Skriftlig fremsættelse (24. april
2025)
Indenrigs- og
sundhedsministeren (Sophie Løhde):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om overgangen til en ny
sundhedsstruktur (overgangsloven)
(Lovforslag nr. L 213)
Med dette lovforslag tager vi endnu et
vigtigt skridt i udmøntningen af Aftale om sundhedsreform
2024 (sundhedsreformaftalen), som regeringen (Socialdemokratiet,
Venstre og Moderaterne) og Danmarksdemokraterne, Socialistisk
Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre indgik
den 15. november 2024.
Lovforslaget er en del af den første
lovpakke, som sammen med forslagene om en ny regional
forvaltningsmodel m.v. og ændringer i sundhedsloven
udgør det lovgivningsmæssige grundlag for at realisere
reformen.
Med dette forslag skaber vi klare og
forudsigelige rammer for overgangen til den nye
forvaltningsstruktur i sundhedsvæsenet. Det handler ikke kun
om organisering, det handler om at sikre, at ansvaret for borgernes
sundhedstilbud kan overdrages trygt og effektivt, så
opgaverne løftes bedst muligt fra dag ét - både
for dem, der skal lede den, og dem, der mærker den i
praksis.
Lovforslaget indeholder de
lovgivningsmæssige ændringer, der skal til for at
gennemføre sammenlægningen af Region Sjælland og
Region Hovedstaden til en ny Region Østdanmark pr. 1. januar
2027. Samtidig giver lovforslaget indenrigs- og sundhedsministeren
hjemmel til at fastlægge de nye regioners inddeling i
sundhedsråd - på baggrund af sundhedsreformaftalen og
den opmandsproces, ministeriet har iværksat.
Vi regulerer samtidig det vigtige
overgangsår 2026, hvor eksisterende myndigheder fortsat har
det formelle ansvar, men hvor forberedende organer skal sikre, at
overdragelsen af opgaver sker ordentligt og velkoordineret. I
Østdanmark videreføres de nuværende
regionsråd i Region Hovedstaden og Region Sjælland frem
til udgangen af 2026, mens der ved regionalvalget i 2025
vælges et forberedende regionsråd for den nye Region
Østdanmark, som i hele 2026 skal forberede den nye regions
opgaver og struktur.
Vest for Storebælt vælges der
regionsråd for Region Nordjylland, Region Midtjylland og
Region Syddanmark, som fra 1. januar 2026 både vil varetage
det eksisterende myndighedsansvar og forberede overtagelsen af nye
opgaver.
Som led i forberedelserne forpligter
lovforslaget alle fire nye regioner til at etablere forberedende
sundhedsråd i 2026, der vil svare til de sundhedsråd,
som etableres permanent fra 1. januar 2027. Vi skaber dermed en ny
organisatorisk ramme for, at samarbejdet på tværs af
kommuner og regioner kan forankres tættere på borgerne
og forberedes i god tid.
Der fastsættes samtidig regler om
nedsættelse af forretningsudvalg og eventuelt stående
udvalg i overgangsåret, både i de fortsættende
regioner og i det forberedende regionsråd for Region
Østdanmark.
Vi lægger også op til en
økonomisk ansvarlig overgang. Indenrigs- og
sundhedsministeren får bemyndigelse til at fastsætte
regler om, at væsentlige økonomiske dispositioner i
både kommuner og regioner skal godkendes eller kan
ændres af henholdsvis de nye regionsråd eller det
forberedende regionsråd. Vi skaber dermed et værn mod
beslutninger, som ellers kunne vanskeliggøre overgangen til
den nye struktur.
Lovforslaget indeholder derudover mulighed
for, at kommuner og regioner kan indgå aftale om, at kommuner
i 2026 fortsat varetager sundhedsopgaver, som overgår til
regionerne. Hvis parterne ikke når til enighed, kan regionen
anmode om midlertidig videreførelse, og ministeren kan
fastsætte frister for både frivillig og pålagt
drift. Det forventes, at fristen for frivillig
aftaleindgåelse bliver den 1. april 2026.
Et vigtigt element er også, at vi
sikrer en ordentlig og balanceret overførsel af ressourcer
og medarbejdere. Opgaver, der overgår fra én myndighed
til en anden, vil som udgangspunkt følges af de relevante
aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte.
Samtidig sender vi et klart signal til
medarbejderne i sundhedsvæsenet, nemlig at overgangen skal
ske trygt og ordentligt. Man skal ikke være i tvivl om, hvem
man er ansat hos, eller på hvilke vilkår. Den klarhed
er vigtig, både for den enkelte medarbejder, men også
for at borgerne oplever en stabil og velfungerende drift hele vejen
igennem.
Lovforslaget fastsætter, at
virksomhedsoverdragelsesloven og tjenestemandsreglerne finder
anvendelse, og at ansættelsesvilkår videreføres.
Hvis kommuner og regioner ikke kan blive enige, vil et
delingsråd, nedsat af ministeren og med en dommer som
formand, kunne træffe afgørelse om fordelingen.
Af hensyn til retssikkerhed og ansvarlighed
lægger vi desuden op til, at det forberedende
regionsråd og de forberedende sundhedsråd i 2026
underlægges samme tilsyn og straffebestemmelser, som
gælder for regionsråd og kommunalbestyrelser i dag.
Lovforslaget har været sendt i
offentlig høring, hvor der er modtaget bidrag fra en bred
kreds af myndigheder og organisationer. Høringen har ikke
givet anledning til principielle ændringer, men har
ført til flere præciseringer og tekniske justeringer,
blandt andet i forhold til valgprocedurer og de kommunale
repræsentanters rolle i sundhedsrådene.
Høringssvarene viser, at forslaget hviler på et solidt
fagligt og politisk grundlag, og at der er en generel
opbakning.
Lovforslaget handler ikke blot om struktur,
det handler om at sikre en stabil, gennemtænkt og ansvarlig
overgang til de nye rammer. Vi skaber de nødvendige
forudsætninger for, at myndighederne kan løfte
opgaverne fra dag ét, og for, at borgerne også i
overgangsfasen oplever et sundhedsvæsen med klarhed, tryghed
og sammenhæng.
Fremsættelsen af dette lovforslag
efter den 1. april beror dels på, at det fremgår af
sundhedsreformaftalen, at de første lovforslag til
gennemførelse af aftalen forventes at kunne blive fremsat i
april 2025, dels på, at det af processuelle årsager
ikke har været muligt at fremsætte det tidligere. Af
hensyn til, at lovforslaget skal træde i kraft den 1. juli
2025, ønsker jeg, at lovforslaget behandles i
indeværende folketingsår.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.