Betænkning afgivet af
Indenrigsudvalget den 27. maj 2025
1. Ændringsforslag
Indenrigs- og sundhedsministeren har
stillet 29 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DD, SF, M, KF, RV og ALT) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (LA og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de under nr. 1-11, 14-17 og 20-29 stillede
ændringsforslag og imod de under nr. 12, 13, 18 og 19
stillede ændringsforslag.
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit
Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Venstre,
Danmarksdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Moderaterne, Det
Konservative Folkeparti og Radikale Venstre
Socialdemokratiets, Venstres,
Danmarksdemokraternes, Socialistisk Folkepartis, Moderaternes, Det
Konservative Folkepartis og Radikale Venstres medlemmer af udvalget
bemærker, at vi med dette lovforslag tager et vigtigt skridt
i udmøntningen af »Aftale om sundhedsreform
2024«, som regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og
Moderaterne) og Danmarksdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Det
Konservative Folkeparti og Radikale Venstre indgik den 15. november
2024.
Lovforslaget skaber klare og forudsigelige
rammer for overgangen til den nye forvaltningsstruktur i
sundhedsvæsenet. Det handler om den nye organisering og om at
sikre, at ansvaret for borgernes sundhedstilbud kan overdrages
trygt og effektivt, så opgaverne løftes bedst muligt
fra dag et. Vi skaber således de nødvendige
forudsætninger for, at borgerne også i overgangsfasen
oplever et sundhedsvæsen med klarhed, tryghed og
sammenhæng.
Lovforslaget indeholder de
lovgivningsmæssige ændringer, der skal til for at
gennemføre sammenlægningen af Region Sjælland og
Region Hovedstaden til en ny Region Østdanmark pr. 1. januar
2027. Samtidig giver lovforslaget indenrigs- og sundhedsministeren
hjemmel til at fastlægge de nye regioners inddeling i
sundhedsråd på baggrund af sundhedsreformaftalen og den
opmandsproces, ministeriet har iværksat.
Vi regulerer samtidig det vigtige
overgangsår 2026, hvor eksisterende myndigheder fortsat har
det formelle ansvar, men hvor forberedende organer skal sikre, at
overdragelsen af opgaver sker ordentligt og velkoordineret.
Lovforslaget forpligter bl.a. alle fire nye regioner til at
etablere forberedende sundhedsråd i 2026, der vil svare til
de sundhedsråd, som etableres permanent fra den 1. januar
2027. Vi skaber dermed en ny organisatorisk ramme for, at
samarbejdet på tværs af kommuner og regioner kan
forankres tættere på borgerne og forberedes i god
tid.
Lovforslaget indeholder også mulighed
for, at kommuner og regioner i 2026 kan indgå aftale om, at
kommunerne fortsat varetager sundhedsopgaver, som overgår til
regionerne.
Indenrigs- og sundhedsministeren har
stillet et ændringsforslag hertil, som indebærer, at
ministeren bemyndiges til at fastsætte regler om, at en
kommune varetager driftsopgaven på regionens vegne på
de vilkår, som indenrigs- og sundhedsministeren
fastsætter på baggrund af indstilling fra en region
efter drøftelser i sundhedsrådene. Forslaget
ændrer ikke ved, at der skal ske en indledende
drøftelse mellem region og kommune om vilkårene for
driftsopgaven.
Hensigten med at bemyndige indenrigs- og
sundhedsministeren til at henlægge driftsopgaven til
kommunerne er at give mulighed for, at driftsopgaven kan
henlægges til kommunerne i de tilfælde, hvor det giver
mening for både region og kommune, at kommunen drifter en
opgave for regionerne på drøftede vilkår. De
indledende drøftelser mellem region og kommune vil derfor
spille en vigtig rolle for indenrigs- og sundhedsministerens
udøvelse af denne beføjelse.
Partierne noterer sig, at ministerens
beføjelse alene vil kunne udnyttes i 2026 som et led i
overgangsloven til at fastsætte, i hvilket omfang en kommune
vil kunne varetage driftsansvaret for de opgaver, regionen
overtager pr. 1. januar 2027. Der er derfor behov for en mere
langsigtet løsning.
Partierne noterer sig videre, at indenrigs-
og sundhedsministeren forventer at fremsætte lovforslag i
oktober 2025 vedrørende de konkrete opgaveflytninger af
sundhedsopgaver fra kommuner til regioner. Dette lovforslag
forventes bl.a. også at forholde sig til mulighederne for, at
kommuner og regioner kan samarbejde om varetagelsen af de opgaver,
som flyttes fra kommuner til regioner, og brugen af private
leverandører til opgaverne. Partierne noterer sig med
tilfredshed, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet i
»Forårsaftale 2025 om implementering af
sundhedsreformen« har aftalt med KL og Danske Regioner at
samarbejde om at afklare de nærmere rammer i forhold til
udbudsreglerne i relation til disse bestemmelser og at bidrage til
sammen at finde gode, fleksible og holdbare løsninger.
Et vigtigt element i lovforslaget er
også, at vi sikrer en ordentlig og balanceret
overførsel af ressourcer og medarbejdere. Opgaver, der
overgår fra én myndighed til en anden, vil som
udgangspunkt følges af de relevante aktiver, passiver,
rettigheder, pligter og ansatte. Medarbejderne skal også
opleve en tryg og ordentlig overgang. Man skal ikke være i
tvivl om, hvem man er ansat hos, eller på hvilke
vilkår. Den klarhed er vigtig, både for den enkelte
medarbejder, men også for at borgerne oplever en stabil og
velfungerende drift hele vejen igennem.
Vi lægger også op til en
økonomisk ansvarlig overgang. Indenrigs- og
sundhedsministeren får bemyndigelse til at fastsætte
regler om, at væsentlige økonomiske dispositioner i
både kommuner og regioner skal godkendes eller kan
ændres af henholdsvis de nye regionsråd eller det
forberedende regionsråd. Vi skaber dermed et værn mod
beslutninger, som ellers kunne vanskeliggøre overgangen til
den nye struktur.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af indenrigs- og
sundhedsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Ordene »de nye regioner« ændres til:
»Region Nordjylland, Region Midtjylland, Region Syddanmark og
Region Østdanmark«.
[Teknisk ændring]
Til § 2
2) I
stk. 1, nr. 2, ændres »de
nye regioner« til: »Region Nordjylland, Region
Midtjylland, Region Syddanmark og Region
Østdanmark«.
[Teknisk ændring]
3) I
stk. 4 og 5
indsættes efter »fastsætte«: »regler
om«.
[Teknisk ændring]
Til § 5
4) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan i 2026 efter indstilling fra
en region, herunder det forberedende regionsråd for Region
Østdanmark, fastsætte regler om, at en kommune
på regionens vegne varetager driften af en eller flere af de
opgaver, som den 1. januar 2027 overføres fra kommunen til
regionen, jf. § 2. Dog varetages ansvaret for opgaven af
regionen. Ministeren kan fastsætte regler om omfang og
vilkår for varetagelsen af den eller de opgaver, som kommunen
varetager for regionen, herunder forskellige frister for den
periode, hvori kommunen varetager driften af opgaverne på
regionens vegne. Kommunen kan ikke udtræde af driften
før udløbet af den fastsatte periode.«
[Indenrigs- og sundhedsministeren
henlægger varetagelsen af driftsopgaven til kommunerne]
5) I
stk. 3, 1. pkt., ændres
»Indgår regionen ikke inden for den frist, der
fastsættes efter stk. 5, en aftale efter stk. 2 med en
kommune« til: »Fastsætter indenrigs- og
sundhedsministeren ikke regler efter stk. 2 for en
kommune«.
[Ændring som følge af
ændringsforslag nr. 4]
6) Stk.
5 affattes således:
»Stk. 5.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter regler om frister
for indstilling fra en region, herunder det forberedende
regionsråd for Region Østdanmark, om, at en kommune
på regionens vegne varetager driften af en eller flere af de
opgaver, som den 1. januar 2027 overføres fra kommunen til
regionen, jf. § 2, og om meddelelse til indenrigs- og
sundhedsministeren om indstillingen og frister for en sådan
meddelelse.«
[Ændring som følge af
ændringsforslag nr. 4]
7) I
stk. 6 indsættes efter
»fastsætter«: »regler om«.
[Teknisk ændring]
8) I
stk. 8 ændres »kommunens og
regionens indgåelse af en aftale som nævnt i stk. 2,
herunder om varigheden af aftalen,« til: »kommunens
varetagelse af driften af en eller flere opgaver på regionens
vegne efter stk. 2, herunder regler, der fastsætter
vilkår for varetagelse af driften,«.
[Ændring som følge af
ændringsforslag nr. 4]
Til § 7
9) Stk. 2, nr.
4, affattes således:
»4) Region
Nordjylland: En region for Nordjylland, der omfatter
Brønderslev, Frederikshavn, Hjørring, Jammerbugt,
Læsø, Mariagerfjord, Morsø, Rebild, Thisted,
Vesthimmerland og Aalborg Kommuner.«
[Teknisk ændring]
Til § 40
10) I
stk. 4 indsættes efter
»regionslovens«: »§ 18, stk. 1 og 2,
og«, og efter »vedrørende«
indsættes: »fristen for forretningsudvalgets
udarbejdelse af årsbudget til regionsrådet,
længden af perioden for de flerårige
budgetoverslag,«.
[Teknisk ændring]
Til § 41
11) I
stk. 2-4 ændres »de i 1.
pkt. nævnte regnskaber« til: »de i stk. 1, 1.
pkt., nævnte regnskaber«.
[Teknisk ændring]
Til § 51
Af indenrigs- og
sundhedsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af DF):
12) I
stk. 9 indsættes efter 1. pkt.
som nyt punktum:
»Indenrigs- og sundhedsministeren
fastsætter herunder regler om vederlæggelsen af hvervet
som medlem af de forberedende sundhedsråd.«
[Forhøjelse af vederlag til
medlemmerne af de forberedende sundhedsråd]
13) I
stk. 9, 2. pkt., der bliver 3. pkt.,
ændres »1. pkt.« til: »1. og 2.
pkt.«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 12]
Til § 59
Af indenrigs- og
sundhedsministeren, tiltrådt af udvalget:
14) I
1. pkt. ændres »inden den
31. december 2025« til: »senest den 31. december
2025«.
[Teknisk ændring]
15) I
2. pkt. ændres »efter den
31. december 2025« til: »den 1. januar 2026 eller
senere«.
[Teknisk ændring]
Til § 66
16) I
stk. 2, nr. 22, udgår
»nye«.
[Teknisk ændring]
Til § 68
17) I
stk. 6 indsættes efter
»regionslovens«: »§ 18, stk. 1 og 2,
og«, og efter »vedrørende«
indsættes: »fristen for udarbejdelse af årsbudget
til det forberedende regionsråd, længden af perioden
for de flerårige budgetoverslag,«.
[Teknisk ændring]
Til § 99
Af indenrigs- og
sundhedsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af DF):
18) I
stk. 9 indsættes efter 1. pkt.
som nyt punktum:
»Indenrigs- og sundhedsministeren
fastsætter herunder regler om vederlæggelsen af hvervet
som medlem af de forberedende sundhedsråd.«
[Forhøjelse af vederlag til
medlemmerne af de forberedende sundhedsråd]
19) I
stk. 9, 2. pkt., der bliver 3. pkt.,
ændres »1. pkt.« til: »1. og 2.
pkt.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 18]
Til § 116
Af indenrigs- og
sundhedsministeren, tiltrådt af udvalget:
20) I
stk. 4 indsættes efter
»regionslovens«: »§ 18, stk. 1 og 2,
og«, og efter »vedrørende«
indsættes: »fristen for forretningsudvalgets
udarbejdelse af årsbudget til regionsrådet,
længden af perioden for de flerårige
budgetoverslag,«.
[Teknisk ændring]
Til § 117
21) I
stk. 2-4 ændres »de i 1.
pkt. nævnte regnskaber« til: »de i stk. 1, 1.
pkt., nævnte regnskaber«.
[Teknisk ændring]
Til § 132
22) I
stk. 5 indsættes efter »i
medfør af« til: »stk. 1«.
[Teknisk ændring]
Til § 141
23)
Efter stk. 11 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 12.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om
overførsel af aktiver, passiver, rettigheder og pligter, der
tidligere, herunder på et af ministeren fastsat tidspunkt,
udelukkende eller helt overvejende har været knyttet til den
overførte opgave, og om, hvorvidt og i givet fald i hvilket
omfang der skal ske kompensation efter stk. 6 og 7. Indenrigs- og
sundhedsministeren kan ved fastsættelsen af regler efter 1.
pkt. fravige stk. 1-8.«
Stk. 12 bliver herefter stk. 13.
[Præcisering af
bemyndigelsen]
Til § 150
24) I
stk. 5 indsættes efter
»fastsætter«: »regler om«.
[Teknisk ændring]
Til § 151
25) I
stk. 13 indsættes efter
»fastsætter«: »regler om«.
[Teknisk ændring]
Til § 152
26) I
stk. 10 indsættes efter
»fastsætter«: »regler om«.
[Teknisk ændring]
Til § 157
27)
Efter stk. 3 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 4.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om
indsendelse til Delingsrådet af aftalen med bilag, der er
indgået efter § 151, stk. 1 eller 2.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
[Præcisering af
bemyndigelsen]
28) I
stk. 4, der bliver stk. 5, ændres
»stk. 1-3« til: »stk. 1-4«.
[Teknisk ændring]
Til § 179
29) I
nr. 6 indsættes før
»en formand«: »en beslutning truffet
af«.
[Teknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås
det at ordene »de nye regioner« i forslaget til
overgangslovens § 1 ændres til: »Region
Nordjylland, Region Midtjylland, Region Syddanmark og Region
Østdanmark«.
Bestemmelsen vil herefter have den ordlyd,
at loven har til formål at sikre en smidig og
hensigtsmæssig etablering af Region Østdanmark og
overgang fra kommunerne til Region Nordjylland, Region Midtjylland,
Region Syddanmark og Region Østdanmark og fra Region
Sjælland og Region Hovedstaden til Region
Østdanmark.
Med forslaget præciseres, at ordene
»de nye regioner« omfatter såvel de tre
fortsættende regioner vest for Storebælt Region
Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark som Region
Østdanmark, der etableres den 1. januar 2027.
Forslaget vil ikke indebære nogen
indholdsmæssig ændring.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget foreslås
det, at der i forslaget til overgangslovens § 2, stk. 1, nr.
2, foretages den ændring, at »de nye regioner«
ændres til: »Region Nordjylland, Region Midtjylland,
Region Syddanmark og Region Østdanmark«.
Det vil herefter følge af
overgangslovens § 2, stk. 1, nr. 2, at overgangsloven - ud
over at finde anvendelse på sammenlægningen af Region
Sjælland og Region Hovedstaden til Region Østdanmark,
jf. § 2, stk. 1, nr. 1 - finder anvendelse på
overførsel af opgaver fra kommunerne til Region Nordjylland,
Region Midtjylland, Region Syddanmark og Region
Østdanmark.
Med forslaget præciseres, at ordene
»de nye regioner« omfatter såvel de tre
fortsættende regioner vest for Storebælt Region
Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark som Region
Østdanmark, der etableres den 1. januar 2027.
Forslaget vil ikke indebære nogen
indholdsmæssig ændring.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget foreslås
det, at der i forslaget til overgangslovens § 2, stk. 4 og
5, foretages den ændring, at der
efter »fastsætte« indsættes »regler
om«.
Med ændringen præciseres, at
indenrigs- og sundhedsministerens fastsættelse af, hvilke
opgaveoverførsler efter overgangslovens § 2, stk. 1 og
3, overgangslovens kapitel 10-13 finder anvendelse for, jf.
forslaget til overgangslovens § 2, stk. 4, og af, at
overgangsloven finder anvendelse på opgaveoverførsler,
der ikke er omfattet af overgangslovens § 2, stk. 1, jf.
forslaget til overgangslovens § 2, stk. 5, vil skulle ske ved
bekendtgørelse.
Forslaget vil være af teknisk
karakter.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget foreslås
det at indsætte en bestemmelse i forslaget til
overgangslovens § 5, stk. 2, hvorefter indenrigs- og
sundhedsministeren i 2026 efter indstilling fra en region, herunder
det forberedende regionsråd for Region Østdanmark, kan
fastsætte regler om, at en kommune på regionens vegne
varetager driften af en eller flere af de opgaver, som den 1.
januar 2027 overføres fra kommunen til regionen, jf. §
2. Dog varetages ansvaret for opgaven af regionen. Ministeren kan
fastsætte regler om omfang og vilkår for varetagelsen
af den eller de opgaver, som kommunen varetager for regionen,
herunder forskellige frister for den periode, hvori kommunen
varetager driften af opgaverne på regionens vegne. Kommunen
kan ikke udtræde af driften før udløbet af den
fastsatte periode.
Bestemmelsen har til formål at
understøtte en fleksibel og praktisk overgang ved
overførslen af opgaver fra kommunerne til regionerne, jf.
forslaget til overgangslovens § 2. Da opgaverne
overføres fra kommunerne til regionerne den 1. januar 2027,
overføres opgaverne til de nye regioner, der er etableret
pr. den 1. januar 2027, jf. § 7. Det vil sige dels de tre
fortsættende regioner, Region Nordjylland, Region Midtjylland
og Region Syddanmark, dels den nye Region Østdanmark, der
dannes pr. 1. januar 2027 ved en sammenlægning af Region
Sjælland og Region Hovedstaden, jf. § 6. Den nye Region
Østdanmarks interesser varetages i 2026 af et forberedende
regionsråd, der vælges ved kommunal- og regionalvalget
i 2025, jf. § 58.
Bestemmelsen skal sikre, at der - hvor det
findes hensigtsmæssigt - kan etableres ordninger, hvorefter
kommunerne i en kortere periode viderefører driften af visse
opgaver på regionens vegne. Bestemmelsen skal af hensyn til
den offentlige sundhed således sikre forsyningssikkerheden af
hensyn til patienterne i overgangen til en ny struktur med en
ændret opgavefordeling og sikre, at indenrigs- og
sundhedsministeren i de tilfælde, hvor regionsrådet
skønner kommunen vil være bedst egnet til fortsat at
drive opgaven, vil have mulighed for fortsat at lade kommunen
varetage driftsansvaret af de overførte opgaver.
Bestemmelsen giver mulighed for, at
indenrigs- og sundhedsministeren ved bekendtgørelse kan
fastsætte regler for den enkelte kommune og region om, at
kommunen på regionens vegne varetager driften af en eller
flere af de opgaver, som den 1. januar 2027 overføres fra
kommunen til regionen, jf. § 2, herunder forskellige frister
for den periode, hvori kommunen varetager driften af opgaverne
på regionens vegne.
I henvisningen til § 2 ligger, at
opgaveoverførslen vil skulle ske i forbindelse med
lovgivningen om en ny sundhedsstruktur.
Ministerens beføjelse vil alene
kunne udnyttes i 2026 til at fastsætte, i hvilket omfang en
kommune vil kunne varetage driftsansvaret for de opgaver, der
overføres fra kommuner til regioner pr. 1. januar 2027. Af
hensyn til delingsprocessen forventes ministerens beføjelse
udøvet kort tid efter fristen for regionens indstilling til
ministeren, der forventes fastsat til den 1. april 2026, jf.
ændringsforslag nr. 6.
Ministerens regeludstedelse
forudsætter, at regionen, herunder det forberedende
regionsråd for Region Østdanmark, har foretaget en
vurdering af behovet og vilkårene for, at en kommune
varetager opgaven på vegne af regionen, og har indsendt en
indstilling herom til ministeren inden for den frist, der
fastsættes i medfør af den foreslåede
bestemmelse i § 5, stk. 5.
Regionerne, herunder det forberedende
regionsråd for Region Østdanmark, er ansvarlige for at
foretage de nødvendige vurderinger og for, at ministeren
modtager de nødvendige og fyldestgørende oplysninger
til brug for udstedelsen af reglerne, jf. nærmere herom i
bemærkningerne til den foreslåede bestemmelse i §
5, stk. 5.
Det forudsættes i den forbindelse, at
regionen skaffer sig de nødvendige oplysninger og
vurderinger om den pågældende kommunes ønske om
eventuelt at varetage driftsopgaven af de overførte
sundhedsopgaver efter den 1. januar 2027, og på hvilke
vilkår kommunen ønsker at varetage driftsopgaven. Det
forudsættes, at regionen kun afgiver indstilling efter
drøftelse med kommunen og kun afgiver indstilling, hvis
kommunen er indstillet på at drive opgaven. Regionen skal
foretage en selvstændig vurdering af behovet for at overlade
driftsopgaven til kommunen, og kommunen kan ikke selv træffe
beslutning om, hvorvidt kommunen fortsat vil varetage opgaven, og
på hvilke vilkår kommunen skal varetage opgaven.
Indenrigs- og sundhedsministeren vil
på baggrund af den modtagne indstilling fra en region,
herunder det forberedende regionsråd for Region
Østdanmark, fastsætte regler om, at en kommune
på regionens vegne varetager driften af en eller flere af de
opgaver, som den 1. januar 2027 overføres fra kommunen til
regionen, jf. § 2. Indenrigs- og sundhedsministeren er dog
ikke forpligtet til at fastsætte regler i overensstemmelse
med regionens indstilling.
Indenrigs- og sundhedsministeren vil i den
forbindelse bl.a. kunne fastsætte regler om konkrete
vilkår for opgaveløsningen og de økonomiske
vilkår herfor.
Indenrigs- og sundhedsministeren vil
endvidere kunne fastsætte regler om varigheden af den eller
de perioder, hvori kommunen varetager driften af en eller flere
opgaver på regionens vegne.
Indenrigs- og sundhedsministeren er ikke
forpligtet til at imødekomme regionens indstilling, men
foretager en selvstændig vurdering af, om og i hvilket omfang
der skal fastsættes regler om, at en kommune varetager
opgaven på regionens vegne. Ministeren kan på den
baggrund vælge helt at undlade at fastsætte regler,
fastsætte regler, der afviger fra regionens indstilling,
eller fastsætte regler om forhold, der ikke er omfattet af
indstillingen.
Ministerens fastsættelse af regler
indebærer, at den enkelte kommune herefter ikke selv vil
kunne træffe beslutning om, hvorvidt den fortsat vil varetage
opgaven. Tilsvarende vil kommunen ikke selv kunne fastlægge
det nærmere indhold af de ydelser, der skal leveres til
regionen, eller fastsætte takster for opgavernes
udførelse. Disse elementer vil i stedet følge af de
regler, som ministeren fastsætter.
Det vurderes, at indenrigs- og
sundhedsministerens fastsættelse af regler for kommunens
varetagelse af opgaven indebærer, at der ikke vil være
tale om en udbudspligtig ydelse efter udbudsdirektivet og
udbudsloven.
Det vil alene være varetagelsen af
driftsopgaver, der kan overlades til kommunerne med den
foreslåede bestemmelse. Da regionerne vil skulle bevare
myndighedsansvaret for de opgaver, der overføres den 1.
januar 2027, vil driftsopgaven skulle varetages på regionens
vegne, dvs. under regionens ansvar, instruktion og
finansiering.
Med udtrykket »opgaver« sigtes
der derfor alene til driftsopgaver og ikke til myndighedsopgaven,
der fortsat vil skulle anses for overført til regionerne. At
driftsopgaven anses som en opgave, der ved regler fastsat i en
bekendtgørelse herom fortsat vil skulle varetages af
kommunen med virkning fra den 1. januar 2027, vil indebære,
at driftsopgaven ikke skal anses for overført til regionen
med virkning fra den 1. januar 2027, og at der ikke i medfør
af forslaget til overgangslovens kapitel 10-13 vil skulle ske
overførsel af aktiver, passiver, rettigheder, pligter og
ansatte fra kommunen til regionen knyttet til denne
driftsopgave.
Kommunen vil i sin varetagelse af
driftsopgaven skulle overholde de til enhver tid gældende
regler og standarder i henhold til lovgivningen for driftsopgavens
udøvelse.
Det bemærkes, at opgaven med
varetagelsen af myndighedsansvaret for opgaven varetages af
regionen, uanset at driftsopgaven i en periode fortsat varetages af
kommunen. Dette vil indebære, at der i medfør af
forslaget til overgangslovens kapitel 10-13 vil skulle ske
overførsel af aktiver, passiver, rettigheder, pligter og
ansatte fra kommunen til regionen knyttet til denne
myndighedsopgave.
At opgaven med varetagelsen af ansvaret for
opgaven fortsat varetages af regionen, vil hænge sammen med,
at den foreslåede forpligtelse for en kommune til efter
regler fastsat i bekendtgørelse med en region at varetage
driften af en opgave, ikke ændrer på, at ansvaret for
opgaven er overført til regionen. Det forhold, at ansvaret
for opgaven fortsat varetages af regionen, uanset at driftsopgaven
varetages af kommunen, vil indebære, at regionen inden for de
ved bekendtgørelse fastsatte regler vil kunne
fastsætte retningslinjer for kommunens udøvelse af
driftsopgaven, som kommunen vil være forpligtet til at
følge, og være forpligtet til at føre kontrol
og tilsyn med kommunens udøvelse af driftsopgaven.
Regionen vil endvidere være
forpligtet til at sikre, at kommunen, der varetager driftsopgaven,
er i stand til at varetage denne opgave på tilfredsstillende
vis, herunder ved at regionen understøtter kommunen med
relevant vidensformidling og relevante ressourcer og
kompetencer.
Efter forvaltningslovens § 28, stk. 2,
nr. 3, må oplysninger af fortrolig karakter, som ikke er
omfattet af § 28, stk. 1, videregives til en anden
forvaltningsmyndighed, når det må antages, at
oplysningen vil være af væsentlig betydning for
myndighedens virksomhed eller for en afgørelse, myndigheden
skal træffe.
Forvaltningslovens § 28, stk. 2, nr.
3, indebærer, at der mellem forskellige
forvaltningsmyndigheder kan udveksles fortrolige oplysninger,
når der er sagligt behov herfor. Bestemmelsen giver i den
forbindelse adgang til at videregive fortrolige oplysninger, uanset
om det er afgivermyndigheden eller modtagermyndigheden, der har
behov for, at udvekslingen finder sted.
Kommunen vil i kraft af varetagelsen af
driftsansvaret på regionens vegne have et sagligt behov for
at modtage oplysninger fra regionen, der har relevans for kommunens
varetagelse af driftsansvaret, jf. forvaltningslovens § 28,
stk. 2, nr. 3. Tilsvarende vil regionen i kraft af varetagelsen af
myndighedsansvaret have et sagligt behov for at modtage oplysninger
fra den kommune, der varetager driftsansvaret på regionens
vegne, jf. forvaltningslovens § 28, stk. 2, nr. 3.
Det fremgår af forvaltningslovens
§ 31, stk. 1, at, i det omfang en forvaltningsmyndighed er
berettiget til at videregive en oplysning, skal myndigheden
på begæring af en anden forvaltningsmyndighed
videregive oplysningen, hvis den er af betydning for myndighedens
virksomhed eller for en afgørelse, som myndigheden skal
træffe.
Det fremgår af forvaltningslovens
§ 31, stk. 2, at bestemmelsen dog ikke finder anvendelse, hvis
videregivelsen påfører myndigheden et merarbejde, der
væsentligt overstiger den interesse, den anden myndighed har
i at få oplysningerne.
Forvaltningslovens § 31, stk. 1 og 2,
indebærer, at henholdsvis regionen og kommunen vil kunne
være forpligtet til at videregive oplysninger til hinanden,
hvis oplysningen er af betydning for myndighedens virksomhed eller
for en afgørelse, som myndigheden skal træffe,
medmindre videregivelsen påfører den afgivende
myndighed et uforholdsmæssigt merarbejde derved.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget foreslås
det, at forslaget til overgangslovens § 5, stk. 3, 1.
pkt., ændres, således at
ordene »Indgår regionen ikke inden for den frist, der
fastsættes efter stk. 5, en aftale efter stk. 2 med en
kommune« ændres til »Fastsætter indenrigs-
og sundhedsministeren ikke regler efter stk. 2 for en
kommune«.
Ændringen er en konsekvens af den
foreslåede ændring af § 5, stk. 2, hvorefter det
ikke længere er regionerne, herunder det forberedende
regionsråd for Region Østdanmark, der skal indgå
aftaler med kommunerne, men i stedet regionen, der indstiller til
indenrigs- og sundhedsministeren, som herefter fastsætter
regler for, at en kommune kan varetage en eller flere af de
opgaver, som den 1. januar 2027 overføres fra kommunen til
regionen, jf. § 2. Der henvises til ændringsforslag nr.
4.
Med den foreslåede ændring vil
det i tilfælde, hvor indenrigs- og sundhedsministeren ikke
har fastsat regler efter stk. 2 for en kommune, være denne
manglende regeludstedelse, der indebærer, at kommunen
også efter den 1. januar 2027, såfremt regionen inden
for den frist, der fastsættes i medfør af stk. 6,
anmoder kommunen herom, skal varetage driften af opgaven på
vegne af regionen inden for en periode, der fastsættes efter
stk. 7. Dog varetages ansvaret for opgaven af regionen.
Til nr. 6
Med ændringsforslaget foreslås
det at indsætte en bestemmelse i forslaget til
overgangslovens § 5, stk. 5, hvorefter indenrigs- og
sundhedsministeren fastsætter regler om frister for
indstilling fra en region, herunder det forberedende
regionsråd for Region Østdanmark, om, at en kommune
på regionens vegne varetager driften af én eller flere
af de opgaver, som den 1. januar 2027 overføres fra kommunen
til regionen, jf. § 2, og om meddelelse til indenrigs- og
sundhedsministeren om indstillingen og frister for en sådan
meddelelse.
Ændringen er en konsekvens af den
foreslåede ændring af § 5, stk. 2, hvorefter det
ikke længere er regionerne, herunder det forberedende
regionsråd for Region Østdanmark, der skal indgå
aftaler med kommunerne, men i stedet regionen, der indstiller til
indenrigs- og sundhedsministeren, som herefter fastsætter
regler for, at en kommune kan varetage en eller flere af de
opgaver, som den 1. januar 2027 overføres fra kommunen til
regionen, jf. § 2. Der henvises til ændringsforslag nr.
4.
Bestemmelsen indebærer, at indenrigs-
og sundhedsministeren vil skulle fastsætte frister, inden for
hvilke vedkommende region, herunder det forberedende
regionsråd for Region Østdanmark, skal have foretaget
de nødvendige vurderinger og indsendt en indstilling om, at
en kommune med virkning fra den 1. januar 2027 varetager driften af
opgaven på vegne af regionen, jf. § 5, stk. 2.
Formålet med bestemmelsen er at
sikre, at de nødvendige forberedende vurderinger og
eventuelle indstillinger fra regionerne, herunder det forberedende
regionsråd for Region Østdanmark, foretages rettidigt
og med fornøden klarhed forud for overdragelsen af opgaverne
den 1. januar 2027. Bestemmelsen skal endvidere sikre, at
indenrigs- og sundhedsministeren modtager det nødvendige og
fyldestgørende grundlag fra regionerne til brug for
ministerens udstedelse af bekendtgørelser.
Bemyndigelsen er udformet således, at
ministeren har fornøden fleksibilitet til at tilpasse
frister og krav til de forskellige forhold i kommuner og regioner,
hvis dette måtte vise sig nødvendigt.
Det er hensigten, at ministeren af hensyn
til delingsprocesserne, der skal være gennemført i god
tid inden den 1. januar 2027, bl.a. vil fastsætte regler om,
at regionernes, herunder det forberedende regionsråd for
Region Østdanmarks, indstillinger vedrørende kommunal
drift af de sundhedsopgaver, som kommunerne vil skulle varetage
driften af fra den 1. januar 2027, skal være meddelt
ministeren senest den 1. april 2026, og at disse indstillinger skal
indeholde det nødvendige materiale og oplysninger til brug
for ministerens regeludstedelse.
Det er endvidere hensigten, at ministeren
bl.a. vil fastsætte regler om, hvordan en indstilling skal
meddeles til ministeren, herunder krav til form og indhold,
således at denne kan danne grundlag for udstedelse af
bekendtgørelser eller optages som bilag hertil.
Det forventes ligeledes, at ministeren
bl.a. fastsætter regler om, at regionerne, herunder det
forberedende regionsråd for Region Østdanmark, er
ansvarlige for, at det nødvendige og fyldestgørende
materiale tilvejebringes og fremsendes rettidigt til
ministeren.
Til nr. 7
Med ændringsforslaget foreslås
det, at der i forslaget til overgangslovens § 5, stk. 6,
foretages den ændring, at der efter
»fastsætter« indsættes »regler
om«.
Med ændringen præciseres, at
indenrigs- og sundhedsministerens fastsættelse af en frist
for regionens anmodning om fortsat kommunal drift af de
overførte sundhedsopgaver, jf. forslaget til overgangslovens
§ 5, stk. 6, jf. stk. 3, vil skulle ske ved
bekendtgørelse.
Forslaget vil være af teknisk
karakter.
Til nr. 8
Med ændringsforslaget foreslås
det, at forslaget til overgangslovens § 5, stk. 8,
ændres, således at »kommunens og regionens
indgåelse af en aftale som nævnt i stk. 2, herunder om
varigheden af aftalen,« ændres til »kommunens
varetagelse af driften af en eller flere opgaver på regionens
vegne efter stk. 2, herunder regler, der fastsætter
vilkår for varetagelse af driften,«.
Ændringen er en konsekvens af den
foreslåede ændring af § 5, stk. 2, hvorefter det
ikke længere er regionerne, herunder det forberedende
regionsråd for Region Østdanmark, der skal indgå
aftaler med kommunerne, men i stedet regionen, der indstiller til
indenrigs- og sundhedsministeren, som herefter fastsætter
regler for, at en kommune kan varetage en eller flere af de
opgaver, som den 1. januar 2027 overføres fra kommunen til
regionen, jf. § 2. Der henvises til ændringsforslag nr.
4.
Bestemmelsen vil indebære, at
indenrigs- og sundhedsministeren bemyndiges til at fastsætte
regler om vedkommende kommunes varetagelse af driften af en eller
flere opgaver på regionens vegne efter stk. 2. Ministeren vil
i den forbindelse kunne fastsætte alle relevante regler for
opgavevaretagelsen, herunder regler om opgavernes indhold og
vilkårene for deres varetagelse. Dette omfatter bl.a.
bestemmelser om de konkrete opgaver, der skal varetages, og de
økonomiske og administrative vilkår, der knytter sig
til opgaveløsningen.
Til nr. 9
Med ændringsforslaget foreslås
det, at der i forslaget til overgangslovens § 7, stk. 2, nr.
4, sker den ændring, at ordene »benævnes Region
Nordjylland. Region Nordjylland« udgår.
Forslaget til overgangslovens § 7,
stk. 2, nr. 4, vil herefter have følgende ordlyd:
»Region Nordjylland: En region for Nordjylland, der omfatter
Brønderslev, Frederikshavn, Hjørring, Jammerbugt,
Læsø, Mariagerfjord, Morsø, Rebild, Thisted,
Vesthimmerland og Aalborg Kommuner.«
Forslaget til overgangslovens § 7,
stk. 2, nr. 4, affattes hermed på samme måde som
forslaget til overgangslovens § 7, stk. 2, nr. 1-3.
Forslaget vil ikke indebære nogen
indholdsmæssig ændring.
Til nr. 10
Med ændringsforslaget foreslås,
at der i forslaget til overgangslovens § 40, stk. 4,
indsættes efter »regionslovens« »§ 18,
stk. 1 og 2, og«, og efter »vedrørende«
indsættes »fristen for forretningsudvalgets
udarbejdelse af årsbudget til regionsrådet,
længden af perioden for de flerårige
budgetoverslag,«.
Bestemmelsen vil herefter have den ordlyd,
at indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om
de forhold, der er nævnt i regionslovens § 18, stk. 1 og
2, og § 19, stk. 2, 2. og 3. pkt., vedrørende fristen
for forretningsudvalgets udarbejdelse af årsbudget til
regionsrådet, længden af perioden for de
flerårige budgetoverslag, fristen for 2. behandling af Region
Nordjyllands, Region Midtjyllands og Region Syddanmarks budgetter
for 2026 med flerårige budgetoverslag og specifikationen af
posterne på disse budgetter.
Med ændringen præciseres, at
indenrigs- og sundhedsministeren også vil kunne
fastsætte regler om de forhold, der er nævnt i
regionslovens § 18, stk. 1 og 2, vedrørende fristen for
forretningsudvalgets udarbejdelse af årsbudget til
regionsrådet og længden af perioden for de
flerårige budgetoverslag.
Bemyndigelsen vil kunne udnyttes, hvis der
i forbindelse med implementeringen af sundhedsreformen viser sig
behov for at fravige de gældende forskrifter, der er udstedt
i medfør af regionslovens § 18, stk. 1 og 2.
Til nr. 11
Med ændringsforslaget foreslås
det, at der i forslaget til overgangslovens § 41, stk. 2-4,
sker den ændring, at »de i 1. pkt. nævnte
regnskaber« ændres til »de i stk. 1, 1. pkt.,
nævnte regnskaber«.
Med ændringen præciseres, at de
i § 41, stk. 2-4, angivne bemyndigelser vedrører
regnskaberne vedrørende 2025 og 2026 for Region Nordjylland,
Region Midtjylland og Region Syddanmark.
Forslaget vil ikke indebære nogen
indholdsmæssig ændring.
Til nr. 12 og 18
Med ændringsforslagene foreslås
det, at der i forslaget til overgangslovens § 51, stk. 9, og i
forslaget til overgangslovens § 99, stk. 9, efter 1. pkt. som
nyt punktum indsættes en bestemmelse om, at indenrigs- og
sundhedsministeren herunder kan fastsætte regler om
vederlæggelsen af hvervet som medlem af de forberedende
sundhedsråd. 2. pkt. i de to nævnte bestemmelser bliver
herefter 3. pkt.
Bemyndigelserne forventes at blive udnyttet
til at fastsætte regler om, at hvervet som medlem af de
forberedende sundhedsråd i hele landet vederlægges med
et centralt fastsat vederlag svarende til 75 pct. (mod 50 pct. som
anført i bemærkningerne i forslaget til
overgangslovens § 51, stk. 9, 1. pkt., og § 99, stk. 9,
1. pkt.) af taksten for det centralt fastsatte vederlag for
medlemmer af de nye sundhedsråd, som vil gælde fra 2027
i overensstemmelse med de regler, der forventes fastsat i henhold
til bemyndigelserne til regionslovens § 11, der foreslås
nyaffattet med lovforslag nr. L 214.
Forhøjelsen af vederlaget for
medlemmer af de forberedende sundhedsråd i hele landet fra 50
pct. til 75 pct. af taksten for det centralt fastsatte vederlag for
medlemmer af de nye sundhedsråd forventes at koste cirka 2,7
mio. kr., som vil blive finansieret inden for Indenrigs- og
Sundhedsministeriets ramme.
Der ændres med forslaget ikke
på ministerens bemyndigelse til efter forslaget til
overgangslovens § 51, stk. 9, 1. pkt., og § 99, stk. 9,
1. pkt., at fastsætte centralt fastsatte vederlag for
formænd og næstformænd af de forberedende
sundhedsråd.
Til nr. 13
Med ændringsforslaget foreslås
det, at der i forslaget til overgangslovens § 51, stk. 9, 2.
pkt., der bliver 3. pkt., foretages den ændring, at »1.
pkt.« ændres til »1. og 2. pkt.«.
Bestemmelsen i forslaget til
overgangslovens § 51, stk. 9, 2. pkt., der bliver 3. pkt., vil
herefter have den ordlyd, at indenrigs- og sundhedsministeren ved
fastsættelse af regler efter 1. og 2. pkt. kan fravige stk.
1-8.
Forslaget er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 12, hvor det foreslås indsat som 2.
pkt. i forslaget til overgangslovens § 51, stk. 9, at
indenrigs- og sundhedsministeren herunder fastsætter regler
om vederlæggelsen af hvervet som medlem af de forberedende
sundhedsråd.
Indenrigs- og sundhedsministeren vil
således ved fastsættelse af regler efter det
foreslåede nye 2. pkt. i forslaget til overgangslovens §
51, stk. 9, kunne fravige de foreslåede bestemmelser i
forslaget til overgangslovens § 51, stk. 1-8.
Til nr. 14
Med ændringsforslaget foreslås
det, at der i forslaget til overgangslovens § 59, 1. pkt.,
sker den ændring, at »inden den 31. december
2025« ændres til »senest den 31. december
2025«.
Forslaget til overgangslovens § 59, 1.
pkt., vil herefter have den ordlyd, at såfremt der senest den
31. december 2025 træffes endelig afgørelse om, at
afstemningen ved valget den 18. november 2025 erklæres
ugyldig, hvorfor der snarest muligt skal afholdes omvalg,
træder det forberedende regionsråd for Region
Østdanmark ikke i funktion.
Med forslaget præciseres, at
afgørelser truffet den 31. december 2025 og ikke kun inden
den 31. december 2025 vil være omfattet af § 59, 1.
pkt.
Til nr. 15
Med ændringsforslaget foreslås
det, at der i forslaget til overgangslovens § 59, 2. pkt.,
sker den ændring, at »efter den 31. december
2025« ændres til »den 1. januar 2026 eller
senere«.
Forslaget til overgangslovens § 59, 2.
pkt., vil herefter have den ordlyd, at træffes der den 1.
januar 2026 eller senere endelig afgørelse om, at
afstemningen ved valget den 18. november 2025 erklæres
ugyldig, fratræder det forberedende regionsråd.
Forslaget vil ikke indebære nogen
indholdsmæssig ændring.
Til nr. 16
Med ændringsforslaget foreslås
det, at der i forslaget til overgangslovens § 66, stk. 2, nr.
22, sker den ændring, at »nye« udgår.
Forslaget vil indebære, at
opregningen i forslaget til overgangslovens § 66, stk. 2, af,
hvilke forhold det forberedende regionsråd for Region
Østdanmark skal træffe beslutning om, med henblik
på at Region Østdanmark kan etableres den 1. januar
2027 og varetage sine opgaver fra den 1. januar 2027, også
vil omfatte andre beslutninger, der er nødvendige med
henblik på at forberede oprettelsen af Region
Østdanmark og denne regions opgaver.
Med forslaget præciseres, at
beslutninger, der er nødvendige med henblik på at
forberede alle Region Østdanmarks opgaver, såvel
Region Sjællands og Region Hovedstadens opgaver før
den 1. januar 2027, der overføres til Region
Østdanmark, som de nye opgaver, som Region Østdanmark
i lighed med regionerne vest for Storebælt forventes at
få overført fra kommunerne den 1. januar 2027, vil
være omfattet af bestemmelsen.
Til nr. 17
Med ændringsforslaget foreslås,
at der i forslaget til overgangslovens § 68, stk. 6,
indsættes efter »regionslovens« »§ 18,
stk. 1 og 2, og«, og efter »vedrørende«
indsættes »fristen for forretningsudvalgets
udarbejdelse af årsbudget til det forberedende
regionsråd, længden af perioden for de flerårige
budgetoverslag,«.
Bestemmelsen vil herefter have den ordlyd,
at indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om
de forhold, der er nævnt i regionslovens § 18, stk. 1 og
2, og § 19, stk. 2, 2. og 3. pkt., vedrørende fristen
for udarbejdelse af årsbudget til det forberedende
regionsråd, længden af perioden for de flerårige
budgetoverslag, fristen for 2. behandling af Region
Østdanmarks budget for 2027 med flerårige
budgetoverslag og specifikationen af posterne på disse
budgetter.
Med ændringen præciseres, at
indenrigs- og sundhedsministeren også vil kunne
fastsætte regler om de forhold, der er nævnt i
regionslovens § 18, stk. 1 og 2, vedrørende fristen for
udarbejdelse af årsbudget til det forberedende
regionsråd og længden af perioden for de
flerårige budgetoverslag.
Bemyndigelsen vil kunne udnyttes, hvis der
i forbindelse med implementeringen af sundhedsreformen viser sig
behov for at fravige de gældende forskrifter, der er udstedt
i medfør af regionslovens § 18, stk. 1 og 2.
Til nr. 19
Med ændringsforslaget foreslås
det, at der i forslaget til overgangslovens § 99, stk. 9, 2.
pkt., der bliver 3. pkt., foretages den ændring, at »1.
pkt.« ændres til »1. og 2. pkt.«.
Bestemmelsen i forslaget til
overgangslovens § 99, stk. 9, 2. pkt., der bliver 3. pkt., vil
herefter have den ordlyd, at indenrigs- og sundhedsministeren ved
fastsættelse af regler efter 1. og 2. pkt. kan fravige stk.
1-8.
Forslaget er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 18, hvor det foreslås indsat som 2.
pkt. i forslaget til overgangslovens § 99, stk. 9, at
indenrigs- og sundhedsministeren herunder fastsætter regler
om vederlæggelsen af hvervet som medlem af de forberedende
sundhedsråd.
Indenrigs- og sundhedsministeren vil
således ved fastsættelse af regler efter det
foreslåede nye 2. pkt. i forslaget til overgangslovens §
99, stk. 9, kunne fravige de foreslåede bestemmelser i
forslaget til overgangslovens § 99, stk. 1-8.
Til nr. 20
Med ændringsforslaget foreslås,
at der i forslaget til overgangslovens § 116, stk. 4,
indsættes efter »regionslovens« »§ 18,
stk. 1 og 2, og«, og efter »vedrørende«
indsættes »fristen for forretningsudvalgets
udarbejdelse af årsbudget til regionsrådet,
længden af perioden for de flerårige
budgetoverslag,«.
Bestemmelsen vil herefter have den ordlyd,
at indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om
de forhold, der er nævnt i regionslovens § 18, stk. 1 og
2, og § 19, stk. 2, 2. og 3. pkt., vedrørende fristen
for forretningsudvalgets udarbejdelse af årsbudget til
regionsrådet, længden af perioden for de
flerårige budgetoverslag, fristen for 2. behandling af Region
Sjællands og Region Hovedstadens budgetter for 2026 med
flerårige budgetoverslag og specifikationen af posterne
på disse budgetter.
Med ændringen præciseres, at
indenrigs- og sundhedsministeren også vil kunne
fastsætte regler om de forhold, der er nævnt i
regionslovens § 18, stk. 1 og 2, vedrørende fristen for
forretningsudvalgets udarbejdelse af årsbudget til
regionsrådet og længden af perioden for de
flerårige budgetoverslag.
Bemyndigelsen vil kunne udnyttes, hvis der
i forbindelse med implementeringen af sundhedsreformen viser sig
behov for at fravige de gældende forskrifter, der er udstedt
i medfør af regionslovens § 18, stk. 1 og 2.
Til nr. 21
Med ændringsforslaget foreslås
det, at der i forslaget til overgangslovens § 117, stk. 2-4,
sker den ændring, at »de i 1. pkt. nævnte
regnskaber« ændres til »de i stk. 1, 1. pkt.,
nævnte regnskaber«.
Med ændringen præciseres, at de
i § 117, stk. 2-4, angivne bemyndigelser vedrører
regnskaberne vedrørende 2025 for Region Sjælland og
Region Hovedstaden.
Forslaget vil ikke indebære nogen
indholdsmæssig ændring.
Til nr. 22
Med ændringsforslaget foreslås
det, at der i forslaget til overgangslovens § 132, stk. 5,
sker den ændring, at der efter »i medfør
af« indsættes »stk. 1«.
Ændringsforslaget fremsættes,
på baggrund af at ordene »stk. 1« ved en fejl
ikke fremgår af forslaget til overgangslovens § 132,
stk. 5.
Bestemmelsen vil herefter have den ordlyd,
at indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte
nærmere regler om specifikationen af de poster på
årsbudgettet, som et pålæg udstedt i
medfør af stk. 1 skal ledsages af et forslag til
nedsættelse af.
Forslaget vil ikke indebære nogen
indholdsmæssig ændring.
Til nr. 23
Efter forslaget til overgangslovens §
141, stk. 10, kan indenrigs- og sundhedsministeren fastsætte
nærmere regler om overførslen efter forslaget til
overgangslovens § 141, stk. 1-5, af aktiver, passiver,
rettigheder og pligter fra en kommune til en region og om
kompensation efter forslaget til overgangslovens § 141, stk.
6-8, for denne overførsel. Indenrigs- og sundhedsministeren
kan fastsætte forskellige regler for forskellige aktiver,
passiver, rettigheder og pligter.
Efter forslaget til overgangslovens §
141, stk. 11, kan indenrigs- og sundhedsministeren ved
fastsættelsen af regler efter forslaget til overgangslovens
§ 141, stk. 10, fravige forslaget til overgangslovens §
141, stk. 6-8, i det omfang det skønnes nødvendigt
for at opnå en hensigtsmæssig overførsel af
aktiver, passiver, rettigheder og pligter fra en kommune til en
region og en hensigtsmæssig ordning for kompensation.
Med ændringsforslaget foreslås
det, at der i forslaget til overgangslovens § 141 efter stk.
10 indsættes et nyt stykke 11.,
hvorefter indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte
regler om overførsel af aktiver, passiver, rettigheder og
pligter, der tidligere, herunder på et af ministeren fastsat
tidspunkt, udelukkende eller helt overvejende har været
knyttet til den overførte opgave, og om, hvorvidt og i givet
fald i hvilket omfang der skal ske kompensation efter forslaget til
overgangslovens § 141, stk. 6 og 7. Det foreslås videre,
at indenrigs- og sundhedsministeren ved fastsættelsen af
regler efter 1. pkt. kan fravige stk. 1-8.
Bemyndigelsens første led vil kunne
udnyttes til at fastsætte regler om, at der vil skulle ske
overførsel af aktiver, passiver, rettigheder og pligter, der
på et af indenrigs- og sundhedsministeren fastsat tidspunkt
forud for indgåelsen af delingsaftalen efter forslaget til
overgangslovens § 151 mellem region og kommune om
overførsel af aktiver, passiver, rettigheder og pligter
eller Delingsrådets beslutning om overførsel heraf
efter forslaget til overgangslovens § 152 udelukkende eller
helt overvejende har været knyttet til en opgave, der
overføres den 1. januar 2027 fra kommuner til regioner. Det
forudsættes, at dette skæringstidspunkt for
bedømmelsen af, om et aktiv, et passiv, en rettighed og en
forpligtelse udelukkende eller helt overvejende har været
knyttet til den overførte opgave, tidligst vil kunne
være tidspunktet for indgåelsen af en generel aftale
mellem stat, regioner og kommuner om de økonomiske rammer
for sundhedsreformen. Indenrigs- og sundhedsministeren vil kunne
fastsætte dette skæringstidspunkt til et tidspunkt, der
måtte ligge før udstedelsen af en
bekendtgørelse i henhold til bemyndigelsen eller måtte
ligge før overgangslovens ikrafttræden. Der vil kunne
fastsættes regler om, at aktiver, der på et senere
tidspunkt end det af indenrigs- og sundhedsministeren fastsatte
tidspunkt udelukkende eller helt overvejende knyttes til en opgave,
der overføres den 1. januar 2027 fra kommuner til regioner,
også vil skulle overføres den 1. januar 2027 fra
kommuner til regioner.
Bestemmelsens første led vil alene
omfatte aktiver, passiver, rettigheder og pligter, der udelukkende
eller helt overvejende er knyttet eller har været knyttet til
en opgave, der overføres den 1. januar 2027 fra kommuner til
regioner.
Den endelige vurdering af, hvilke aktiver,
passiver, rettigheder og pligter der vil skulle overføres
som opgavehenførbare efter de regler, der fastsættes i
medfør af bemyndigelsen, vil først kunne foretages,
når den lovgivning, hvorved opgaverne overføres den 1.
januar 2027 fra kommuner til regioner, er vedtaget og trådt i
kraft.
Regionen og kommunen vil i den enkelte
delingsaftale kunne fastsætte, at aktiver m.v., der ellers
vil skulle overføres som opgavehenførbare efter de
ovenfor fastsatte regler, alligevel ikke overføres, jf.
§ 141, stk. 2.
Bemyndigelsens andet led vil kunne udnyttes
til at fastsætte regler om, at der ikke eller kun i visse
tilfælde skal ske kompensation efter forslaget til
overgangslovens § 141, stk. 6 og 7, hvis værdien af de
overførte aktiver overstiger værdien af passiverne
eller værdien af de overførte passiver overstiger
værdien af aktiverne.
Bemyndigelsens første og andet led
vil blive udnyttet, hvis det på baggrund af de verserende
forhandlinger mellem stat, regioner og kommuner om
sundhedsreformens økonomiske konsekvenser viser sig at blive
aktuelt.
Der er tale om en præcisering af den
foreslåede bestemmelse i forslaget til overgangslovens §
141, stk. 11, hvorefter indenrigs- og sundhedsministeren ved
fastsættelsen af regler efter forslaget til overgangslovens
§ 141, stk. 10, kan fravige forslaget til overgangslovens
§ 141, stk. 1-8, i det omfang det skønnes
nødvendigt for at opnå en hensigtsmæssig
overførsel af aktiver, passiver, rettigheder og pligter og
en hensigtsmæssig ordning for kompensation.
Bemyndigelsens første og andet led
vil være en fravigelse af bestemmelserne i forslaget til
overgangslovens § 141, stk. 1, 6 og 7. Derfor foreslås
det i bestemmelsens 2. pkt., at ministeren ved fastsættelse
af regler efter bestemmelsens 1. pkt. kan fravige stk. 1-8 i
forslaget til overgangslovens § 141.
Til nr. 24
Med ændringsforslaget foreslås
det, at der i forslaget til overgangslovens § 150, stk. 5,
foretages den ændring, at der efter
»fastsætter« indsættes »regler
om«.
Med ændringen præciseres, at
indenrigs- og sundhedsministerens fastsættelse af en frist
for kommunens forelæggelse af udkastet til en aftale om
overførsel af aktiver, passiver, rettigheder, pligter og
ansatte for regionen eller det forberedende regionsråd, jf.
forslaget til overgangslovens § 150, stk. 5, jf. stk. 1 og 2,
vil skulle ske ved bekendtgørelse.
Forslaget vil være af teknisk
karakter.
Til nr. 25
Med ændringsforslaget foreslås
det, at der i forslaget til overgangslovens § 151, stk. 13,
foretages den ændring, at der efter
»fastsætter« indsættes »regler
om«.
Med ændringen præciseres, at
indenrigs- og sundhedsministerens fastsættelse af en frist
for indgåelse af en aftale om overførsel af aktiver,
passiver, rettigheder, pligter og ansatte mellem på den ene
side kommunen og på den anden side regionen eller det
forberedende regionsråd, jf. forslaget til overgangslovens
§ 151, stk. 13, jf. stk. 1 og 2, vil skulle ske ved
bekendtgørelse.
Forslaget vil være af teknisk
karakter.
Til nr. 26
Med ændringsforslaget foreslås
det, at der i forslaget til overgangslovens § 152, stk. 10,
foretages den ændring, at der efter
»fastsætter« indsættes »regler
om«.
Med ændringen præciseres, at
indenrigs- og sundhedsministerens fastsættelse af en frist
for Delingsrådets beslutning om overførsel af aktiver,
passiver, rettigheder, pligter og ansatte fra kommunen til regionen
eller det forberedende regionsråd, en frist for
Delingsrådets pålæg om afhændelse af et
aktiv og en frist for Delingsrådets høring af
vedkommende kommune og region, jf. forslaget til overgangslovens
§ 152, stk. 10, jf. stk. 1, 5 og 6, vil skulle ske ved
bekendtgørelse.
Forslaget vil være af teknisk
karakter.
Til nr. 27
Med ændringsforslaget foreslås
det, at der i forslaget til overgangslovens § 157 som nyt
stykke indsættes et stk. 4, hvorefter indenrigs- og
sundhedsministeren kan fastsætte regler om indsendelse til
Delingsrådet af aftalen med bilag, der er indgået efter
forslaget til overgangslovens § 151, stk. 1 eller 2, om
overførsel af aktiver, passiver, rettigheder, pligter og
ansatte fra en kommune til en region som følge af de
opgaver, der forventes overført den 1. januar 2027.
Delingsrådet vil hermed få et
overblik over indholdet af de indgåede delingsaftaler,
hvilket kan danne en nyttig baggrund for Delingsrådets
eventuelle beslutning efter forslaget til overgangslovens §
152 om overførsel af aktiver, passiver, rettigheder, pligter
og ansatte fra en kommune til en region som følge af de
opgaver, der forventes overført den 1. januar 2027.
Der er tale om en præcisering af de
foreslåede bemyndigelser i forslaget til overgangslovens
§ 157 vedrørende delingsprocessen.
Til nr. 28
Med ændringsforslaget foreslås
det, at »stk. 1-3« i lovforslaget til overgangslovens
§ 157, stk. 4, der med ændringsforslag nr. 27 bliver til
stk. 5, ændres til »stk. 1-4«.
Bestemmelsen vil herefter have ordlyden, at
indenrigs- og sundhedsministeren ved fastsættelse af regler
efter stk. 1-4 kan fravige reglerne i §§ 149-152.
Ændringen er en konsekvens af det
forslåede ændringsforslag nr. 27, hvor der
indsættes et nyt stk. 4.
Til nr. 29
Med ændringsforslaget foreslås
det, at der i forslaget til overgangslovens § 179, nr. 6, sker
den ændring, at der før »en formand«
indsættes: »en beslutning truffet af«.
Forslaget vil indebære, at forslaget
til overgangslovens § 179, nr. 6, herefter vil have den
ordlyd, at § 50 a, stk. 1, og § 51, stk. 1, om
annullation, suspension og anerkendelsessøgsmål i lov
om kommunernes styrelse tilsvarende gælder for en beslutning
truffet af en formand for et forberedende sundhedsråd i
Region Østdanmark efter § 82, stk. 2, i denne lov, jf.
§ 22, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse, når
beslutningen ikke kan indbringes for det forberedende
regionsråd for Region Østdanmark.
Forslaget indebærer ikke nogen
indholdsmæssig ændring.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. april
2025 og var til 1. behandling den 13. maj 2025. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Indenrigsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Teknisk gennemgang
Indenrigs- og sundhedsministeren og
embedsmænd fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet har den 2.
maj 2025 over for udvalget afholdt en teknisk gennemgang af
lovforslaget.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
indenrigs- og sundhedsministeren sendte den 19. februar 2025 dette
udkast til udvalget, jf. INU alm. del - bilag 35. Den 24. april
2025 sendte indenrigs- og sundhedsministeren høringssvarene
og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
1 spørgsmål til indenrigs- og sundhedsministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anne Paulin (S) Per Husted (S)
Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S) Lasse Haugaard
Pedersen (S) Henrik Møller (S) Lea Wermelin (S) Kim Aas (S)
Malte Larsen (S) Ken Kristensen (V) Christian Friis Bach (V) Anni
Matthiesen (V) Christoffer Aagaard Melson (V) Rosa Eriksen (M)
Nanna W. Gotfredsen (M) nfmd.
Dennis Flydtkjær (DD) Kristian Bøgsted (DD) Carl
Andersen (LA) Jens Meilvang (LA) Lise Bertelsen (KF) Helle Bonnesen
(KF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DD) Peter Kofod (DF) Karsten
Filsø (SF) fmd. Kirsten
Normann Andersen (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Mai
Villadsen (EL) Lotte Rod (RV) Christina Olumeko (ALT)
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit
Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 12 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Borgernes Parti - Lars Boje Mathiesen
(BP) | 1 | |
Naleraq (N) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |