L 213 Forslag til lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur

(overgangsloven).

Af: Indenrigs- og sundhedsminister Sophie Løhde (V)
Udvalg: Indenrigsudvalget
Samling: 2024-25
Status: 2. beh./Direkte til 3. beh.

Betænkning

Afgivet: 27-05-2025

Afgivet: 27-05-2025

Betænkning afgivet af Indenrigsudvalget den 27. maj 2025

20241_l213_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Indenrigsudvalget den 27. maj 2025

1. Ændringsforslag

Indenrigs- og sundhedsministeren har stillet 29 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Indstillinger

Et flertal i udvalget (S, V, DD, SF, M, KF, RV og ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (LA og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.

Et andet mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de under nr. 1-11, 14-17 og 20-29 stillede ændringsforslag og imod de under nr. 12, 13, 18 og 19 stillede ændringsforslag.

Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Politiske bemærkninger

Socialdemokratiet, Venstre, Danmarksdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Moderaterne, Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre

Socialdemokratiets, Venstres, Danmarksdemokraternes, Socialistisk Folkepartis, Moderaternes, Det Konservative Folkepartis og Radikale Venstres medlemmer af udvalget bemærker, at vi med dette lovforslag tager et vigtigt skridt i udmøntningen af »Aftale om sundhedsreform 2024«, som regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) og Danmarksdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre indgik den 15. november 2024.

Lovforslaget skaber klare og forudsigelige rammer for overgangen til den nye forvaltningsstruktur i sundhedsvæsenet. Det handler om den nye organisering og om at sikre, at ansvaret for borgernes sundhedstilbud kan overdrages trygt og effektivt, så opgaverne løftes bedst muligt fra dag et. Vi skaber således de nødvendige forudsætninger for, at borgerne også i overgangsfasen oplever et sundhedsvæsen med klarhed, tryghed og sammenhæng.

Lovforslaget indeholder de lovgivningsmæssige ændringer, der skal til for at gennemføre sammenlægningen af Region Sjælland og Region Hovedstaden til en ny Region Østdanmark pr. 1. januar 2027. Samtidig giver lovforslaget indenrigs- og sundhedsministeren hjemmel til at fastlægge de nye regioners inddeling i sundhedsråd på baggrund af sundhedsreformaftalen og den opmandsproces, ministeriet har iværksat.

Vi regulerer samtidig det vigtige overgangsår 2026, hvor eksisterende myndigheder fortsat har det formelle ansvar, men hvor forberedende organer skal sikre, at overdragelsen af opgaver sker ordentligt og velkoordineret. Lovforslaget forpligter bl.a. alle fire nye regioner til at etablere forberedende sundhedsråd i 2026, der vil svare til de sundhedsråd, som etableres permanent fra den 1. januar 2027. Vi skaber dermed en ny organisatorisk ramme for, at samarbejdet på tværs af kommuner og regioner kan forankres tættere på borgerne og forberedes i god tid.

Lovforslaget indeholder også mulighed for, at kommuner og regioner i 2026 kan indgå aftale om, at kommunerne fortsat varetager sundhedsopgaver, som overgår til regionerne.

Indenrigs- og sundhedsministeren har stillet et ændringsforslag hertil, som indebærer, at ministeren bemyndiges til at fastsætte regler om, at en kommune varetager driftsopgaven på regionens vegne på de vilkår, som indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter på baggrund af indstilling fra en region efter drøftelser i sundhedsrådene. Forslaget ændrer ikke ved, at der skal ske en indledende drøftelse mellem region og kommune om vilkårene for driftsopgaven.

Hensigten med at bemyndige indenrigs- og sundhedsministeren til at henlægge driftsopgaven til kommunerne er at give mulighed for, at driftsopgaven kan henlægges til kommunerne i de tilfælde, hvor det giver mening for både region og kommune, at kommunen drifter en opgave for regionerne på drøftede vilkår. De indledende drøftelser mellem region og kommune vil derfor spille en vigtig rolle for indenrigs- og sundhedsministerens udøvelse af denne beføjelse.

Partierne noterer sig, at ministerens beføjelse alene vil kunne udnyttes i 2026 som et led i overgangsloven til at fastsætte, i hvilket omfang en kommune vil kunne varetage driftsansvaret for de opgaver, regionen overtager pr. 1. januar 2027. Der er derfor behov for en mere langsigtet løsning.

Partierne noterer sig videre, at indenrigs- og sundhedsministeren forventer at fremsætte lovforslag i oktober 2025 vedrørende de konkrete opgaveflytninger af sundhedsopgaver fra kommuner til regioner. Dette lovforslag forventes bl.a. også at forholde sig til mulighederne for, at kommuner og regioner kan samarbejde om varetagelsen af de opgaver, som flyttes fra kommuner til regioner, og brugen af private leverandører til opgaverne. Partierne noterer sig med tilfredshed, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet i »Forårsaftale 2025 om implementering af sundhedsreformen« har aftalt med KL og Danske Regioner at samarbejde om at afklare de nærmere rammer i forhold til udbudsreglerne i relation til disse bestemmelser og at bidrage til sammen at finde gode, fleksible og holdbare løsninger.

Et vigtigt element i lovforslaget er også, at vi sikrer en ordentlig og balanceret overførsel af ressourcer og medarbejdere. Opgaver, der overgår fra én myndighed til en anden, vil som udgangspunkt følges af de relevante aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte. Medarbejderne skal også opleve en tryg og ordentlig overgang. Man skal ikke være i tvivl om, hvem man er ansat hos, eller på hvilke vilkår. Den klarhed er vigtig, både for den enkelte medarbejder, men også for at borgerne oplever en stabil og velfungerende drift hele vejen igennem.

Vi lægger også op til en økonomisk ansvarlig overgang. Indenrigs- og sundhedsministeren får bemyndigelse til at fastsætte regler om, at væsentlige økonomiske dispositioner i både kommuner og regioner skal godkendes eller kan ændres af henholdsvis de nye regionsråd eller det forberedende regionsråd. Vi skaber dermed et værn mod beslutninger, som ellers kunne vanskeliggøre overgangen til den nye struktur.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af indenrigs- og sundhedsministeren, tiltrådt af udvalget:

1) Ordene »de nye regioner« ændres til: »Region Nordjylland, Region Midtjylland, Region Syddanmark og Region Østdanmark«.

[Teknisk ændring]

Til § 2

2) I stk. 1, nr. 2, ændres »de nye regioner« til: »Region Nordjylland, Region Midtjylland, Region Syddanmark og Region Østdanmark«.

[Teknisk ændring]

3) I stk. 4 og 5 indsættes efter »fastsætte«: »regler om«.

[Teknisk ændring]

Til § 5

4) Stk. 2 affattes således:

»Stk. 2. Indenrigs- og sundhedsministeren kan i 2026 efter indstilling fra en region, herunder det forberedende regionsråd for Region Østdanmark, fastsætte regler om, at en kommune på regionens vegne varetager driften af en eller flere af de opgaver, som den 1. januar 2027 overføres fra kommunen til regionen, jf. § 2. Dog varetages ansvaret for opgaven af regionen. Ministeren kan fastsætte regler om omfang og vilkår for varetagelsen af den eller de opgaver, som kommunen varetager for regionen, herunder forskellige frister for den periode, hvori kommunen varetager driften af opgaverne på regionens vegne. Kommunen kan ikke udtræde af driften før udløbet af den fastsatte periode.«

[Indenrigs- og sundhedsministeren henlægger varetagelsen af driftsopgaven til kommunerne]

5) I stk. 3, 1. pkt., ændres »Indgår regionen ikke inden for den frist, der fastsættes efter stk. 5, en aftale efter stk. 2 med en kommune« til: »Fastsætter indenrigs- og sundhedsministeren ikke regler efter stk. 2 for en kommune«.

[Ændring som følge af ændringsforslag nr. 4]

6) Stk. 5 affattes således:

»Stk. 5. Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter regler om frister for indstilling fra en region, herunder det forberedende regionsråd for Region Østdanmark, om, at en kommune på regionens vegne varetager driften af en eller flere af de opgaver, som den 1. januar 2027 overføres fra kommunen til regionen, jf. § 2, og om meddelelse til indenrigs- og sundhedsministeren om indstillingen og frister for en sådan meddelelse.«

[Ændring som følge af ændringsforslag nr. 4]

7) I stk. 6 indsættes efter »fastsætter«: »regler om«.

[Teknisk ændring]

8) I stk. 8 ændres »kommunens og regionens indgåelse af en aftale som nævnt i stk. 2, herunder om varigheden af aftalen,« til: »kommunens varetagelse af driften af en eller flere opgaver på regionens vegne efter stk. 2, herunder regler, der fastsætter vilkår for varetagelse af driften,«.

[Ændring som følge af ændringsforslag nr. 4]

Til § 7

9) Stk. 2, nr. 4, affattes således:

»4) Region Nordjylland: En region for Nordjylland, der omfatter Brønderslev, Frederikshavn, Hjørring, Jammerbugt, Læsø, Mariagerfjord, Morsø, Rebild, Thisted, Vesthimmerland og Aalborg Kommuner.«

[Teknisk ændring]

Til § 40

10) I stk. 4 indsættes efter »regionslovens«: »§ 18, stk. 1 og 2, og«, og efter »vedrørende« indsættes: »fristen for forretningsudvalgets udarbejdelse af årsbudget til regionsrådet, længden af perioden for de flerårige budgetoverslag,«.

[Teknisk ændring]

Til § 41

11) I stk. 2-4 ændres »de i 1. pkt. nævnte regnskaber« til: »de i stk. 1, 1. pkt., nævnte regnskaber«.

[Teknisk ændring]

Til § 51

Af indenrigs- og sundhedsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af DF):

12) I stk. 9 indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:

»Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter herunder regler om vederlæggelsen af hvervet som medlem af de forberedende sundhedsråd.«

[Forhøjelse af vederlag til medlemmerne af de forberedende sundhedsråd]

13) I stk. 9, 2. pkt., der bliver 3. pkt., ændres »1. pkt.« til: »1. og 2. pkt.«.

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 12]

Til § 59

Af indenrigs- og sundhedsministeren, tiltrådt af udvalget:

14) I 1. pkt. ændres »inden den 31. december 2025« til: »senest den 31. december 2025«.

[Teknisk ændring]

15) I 2. pkt. ændres »efter den 31. december 2025« til: »den 1. januar 2026 eller senere«.

[Teknisk ændring]

Til § 66

16) I stk. 2, nr. 22, udgår »nye«.

[Teknisk ændring]

Til § 68

17) I stk. 6 indsættes efter »regionslovens«: »§ 18, stk. 1 og 2, og«, og efter »vedrørende« indsættes: »fristen for udarbejdelse af årsbudget til det forberedende regionsråd, længden af perioden for de flerårige budgetoverslag,«.

[Teknisk ændring]

Til § 99

Af indenrigs- og sundhedsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af DF):

18) I stk. 9 indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:

»Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter herunder regler om vederlæggelsen af hvervet som medlem af de forberedende sundhedsråd.«

[Forhøjelse af vederlag til medlemmerne af de forberedende sundhedsråd]

19) I stk. 9, 2. pkt., der bliver 3. pkt., ændres »1. pkt.« til: »1. og 2. pkt.«

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 18]

Til § 116

Af indenrigs- og sundhedsministeren, tiltrådt af udvalget:

20) I stk. 4 indsættes efter »regionslovens«: »§ 18, stk. 1 og 2, og«, og efter »vedrørende« indsættes: »fristen for forretningsudvalgets udarbejdelse af årsbudget til regionsrådet, længden af perioden for de flerårige budgetoverslag,«.

[Teknisk ændring]

Til § 117

21) I stk. 2-4 ændres »de i 1. pkt. nævnte regnskaber« til: »de i stk. 1, 1. pkt., nævnte regnskaber«.

[Teknisk ændring]

Til § 132

22) I stk. 5 indsættes efter »i medfør af« til: »stk. 1«.

[Teknisk ændring]

Til § 141

23) Efter stk. 11 indsættes som nyt stykke:

»Stk. 12. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om overførsel af aktiver, passiver, rettigheder og pligter, der tidligere, herunder på et af ministeren fastsat tidspunkt, udelukkende eller helt overvejende har været knyttet til den overførte opgave, og om, hvorvidt og i givet fald i hvilket omfang der skal ske kompensation efter stk. 6 og 7. Indenrigs- og sundhedsministeren kan ved fastsættelsen af regler efter 1. pkt. fravige stk. 1-8.«

Stk. 12 bliver herefter stk. 13.

[Præcisering af bemyndigelsen]

Til § 150

24) I stk. 5 indsættes efter »fastsætter«: »regler om«.

[Teknisk ændring]

Til § 151

25) I stk. 13 indsættes efter »fastsætter«: »regler om«.

[Teknisk ændring]

Til § 152

26) I stk. 10 indsættes efter »fastsætter«: »regler om«.

[Teknisk ændring]

Til § 157

27) Efter stk. 3 indsættes som nyt stykke:

»Stk. 4. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om indsendelse til Delingsrådet af aftalen med bilag, der er indgået efter § 151, stk. 1 eller 2.«

Stk. 4 bliver herefter stk. 5.

[Præcisering af bemyndigelsen]

28) I stk. 4, der bliver stk. 5, ændres »stk. 1-3« til: »stk. 1-4«.

[Teknisk ændring]

Til § 179

29) I nr. 6 indsættes før »en formand«: »en beslutning truffet af«.

[Teknisk ændring]

Bemærkninger

Til nr. 1

Med ændringsforslaget foreslås det at ordene »de nye regioner« i forslaget til overgangslovens § 1 ændres til: »Region Nordjylland, Region Midtjylland, Region Syddanmark og Region Østdanmark«.

Bestemmelsen vil herefter have den ordlyd, at loven har til formål at sikre en smidig og hensigtsmæssig etablering af Region Østdanmark og overgang fra kommunerne til Region Nordjylland, Region Midtjylland, Region Syddanmark og Region Østdanmark og fra Region Sjælland og Region Hovedstaden til Region Østdanmark.

Med forslaget præciseres, at ordene »de nye regioner« omfatter såvel de tre fortsættende regioner vest for Storebælt Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark som Region Østdanmark, der etableres den 1. januar 2027.

Forslaget vil ikke indebære nogen indholdsmæssig ændring.

Til nr. 2

Med ændringsforslaget foreslås det, at der i forslaget til overgangslovens § 2, stk. 1, nr. 2, foretages den ændring, at »de nye regioner« ændres til: »Region Nordjylland, Region Midtjylland, Region Syddanmark og Region Østdanmark«.

Det vil herefter følge af overgangslovens § 2, stk. 1, nr. 2, at overgangsloven - ud over at finde anvendelse på sammenlægningen af Region Sjælland og Region Hovedstaden til Region Østdanmark, jf. § 2, stk. 1, nr. 1 - finder anvendelse på overførsel af opgaver fra kommunerne til Region Nordjylland, Region Midtjylland, Region Syddanmark og Region Østdanmark.

Med forslaget præciseres, at ordene »de nye regioner« omfatter såvel de tre fortsættende regioner vest for Storebælt Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark som Region Østdanmark, der etableres den 1. januar 2027.

Forslaget vil ikke indebære nogen indholdsmæssig ændring.

Til nr. 3

Med ændringsforslaget foreslås det, at der i forslaget til overgangslovens § 2, stk. 4 og 5, foretages den ændring, at der efter »fastsætte« indsættes »regler om«.

Med ændringen præciseres, at indenrigs- og sundhedsministerens fastsættelse af, hvilke opgaveoverførsler efter overgangslovens § 2, stk. 1 og 3, overgangslovens kapitel 10-13 finder anvendelse for, jf. forslaget til overgangslovens § 2, stk. 4, og af, at overgangsloven finder anvendelse på opgaveoverførsler, der ikke er omfattet af overgangslovens § 2, stk. 1, jf. forslaget til overgangslovens § 2, stk. 5, vil skulle ske ved bekendtgørelse.

Forslaget vil være af teknisk karakter.

Til nr. 4

Med ændringsforslaget foreslås det at indsætte en bestemmelse i forslaget til overgangslovens § 5, stk. 2, hvorefter indenrigs- og sundhedsministeren i 2026 efter indstilling fra en region, herunder det forberedende regionsråd for Region Østdanmark, kan fastsætte regler om, at en kommune på regionens vegne varetager driften af en eller flere af de opgaver, som den 1. januar 2027 overføres fra kommunen til regionen, jf. § 2. Dog varetages ansvaret for opgaven af regionen. Ministeren kan fastsætte regler om omfang og vilkår for varetagelsen af den eller de opgaver, som kommunen varetager for regionen, herunder forskellige frister for den periode, hvori kommunen varetager driften af opgaverne på regionens vegne. Kommunen kan ikke udtræde af driften før udløbet af den fastsatte periode.

Bestemmelsen har til formål at understøtte en fleksibel og praktisk overgang ved overførslen af opgaver fra kommunerne til regionerne, jf. forslaget til overgangslovens § 2. Da opgaverne overføres fra kommunerne til regionerne den 1. januar 2027, overføres opgaverne til de nye regioner, der er etableret pr. den 1. januar 2027, jf. § 7. Det vil sige dels de tre fortsættende regioner, Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark, dels den nye Region Østdanmark, der dannes pr. 1. januar 2027 ved en sammenlægning af Region Sjælland og Region Hovedstaden, jf. § 6. Den nye Region Østdanmarks interesser varetages i 2026 af et forberedende regionsråd, der vælges ved kommunal- og regionalvalget i 2025, jf. § 58.

Bestemmelsen skal sikre, at der - hvor det findes hensigtsmæssigt - kan etableres ordninger, hvorefter kommunerne i en kortere periode viderefører driften af visse opgaver på regionens vegne. Bestemmelsen skal af hensyn til den offentlige sundhed således sikre forsyningssikkerheden af hensyn til patienterne i overgangen til en ny struktur med en ændret opgavefordeling og sikre, at indenrigs- og sundhedsministeren i de tilfælde, hvor regionsrådet skønner kommunen vil være bedst egnet til fortsat at drive opgaven, vil have mulighed for fortsat at lade kommunen varetage driftsansvaret af de overførte opgaver.

Bestemmelsen giver mulighed for, at indenrigs- og sundhedsministeren ved bekendtgørelse kan fastsætte regler for den enkelte kommune og region om, at kommunen på regionens vegne varetager driften af en eller flere af de opgaver, som den 1. januar 2027 overføres fra kommunen til regionen, jf. § 2, herunder forskellige frister for den periode, hvori kommunen varetager driften af opgaverne på regionens vegne.

I henvisningen til § 2 ligger, at opgaveoverførslen vil skulle ske i forbindelse med lovgivningen om en ny sundhedsstruktur.

Ministerens beføjelse vil alene kunne udnyttes i 2026 til at fastsætte, i hvilket omfang en kommune vil kunne varetage driftsansvaret for de opgaver, der overføres fra kommuner til regioner pr. 1. januar 2027. Af hensyn til delingsprocessen forventes ministerens beføjelse udøvet kort tid efter fristen for regionens indstilling til ministeren, der forventes fastsat til den 1. april 2026, jf. ændringsforslag nr. 6.

Ministerens regeludstedelse forudsætter, at regionen, herunder det forberedende regionsråd for Region Østdanmark, har foretaget en vurdering af behovet og vilkårene for, at en kommune varetager opgaven på vegne af regionen, og har indsendt en indstilling herom til ministeren inden for den frist, der fastsættes i medfør af den foreslåede bestemmelse i § 5, stk. 5.

Regionerne, herunder det forberedende regionsråd for Region Østdanmark, er ansvarlige for at foretage de nødvendige vurderinger og for, at ministeren modtager de nødvendige og fyldestgørende oplysninger til brug for udstedelsen af reglerne, jf. nærmere herom i bemærkningerne til den foreslåede bestemmelse i § 5, stk. 5.

Det forudsættes i den forbindelse, at regionen skaffer sig de nødvendige oplysninger og vurderinger om den pågældende kommunes ønske om eventuelt at varetage driftsopgaven af de overførte sundhedsopgaver efter den 1. januar 2027, og på hvilke vilkår kommunen ønsker at varetage driftsopgaven. Det forudsættes, at regionen kun afgiver indstilling efter drøftelse med kommunen og kun afgiver indstilling, hvis kommunen er indstillet på at drive opgaven. Regionen skal foretage en selvstændig vurdering af behovet for at overlade driftsopgaven til kommunen, og kommunen kan ikke selv træffe beslutning om, hvorvidt kommunen fortsat vil varetage opgaven, og på hvilke vilkår kommunen skal varetage opgaven.

Indenrigs- og sundhedsministeren vil på baggrund af den modtagne indstilling fra en region, herunder det forberedende regionsråd for Region Østdanmark, fastsætte regler om, at en kommune på regionens vegne varetager driften af en eller flere af de opgaver, som den 1. januar 2027 overføres fra kommunen til regionen, jf. § 2. Indenrigs- og sundhedsministeren er dog ikke forpligtet til at fastsætte regler i overensstemmelse med regionens indstilling.

Indenrigs- og sundhedsministeren vil i den forbindelse bl.a. kunne fastsætte regler om konkrete vilkår for opgaveløsningen og de økonomiske vilkår herfor.

Indenrigs- og sundhedsministeren vil endvidere kunne fastsætte regler om varigheden af den eller de perioder, hvori kommunen varetager driften af en eller flere opgaver på regionens vegne.

Indenrigs- og sundhedsministeren er ikke forpligtet til at imødekomme regionens indstilling, men foretager en selvstændig vurdering af, om og i hvilket omfang der skal fastsættes regler om, at en kommune varetager opgaven på regionens vegne. Ministeren kan på den baggrund vælge helt at undlade at fastsætte regler, fastsætte regler, der afviger fra regionens indstilling, eller fastsætte regler om forhold, der ikke er omfattet af indstillingen.

Ministerens fastsættelse af regler indebærer, at den enkelte kommune herefter ikke selv vil kunne træffe beslutning om, hvorvidt den fortsat vil varetage opgaven. Tilsvarende vil kommunen ikke selv kunne fastlægge det nærmere indhold af de ydelser, der skal leveres til regionen, eller fastsætte takster for opgavernes udførelse. Disse elementer vil i stedet følge af de regler, som ministeren fastsætter.

Det vurderes, at indenrigs- og sundhedsministerens fastsættelse af regler for kommunens varetagelse af opgaven indebærer, at der ikke vil være tale om en udbudspligtig ydelse efter udbudsdirektivet og udbudsloven.

Det vil alene være varetagelsen af driftsopgaver, der kan overlades til kommunerne med den foreslåede bestemmelse. Da regionerne vil skulle bevare myndighedsansvaret for de opgaver, der overføres den 1. januar 2027, vil driftsopgaven skulle varetages på regionens vegne, dvs. under regionens ansvar, instruktion og finansiering.

Med udtrykket »opgaver« sigtes der derfor alene til driftsopgaver og ikke til myndighedsopgaven, der fortsat vil skulle anses for overført til regionerne. At driftsopgaven anses som en opgave, der ved regler fastsat i en bekendtgørelse herom fortsat vil skulle varetages af kommunen med virkning fra den 1. januar 2027, vil indebære, at driftsopgaven ikke skal anses for overført til regionen med virkning fra den 1. januar 2027, og at der ikke i medfør af forslaget til overgangslovens kapitel 10-13 vil skulle ske overførsel af aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte fra kommunen til regionen knyttet til denne driftsopgave.

Kommunen vil i sin varetagelse af driftsopgaven skulle overholde de til enhver tid gældende regler og standarder i henhold til lovgivningen for driftsopgavens udøvelse.

Det bemærkes, at opgaven med varetagelsen af myndighedsansvaret for opgaven varetages af regionen, uanset at driftsopgaven i en periode fortsat varetages af kommunen. Dette vil indebære, at der i medfør af forslaget til overgangslovens kapitel 10-13 vil skulle ske overførsel af aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte fra kommunen til regionen knyttet til denne myndighedsopgave.

At opgaven med varetagelsen af ansvaret for opgaven fortsat varetages af regionen, vil hænge sammen med, at den foreslåede forpligtelse for en kommune til efter regler fastsat i bekendtgørelse med en region at varetage driften af en opgave, ikke ændrer på, at ansvaret for opgaven er overført til regionen. Det forhold, at ansvaret for opgaven fortsat varetages af regionen, uanset at driftsopgaven varetages af kommunen, vil indebære, at regionen inden for de ved bekendtgørelse fastsatte regler vil kunne fastsætte retningslinjer for kommunens udøvelse af driftsopgaven, som kommunen vil være forpligtet til at følge, og være forpligtet til at føre kontrol og tilsyn med kommunens udøvelse af driftsopgaven.

Regionen vil endvidere være forpligtet til at sikre, at kommunen, der varetager driftsopgaven, er i stand til at varetage denne opgave på tilfredsstillende vis, herunder ved at regionen understøtter kommunen med relevant vidensformidling og relevante ressourcer og kompetencer.

Efter forvaltningslovens § 28, stk. 2, nr. 3, må oplysninger af fortrolig karakter, som ikke er omfattet af § 28, stk. 1, videregives til en anden forvaltningsmyndighed, når det må antages, at oplysningen vil være af væsentlig betydning for myndighedens virksomhed eller for en afgørelse, myndigheden skal træffe.

Forvaltningslovens § 28, stk. 2, nr. 3, indebærer, at der mellem forskellige forvaltningsmyndigheder kan udveksles fortrolige oplysninger, når der er sagligt behov herfor. Bestemmelsen giver i den forbindelse adgang til at videregive fortrolige oplysninger, uanset om det er afgivermyndigheden eller modtagermyndigheden, der har behov for, at udvekslingen finder sted.

Kommunen vil i kraft af varetagelsen af driftsansvaret på regionens vegne have et sagligt behov for at modtage oplysninger fra regionen, der har relevans for kommunens varetagelse af driftsansvaret, jf. forvaltningslovens § 28, stk. 2, nr. 3. Tilsvarende vil regionen i kraft af varetagelsen af myndighedsansvaret have et sagligt behov for at modtage oplysninger fra den kommune, der varetager driftsansvaret på regionens vegne, jf. forvaltningslovens § 28, stk. 2, nr. 3.

Det fremgår af forvaltningslovens § 31, stk. 1, at, i det omfang en forvaltningsmyndighed er berettiget til at videregive en oplysning, skal myndigheden på begæring af en anden forvaltningsmyndighed videregive oplysningen, hvis den er af betydning for myndighedens virksomhed eller for en afgørelse, som myndigheden skal træffe.

Det fremgår af forvaltningslovens § 31, stk. 2, at bestemmelsen dog ikke finder anvendelse, hvis videregivelsen påfører myndigheden et merarbejde, der væsentligt overstiger den interesse, den anden myndighed har i at få oplysningerne.

Forvaltningslovens § 31, stk. 1 og 2, indebærer, at henholdsvis regionen og kommunen vil kunne være forpligtet til at videregive oplysninger til hinanden, hvis oplysningen er af betydning for myndighedens virksomhed eller for en afgørelse, som myndigheden skal træffe, medmindre videregivelsen påfører den afgivende myndighed et uforholdsmæssigt merarbejde derved.

Til nr. 5

Med ændringsforslaget foreslås det, at forslaget til overgangslovens § 5, stk. 3, 1. pkt., ændres, således at ordene »Indgår regionen ikke inden for den frist, der fastsættes efter stk. 5, en aftale efter stk. 2 med en kommune« ændres til »Fastsætter indenrigs- og sundhedsministeren ikke regler efter stk. 2 for en kommune«.

Ændringen er en konsekvens af den foreslåede ændring af § 5, stk. 2, hvorefter det ikke længere er regionerne, herunder det forberedende regionsråd for Region Østdanmark, der skal indgå aftaler med kommunerne, men i stedet regionen, der indstiller til indenrigs- og sundhedsministeren, som herefter fastsætter regler for, at en kommune kan varetage en eller flere af de opgaver, som den 1. januar 2027 overføres fra kommunen til regionen, jf. § 2. Der henvises til ændringsforslag nr. 4.

Med den foreslåede ændring vil det i tilfælde, hvor indenrigs- og sundhedsministeren ikke har fastsat regler efter stk. 2 for en kommune, være denne manglende regeludstedelse, der indebærer, at kommunen også efter den 1. januar 2027, såfremt regionen inden for den frist, der fastsættes i medfør af stk. 6, anmoder kommunen herom, skal varetage driften af opgaven på vegne af regionen inden for en periode, der fastsættes efter stk. 7. Dog varetages ansvaret for opgaven af regionen.

Til nr. 6

Med ændringsforslaget foreslås det at indsætte en bestemmelse i forslaget til overgangslovens § 5, stk. 5, hvorefter indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter regler om frister for indstilling fra en region, herunder det forberedende regionsråd for Region Østdanmark, om, at en kommune på regionens vegne varetager driften af én eller flere af de opgaver, som den 1. januar 2027 overføres fra kommunen til regionen, jf. § 2, og om meddelelse til indenrigs- og sundhedsministeren om indstillingen og frister for en sådan meddelelse.

Ændringen er en konsekvens af den foreslåede ændring af § 5, stk. 2, hvorefter det ikke længere er regionerne, herunder det forberedende regionsråd for Region Østdanmark, der skal indgå aftaler med kommunerne, men i stedet regionen, der indstiller til indenrigs- og sundhedsministeren, som herefter fastsætter regler for, at en kommune kan varetage en eller flere af de opgaver, som den 1. januar 2027 overføres fra kommunen til regionen, jf. § 2. Der henvises til ændringsforslag nr. 4.

Bestemmelsen indebærer, at indenrigs- og sundhedsministeren vil skulle fastsætte frister, inden for hvilke vedkommende region, herunder det forberedende regionsråd for Region Østdanmark, skal have foretaget de nødvendige vurderinger og indsendt en indstilling om, at en kommune med virkning fra den 1. januar 2027 varetager driften af opgaven på vegne af regionen, jf. § 5, stk. 2.

Formålet med bestemmelsen er at sikre, at de nødvendige forberedende vurderinger og eventuelle indstillinger fra regionerne, herunder det forberedende regionsråd for Region Østdanmark, foretages rettidigt og med fornøden klarhed forud for overdragelsen af opgaverne den 1. januar 2027. Bestemmelsen skal endvidere sikre, at indenrigs- og sundhedsministeren modtager det nødvendige og fyldestgørende grundlag fra regionerne til brug for ministerens udstedelse af bekendtgørelser.

Bemyndigelsen er udformet således, at ministeren har fornøden fleksibilitet til at tilpasse frister og krav til de forskellige forhold i kommuner og regioner, hvis dette måtte vise sig nødvendigt.

Det er hensigten, at ministeren af hensyn til delingsprocesserne, der skal være gennemført i god tid inden den 1. januar 2027, bl.a. vil fastsætte regler om, at regionernes, herunder det forberedende regionsråd for Region Østdanmarks, indstillinger vedrørende kommunal drift af de sundhedsopgaver, som kommunerne vil skulle varetage driften af fra den 1. januar 2027, skal være meddelt ministeren senest den 1. april 2026, og at disse indstillinger skal indeholde det nødvendige materiale og oplysninger til brug for ministerens regeludstedelse.

Det er endvidere hensigten, at ministeren bl.a. vil fastsætte regler om, hvordan en indstilling skal meddeles til ministeren, herunder krav til form og indhold, således at denne kan danne grundlag for udstedelse af bekendtgørelser eller optages som bilag hertil.

Det forventes ligeledes, at ministeren bl.a. fastsætter regler om, at regionerne, herunder det forberedende regionsråd for Region Østdanmark, er ansvarlige for, at det nødvendige og fyldestgørende materiale tilvejebringes og fremsendes rettidigt til ministeren.

Til nr. 7

Med ændringsforslaget foreslås det, at der i forslaget til overgangslovens § 5, stk. 6, foretages den ændring, at der efter »fastsætter« indsættes »regler om«.

Med ændringen præciseres, at indenrigs- og sundhedsministerens fastsættelse af en frist for regionens anmodning om fortsat kommunal drift af de overførte sundhedsopgaver, jf. forslaget til overgangslovens § 5, stk. 6, jf. stk. 3, vil skulle ske ved bekendtgørelse.

Forslaget vil være af teknisk karakter.

Til nr. 8

Med ændringsforslaget foreslås det, at forslaget til overgangslovens § 5, stk. 8, ændres, således at »kommunens og regionens indgåelse af en aftale som nævnt i stk. 2, herunder om varigheden af aftalen,« ændres til »kommunens varetagelse af driften af en eller flere opgaver på regionens vegne efter stk. 2, herunder regler, der fastsætter vilkår for varetagelse af driften,«.

Ændringen er en konsekvens af den foreslåede ændring af § 5, stk. 2, hvorefter det ikke længere er regionerne, herunder det forberedende regionsråd for Region Østdanmark, der skal indgå aftaler med kommunerne, men i stedet regionen, der indstiller til indenrigs- og sundhedsministeren, som herefter fastsætter regler for, at en kommune kan varetage en eller flere af de opgaver, som den 1. januar 2027 overføres fra kommunen til regionen, jf. § 2. Der henvises til ændringsforslag nr. 4.

Bestemmelsen vil indebære, at indenrigs- og sundhedsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om vedkommende kommunes varetagelse af driften af en eller flere opgaver på regionens vegne efter stk. 2. Ministeren vil i den forbindelse kunne fastsætte alle relevante regler for opgavevaretagelsen, herunder regler om opgavernes indhold og vilkårene for deres varetagelse. Dette omfatter bl.a. bestemmelser om de konkrete opgaver, der skal varetages, og de økonomiske og administrative vilkår, der knytter sig til opgaveløsningen.

Til nr. 9

Med ændringsforslaget foreslås det, at der i forslaget til overgangslovens § 7, stk. 2, nr. 4, sker den ændring, at ordene »benævnes Region Nordjylland. Region Nordjylland« udgår.

Forslaget til overgangslovens § 7, stk. 2, nr. 4, vil herefter have følgende ordlyd: »Region Nordjylland: En region for Nordjylland, der omfatter Brønderslev, Frederikshavn, Hjørring, Jammerbugt, Læsø, Mariagerfjord, Morsø, Rebild, Thisted, Vesthimmerland og Aalborg Kommuner.«

Forslaget til overgangslovens § 7, stk. 2, nr. 4, affattes hermed på samme måde som forslaget til overgangslovens § 7, stk. 2, nr. 1-3.

Forslaget vil ikke indebære nogen indholdsmæssig ændring.

Til nr. 10

Med ændringsforslaget foreslås, at der i forslaget til overgangslovens § 40, stk. 4, indsættes efter »regionslovens« »§ 18, stk. 1 og 2, og«, og efter »vedrørende« indsættes »fristen for forretningsudvalgets udarbejdelse af årsbudget til regionsrådet, længden af perioden for de flerårige budgetoverslag,«.

Bestemmelsen vil herefter have den ordlyd, at indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om de forhold, der er nævnt i regionslovens § 18, stk. 1 og 2, og § 19, stk. 2, 2. og 3. pkt., vedrørende fristen for forretningsudvalgets udarbejdelse af årsbudget til regionsrådet, længden af perioden for de flerårige budgetoverslag, fristen for 2. behandling af Region Nordjyllands, Region Midtjyllands og Region Syddanmarks budgetter for 2026 med flerårige budgetoverslag og specifikationen af posterne på disse budgetter.

Med ændringen præciseres, at indenrigs- og sundhedsministeren også vil kunne fastsætte regler om de forhold, der er nævnt i regionslovens § 18, stk. 1 og 2, vedrørende fristen for forretningsudvalgets udarbejdelse af årsbudget til regionsrådet og længden af perioden for de flerårige budgetoverslag.

Bemyndigelsen vil kunne udnyttes, hvis der i forbindelse med implementeringen af sundhedsreformen viser sig behov for at fravige de gældende forskrifter, der er udstedt i medfør af regionslovens § 18, stk. 1 og 2.

Til nr. 11

Med ændringsforslaget foreslås det, at der i forslaget til overgangslovens § 41, stk. 2-4, sker den ændring, at »de i 1. pkt. nævnte regnskaber« ændres til »de i stk. 1, 1. pkt., nævnte regnskaber«.

Med ændringen præciseres, at de i § 41, stk. 2-4, angivne bemyndigelser vedrører regnskaberne vedrørende 2025 og 2026 for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark.

Forslaget vil ikke indebære nogen indholdsmæssig ændring.

Til nr. 12 og 18

Med ændringsforslagene foreslås det, at der i forslaget til overgangslovens § 51, stk. 9, og i forslaget til overgangslovens § 99, stk. 9, efter 1. pkt. som nyt punktum indsættes en bestemmelse om, at indenrigs- og sundhedsministeren herunder kan fastsætte regler om vederlæggelsen af hvervet som medlem af de forberedende sundhedsråd. 2. pkt. i de to nævnte bestemmelser bliver herefter 3. pkt.

Bemyndigelserne forventes at blive udnyttet til at fastsætte regler om, at hvervet som medlem af de forberedende sundhedsråd i hele landet vederlægges med et centralt fastsat vederlag svarende til 75 pct. (mod 50 pct. som anført i bemærkningerne i forslaget til overgangslovens § 51, stk. 9, 1. pkt., og § 99, stk. 9, 1. pkt.) af taksten for det centralt fastsatte vederlag for medlemmer af de nye sundhedsråd, som vil gælde fra 2027 i overensstemmelse med de regler, der forventes fastsat i henhold til bemyndigelserne til regionslovens § 11, der foreslås nyaffattet med lovforslag nr. L 214.

Forhøjelsen af vederlaget for medlemmer af de forberedende sundhedsråd i hele landet fra 50 pct. til 75 pct. af taksten for det centralt fastsatte vederlag for medlemmer af de nye sundhedsråd forventes at koste cirka 2,7 mio. kr., som vil blive finansieret inden for Indenrigs- og Sundhedsministeriets ramme.

Der ændres med forslaget ikke på ministerens bemyndigelse til efter forslaget til overgangslovens § 51, stk. 9, 1. pkt., og § 99, stk. 9, 1. pkt., at fastsætte centralt fastsatte vederlag for formænd og næstformænd af de forberedende sundhedsråd.

Til nr. 13

Med ændringsforslaget foreslås det, at der i forslaget til overgangslovens § 51, stk. 9, 2. pkt., der bliver 3. pkt., foretages den ændring, at »1. pkt.« ændres til »1. og 2. pkt.«.

Bestemmelsen i forslaget til overgangslovens § 51, stk. 9, 2. pkt., der bliver 3. pkt., vil herefter have den ordlyd, at indenrigs- og sundhedsministeren ved fastsættelse af regler efter 1. og 2. pkt. kan fravige stk. 1-8.

Forslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 12, hvor det foreslås indsat som 2. pkt. i forslaget til overgangslovens § 51, stk. 9, at indenrigs- og sundhedsministeren herunder fastsætter regler om vederlæggelsen af hvervet som medlem af de forberedende sundhedsråd.

Indenrigs- og sundhedsministeren vil således ved fastsættelse af regler efter det foreslåede nye 2. pkt. i forslaget til overgangslovens § 51, stk. 9, kunne fravige de foreslåede bestemmelser i forslaget til overgangslovens § 51, stk. 1-8.

Til nr. 14

Med ændringsforslaget foreslås det, at der i forslaget til overgangslovens § 59, 1. pkt., sker den ændring, at »inden den 31. december 2025« ændres til »senest den 31. december 2025«.

Forslaget til overgangslovens § 59, 1. pkt., vil herefter have den ordlyd, at såfremt der senest den 31. december 2025 træffes endelig afgørelse om, at afstemningen ved valget den 18. november 2025 erklæres ugyldig, hvorfor der snarest muligt skal afholdes omvalg, træder det forberedende regionsråd for Region Østdanmark ikke i funktion.

Med forslaget præciseres, at afgørelser truffet den 31. december 2025 og ikke kun inden den 31. december 2025 vil være omfattet af § 59, 1. pkt.

Til nr. 15

Med ændringsforslaget foreslås det, at der i forslaget til overgangslovens § 59, 2. pkt., sker den ændring, at »efter den 31. december 2025« ændres til »den 1. januar 2026 eller senere«.

Forslaget til overgangslovens § 59, 2. pkt., vil herefter have den ordlyd, at træffes der den 1. januar 2026 eller senere endelig afgørelse om, at afstemningen ved valget den 18. november 2025 erklæres ugyldig, fratræder det forberedende regionsråd.

Forslaget vil ikke indebære nogen indholdsmæssig ændring.

Til nr. 16

Med ændringsforslaget foreslås det, at der i forslaget til overgangslovens § 66, stk. 2, nr. 22, sker den ændring, at »nye« udgår.

Forslaget vil indebære, at opregningen i forslaget til overgangslovens § 66, stk. 2, af, hvilke forhold det forberedende regionsråd for Region Østdanmark skal træffe beslutning om, med henblik på at Region Østdanmark kan etableres den 1. januar 2027 og varetage sine opgaver fra den 1. januar 2027, også vil omfatte andre beslutninger, der er nødvendige med henblik på at forberede oprettelsen af Region Østdanmark og denne regions opgaver.

Med forslaget præciseres, at beslutninger, der er nødvendige med henblik på at forberede alle Region Østdanmarks opgaver, såvel Region Sjællands og Region Hovedstadens opgaver før den 1. januar 2027, der overføres til Region Østdanmark, som de nye opgaver, som Region Østdanmark i lighed med regionerne vest for Storebælt forventes at få overført fra kommunerne den 1. januar 2027, vil være omfattet af bestemmelsen.

Til nr. 17

Med ændringsforslaget foreslås, at der i forslaget til overgangslovens § 68, stk. 6, indsættes efter »regionslovens« »§ 18, stk. 1 og 2, og«, og efter »vedrørende« indsættes »fristen for forretningsudvalgets udarbejdelse af årsbudget til det forberedende regionsråd, længden af perioden for de flerårige budgetoverslag,«.

Bestemmelsen vil herefter have den ordlyd, at indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om de forhold, der er nævnt i regionslovens § 18, stk. 1 og 2, og § 19, stk. 2, 2. og 3. pkt., vedrørende fristen for udarbejdelse af årsbudget til det forberedende regionsråd, længden af perioden for de flerårige budgetoverslag, fristen for 2. behandling af Region Østdanmarks budget for 2027 med flerårige budgetoverslag og specifikationen af posterne på disse budgetter.

Med ændringen præciseres, at indenrigs- og sundhedsministeren også vil kunne fastsætte regler om de forhold, der er nævnt i regionslovens § 18, stk. 1 og 2, vedrørende fristen for udarbejdelse af årsbudget til det forberedende regionsråd og længden af perioden for de flerårige budgetoverslag.

Bemyndigelsen vil kunne udnyttes, hvis der i forbindelse med implementeringen af sundhedsreformen viser sig behov for at fravige de gældende forskrifter, der er udstedt i medfør af regionslovens § 18, stk. 1 og 2.

Til nr. 19

Med ændringsforslaget foreslås det, at der i forslaget til overgangslovens § 99, stk. 9, 2. pkt., der bliver 3. pkt., foretages den ændring, at »1. pkt.« ændres til »1. og 2. pkt.«.

Bestemmelsen i forslaget til overgangslovens § 99, stk. 9, 2. pkt., der bliver 3. pkt., vil herefter have den ordlyd, at indenrigs- og sundhedsministeren ved fastsættelse af regler efter 1. og 2. pkt. kan fravige stk. 1-8.

Forslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 18, hvor det foreslås indsat som 2. pkt. i forslaget til overgangslovens § 99, stk. 9, at indenrigs- og sundhedsministeren herunder fastsætter regler om vederlæggelsen af hvervet som medlem af de forberedende sundhedsråd.

Indenrigs- og sundhedsministeren vil således ved fastsættelse af regler efter det foreslåede nye 2. pkt. i forslaget til overgangslovens § 99, stk. 9, kunne fravige de foreslåede bestemmelser i forslaget til overgangslovens § 99, stk. 1-8.

Til nr. 20

Med ændringsforslaget foreslås, at der i forslaget til overgangslovens § 116, stk. 4, indsættes efter »regionslovens« »§ 18, stk. 1 og 2, og«, og efter »vedrørende« indsættes »fristen for forretningsudvalgets udarbejdelse af årsbudget til regionsrådet, længden af perioden for de flerårige budgetoverslag,«.

Bestemmelsen vil herefter have den ordlyd, at indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om de forhold, der er nævnt i regionslovens § 18, stk. 1 og 2, og § 19, stk. 2, 2. og 3. pkt., vedrørende fristen for forretningsudvalgets udarbejdelse af årsbudget til regionsrådet, længden af perioden for de flerårige budgetoverslag, fristen for 2. behandling af Region Sjællands og Region Hovedstadens budgetter for 2026 med flerårige budgetoverslag og specifikationen af posterne på disse budgetter.

Med ændringen præciseres, at indenrigs- og sundhedsministeren også vil kunne fastsætte regler om de forhold, der er nævnt i regionslovens § 18, stk. 1 og 2, vedrørende fristen for forretningsudvalgets udarbejdelse af årsbudget til regionsrådet og længden af perioden for de flerårige budgetoverslag.

Bemyndigelsen vil kunne udnyttes, hvis der i forbindelse med implementeringen af sundhedsreformen viser sig behov for at fravige de gældende forskrifter, der er udstedt i medfør af regionslovens § 18, stk. 1 og 2.

Til nr. 21

Med ændringsforslaget foreslås det, at der i forslaget til overgangslovens § 117, stk. 2-4, sker den ændring, at »de i 1. pkt. nævnte regnskaber« ændres til »de i stk. 1, 1. pkt., nævnte regnskaber«.

Med ændringen præciseres, at de i § 117, stk. 2-4, angivne bemyndigelser vedrører regnskaberne vedrørende 2025 for Region Sjælland og Region Hovedstaden.

Forslaget vil ikke indebære nogen indholdsmæssig ændring.

Til nr. 22

Med ændringsforslaget foreslås det, at der i forslaget til overgangslovens § 132, stk. 5, sker den ændring, at der efter »i medfør af« indsættes »stk. 1«.

Ændringsforslaget fremsættes, på baggrund af at ordene »stk. 1« ved en fejl ikke fremgår af forslaget til overgangslovens § 132, stk. 5.

Bestemmelsen vil herefter have den ordlyd, at indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler om specifikationen af de poster på årsbudgettet, som et pålæg udstedt i medfør af stk. 1 skal ledsages af et forslag til nedsættelse af.

Forslaget vil ikke indebære nogen indholdsmæssig ændring.

Til nr. 23

Efter forslaget til overgangslovens § 141, stk. 10, kan indenrigs- og sundhedsministeren fastsætte nærmere regler om overførslen efter forslaget til overgangslovens § 141, stk. 1-5, af aktiver, passiver, rettigheder og pligter fra en kommune til en region og om kompensation efter forslaget til overgangslovens § 141, stk. 6-8, for denne overførsel. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte forskellige regler for forskellige aktiver, passiver, rettigheder og pligter.

Efter forslaget til overgangslovens § 141, stk. 11, kan indenrigs- og sundhedsministeren ved fastsættelsen af regler efter forslaget til overgangslovens § 141, stk. 10, fravige forslaget til overgangslovens § 141, stk. 6-8, i det omfang det skønnes nødvendigt for at opnå en hensigtsmæssig overførsel af aktiver, passiver, rettigheder og pligter fra en kommune til en region og en hensigtsmæssig ordning for kompensation.

Med ændringsforslaget foreslås det, at der i forslaget til overgangslovens § 141 efter stk. 10 indsættes et nyt stykke 11., hvorefter indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om overførsel af aktiver, passiver, rettigheder og pligter, der tidligere, herunder på et af ministeren fastsat tidspunkt, udelukkende eller helt overvejende har været knyttet til den overførte opgave, og om, hvorvidt og i givet fald i hvilket omfang der skal ske kompensation efter forslaget til overgangslovens § 141, stk. 6 og 7. Det foreslås videre, at indenrigs- og sundhedsministeren ved fastsættelsen af regler efter 1. pkt. kan fravige stk. 1-8.

Bemyndigelsens første led vil kunne udnyttes til at fastsætte regler om, at der vil skulle ske overførsel af aktiver, passiver, rettigheder og pligter, der på et af indenrigs- og sundhedsministeren fastsat tidspunkt forud for indgåelsen af delingsaftalen efter forslaget til overgangslovens § 151 mellem region og kommune om overførsel af aktiver, passiver, rettigheder og pligter eller Delingsrådets beslutning om overførsel heraf efter forslaget til overgangslovens § 152 udelukkende eller helt overvejende har været knyttet til en opgave, der overføres den 1. januar 2027 fra kommuner til regioner. Det forudsættes, at dette skæringstidspunkt for bedømmelsen af, om et aktiv, et passiv, en rettighed og en forpligtelse udelukkende eller helt overvejende har været knyttet til den overførte opgave, tidligst vil kunne være tidspunktet for indgåelsen af en generel aftale mellem stat, regioner og kommuner om de økonomiske rammer for sundhedsreformen. Indenrigs- og sundhedsministeren vil kunne fastsætte dette skæringstidspunkt til et tidspunkt, der måtte ligge før udstedelsen af en bekendtgørelse i henhold til bemyndigelsen eller måtte ligge før overgangslovens ikrafttræden. Der vil kunne fastsættes regler om, at aktiver, der på et senere tidspunkt end det af indenrigs- og sundhedsministeren fastsatte tidspunkt udelukkende eller helt overvejende knyttes til en opgave, der overføres den 1. januar 2027 fra kommuner til regioner, også vil skulle overføres den 1. januar 2027 fra kommuner til regioner.

Bestemmelsens første led vil alene omfatte aktiver, passiver, rettigheder og pligter, der udelukkende eller helt overvejende er knyttet eller har været knyttet til en opgave, der overføres den 1. januar 2027 fra kommuner til regioner.

Den endelige vurdering af, hvilke aktiver, passiver, rettigheder og pligter der vil skulle overføres som opgavehenførbare efter de regler, der fastsættes i medfør af bemyndigelsen, vil først kunne foretages, når den lovgivning, hvorved opgaverne overføres den 1. januar 2027 fra kommuner til regioner, er vedtaget og trådt i kraft.

Regionen og kommunen vil i den enkelte delingsaftale kunne fastsætte, at aktiver m.v., der ellers vil skulle overføres som opgavehenførbare efter de ovenfor fastsatte regler, alligevel ikke overføres, jf. § 141, stk. 2.

Bemyndigelsens andet led vil kunne udnyttes til at fastsætte regler om, at der ikke eller kun i visse tilfælde skal ske kompensation efter forslaget til overgangslovens § 141, stk. 6 og 7, hvis værdien af de overførte aktiver overstiger værdien af passiverne eller værdien af de overførte passiver overstiger værdien af aktiverne.

Bemyndigelsens første og andet led vil blive udnyttet, hvis det på baggrund af de verserende forhandlinger mellem stat, regioner og kommuner om sundhedsreformens økonomiske konsekvenser viser sig at blive aktuelt.

Der er tale om en præcisering af den foreslåede bestemmelse i forslaget til overgangslovens § 141, stk. 11, hvorefter indenrigs- og sundhedsministeren ved fastsættelsen af regler efter forslaget til overgangslovens § 141, stk. 10, kan fravige forslaget til overgangslovens § 141, stk. 1-8, i det omfang det skønnes nødvendigt for at opnå en hensigtsmæssig overførsel af aktiver, passiver, rettigheder og pligter og en hensigtsmæssig ordning for kompensation.

Bemyndigelsens første og andet led vil være en fravigelse af bestemmelserne i forslaget til overgangslovens § 141, stk. 1, 6 og 7. Derfor foreslås det i bestemmelsens 2. pkt., at ministeren ved fastsættelse af regler efter bestemmelsens 1. pkt. kan fravige stk. 1-8 i forslaget til overgangslovens § 141.

Til nr. 24

Med ændringsforslaget foreslås det, at der i forslaget til overgangslovens § 150, stk. 5, foretages den ændring, at der efter »fastsætter« indsættes »regler om«.

Med ændringen præciseres, at indenrigs- og sundhedsministerens fastsættelse af en frist for kommunens forelæggelse af udkastet til en aftale om overførsel af aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte for regionen eller det forberedende regionsråd, jf. forslaget til overgangslovens § 150, stk. 5, jf. stk. 1 og 2, vil skulle ske ved bekendtgørelse.

Forslaget vil være af teknisk karakter.

Til nr. 25

Med ændringsforslaget foreslås det, at der i forslaget til overgangslovens § 151, stk. 13, foretages den ændring, at der efter »fastsætter« indsættes »regler om«.

Med ændringen præciseres, at indenrigs- og sundhedsministerens fastsættelse af en frist for indgåelse af en aftale om overførsel af aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte mellem på den ene side kommunen og på den anden side regionen eller det forberedende regionsråd, jf. forslaget til overgangslovens § 151, stk. 13, jf. stk. 1 og 2, vil skulle ske ved bekendtgørelse.

Forslaget vil være af teknisk karakter.

Til nr. 26

Med ændringsforslaget foreslås det, at der i forslaget til overgangslovens § 152, stk. 10, foretages den ændring, at der efter »fastsætter« indsættes »regler om«.

Med ændringen præciseres, at indenrigs- og sundhedsministerens fastsættelse af en frist for Delingsrådets beslutning om overførsel af aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte fra kommunen til regionen eller det forberedende regionsråd, en frist for Delingsrådets pålæg om afhændelse af et aktiv og en frist for Delingsrådets høring af vedkommende kommune og region, jf. forslaget til overgangslovens § 152, stk. 10, jf. stk. 1, 5 og 6, vil skulle ske ved bekendtgørelse.

Forslaget vil være af teknisk karakter.

Til nr. 27

Med ændringsforslaget foreslås det, at der i forslaget til overgangslovens § 157 som nyt stykke indsættes et stk. 4, hvorefter indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om indsendelse til Delingsrådet af aftalen med bilag, der er indgået efter forslaget til overgangslovens § 151, stk. 1 eller 2, om overførsel af aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte fra en kommune til en region som følge af de opgaver, der forventes overført den 1. januar 2027.

Delingsrådet vil hermed få et overblik over indholdet af de indgåede delingsaftaler, hvilket kan danne en nyttig baggrund for Delingsrådets eventuelle beslutning efter forslaget til overgangslovens § 152 om overførsel af aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte fra en kommune til en region som følge af de opgaver, der forventes overført den 1. januar 2027.

Der er tale om en præcisering af de foreslåede bemyndigelser i forslaget til overgangslovens § 157 vedrørende delingsprocessen.

Til nr. 28

Med ændringsforslaget foreslås det, at »stk. 1-3« i lovforslaget til overgangslovens § 157, stk. 4, der med ændringsforslag nr. 27 bliver til stk. 5, ændres til »stk. 1-4«.

Bestemmelsen vil herefter have ordlyden, at indenrigs- og sundhedsministeren ved fastsættelse af regler efter stk. 1-4 kan fravige reglerne i §§ 149-152.

Ændringen er en konsekvens af det forslåede ændringsforslag nr. 27, hvor der indsættes et nyt stk. 4.

Til nr. 29

Med ændringsforslaget foreslås det, at der i forslaget til overgangslovens § 179, nr. 6, sker den ændring, at der før »en formand« indsættes: »en beslutning truffet af«.

Forslaget vil indebære, at forslaget til overgangslovens § 179, nr. 6, herefter vil have den ordlyd, at § 50 a, stk. 1, og § 51, stk. 1, om annullation, suspension og anerkendelsessøgsmål i lov om kommunernes styrelse tilsvarende gælder for en beslutning truffet af en formand for et forberedende sundhedsråd i Region Østdanmark efter § 82, stk. 2, i denne lov, jf. § 22, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse, når beslutningen ikke kan indbringes for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark.

Forslaget indebærer ikke nogen indholdsmæssig ændring.

5. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 24. april 2025 og var til 1. behandling den 13. maj 2025. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Indenrigsudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.

Teknisk gennemgang

Indenrigs- og sundhedsministeren og embedsmænd fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet har den 2. maj 2025 over for udvalget afholdt en teknisk gennemgang af lovforslaget.

Høringssvar

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og indenrigs- og sundhedsministeren sendte den 19. februar 2025 dette udkast til udvalget, jf. INU alm. del - bilag 35. Den 24. april 2025 sendte indenrigs- og sundhedsministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag på lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 1 spørgsmål til indenrigs- og sundhedsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.

Anne Paulin (S) Per Husted (S) Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S) Lasse Haugaard Pedersen (S) Henrik Møller (S) Lea Wermelin (S) Kim Aas (S) Malte Larsen (S) Ken Kristensen (V) Christian Friis Bach (V) Anni Matthiesen (V) Christoffer Aagaard Melson (V) Rosa Eriksen (M) Nanna W. Gotfredsen (M) nfmd. Dennis Flydtkjær (DD) Kristian Bøgsted (DD) Carl Andersen (LA) Jens Meilvang (LA) Lise Bertelsen (KF) Helle Bonnesen (KF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DD) Peter Kofod (DF) Karsten Filsø (SF) fmd. Kirsten Normann Andersen (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Mai Villadsen (EL) Lotte Rod (RV) Christina Olumeko (ALT)

Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)23
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)16
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Liberal Alliance (LA)15
Moderaterne (M)12
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Dansk Folkeparti (DF)7
Radikale Venstre (RV)6
Alternativet (ALT)6
Borgernes Parti - Lars Boje Mathiesen (BP)1
Naleraq (N)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)5