der ikke er en flådehavn, medmindre der
forinden er indhentet tilladelse fra Forsvarskommandoen. Når
et flådefartøj er lagt fra land, må en
droneoperation ikke finde sted nærmere end 1000 meter
horisontal afstand fra flådefartøjer, medmindre der
forinden er indhentet tilladelse fra Forsvarskommandoen.
Flyveforbudszonen for droner omkring flådefartøjer
strækker sig dog i intet tilfælde mere end 300 meter
ind over land målt fra højeste daglige
vandstandslinje.
Dronebekendtgørelsen fastsætter i
bekendtgørelsens §§ 28 og 29 regler om
droneoperationer tæt på eller over
flyvesikringskritiske områder og andre geografiske
dronezoner.
Det følger af
dronebekendtgørelsens § 28, stk. 1, at en offentlig
myndighed kan foretage operative operationer over områder
samt over flyvehøjder eller tættere på end de
afstandskrav, der bl.a. er fastsat for indehavere af
kompetencecertifikat i bekendtgørelsens § 9, efter
procedurer aftalt mellem den offentlige myndighed og
Trafikstyrelsen.
Efter dronebekendtgørelsens § 29,
stk. 1, 1. pkt. kan en offentlig myndighed foretage operative
operationer over eller horisontalt tættere på end de
afstandskrav, der er fastsat for områder og bygninger, som
bl.a. er omfattet af bekendtgørelsens §§ 9-19.
Det følger desuden af
dronebekendtgørelsens § 30 vedrørende
dispensation, at Trafikstyrelsen i særlige tilfælde kan
dispensere fra bestemmelserne, herunder afstandskrav og
kompetencekrav, i bekendtgørelsen, når det
skønnes foreneligt med de hensyn, der ligger til grund for
de pågældende bestemmelser, herunder internationale
bestemmelser på området. Rigspolitiet og
Forsvarskommandoen skal give samtykke, hvis Trafikstyrelsen
dispenserer fra bestemmelserne i § 9 og §§
11-13.
Overtrædelse af bestemmelserne i
dronebekendtgørelsens § 9, stk. 1-3, § 12, stk.
1-3 og stk. 5, samt § 13 straffes med bøde, jf.
bekendtgørelsens § 33, stk. 1.
Politiet er ikke omfattet af
dronebekendtgørelsen, herunder flyveforbudsbestemmelserne.
Det følger af § 2 i bekendtgørelse nr. 2274 af
29. december 2020 om politiets anvendelse af droner, at politiets
anvendelse af droner til brug for løsningen af
politimæssige opgaver samt for politiets uddannelses- og
øvelsesvirksomhed er undtaget fra § 126 b i
luftfartsloven og forskrifter udstedt med hjemmel i
bestemmelsen.
2.1.2. Neutralisering af droner
Dronebekendtgørelsen indeholder ikke
hjemmel til at neutralisere droner.
Politiet har imidlertid under visse
omstændigheder hjemmel til at neutralisere droner, der
udgør en trussel.
2.1.2.1. Retsplejeloven
Politiet har i retsplejeloven under visse
betingelser hjemmel til at forstyrre eller afbryde radio- og
telekommunikation i et område.
Det følger således af
retsplejelovens § 791 c, stk. 1, at politiet kan forstyrre
eller afbryde radio- eller telekommunikation i et område,
hvis der er afgørende grunde til det med henblik på at
forebygge, at der i det pågældende område vil
blive begået en lovovertrædelse, der efter loven kan
straffes med fængsel i 6 år eller derover, eller en
forsætlig overtrædelse af straffelovens kapitel 12
eller 13, og som kan medføre fare for menneskers liv eller
velfærd eller for betydelige samfundsværdier.
Efter retsplejelovens § 791 c, stk. 3,
sker indgreb efter stk. 1 efter rettens kendelse. Såfremt
indgrebets øjemed ville forspildes, dersom retskendelse
skulle afventes, kan politiet træffe beslutning om at
foretage indgrebet, jf. retsplejelovens § 791 c, stk. 4, 1.
pkt.
Hjemlen i retsplejelovens § 791 c, stk.
1, tager navnlig sigte på forhindring af terrorhandlinger.
Anvendelse af elektroniske modforanstaltninger til at forstyrre
signalet til droner vil være omfattet af bestemmelsen, f.eks.
hvis dronerne måtte blive anvendt som led i terrorangreb
eller anden alvorlig kriminalitet. Eftersom overtrædelse af
reglerne i dronebekendtgørelsen og eventuelle andre
relevante regler alene straffes med bøde, vil dette dog ikke
i sig selv opfylde kriterierne for anvendelse af retsplejelovens
§ 791 c, stk. 1. Hjemlen vil således alene kunne bringes
i anvendelse i tilfælde, hvor en drone anvendes på en
sådan måde, at de i bestemmelsen fastsatte krav til
strafferammer og farevurdering er opfyldt.
2.1.2.2. Forsvarsloven
Lov om forsvarets formål, opgaver og
organisation m.v. (forsvarsloven), jf. lovbekendtgørelse nr.
582 af 24. maj 2017, regulerer Forsvarets formål, opgaver og
organisation m.v.
Efter forsvarslovens § 4 skal forsvaret
kunne konstatere og afvise krænkelser af dansk
suverænitet og varetage myndighedsopgaver. Med hjemmel i
denne bestemmelse kan Forsvaret som led i afvisningsberedskabet og
håndhævelsen af dansk suverænitet bl.a.
neutralisere droner, der måtte blive benyttet til at
krænke dansk suverænitet, herunder ved at krænke
dansk territorialhøjhed.
Derudover følger det af forsvarslovens
§ 17, stk. 1, nr. 3, at forsvarsministeren under krig eller
andre ekstraordinære forhold kan regulere og kontrollere
lufttrafik inden for dansk luftrum og uden for dette udøve
kontrol med danske flys lufttrafik. Lufttrafik omfatter også
flyvning med droner, som derfor vil være omfattet af
bestemmelsen, der dog som nævnt kun finder anvendelse under
krig eller andre ekstraordinære forhold.
Forsvarsloven indeholder ikke i øvrigt
hjemmel til at neutralisere droner.
2.1.2.3. Straffeloven
Neutralisering af droner ved militære
områder m.v. vil efter omstændighederne kunne omfattes
af straffelovens § 13 om nødværge.
Det følger af straffelovens § 13,
stk. 1, at handlinger foretagne i nødværge er
straffri, for så vidt de har været nødvendige
for at modstå eller afværge et påbegyndt eller
overhængende uretmæssigt angreb og ikke åbenbart
går ud over, hvad der under hensyn til angrebets farlighed,
angriberens person og det angrebne retsgodes betydning er
forsvarligt.
Det vil være domstolene, som i sidste
ende vil skulle foretage vurderingen af, om en handling,
såsom neutraliseringen af en drone, var en straffri
nødværgehandling i den pågældende
situation.
2.1.2.4. Radioudstyrsloven og frekvensloven
Det udstyr, som Forsvaret vil skulle anvende
til brug for elektroniske modforanstaltninger mod droner, vil som
udgangspunkt være omfattet af lov om radioudstyr og
elektromagnetiske forhold (radioudstyrsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 958 af 22. juni 2022, som ændret
ved § 1 i lov nr. 1555 af 12. december 2023.
Radioudstyrsloven gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/53/EU af 16.
april 2014 om harmonisering af medlemsstaternes love om
tilgængeliggørelse af radioudstyr på markedet og
om ophævelse af direktiv 1999/5/EF (radioudstyrsdirektivet),
og direktiv 2014/30/EU af 26. februar 2014 om harmonisering af
medlemsstaternes love om elektromagnetisk kompatibilitet
(EMC-direktivet).
Efter radioudstyrsdirektivets artikel 1, stk.
3, finder direktivet imidlertid ikke anvendelse på
radioudstyr, der udelukkende anvendes i forbindelse med aktiviteter
vedrørende den offentlige sikkerhed, forsvar, statens
sikkerhed, herunder statens økonomiske stabilitet, hvis der
er tale om aktiviteter, der vedrører statslige
sikkerhedsanliggender, eller med statens aktiviteter på det
strafferetlige område.
Radioudstyrsloven indeholder bestemmelser om
apparater og radioudstyr, som bringes i omsætning og
gøres tilgængelige på markedet, og på
apparater, radioudstyr og faste anlæg, som tilsluttes og
anvendes.
Det følger af radioudstyrslovens §
1, stk. 5, at Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur (nu
Digitaliseringsstyrelsen) fastsætter nærmere regler om,
at loven eller dele heraf ikke finder anvendelse på
apparater, faste anlæg og radioudstyr, der udelukkende
anvendes i forbindelse med aktiviteter vedrørende
forsvaret.
Det fremgår bl.a. af
bemærkningerne til radioudstyrslovens § 1, stk. 5, jf.
Folketingstidende 2015-16, tillæg A, L 92, som fremsat den
16. december 2015, side 26, at det alene er produkter, som er
udviklet, konstrueret og fremstillet til militære
formål og udelukkende anvendes i forbindelse med aktiviteter
vedrørende forsvaret, der er omfattet af undtagelsen.
Det fremgår endvidere af
bemærkningerne til radioudstyrslovens § 1, stk. 5,
at erhvervsdrivende kan sælge apparater, faste anlæg
eller radioudstyr til forsvaret, selvom de pågældende
produkter ikke er i overensstemmelse med lovforslaget eller regler
udstedt i medfør heraf, under forudsætning af, at
produkterne er udviklet, konstrueret og fremstillet til
militære formål og alene anvendes af forsvaret i
forbindelse med dets aktiviteter.
Bestemmelsen er udmøntet i § 1,
stk. 3, i bekendtgørelse nr. 1710 af 12. december 2023 om
radioudstyr og elektromagnetiske forhold, hvoraf fremgår, at
radioudstyrsloven og bekendtgørelsen ikke finder anvendelse
på apparater, faste anlæg og radioudstyr, som
udelukkende anvendes i forbindelse med forsvarets aktiviteter.
Det udstyr, som Forsvaret vil anvende til brug
for elektroniske modforanstaltninger mod droner, vil som
udgangspunkt være omfattet af undtagelsesbestemmelsen. Det
kan imidlertid ikke udelukkes, at der vil kunne opstå
situationer, hvor Forsvaret har brug for at anskaffe udstyr, der
ikke er omfattet af undtagelsesbestemmelsen i
bekendtgørelsens § 1, stk. 3, hvorefter udstyret vil
være omfattet af loven og bekendtgørelsen.
Det følger af radioudstyrslovens §
3 og § 17, stk. 1, nr. 2, at et apparat eller radioudstyr skal
være konstrueret således, at apparatet eller
radioudstyret ikke frembringer kraftigere elektromagnetiske
forstyrrelser, end at andre apparater, faste anlæg eller
radioudstyr kan fungere efter hensigten.
I det omfang de apparater eller radioudstyr
(f.eks. jamming-udstyr), som Forsvaret vil anvende til brug for
elektroniske modforanstaltninger mod droner, er omfattet af
radioudstyrsloven, vil det ikke være lovligt for Forsvaret at
anvende dem.
Derudover kan der ved anvendelse af
elektroniske modforanstaltninger, som f.eks. jamming, anvendes
udstyr, der tilsigtet udsender radiofrekvenser med henblik på
at forstyrre andre produkters signal, herunder en drone. En
sådan anvendelse af radiofrekvenser er reguleret i lov om
radiofrekvenser (frekvensloven), jf. lovbekendtgørelse nr.
151 af 7. januar 2021.
Frekvensloven gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2018/1972/EU af 11.
december 2018 om oprettelse af en europæisk kodeks for
elektronisk kommunikation (omarbejdning).
Ifølge direktivets artikel 1, stk. 3,
litra c, berører direktivet imidlertid ikke tiltag, der
gennemføres af medlemsstaterne ud fra hensynet til den
offentlige orden og den offentlige sikkerhed og til forsvaret.
Det følger af frekvenslovens § 6,
stk. 1, at anvendelse af radiofrekvenser alene kan ske på
grundlag af tilladelse udstedt af Energistyrelsen (nu
Digitaliseringsstyrelsen), jf. dog frekvenslovens § 6, stk.
2-5.
Det følger af frekvenslovens § 6,
stk. 2, at Energistyrelsen (nu Digitaliseringsstyrelsen)
fastsætter regler om, at visse radiofrekvenser kan anvendes
uden tilladelse, og fastsætter regler for denne
anvendelse.
Bestemmelsen er udmøntet i
bekendtgørelse nr. 1234 af 25. november 2024 om anvendelse
af radiofrekvenser uden tilladelse samt om
amatørradioprøver og kaldesignaler m.v.
Bekendtgørelsen fastsætter bl.a. de nærmere
rammer for tilladelsesfri anvendelse af frekvenser.
Det følger af frekvenslovens § 6,
stk. 4, at klima-, energi- og forsyningsministeren (nu
digitaliseringsministeren) efter forhandling med forsvarsministeren
kan fastsætte regler om forsvarets anvendelse af
radiofrekvenser, herunder at forsvarets anvendelse af
radiofrekvenser kan ske uden tilladelse.
Bestemmelsen er udmøntet i
bekendtgørelse nr. 689 af 10. juni 2024 om forsvarets
anvendelse af radiofrekvenser. Bekendtgørelsen
fastsætter regler for Forsvarets anvendelse af
radiofrekvenser, der er afsat til eksklusiv militær
anvendelse. Bekendtgørelsen fastsætter derimod ikke
regler om, at Forsvaret kan anvende øvrige radiofrekvenser
uden tilladelse.
2.2. Forsvarsministeriets overvejelser
Efter Forsvarsministeriets opfattelse er der i
gældende ret ikke den fornødne hjemmel for Forsvaret
til at neutralisere droner, der ulovligt befinder sig i en
flyveforbudszone, ved militære områder m.v.
Forsvarslovens § 4 vil typisk ikke kunne
anvendes, idet den forudsætter, at droneaktiviteten kan
tilskrives en fremmed stats suverænitetskrænkende
handling. Forsvarslovens § 17 forudsætter, at der er
tale om krig eller andre ekstraordinære forhold.
Forsvarets neutralisering af droner vil
således i dag i praksis skulle ske inden for rammerne af
straffelovens § 13 om nødværge. For at
straffelovens § 13 kan anvendes, vil neutraliseringen af
dronen bl.a. skulle være nødvendig for at modstå
eller afværge et påbegyndt eller overhængende
uretmæssigt angreb.
Imidlertid vil der for Forsvaret dels
være behov for at kunne neutralisere droner, som udgør
en spionagerisiko, dels være behov for at kunne neutralisere
eventuelle angrebsdroner på et tidspunkt, hvor et egentligt
angreb endnu ikke vil kunne anses for overhængende eller
påbegyndt.
Set i lyset af den stigende trussel, som
droner generelt udgør, er der således efter
Forsvarsministeriets opfattelse behov for, at Forsvaret
fremadrettet har hjemmel til at kunne neutralisere droner, der
ulovligt befinder sig i en flyveforbudszone, ved henholdsvis
militære områder, midlertidige militære
områder, flådefartøjer, militære
luftfartøjer og afmærkede militærkolonner samt
ved civillisteslotte under Forsvarets bevogtning.
Det er således afgørende for
beskyttelsen af Forsvaret og allierede styrker her i landet, samt
for den ydre bevogtning af de kongelige slotte og palæer, at
Forsvaret har mulighed for at reagere hurtigt og effektivt på
droner, der ulovligt befinder sig ved militære områder
m.v., hvor der efter dronebekendtgørelsen er
flyveforbud.
Forsvarsministeriet har overvejet, om der som
led i den foreslåede hjemmel bør etableres en ordning,
hvor Forsvaret skal indhente en retskendelse, forinden en drone
neutraliseres.
Det vil imidlertid sjældent være
praktisk muligt at indhente en retskendelse forud for
neutralisering af en drone, idet der så godt som altid vil
være tale om en akut opstået situation, hvor
øjemedet ville forspildes, hvis Forsvaret skulle afvente
rettens kendelse.
I det omfang de apparater eller radioudstyr
(f.eks. jamming-udstyr), som Forsvaret vil anvende til brug for
elektroniske modforanstaltninger mod droner, er omfattet af
radioudstyrsloven, vil det i dag ikke være lovligt for
Forsvaret at anvende dem.
Det er derfor Forsvarsministeriets opfattelse,
at radioudstyrsloven bør fraviges for at muliggøre
Forsvarets neutralisering af droner, der ulovligt befinder sig i en
flyveforbudszone, ved militære områder m.v.
Frekvensloven er som udgangspunkt til hinder
for Forsvarets brug af elektroniske modforanstaltninger mod droner.
Det er derfor Forsvarsministeriets opfattelse, at frekvensloven
bør fraviges for at muliggøre Forsvarets
neutralisering af droner, der ulovligt befinder sig i en
flyveforbudszone, ved militære områder m.v.
Det er i øvrigt Forsvarsministeriets
opfattelse, at Forsvaret tillige i øvelsesøjemed
efter samtykke fra droneejeren eller fjernpiloten bør kunne
neutralisere droner, der befinder sig i de zoner ved militære
områder m.v., hvor der efter dronebekendtgørelsen er
flyveforbud.
Da der i øvelsessituationer typisk vil
være tale om neutralisering af egne eller samarbejdspartneres
droner, kræver dette som udgangspunkt ikke hjemmel. Ved brug
af elektroniske modforanstaltninger som led i
øvelsesaktivitet kan der imidlertid være behov for en
undtagelse fra reglerne i radioudstyrsloven og frekvensloven.
2.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at Forsvaret får
hjemmel til at neutralisere droner, der ulovligt befinder sig i en
flyveforbudszone, ved henholdsvis militære områder,
midlertidige militære områder,
flådefartøjer, militære luftfartøjer og
afmærkede militærkolonner samt ved civillisteslotte
under Forsvarets bevogtning. Det svarer til de militære
områder m.v., hvor der efter dronebekendtgørelsen er
fastsat flyveforbudszoner.
Ved ulovlig flyvning forstås flyvning i
strid med dronebekendtgørelsens flyveforbudszoner samt
flyvning i strid med en eventuel tilladelse eller dispensation
meddelt efter dronebekendtgørelsen. Eksempelvis vil
droneaktivitet til formål, der ikke er omfattet af
tilladelsen eller dispensationen - såsom spionage mod
Forsvaret - være ulovlig.
Det bemærkes, at der er tale om
eksisterende flyveforbudszoner, og der er således ikke tale
om en ændring af gældende ret i forhold til, hvor
flyvning med droner må ske.
Forsvaret vil med den foreslåede ordning
få frit valg i forhold til, hvilke midler Forsvaret anvender
til at neutralisere en drone. Forsvaret vil i den forbindelse kunne
neutralisere droner gennem bl.a. påvirkning, forstyrrelse,
uskadeliggørelse og tilintetgørelse af dronen.
Neutralisering vil således skulle fortolkes bredt.
I dag vil neutralisering eksempelvis kunne ske
ved kinetiske modforanstaltninger, såsom fysisk nedskydning
eller indfangning, eller elektroniske modforanstaltninger,
såsom jamming (udsendelse af elektromagnetiske
bølger, som forstyrrer styringssignalet mellem dronen og
fjernpiloten), spoofing (udsendelse af f.eks. GPS-styringssignaler,
hvorved dronen omdirigeres) eller cyber-takeover (hvor dronen kan
tvinges til at flyve til en forudbestemt landingszone eller flyve
retur til dronens "hjem-position").
Forsvaret vil desuden som led i
neutraliseringen af droner kunne detektere og identificere droner.
Den foreslåede ordning giver dog ikke hjemmel til, at
Forsvaret i forbindelse med identificering og detektering af droner
kan foretage indgreb i rettigheder omfattet af grundlovens §
72.
Det forudsættes, at Forsvaret vil
koordinere med øvrige relevante myndigheder, herunder
navnlig politiet, for at sikre, at øvrige myndigheders
droner identificeres, således at disse ikke forveksles med
droner, der ulovligt befinder sig i en flyveforbudszone.
Det forudsættes derudover, at Forsvaret
i overensstemmelse med det forvaltningsretlige
proportionalitetsprincip vil anvende den mindst indgribende
foranstaltning m.v. blandt dem, der er egnede, og at
foranstaltningen m.v. skal stå i rimeligt forhold til det
mål, der forfølges. Det betyder også, at
eksempelvis fysisk nedskydning, der indebærer, at dronen
bliver ødelagt, alene vil kunne anvendes i situationer, hvor
andre mindre indgribende foranstaltninger ikke vurderes
formålstjenlige, eller hvor tiden ikke tillader mindre
indgribende foranstaltninger.
Forsvarets neutralisering af droner vil
herudover skulle tilrettelægges på en måde,
hvorefter der alene vil være en lav risiko for, at
udenforstående bliver påvirket af Forsvarets
aktiviteter.
For at kunne etablere og vedligeholde et
retvisende risikobillede vil Forsvaret sikre, at der er en
løbende dialog med relevante interessenter, herunder
eksempelvis repræsentanter for civile lufthavne, som ligger i
nærheden af militære områder m.v., og
telebranchen.
Det forudsættes i den forbindelse, at
Forsvaret vil udarbejde klare procedurer for
risikohåndtering, herunder for koordination og
kommunikation.
Det kan imidlertid ikke helt udelukkes, at
Forsvarets neutralisering af droner ved brug af eksempelvis jamming
vil kunne forårsage forstyrrelser i telenet og -tjenester af
kortere varighed. Forsvaret vil derfor i relevant omfang orientere
interessenter, herunder repræsentanter for telebranchen,
såfremt Forsvaret vurderer, at brugen af eksempelvis jamming
må antages at have forårsaget forstyrrelser i telenet
og -tjenester. Forsvaret vil dog kunne undlade at foretage en
sådan orientering, såfremt hensyn til statens sikkerhed
taler derimod.
Det foreslås desuden, at Forsvaret i
øvelsesøjemed får hjemmel til efter samtykke
fra droneejeren eller fjernpiloten at neutralisere droner, der
befinder sig i de zoner ved militære områder m.v., hvor
der efter dronebekendtgørelsen er flyveforbud.
Begrebet fjernpilot skal forstås i
overensstemmelse med definitionen i dronebekendtgørelsens
§ 2, stk. 1, nr. 9, hvorefter en fjernpilot skal forstås
som en fysisk person, der er ansvarlig for sikker udførelse
af en flyvning af en drone ved at betjene dets styregrejer enten
manuelt eller, når dronen flyver automatisk, ved at
overvåge dets kurs og til enhver tid være i stand til
at gribe ind og ændre kursen.
Det forudsættes, at Forsvaret i
øvelsesøjemed vil tilrettelægge neutralisering
af droner, således at der vil være en meget lav risiko
for, at udenforstående påvirkes.
Desuden foreslås det, at
radioudstyrsloven og frekvensloven ikke skal finde anvendelse
på Forsvarets aktiviteter efter den foreslåede
ordning.
Den foreslåede fravigelse af
radioudstyrsloven vil medføre, at Forsvaret til brug for
neutralisering af droner efter den foreslåede ordning vil
kunne anvende apparater eller radioudstyr, der udsender
elektromagnetiske bølger, som vil kunne forstyrre
øvrige apparater eller radioudstyr, der anvender samme
frekvens.
Den foreslåede fravigelse af
frekvensloven vil medføre, at Forsvaret til brug for
neutralisering af droner efter den foreslåede ordning vil
kunne anvende radiofrekvenser, som andre har tilladelse til at
benytte, eller anvende radiofrekvenser, som må anvendes uden
tilladelse efter bekendtgørelse om anvendelse af
radiofrekvenser uden tilladelse samt om
amatørradioprøver og kaldesignaler m.v., i strid med
de rammer, som i medfør af bekendtgørelsen
gælder for den tilladelsesfri anvendelse af de
pågældende radiofrekvenser.
3. Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige.
Principperne for digitaliseringsklar
lovgivning er ikke relevante for lovforslaget.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige
konsekvenser.
7. Miljø- og
naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljø- og
naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 7. februar til den 7. marts 2025 (29 dage) været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatrådet, Brancheforeningen Dansk
Luftfart, Dansk Erhverv (DroneDanmark), Dansk Industri, Danske
Advokater, Danske Beredskaber, Danske Regioner, Dataetisk
Råd, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening,
Domstolsstyrelsen, Erhvervsflyvningens Sammenslutning,
Færøernes Landsstyre via Rigsombudsmanden på
Færøerne, Institut for Menneskerettigheder, Justitia,
Modelflyvning Danmark, Naalakkersuisut via Rigsombudsmanden
på Grønland, Præsidenten for Vestre Landsret,
Præsidenten for Østre Landsret, Retspolitisk Forening,
Rådet for Større Flyvesikkerhed, Samtlige
byretspræsidenter, SMVdanmark, Statsadvokaten i
København, Statsadvokaten i Viborg, Teknologisk Institut og
UAS Denmark.
10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant
omfang også gælder ved implementering af
ikke-erhvervsrettet EU-regulering) (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Forsvaret har ikke i dag den fornødne
hjemmel til at neutralisere droner, der ulovligt befinder sig i en
flyveforbudszone, ved militære områder m.v.
Det følger af § 4 i lov om
forsvarets formål, opgaver og organisation m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 582 af 24. maj 2017 (forsvarsloven),
at forsvaret skal kunne konstatere og afvise krænkelser af
dansk suverænitet og varetage myndighedsopgaver. Forsvaret
kan således som led i afvisningsberedskabet og
håndhævelsen af dansk suverænitet neutralisere
droner, der måtte blive benyttet til at krænke dansk
suverænitet, herunder ved at krænke dansk
territorialhøjhed. Forsvarslovens § 4 vil typisk ikke
kunne anvendes til neutralisering af droner, der ulovligt befinder
sig ved militære områder m.v., idet den
forudsætter, at droneaktiviteten kan tilskrives en fremmed
stats suverænitetskrænkende handling.
Derudover følger det af forsvarslovens
§ 17, stk. 1, nr. 3, at forsvarsministeren under krig eller
andre ekstraordinære forhold kan regulere og kontrollere
lufttrafik inden for dansk luftrum og uden for dette udøve
kontrol med danske flys lufttrafik. Forsvarslovens § 17 vil
typisk ikke kunne anvendes til at neutralisere droner, der ulovligt
befinder sig ved militære områder m.v., idet
bestemmelsen forudsætter, at der er tale om krig eller andre
ekstraordinære forhold.
Efter omstændighederne vil Forsvaret
kunne anvende straffelovens § 13 om nødværge til
at neutralisere droner ved militære områder m.v. Det
følger således af straffelovens § 13, stk. 1, at
handlinger foretagne i nødværge er straffri, for
så vidt de har været nødvendige for at
modstå eller afværge et påbegyndt eller
overhængende uretmæssigt angreb og ikke åbenbart
går ud over, hvad der under hensyn til angrebets farlighed,
angriberens person og det angrebne retsgodes betydning er
forsvarligt.
Det udstyr, som Forsvaret vil anvende til brug
for elektroniske modforanstaltninger mod droner, er omfattet af lov
om radioudstyr og elektromagnetiske forhold
(radioudstyrsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 958 af
22. juni 2022, som ændret ved § 1 i lov nr. 1555 af 12.
december 2023. Loven indeholder bestemmelser om apparater og
radioudstyr, som bringes i omsætning og gøres
tilgængelige på markedet, og på apparater,
radioudstyr og faste anlæg, som tilsluttes og anvendes.
Det følger af radioudstyrslovens §
1, stk. 5, at Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur (nu
Digitaliseringsstyrelsen) fastsætter nærmere regler om,
at loven eller dele heraf ikke finder anvendelse på
apparater, faste anlæg og radioudstyr, der udelukkende
anvendes i forbindelse med aktiviteter vedrørende
forsvaret.
Bestemmelsen er udmøntet i § 1,
stk. 3, i bekendtgørelse nr. 1710 af 12. december 2023 om
radioudstyr og elektromagnetiske forhold, hvoraf fremgår, at
radioudstyrsloven og bekendtgørelsen ikke finder anvendelse
på apparater, faste anlæg og radioudstyr, som
udelukkende anvendes i forbindelse med forsvarets aktiviteter.
Det udstyr, som Forsvaret vil anvende til brug
for elektroniske modforanstaltninger mod droner, vil som
udgangspunkt være omfattet af undtagelsesbestemmelsen. Det
kan imidlertid ikke udelukkes, at der vil kunne opstå
situationer, hvor Forsvaret har behov for at anskaffe udstyr, der
ikke er omfattet af undtagelsesbestemmelsen i
bekendtgørelsens § 1, stk. 3, og at udstyret derfor vil
være omfattet af loven og bekendtgørelsen.
Det følger af radioudstyrslovens §
3 og § 17, stk. 1, nr. 2, at et apparat eller radioudstyr skal
være konstrueret således, at apparatet eller
radioudstyret ikke frembringer kraftigere elektromagnetiske
forstyrrelser, end at andre apparater, faste anlæg eller
radioudstyr kan fungere efter hensigten.
Ved anvendelse af elektroniske
modforanstaltninger som f.eks. jamming, kan der anvendes udstyr,
som tilsigtet udsender radiofrekvenser med henblik på at
forstyrre andre produkters signal, herunder en drone. Anvendelsen
af radiofrekvenser er reguleret i lov om radiofrekvenser
(frekvensloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 151 af 7. januar
2021.
Det følger af frekvenslovens § 6,
stk. 1, at anvendelse af radiofrekvenser, alene kan ske på
grundlag af tilladelse udstedt af Energistyrelsen (nu
Digitaliseringsstyrelsen), jf. dog frekvenslovens § 6, stk.
2-5.
Det følger af frekvenslovens § 6,
stk. 2, at Energistyrelsen (nu Digitaliseringsstyrelsen)
fastsætter regler om, at visse radiofrekvenser kan anvendes
uden tilladelse, og fastsætter regler for denne
anvendelse.
Bestemmelsen er udmøntet i
bekendtgørelse nr. 1234 af 25. november 2024 om anvendelse
af radiofrekvenser uden tilladelse samt om
amatørradioprøver og kaldesignaler m.v.
Bekendtgørelsen fastsætter bl.a. de nærmere
rammer for tilladelsesfri anvendelse af frekvenser.
Det foreslås, at der indsættes en
ny bestemmelse som § 15 a i forsvarslovens kapitel 5, som vil
give Forsvaret hjemmel til at neutralisere droner, der ulovligt
befinder sig i en flyveforbudszone, ved militære
områder m.v.
Det foreslås med bestemmelsen i § 15 a, stk. 1, at forsvaret kan
neutralisere droner, der ulovligt befinder sig i en
flyveforbudszone, ved henholdsvis militære områder,
midlertidige militære områder,
flådefartøjer, militære luftfartøjer og
afmærkede militærkolonner samt ved civillisteslotte
under forsvarets bevogtning.
Det bemærkes, at militære
flyvestationer vil være omfattet af begrebet militære
områder i den foreslåede bestemmelse i § 15 a,
stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse vil
indebære, at Forsvaret, for så vidt angår
militære områder m.v., mere effektivt vil kunne
håndhæve de til enhver tid gældende
flyveforbudszoner. I dag er flyveforbudszonerne oplistet i
bekendtgørelse nr. 1649 af 12. december 2023 om supplerende
bestemmelser til gennemførelsesforordning (EU) 2019/947 om
regler og procedurer for operation af ubemandede
luftfartøjer (dronebekendtgørelsen).
Forsvaret vil med den foreslåede
bestemmelse få frit valg i forhold til, hvilke midler
Forsvaret anvender til at neutralisere en drone. Forsvaret vil i
den forbindelse kunne neutralisere droner gennem bl.a.
påvirkning, forstyrrelse, uskadeliggørelse og
tilintetgørelse af dronen. Neutralisering vil således
skulle fortolkes bredt.
I dag vil neutralisering eksempelvis kunne ske
ved kinetiske modforanstaltninger, såsom fysisk
nedskydning eller indfangning, eller elektroniske
modforanstaltninger, såsom jamming (udsendelse af
elektromagnetiske bølger, som forstyrrer styringssignalet
mellem dronen og fjernpiloten), spoofing (udsendelse af f.eks.
GPS-styringssignaler, hvorved dronen omdirigeres) eller
cyber-takeover (hvor dronen kan tvinges til at flyve til en
forudbestemt landingszone eller flyve retur til dronens
"hjem-position").
Forsvaret vil desuden som led i
neutraliseringen af droner kunne detektere og identificere droner.
Den foreslåede ordning giver dog ikke hjemmel til, at
Forsvaret i forbindelse med identificering og detektering af droner
kan foretage indgreb i rettigheder omfattet af grundlovens §
72.
Det forudsættes, at Forsvaret vil
koordinere med øvrige relevante myndigheder, herunder
navnlig politiet, for at sikre, at øvrige myndigheders
droner identificeres, således at disse ikke forveksles med
droner, som ulovligt befinder sig i en flyveforbudszone.
Det forudsættes derudover, at Forsvaret
i overensstemmelse med det forvaltningsretlige
proportionalitetsprincip vil anvende den mindst indgribende
foranstaltning m.v. blandt dem, der er egnede, og at
foranstaltningen m.v. skal stå i rimeligt forhold til det
mål, der forfølges. Det betyder også, at
eksempelvis fysisk nedskydning, der indebærer, at dronen
bliver ødelagt, alene vil kunne anvendes i situationer, hvor
andre mindre indgribende foranstaltninger ikke vurderes
formålstjenlige, eller hvor tiden ikke tillader mindre
indgribende foranstaltninger.
Forsvarets neutralisering af droner vil skulle
tilrettelægges på en måde, hvorefter der alene
vil være en lav risiko for, at udenforstående bliver
påvirket af Forsvarets aktiviteter.
For at kunne etablere og vedligeholde et
retvisende risikobillede vil Forsvaret sikre, at der er en
løbende dialog med relevante interessenter, herunder
eksempelvis repræsentanter for civile lufthavne, som ligger i
nærheden af militære områder m.v., og
telebranchen.
Det forudsættes i den forbindelse, at
Forsvaret vil udarbejde klare procedurer for
risikohåndtering, herunder for koordination og
kommunikation.
Det kan imidlertid ikke helt udelukkes, at
Forsvarets neutralisering af droner ved brug af eksempelvis jamming
vil kunne forårsage forstyrrelser i telenet og -tjenester af
kortere varighed. Forsvaret vil derfor i relevant omfang orientere
interessenter, herunder repræsentanter for telebranchen,
såfremt Forsvaret vurderer, at brugen af eksempelvis jamming
må antages at have forårsaget forstyrrelser i telenet
og -tjenester. Forsvaret vil dog kunne undlade at foretage en
sådan orientering, såfremt hensyn til statens sikkerhed
taler derimod.
Et eventuelt erstatningsansvar i forbindelse
med Forsvarets neutralisering af droner - herunder såfremt en
drone beskadiges - vil skulle vurderes efter de almindelige regler
for offentlige myndigheders erstatningsansvar.
Droner, der er kommet i Forsvarets
varetægt gennem neutralisering, vil i relevant omfang blive
overdraget til politiet med henblik på efterforskning og
retsforfølgelse af eventuelle strafbare forhold.
Det foreslås med bestemmelsen i § 15 a, stk. 2, at forsvaret i
øvelsesøjemed efter samtykke fra droneejeren eller
fjernpiloten kan neutralisere droner, der befinder sig i de zoner,
der er nævnt i stk. 1.
Den forslåede bestemmelse vil
indebære, at Forsvaret i øvelsesøjemed vil
kunne træne neutralisering af droner ved militære
områder, midlertidige militære områder,
flådefartøjer, militære luftfartøjer og
afmærkede militærkolonner samt ved civillisteslotte
under Forsvarets bevogtning, således at Forsvarets personel
vil kunne oparbejde viden om og erfaring heri.
Øvelsesøjemed vil både
omfatte test af udstyr i forbindelse med bl.a. anskaffelse og
udvikling heraf, øvelser med civile og militære
samarbejdspartnere, herunder allierede, samt daglig træning
og uddannelsesaktiviteter. Det vil være et krav, at
neutralisering af droner sker efter samtykke fra droneejeren eller
fjernpiloten. I praksis vil Forsvaret i øvelsessituationer
typisk benytte egne eller allieredes droner, og der vil derfor ikke
være behov for at indhente et formelt samtykke.
Det forudsættes, at Forsvaret i
øvelsesøjemed vil tilrettelægge neutralisering
af droner, således at der vil være en meget lav risiko
for, at udenforstående påvirkes.
Det foreslås med bestemmelsen i § 15 a, stk. 3, at lov om radioudstyr og
elektromagnetiske forhold og lov om radiofrekvenser ikke finder
anvendelse på forsvarets aktiviteter efter stk. 1 og 2.
Bestemmelsen har bl.a. til formål at
sikre, at Forsvaret vil kunne bruge de nødvendige midler til
at neutralisere droner, der ulovligt flyver, ved militære
områder m.v.
Den foreslåede fravigelse af
radioudstyrsloven vil indebære, at Forsvaret til brug for
neutralisering af droner efter det foreslåede stk. 1, vil
kunne anvende apparater eller radioudstyr, der udsender
elektromagnetiske bølger, som vil kunne forstyrre
øvrige apparater og radioudstyr, der anvender samme
frekvens. Det samme vil gøre sig gældende i
øvelsesøjemed efter det foreslåede stk. 2.
Dette vil være en fravigelse af
radioudstyrslovens § 3 og § 17, stk. 1, nr. 2, hvorefter
et apparat eller radioudstyr skal være konstrueret, så
apparatet eller radioudstyret ikke frembringer kraftigere
elektromagnetiske forstyrrelser, end at andre apparater, faste
anlæg eller radioudstyr kan fungere efter hensigten.
Den foreslåede fravigelse af
frekvensloven vil medføre, at Forsvaret til brug for
neutralisering af ulovlige droner efter det foreslåede stk. 1
kan anvende radiofrekvenser, som andre har tilladelse til at
benytte, eller anvende radiofrekvenser, som må anvendes uden
tilladelse efter bekendtgørelse om anvendelse af
radiofrekvenser uden tilladelse samt om
amatørradioprøver og kaldesignaler m.v., i strid med
de rammer, som i medfør af bekendtgørelsen
gælder for den tilladelsesfri anvendelse af de
pågældende radiofrekvenser. Det samme vil gøre
sig gældende i øvelsesøjemed efter det
foreslåede stk. 2.
Dette vil være en fravigelse af
frekvenslovens § 6, stk. 1, hvorefter anvendelse af
radiofrekvenser som udgangspunkt alene kan ske på grundlag af
tilladelse udstedt af Digitaliseringsstyrelsen (tidligere
Energistyrelsen) og på grundlag af de bestemmelser, som er
fastsat i medfør af frekvenslovens § 6, stk. 2.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2025.
Til §
3
Bestemmelsen vedrører lovens
territoriale gyldighed.
Det foreslås, at loven ikke skal
gælde for Færøerne og Grønland, men at
loven ved kongelig anordning helt eller delvis skal kunne
sættes i kraft for Færøerne og Grønland
med de ændringer, som henholdsvis de færøske og
de grønlandske forhold tilsiger.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om forsvarets formål, opgaver og
organisation m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 582 af 24. maj
2017, som ændret ved § 3 i lov nr. 708 af 8. juni 2018,
foretages følgende ændring: | | | | | | 1. § 15 a affattes således: »§ 15
a. Forsvaret kan neutralisere droner, der ulovligt befinder
sig i en flyveforbudszone, ved henholdsvis militære
områder, midlertidige militære områder,
flådefartøjer, militære luftfartøjer og
afmærkede militærkolonner samt civillisteslotte under
forsvarets bevogtning. Stk. 2. I
øvelsesøjemed kan forsvaret efter samtykke fra
droneejeren eller fjernpiloten neutralisere droner, der befinder
sig i de zoner, der er nævnt i stk. 1. Stk. 3. Lov om
radioudstyr og elektromagnetiske forhold og lov om radiofrekvenser
finder ikke anvendelse på forsvarets aktiviteter efter stk. 1
og 2.« |
|