Fremsat den 24. april 2025 af indenrigs- og sundhedsministeren (Sophie Løhde)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om kommunal udligning
og generelle tilskud til kommuner og lov om kommunal indkomstskat
og statens afregning af grundskyld og dækningsafgift til
kommunerne
(Ændring af selvbudgetteringsordningen
og indførelse af ø-tilskud til Fanø
Kommune)
§ 1
I lov om kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner, jf. lovbekendtgørelse nr. 63 af 19.
januar 2021, som ændret ved § 8 i lov nr. 923 af 18. maj
2021, § 30 i lov nr. 679 af 3. juni 2023, § 33 i lov nr.
1647 af 30. december 2024 og § 18 i lov nr. 1655 af 30.
december 2024, foretages følgende ændringer:
1. § 21,
stk. 1, 2. pkt., ophæves.
2. I
§ 21 indsættes efter stk. 3
som nyt stykke:
»Stk. 4.
Til Fanø Kommune ydes et tilskud på 20 mio. kr.
Tilskuddet reguleres fra og med tilskudsåret 2026 én
gang årligt med den forventede pris- og lønudvikling
for den kommunale sektor.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
3. I
§ 21, stk. 4, der bliver stk. 5,
indsættes efter »stk. 2«: »eller
4«.
4. § 24,
stk. 4, nr. 1, 2. pkt., affattes således:
»For tilskudsårene fra og med
tilskudsåret 2026 beregnes kommunernes beskatningsgrundlag
på baggrund af det udskrivningsgrundlag, som kommunen har
lagt til grund for budgettet, og de grundværdier, som ligger
til grund for de udmeldte udligningsbeløb til afregning i
tilskudsåret efter stk. 2.«
5. § 24,
stk. 7, affattes således:
»Stk. 7. I
året 2 år efter tilskudsåret foretages en
opgørelse af efterreguleringsbeløb efter denne lov
for de kommuner, der har valgt at budgettere med deres eget
skøn over udskrivningsgrundlaget, jf. stk. 3.
Efterreguleringsbeløbene beregnes som forskellen mellem
tilskud og bidrag efter §§ 2, 3, 13, 14 og 22, der er
afregnet i tilskudsåret i henhold til stk. 4-6, og en endelig
beregning af tilskud og bidrag. Den endelige beregning af tilskud
og bidrag svarer til afregningen i tilskudsåret i henhold til
stk. 4-6, hvor der dog indgår følgende:
1) Den enkelte
selvbudgetterende kommunes endeligt opgjorte udskrivningsgrundlag
til brug for beregning af tilskud eller bidrag efter §§ 2
og 13.
2) Den enkelte
selvbudgetterende kommunes endeligt opgjorte indbyggertal til brug
for den endelige beregning af tilskud eller bidrag efter
§§ 2, 3, 13, 14 og 22.
3) Den enkelte
selvbudgetterende kommunes endeligt opgjorte indbyggertal i
nærmere fastsatte aldersgrupper til genberegning af den
enkelte kommunes aldersbetingede udgiftsbehov efter § 4 til
brug for den endelige beregning af tilskud eller bidrag efter
§ 3.
4) Den enkelte
selvbudgetterende kommunes endelige udskrivningsprocent for
tilskudsåret til brug for den endelige beregning af tilskud
efter § 13.«
6. I
§ 24 indsættes som stk. 8:
»Stk. 8.
Ved opgørelsen af efterreguleringen af tilskuds- og
udligningsbeløb for tilskudsåret 2023 fastsættes
det endeligt opgjorte beskatningsgrundlag på baggrund af de
afgiftspligtige grundværdier for henholdsvis produktionsjord
og øvrige ejendomme, som indgik i den foreløbige
afregning, jf. stk. 3. Ved opgørelsen af efterreguleringen
af tilskuds- og udligningsbeløb for tilskudsårene fra
og med 2024 fastsættes det endeligt opgjorte
beskatningsgrundlag på baggrund af de grundværdier for
henholdsvis produktionsjord og øvrige ejendomme, som
lå til grund for de udmeldte udligningsbeløb til
afregning i tilskudsåret efter stk. 2.«
7. § 28,
stk. 2, ophæves.
§ 2
I lov om kommunal indkomstskat og statens
afregning af grundskyld og dækningsafgift til kommunerne, jf.
lovbekendtgørelse nr. 935 af 30. august 2019, som
ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 679 af 3. juni 2023 og
senest ved § 9 i lov nr. 1694 af 30. december 2024, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 16, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter »det pågældende
kalenderår«: »og fratrukket eventuelt
korrektionsbeløb efter § 16 a.«
2.
Efter § 16 indsættes:
»§ 16 a. For kommuner,
der for det pågældende kalenderår har valgt at
budgettere med deres eget skøn over udskrivningsgrundlaget,
opgøres et beløb svarende til den kommunale
indkomstskat som opgjort efter § 16, stk. 1, tillagt tilskuds-
og udligningsbeløb til brug for efterreguleringen, jf.
§ 24, stk. 7, i lov om kommunal udligning og generelle tilskud
til kommuner, og fratrukket et beløb svarende til
indtægterne for den kommunale indkomstskat ved anvendelse af
det statsgaranterede udskrivningsgrundlag og udskrivningsprocenten
for det pågældende kalenderår samt
statsgaranterede tilskuds- og udligningsbeløb, jf. §
24, stk. 2, i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til
kommuner.
Stk. 2.
Overstiger beløbene opgjort efter stk. 1 sammenlagt en ramme
på 1,5 mia. kr., skal der ske nedskrivning med et
korrektionsbeløb svarende til forskellen mellem på den
ene side de opgjorte, sammenlagte beløb i stk. 1 og på
den anden side rammen. Rammen i 1. pkt. reguleres årligt med
udviklingen i det statsgaranterede udskrivningsgrundlag for
kommunal indkomstskat, dog maksimalt med 5 pct. årligt.
Regulering af rammen sker første gang for kalenderåret
2027 ved fastsættelse af det statsgaranterede
udskrivningsgrundlag for 2027.
Stk. 3.
Korrektionsbeløbet efter stk. 2 fordeles på de
kommuner, som har valgt at budgettere med eget skøn over
udskrivningsgrundlaget, og for hvem beløbet i stk. 1 er
positivt. Disse kommuners andel af korrektionsbeløbet
opgøres som en andel svarende til beløbet for den
enkelte kommune efter stk. 1 i forhold til de sammenlagte positive
beløb efter stk. 1.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2025.
Stk. 2. Loven har
virkning fra og med tilskudsåret 2026.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Baggrund | 3. | Lovforslagets hovedpunkter | 3.1. | Ændret
selvbudgetteringsordning | 3.1.1. | Gældende ret | 3.1.2. | Indenrigs- og Sundhedsministeriets
overvejelser | 3.1.3. | Den foreslåede ordning | 3.2 | Ø-tilskud til Fanø
Kommune | 3.2.1. | Gældende ret | 3.2.2. | Indenrigs- og Sundhedsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 4. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Klimamæssige konsekvenser | 8. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 9. | Forholdet til EU-retten | 10. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 11. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) og KL har
den 18. februar 2025 indgået en aftale om ændringer af
selvbudgetteringsordningen. Med aftalen er parterne enige om at
bevare kommunernes mulighed for at selvbudgettere med eget
skøn for udskrivningsgrundlag og folketal men således,
at virkningerne i ordningen reduceres. Derudover er det aftalt, at
der indføres et sikkerhedsnet, som øger
budgetsikkerheden yderligere for de kommuner, der vælger at
anvende det statsgaranterede indtægtsgrundlag.
Muligheden for at selvbudgettere har særligt til
formål at give kommuner med vækst mulighed for at
tilpasse deres budgetter til de lokale forventninger.
Selvbudgetteringsordningen har dog også givet anledning til
usikkerhed for kommunerne, herunder de kommuner, der vælger
statsgarantien.
Lovforslaget har til formål at udmønte den
indgåede aftale mellem regeringen og KL og har til
formål at videreføre en ændret
selvbudgetteringsordning, der giver vækstkommunerne mulighed
for at budgettere med egne skøn med fokus på kommunens
egen udvikling og samtidig understøtter budgetsikkerhed for
kommuner, der ønsker at budgettere med statsgarantien.
Med lovforslaget foreslås det at ændre reglerne
således, at kommuner, der har valgt selvbudgettering,
fremover skal efterreguleres med fokus på kommunens egen
udvikling. Ændringen vil reducere de forventede effekter af
selvbudgetteringsordningen, da der ikke længere vil
være en effekt, som kan tilskrives den endelige udvikling i
andre kommuner. Med lovforslaget foreslås det derudover at
indføre et sikkerhedsnet i form af en øvre ramme
på 1,5 mia. kr. for de samlede merindtægter i
selvbudgetteringsordningen. Det udgør samtidig den maksimale
modregning for de samlede merindtægter ved selvbudgettering
vedrørende et budgetår i kommunernes samlede
bloktilskud.
Derudover lægges der med lovforslaget op til, at
Fanø Kommune omfattes af ordningen med tilskud til
ø-kommuner uden fast forbindelse.
2. Baggrund
Kommuner har siden 1995 haft mulighed for at vælge at
budgettere med et statsgaranteret grundlag for
udskrivningsgrundlaget, hvor udviklingen følger et
landsgennemsnit, og dermed for kommunal udligning og generelle
tilskud. Kommunerne skal træffe dette valg i oktober forud
for budgetåret.
Kommuner kan også vælge at budgettere med eget
skøn for udskrivningsgrundlaget og dermed for grundlaget for
kommunen i tilskuds- og udligningssystemet. For kommuner, som
vælger selvbudgettering, foretages tre år efter det
pågældende budgetår en efterregulering for den
faktiske udvikling.
Selvbudgetteringsordningen har til formål at tage
højde for, at nogle kommuner kan have en vækst over
landsgennemsnittet, som de ønsker at kunne budgettere med ud
fra en forventning om en merindtægt. Efterreguleringen
på baggrund af den faktiske udvikling kan dog både give
anledning til mer- eller mindreindtægter som følge af
bl.a. den samfundsøkonomiske udvikling.
Når bloktilskuddet til kommunerne fastsættes,
følges det generelle princip om, at kommunernes samlede
indtægter og udgifter skal være i balance. I den
forbindelse tages der højde for kommunernes samlede mer-
eller mindreindtægter fra selvbudgettering.
Inden for de seneste år har ordningen i sin
nuværende udformning og i samspil med den
samfundsøkonomiske udvikling givet anledning til utilsigtet
budgetusikkerhed for bl.a. kommuner, der vælger
statsgaranti.
Det er bl.a. baggrunden for, at 16 kommuner i 2024 henvendte sig
med et ønske om at få mulighed for at vælge om
fra statsgaranti til selvbudgettering ud fra den begrundelse, at
det i situationen forventedes at medføre en større
budgetsikkerhed end statsgarantien. Ved budgetlægningen for
2025 har kun to kommuner valgt statsgaranti.
Regeringen og KL nedsatte i december 2024 et arbejde om
selvbudgetteringsordningen med henblik på at opnå
enighed om holdbare ændringer af selvbudgetteringsordningen,
der understøtter, at ordningen primært skal være
relevant for en mindre gruppe af vækstkommuner, og der
samtidig sikrer større stabilitet for kommuner, der
vælger det statsgaranterede udskrivningsgrundlag.
Med afsæt i det fælles arbejde indgik regeringen og
KL den 18. februar 2025 en aftale om ændringer af
selvbudgetteringsordningen. Med aftalen bevares kommunernes
mulighed for at selvbudgettere med egne, lokale skøn. Men
selvbudgetteringsordningen videreføres på en ny
måde, så den primært fokuserer på kommuners
egen udvikling og er relevant for en mindre gruppe kommuner i
vækst. Med den ændrede selvbudgetteringsordning skabes
der samtidig øget økonomisk stabilitet og bedre
budgetsikkerhed for de kommuner, der vælger ordningen med
statsgaranti.
Med lovforslaget foreslås, at Fanø Kommune fra og
med tilskudsåret 2026 omfattes af bestemmelsen i § 21 i
lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner
(herefter udligningsloven), hvorefter der ydes et tilskud til
kommuner på øer uden fast forbindelse, der
består af én kommune.
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Ændret selvbudgetteringsordning
3.1.1. Gældende ret
Kommuner skal ved budgetlægningen
efter lov om kommunal indkomstskat og statens afregning af
grundskyld og dækningsafgift til kommunerne
(kommuneskatteloven) beslutte, hvordan der for det kommende
kalenderår skal budgetteres med indtægter for den
kommunale indkomstskat. Konkret har kommunerne ved
budgetlægningen valgfrihed mellem at basere budgettet
på:
1) Et
statsgaranteret udskrivningsgrundlag og hertil knyttede
statsgaranterede tilskuds- og udligningsbeløb, som
anført i Indenrigs- og Sundhedsministeriets
tilskudsudmelding ("statsgarantien"). Det giver vished om
indtægterne for det kommende år.
2) Kommunens eget
skøn over udskrivningsgrundlaget, folketal m.v. og
foreløbige tilskuds- og udligningsbeløb beregnet
på disse forudsætninger mod en efterregulering for den
faktiske udvikling ("selvbudgettering").
Budgetlægningen sker i oktober året før
budgetåret, og det er frit for den enkelte kommune, hvilken
metode kommunen vælger det enkelte år. Beslutningen om
selvbudgettering eller statsgaranti har bindende virkning for
budgetåret.
I henhold til kommuneskattelovens § 16 opgøres der
for de kommuner, som har valgt selvbudgettering, et
efterreguleringsbeløb med udgangspunkt i opgørelse af
henholdsvis de kommunale indkomstskatter og kirkeskatten pr. 1. maj
i året 2 år efter kalenderåret samt de
beløb, der foreløbigt er udbetalt til kommunerne, jf.
kommuneskattelovens § 15.
Det fremgår af § 24 i udligningsloven, at afregning
af tilskud og bidrag til den enkelte kommune efter udligningsloven,
bortset fra tilskud fordelt efter ansøgning, jf.
udligningslovens § 16, sker enten efter en samlet beregning
for tilskudsåret, der er udmeldt af indenrigs- og
sundhedsministeren, eller efter en særskilt beregning for de
kommuner, som har valgt selvbudgettering, jf. kommuneskattelovens
§ 7.
For de selvbudgetterende kommuner foretages der i
tilskudsåret en foreløbig afregning af tilskud og
bidrag efter udligningsloven, jf. udligningslovens § 24, stk.
3. De foreløbige tilskud og bidrag efter udligningslovens
§ 24, stk. 3, beregnes på grundlag af det
udskrivningsgrundlag og de grundværdier, som kommunen har
lagt til grund for budgettet, samt kommunens skøn over
indbyggertal, jf. udligningslovens § 24, stk. 4 og 5. I
henhold til udligningslovens § 24, stk. 6, er indenrigs- og
sundhedsministeren bemyndiget til at fastsætte de
nærmere regler for budgettering og indberetning af tilskud og
bidrag for de selvbudgetterende kommuner efter udligningslovens
§ 24, stk. 3-5.
I året 2 år efter tilskudsåret opgøres
der for de selvbudgetterende kommuner en efterregulering af de
tilskud og bidrag, der blev afregnet i tilskudsåret, jf.
udligningslovens § 24, stk. 7.
Kommuner, der vælger selvbudgettering, kan i dag
både få mer- eller mindreindtægter som
følge af væksten i deres udskrivningsgrundlag og som
følge af den landsgennemsnitlige udvikling. Det
sidstnævnte element skal ses på baggrund af den
nuværende opdatering af det landsgennemsnitlige
udskrivningsgrundlag i udligningsberegningen, når der
foretages efterregulering af tilskud- og
udligningsbeløb.
3.1.2. Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser
Regeringen og KL har den 18. februar 2025 indgået en
aftale om ændringer af selvbudgetteringsordningen. Med
aftalen er parterne enige om at bevare kommunernes mulighed for at
selvbudgettere med eget skøn for udskrivningsgrundlag og
folketal men således, at virkningerne i ordningen reduceres.
Derudover er det aftalt, at der indføres et sikkerhedsnet,
som øger budgetsikkerheden yderligere for de kommuner, der
vælger at anvende det statsgaranterede
indtægtsgrundlag.
Kommunernes mulighed for at budgettere med et statsgaranteret
grundlag for udskrivningsprocenten og for tilskud og udligning har
til formål at tilbyde et sikkert grundlag baseret på en
landsgennemsnitlig vækst i udskrivningsgrundlaget.
Selvbudgetteringsordningen skal primært være
relevant for en mindre gruppe vækstkommuner med det
formål, at disse kommuner kan tilpasse deres budgetter til
lokale forventninger om høj vækst i
skatteindtægter og folketal. Ordningen giver således
disse kommuner større indflydelse på egen
budgetlægning mod den risiko, der ligger i efterreguleringen
på baggrund af den faktiske udvikling.
Selvbudgetteringsordningen skal samtidig understøtte
stabilitet og forudsigelighed for kommuner, der vælger det
statsgaranterede udskrivningsgrundlag.
Desuden skal selvbudgetteringsordningen hvile på
almindelige kommunaløkonomiske principper, herunder at mer-
eller mindreindtægter indgår i fastsættelsen af
bloktilskuddet. Det betyder, at ordningen vil skulle sikre
likviditetsneutralitet, også i ekstraordinære
tilfælde.
Ud fra et samlet hensyn til forudsigelighed og stabile rammer
omkring kommunernes økonomi vurderer regeringen, at det er
nødvendigt at ændre ordningen. Ændringerne i
ordningen afspejler ovennævnte hensyn og den indgåede
aftale med KL om en ændret selvbudgetteringsordning. Det er
vurderingen, at ændringerne samlet vil reducere effekterne i
ordningen væsentligt.
I forlængelse heraf er det også regeringens
intention, at de kommuner, der i 2024 og 2025 har valgt
statsgaranti, ikke skal stilles værre, end hvis de havde
valgt selvbudgettering efter den nuværende ordning. Den
nærmere håndtering fastlægges i forbindelse med,
at efterreguleringen for selvbudgetteringen i de to år
kendes.
Regeringen er desuden opmærksom på de
uhensigtsmæssige konsekvenser, der kan være for
kommuner som konsekvens af efterreguleringen i 2027 og 2028 som
følge af selvbudgettering og vil se nærmere på
håndteringen heraf.
3.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at selvbudgetteringsordningen
videreføres på en ny måde fra og med
budgetåret 2026.
Det foreslås, at opgørelsen af efterreguleringens
tilskuds- og udligningsbeløb for de selvbudgetterende
kommuner sker med fokus på kommunens egen udvikling. Konkret
ændres efterreguleringen således, at den endelige
udligningsberegning kun opdateres i forhold til den enkelte
selvbudgetterende kommunes endeligt opgjorte udskrivningsgrundlag
og folketal. Beregningen af udligningsbeløbet i forbindelse
med efterreguleringen for kommuner, der vælger
selvbudgettering, vil ske i forhold til landsgennemsnittet i den
statsgaranterede udligningsberegning.
Med den foreslåede ordning vil kommunerne fortsat have
mulighed for at beslutte, at der ved budgetlægningen kan
budgetteres med et statsgaranteret udskrivningsgrundlag eller med
egne skøn over udskrivningsgrundlag og folketal.
Det vil betyde, at de kommuner, der fremover vælger at
selvbudgettere, primært træffer valget på
baggrund af udviklingen i egen kommune, idet de kun efterreguleres
i forhold til deres egen udvikling. Den del af effekten, der i den
gældende ordning er drevet af udviklingen i
landsgennemsnittet, vil blive fjernet, hvilket i forbindelse med
ændringer i konjunkturudviklingen vil reducere virkningerne
af ordningen betydeligt.
Ændringerne vurderes at ville betyde, at den enkelte
selvbudgetterende kommunes efterreguleringsbeløb vil blive
enklere at beregne og overordnet reducere de forventede effekter af
selvbudgetteringsordningen, herunder fordi det bliver relevant for
færre kommuner at selvbudgettere. Dermed øges
budgetsikkerheden og stabiliteten for kommuner, der vælger
statsgarantien, også i år med ændringer som
følge af konjunkturudviklingen.
Af hensyn til budgetsikkerheden for kommuner med statsgaranti
suppleres ordningen med et sikkerhedsnet. Konkret fastsættes
en øvre ramme på 1,5 mia. kr. for de samlede
merindtægter i selvbudgetteringsordningen og dermed den
samlede maksimale modregning i bloktilskuddet for alle kommuner
vedrørende et budgetår.
Såfremt de samlede merindtægter ved selvbudgettering
overstiger rammen, vil der skulle ske en nedskrivning med et
korrektionsbeløb svarende til det beløb, hvormed de
samlede merindtægter overstiger rammen.
Med lovforslaget foreslås det således, at der ved
opgørelsen af efterreguleringsbeløbet for
selvbudgetterende kommuner skal fratrækkes et eventuelt
korrektionsbeløb, der opgøres efter den
foreslåede § 16 a i kommuneskatteloven. Den
foreslåede ordning vil medføre, at opgørelsen
af efterreguleringsbeløbet for selvbudgetterende kommuner
fremover skal fratrækkes et eventuelt
korrektionsbeløb.
Det foreslås med § 16 a, at for selvbudgetterende
kommuner skal opgøres et beløb, der beregnes med
udgangspunkt i den kommunale indkomstskat opgjort efter § 16,
stk. 1, dvs. de opgjorte indtægter fra kommunal indkomstskat
i kalenderåret. Til dette beløb skal tillægges
tilskuds- og udligningsbeløb til brug for efterreguleringen
efter udligningslovens § 24, stk. 7. Herefter fratrækkes
et beløb opgjort som indtægterne for den kommunale
indkomstskat ved anvendelse af det statsgaranterede
udskrivningsgrundlag og udskrivningsprocenten for det
pågældende kalenderår. Endvidere fratrækkes
statsgaranterede tilskuds- og udligningsbeløb efter §
24, stk. 2, i udligningsloven.
Derudover foreslås det, at hvis de opgjorte beløb
for alle de selvbudgetterende kommuner tilsammen overstiger en
ramme på 1,5 mia. kr., vil der skulle ske nedskrivning med et
korrektionsbeløb svarende til forskellen mellem de samlede
opgjorte beløb i stk. 1 og rammen på 1,5 mia. kr.
Samtidig foreslås det, at rammen på 1,5 mia. kr.
årligt vil skulle reguleres med udviklingen i det
statsgaranterede udskrivningsgrundlag for kommunal indkomstskat,
dog således at der maksimalt vil kunne ske en regulering
på 5 pct. årligt. Reguleringen af rammen på 1,5
mia. kr. skal første gang ske for kalenderåret 2027
ved fastgørelse af det statsgaranterede udskrivningsgrundlag
for 2027.
Endelig foreslås det, at det beregnede
korrektionsbeløb skal fordeles på de selvbudgetterende
kommuner, for hvem det opgjorte beløb er positivt.
Fordelingen foreslås at skulle foretages sådan, at hver
kommunes andel af korrektionsbeløbet skal opgøres som
en andel svarende til det for den pågældende kommunes
opgjorte beløb i forhold til de samlede positive
beløb for alle kommuner, der skal opgøre et
beløb efter bestemmelsen.
Det er forventningen, at den fastsatte ramme på 1,5 mia.
kr. kun vil blive relevant under særlige
omstændigheder, idet den foreslåede ændring i
beregningen af efterreguleringen vil reducere effekterne generelt
set.
3.2 Ø-tilskud til Fanø
Kommune
3.2.1. Gældende ret
Det fremgår af § 21 i udligningsloven, at der ydes
tilskud til kommuner på øer uden fast forbindelse, der
består af én kommune.
Til Læsø, Samsø og Ærø Kommuner
ydes et samlet tilskud på 148,1 mio. kr., som fra og med
tilskudsåret 2021 reguleres årligt med den forventede
pris- og lønudvikling for den kommunale sektor. De
nærmere regler for fordelingen mellem de tre kommuner
fastsættes af indenrigs- og sundhedsministeren.
Til Bornholms Kommune ydes et tilskud på 39,5 mio. kr.,
som fra og med tilskudsåret 2010 reguleres årligt med
den forventede pris- og lønudvikling for den kommunale
sektor.
Tilskuddet gives som et generelt tilskud, men er begrundet i de
merudgifter, der følger af at være en
ø-kommune, samt ved de seneste forhøjelser af
tilskuddet, at det er en omlægning af tilskud til
særligt vanskelig stillede kommuner til de fire
ø-kommuner.
Det fremgår specifikt af § 21 i udligningsloven, at
der ikke gives tilskud til Fanø Kommune. Det er
primært blevet begrundet med, at kommunen, i modsætning
til de øvrige ø-kommuner, har et forholdsvist
højt skattegrundlag, ligger tæt på fastlandet og
ikke i samme grad som de øvrige ø-kommuner er
præget af isolation.
3.2.2. Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Fanø Kommune modtager i dag ikke ø-tilskud, men
kan som andre ø-kommuner uden fast forbindelse have
særlige merudgifter. Kommunen er meddelt et tilskud på
20 mio. kr. for 2025 under henvisning til de merudgifter, der
følger af at være en ø-kommune. Regeringen har
i den forbindelse tilkendegivet en hensigt om, at Fanø
Kommune fremover ydes et årligt ø-tilskud efter §
21 i udligningsloven.
Der foreslås en ændring i § 21 i
udligningsloven, således at alle kommuner på øer
uden fast forbindelse, der består af én kommune, kan
modtage et ø-tilskud.
Der foreslås med et nyt stykke i § 21 i
udligningsloven, at der ydes et tilskud på 20 mio. kr.
(2025-pl) til Fanø Kommune, som fra og med
tilskudsåret 2026 reguleres en gang årligt med den
forventede pris- og lønudvikling for den kommunale
sektor.
I sammenhæng hermed foreslås det at udvide
bestemmelsen om, at Læsø, Samsø og
Ærø Kommuner kan yde støtte til unge, der under
uddannelse efter folkeskolen nødsages til at fraflytte de
pågældende kommuner, til også at gælde for
Fanø Kommune.
Tilskuddet vil blive givet som et generelt tilskud.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser for
kommunerne under ét, da eventuelle mer- eller
mindreindtægter som følge af valget om
selvbudgettering alene indebærer en likviditetsmæssig
forskydning, herunder eventuelt mellem kommuner. Forslaget om at
indføre en grænse på 1,5 mia. kr. for de samlede
merindtægter i selvbudgetteringsordningen vil medføre,
at de afledte konsekvenser for andre kommuner begrænses,
hvilket vurderes at medvirke til øget budgetsikkerhed for
kommunerne.
Samlet set for kommunerne under ét vurderes lovforslaget
at have en positiv virkning, da den ændrede ordning forventes
at reducere virkningerne i ordningen og dermed mindske de afledte
konsekvenser og risikoen ved ordningen generelt set.
Forslaget om at ændre selvbudgetteringsordningen
påvirker ikke statens finanser. Bloktilskuddet til kommunerne
fastsættes ud fra et generelt princip om, at kommunernes
samlede indtægter og udgifter skal være i balance. I
den forbindelse tages der højde for kommunernes samlede mer-
eller mindreindtægter fra selvbudgettering.
Ø-tilskuddet til Fanø Kommune har ingen
økonomiske konsekvenser for staten. Ø-tilskuddet vil
indgå i de samlede kommunale indtægter og dermed alt
andet lige indebære et årligt tilsvarende mindre
bloktilskud.
For Fanø Kommune indebærer forslaget et ekstra
tilskud.
Lovforslaget vurderes samlet set ikke at medføre
nævneværdige implementeringsmæssige konsekvenser
for det offentlige.
De 7 principper for digitaliseringsklar lovgivning er ikke
relevant for lovforslaget.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
9. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 28. marts 2025
til den 8. april 2025 (12 dage) været i høring hos
KL.
Den korte høringsproces skal ses i lyset af, at
lovforslaget skal vedtages i første halvår af 2025 for
at kunne være gældende for kommunernes budgetter for
2026.
11. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant
omfang også gælder ved implementering af
ikke-erhvervsrettet EU-regulering) (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det fremgår af § 21, stk. 1, i lov om kommunal
udligning og generelle tilskud til kommuner (udligningsloven), at
indenrigs- og sundhedsministeren yder et årligt tilskud til
kommuner på øer uden fast forbindelse, der
består af én kommune. Der ydes dog ikke tilskud til
Fanø Kommune.
Det foreslås, at § 21, stk. 1,
2. pkt., ophæves.
Den foreslåede ændring vil medføre, at
indenrigs- og sundhedsministeren vil yde et tilskud til Fanø
Kommune.
Denne bestemmelse vil have virkning fra og med
tilskudsåret 2026, jf. lovforslagets § 3, nr. 2.
Til nr. 2
Efter gældende lovgivning er Fanø Kommune den
eneste ø-kommune uden fast forbindelse, som ikke modtager et
ø-tilskud efter udligningslovens § 21.
Det foreslås, at der i udligningslovens § 21 efter stk. 3 indsættes et nyt
stk. 4.
Det foreslås i § 21, stk.
4, at Fanø Kommune ydes et tilskud på 20 mio.
kr. Tilskuddet reguleres én gang årligt med den
forventede pris- og lønudvikling for den kommunale sektor
fra og med tilskudsåret 2026.
Den foreslåede ændring vil medføre, at der
ydes et årligt tilskud på 20 mio. kr. (2025-pl) til
Fanø Kommune og at tilskuddet vil blive reguleret én
gang årligt med den forventede pris- og lønudvikling
for den kommunale sektor. Den foreslåede ændring vil
betyde, at tilskuddet reguleres første gang fra og med
tilskudsåret 2026.
Den foreslåede bestemmelse vil have virkning fra og med
tilskudsåret 2026, jf. lovforslagets § 3, nr. 2.
Til nr. 3
Efter § 21, stk. 4, i udligningsloven, kan kommuner, der
modtager tilskud i henhold til § 21, stk. 2, i
udligningsloven, yde støtte til unge, der under uddannelse
efter folkeskolen nødsages til at fraflytte de
pågældende kommuner.
Det foreslås, i § 21, stk.
4, der bliver stk. 5, at efter »stk. 2«
indsættes »eller 4«.
Det foreslåede vil indebære, at Fanø Kommune
vil kunne yde støtte til unge, der under uddannelse efter
folkeskolen nødsages til at fraflytte de
pågældende kommuner.
Baggrunden for ændringen er, at det i nr. 1 og 2
foreslås at tildele Fanø Kommune ø-tilskud.
Denne bestemmelse vil have virkning fra og med
tilskudsåret 2026, jf. lovforslagets § 3, nr. 2.
Til nr. 4
Det fremgår af § 24, stk. 4, i udligningsloven, at
der beregnes en foreløbig afregning for de kommuner, som har
valgt selvbudgettering. I beregningen af den foreløbige
afregning indgår kommunens beskatningsgrundlag opgjort
på baggrund af det udskrivningsgrundlag og de afgiftspligtige
grundværdier, som kommunen har lagt til grund for
budgettet.
Det gælder dog i henhold til § 24, stk. 4, nr. 1, 2.
pkt., at for tilskudsårene 2024-2028 vil kommunernes
beskatningsgrundlag blive beregnet på baggrund af det
udskrivningsgrundlag, som kommunen har lagt til grund for
budgettet, og de beregningstekniske grundværdier, som ligger
til grund for de udmeldte udligningsbeløb til afregning i
tilskudsåret.
Det foreslås, at udligningslovens § 24, stk. 4, nr. 1, 2. pkt., affattes
således, at for tilskudsårene fra og med 2026 beregnes
kommunernes beskatningsgrundlag på baggrund af det
udskrivningsgrundlag, som kommunen har lagt til grund for
budgettet, og de grundværdier, som ligger til grund for de
udmeldte udligningsbeløb til afregning i tilskudsåret
efter stk. 2.
Det foreslåede vil medføre, at kommunerne fra og
med 2026 alene vil kunne budgettere med egne skøn for
udskrivningsgrundlag og indbyggertal. Det samlede
beskatningsgrundlag opgøres derfor fremadrettet, og ikke
blot for perioden 2024-2028, på baggrund af det budgetterede
udskrivningsgrundlag og de grundværdier, som ligger til grund
for de udmeldte udligningsbeløb til afregning i
tilskudsåret.
Det foreslåede udmønter den aftalte ændring,
hvor det alene vil være muligt at anvende egne skøn
for udskrivningsgrundlag og indbyggertal, ikke
grundværdier.
Den nuværende tidsbegrænsning i bestemmelsen i
§ 24, stk. 4. nr. 1, 2. pkt., har sammenhæng med
ændringerne på boligskatteområdet i forbindelse
med det nye ejendomsvurderingssystem og den neutraliseringsordning,
som gælder i perioden 2024-2028, hvor der i udligningen af
beskatningsgrundlaget anvendes nogle særligt opgjorte
"beregningstekniske grundværdier".
Til nr. 5
Det fremgår af udligningslovens § 24, stk. 7, at der
i året to år efter tilskudsåret foretages en
opgørelse af efterreguleringsbeløb efter denne lov
for de kommuner, der har valgt at budgettere med deres eget
skøn over udskrivningsgrundlaget, jf. stk. 3.
Efterreguleringsbeløbene beregnes som forskellen mellem de
tilskud eller bidrag efter §§ 2, 3, 13, 14 og 22, der er
afregnet i tilskudsåret, og de tilsvarende tilskud og bidrag
beregnet på grundlag af de endeligt opgjorte
beskatningsgrundlag, udgiftsbehov og indbyggertal for
tilskudsåret. Ved opgørelsen af efterreguleringen af
tilskuds- og udligningsbeløb for tilskudsårene 2022 og
2023 fastsættes det endeligt opgjorte beskatningsgrundlag
på baggrund af de afgiftspligtige grundværdier for
henholdsvis produktionsjord og øvrige ejendomme, som indgik
i den foreløbige afregning, jf. stk. 3. Ved
opgørelsen af efterreguleringen af tilskuds- og
udligningsbeløb for tilskudsårene 2024-2028
fastsættes det endeligt opgjorte beskatningsgrundlag på
baggrund af de beregningstekniske grundværdier for
henholdsvis produktionsjord og øvrige ejendomme, som
lå til grund for de udmeldte udligningsbeløb til
afregning i tilskudsåret efter stk. 2.
Det foreslås med § 24, stk. 7,
1. pkt., at der i året 2 år efter
tilskudsåret foretages en opgørelse af
efterreguleringsbeløb efter denne lov for de kommuner, der
har valgt at budgettere med deres eget skøn over
udskrivningsgrundlaget, jf. stk. 3.
Det foreslåede vil medføre, at der foretages en
opgørelse af efterreguleringsbeløb efter denne lov
for de kommuner, der har valgt at budgettere med deres eget
skøn over udskrivningsgrundlaget. Opgørelse af
efterreguleringsbeløb vil ske i året 2 år efter
tilskudsåret.
Det foreslås med § 24, stk. 7,
2. pkt., at efterreguleringsbeløbene beregnes som
forskellen mellem tilskud og bidrag efter §§ 2, 3, 13, 14
og 22, der er afregnet i tilskudsåret i henhold til stk. 4-6,
og en endelig beregning af tilskud og bidrag.
Det foreslåede vil medføre, at
efterreguleringsbeløbene vil udgøre forskellen mellem
de foreløbige tilskud og bidrag, der er afregnet i
tilskudsåret, og de endelige tilskud og bidrag, der er
afregnet ved efterreguleringen.
Det foreslås med § 24, stk. 7,
nr. 1-4, at den endelige beregning af tilskud og bidrag
svarer til afregningen i tilskudsåret i henhold til stk. 4-6,
men hvor der indgår følgende forhold, som
fremgår af nr. 1-4.
Det foreslåede vil medføre, at efterreguleringen
for de selvbudgetterende kommuner foretages på baggrund af en
endelig beregning af tilskud og bidrag for hver enkelt
selvbudgetterende kommune, hvor der alene vil ske en opdatering med
endeligt opgjorte udskrivningsgrundlag, indbyggertal og
udskrivningsprocent for den pågældende kommune i
forhold til tilskud og bidrag, der er afregnet i
tilskudsåret. I modsætning til gældende regler
opdateres de øvrige kommuners endeligt opgjorte
udskrivningsgrundlag, indbyggertal og udskrivningsprocent derimod
ikke, og alle sumbeløb over alle kommuner i beregningerne
holdes dermed konstante. De samlede kommunale nettodrifts- og
anlægsudgifter opdateres heller ikke i beregningerne.
Det foreslås med § 24, stk. 7,
nr. 1, at det er den enkelte selvbudgetterende kommunes
endeligt opgjorte udskrivningsgrundlag, der anvendes til beregning
af tilskud eller bidrag efter §§ 2 og 13.
Det foreslåede vil medføre, at der ved
efterreguleringen af de selvbudgetterende kommuner vil ske en
opdatering med den enkelte selvbudgetterende kommunes endeligt
opgjorte udskrivningsgrundlag. Det betyder, at der i
modsætning til gældende regler ikke foretages en
opdatering af de øvrige kommuners endeligt opgjorte
udskrivningsgrundlag.
Det foreslås med § 24, stk. 7,
nr. 2, at det er den enkelte selvbudgetterende kommunes
endeligt opgjorte indbyggertal, der anvendes til den endelige
beregning af tilskud eller bidrag efter §§ 2, 3, 13, 14
og 22.
Det foreslåede vil medføre, at der ved
efterreguleringen af de selvbudgetterende kommuner vil ske en
opdatering med den enkelte selvbudgetterende kommunes endeligt
opgjorte indbyggertal. Det betyder, at der i modsætning til
gældende regler ikke foretages en opdatering af de
øvrige kommuners endeligt opgjorte indbyggertal.
Det foreslås med § 24, stk. 7,
nr. 3, at det er den enkelte selvbudgetterende kommunes
endeligt opgjorte indbyggertal i nærmere fastsatte
aldersgrupper, som anvendes til genberegning af den enkelte
kommunes aldersbetingede udgiftsbehov efter § 4, der anvendes
til den endelige beregning af tilskud eller bidrag efter §
3.
Det foreslåede vil medføre, at der ved
efterreguleringen af de selvbudgetterende kommuner vil ske en
opdatering med den enkelte selvbudgetterende kommunes endeligt
opgjorte indbyggertal i aldersgrupper, som anvendes til
genberegning af det aldersbetingede udgiftsbehov. Derimod holdes
kommunens socioøkonomiske udgiftsbehov målt i 1.000
kr. konstant i forhold til tilskudsudmeldingen pr. 1. juli,
svarende til den praksis, der er for beregning af tilskud og
udligning til brug for efterreguleringen efter gældende
regler.
Det foreslås med § 24, stk. 7,
nr. 4, at det er den enkelte selvbudgetterende kommunes
endelige udskrivningsprocent for tilskudsåret, der anvendes
til den endelige beregning af tilskud efter § 13.
Det foreslåede vil medføre, at der ved
efterreguleringen af de selvbudgetterende kommuner vil blive
anvendt den enkelte selvbudgetterende kommunes endelige
udskrivningsprocent for tilskudsåret og følgelig til
brug for den endelige beregning af kommunens eventuelle
overudligningsbeløb efter § 13. Det betyder, i
modsætning til gældende regler, at de øvrige
kommuners udskrivningsprocent og den samlede skattetryksfaktor ikke
opdateres.
Samlet set vil det foreslåede i § 24, stk. 7
medføre, at den enkelte selvbudgetterende kommunes
efterreguleringsbeløb vil blive enklere at beregne end efter
gældende regler, hvor den enkelte selvbudgetterende kommunes
efterregulering også afhænger af udviklingen i alle
andre kommuner samt opdatering af de samlede kommunale nettodrifts-
og anlægsudgifter.
Til nr. 6
Det fremgår af udligningslovens § 24, stk. 7, 3. og
4. pkt., at ved opgørelsen af
efterreguleringen af tilskuds- og udligningsbeløb for
tilskudsårene 2022 og 2023 fastsættes det endeligt
opgjorte beskatningsgrundlag på baggrund af de
afgiftspligtige grundværdier for henholdsvis produktionsjord
og øvrige ejendomme, som indgik i den foreløbige
afregning, jf. stk. 3. Ved opgørelsen af efterreguleringen
af tilskuds- og udligningsbeløb for tilskudsårene
2024-2028 fastsættes det endeligt opgjorte
beskatningsgrundlag på baggrund af de beregningstekniske
grundværdier for henholdsvis produktionsjord og øvrige
ejendomme, som lå til grund for de udmeldte
udligningsbeløb til afregning i tilskudsåret efter
stk. 2.
Det foreslås med § 24, stk. 8,
1. pkt., at der ved opgørelsen af efterreguleringen
af tilskuds- og udligningsbeløb for tilskudsåret 2023
fastsættes det endeligt opgjorte beskatningsgrundlag på
baggrund af de afgiftspligtige grundværdier for henholdsvis
produktionsjord og øvrige ejendomme, som indgik i den
foreløbige afregning, jf. stk. 3.
Det foreslåede vil medføre, at gældende
regler efter § 24, stk. 7, 3. pkt., videreføres for
tilskudsåret 2023, og at der efterreguleres efter denne
bestemmelse i 2026 vedrørende tilskudsåret 2023.
Det foreslås med § 24, stk. 8,
2. pkt., at der ved opgørelsen af efterreguleringen
af tilskuds- og udligningsbeløb for tilskudsårene fra
og med 2024 fastsættes det endeligt opgjorte
beskatningsgrundlag på baggrund af de grundværdier for
henholdsvis produktionsjord og øvrige ejendomme, som
lå til grund for de udmeldte udligningsbeløb til
afregning i tilskudsåret efter stk. 2.
Det foreslåede vil medføre, at de selvbudgetterende
kommuner fra og med 2024 ikke vil kunne selvbudgettere med egne
grundværdier. Efter gældende regler var denne
begrænsning gældende frem til og med 2028, men den
ændrede selvbudgetteringsordning indebærer, at
selvbudgettering alene omfatter udskrivningsgrundlag og
indbyggertal.
Til nr. 7
Det fremgår af udligningslovens § 28, stk. 2, at de
nettodrifts- og anlægsudgifter, der indgår i beregning
af efterregulering af tilskud og udligning for selvbudgetterende
kommuner, opgøres på grundlag af de faktiske kommunale
nettodrifts- og anlægsudgifter for tilskudsåret.
Det forslås, at udligningslovens § 28, stk. 2, ophæves.
Forslaget vil betyde, at de nettodrifts- og
anlægsudgifter, der indgår i beregning af
efterregulering af tilskud og udligning for selvbudgetterende
kommuner, svarer til de kommunale nettodrifts- og
anlægsudgifter, som indgik i den foreløbige afregning
af tilskud og udligning, jf. udligningslovens § 24, stk.
2-6.
Forslaget er en af de forenklinger, der er enighed om at
indføre i beregningen af udligningsbeløbet i
efterreguleringen af kommuner, der har valgt selvbudgettering. Der
henvises til bemærkningerne til lovforslaget § 1, nr.
5.
Til §
2
Til nr. 1
Kommuner kan ved budgetlægningen
efter gældende ret beslutte, hvordan der for det kommende
kalenderår skal budgetteres med indtægter for den
kommunale indkomstskat og folketallet. Konkret har kommunerne ved
budgetlægningen valgfrihed mellem at basere budgettet
på:
1) Et
statsgaranteret udskrivningsgrundlag og hertil knyttede
statsgaranterede tilskuds- og udligningsbeløb, som
anført i Indenrigs- og Sundhedsministeriets
tilskudsudmelding ("statsgarantien"). Det giver vished om
indtægterne for det kommende år.
2) Kommunens eget
skøn over udskrivningsgrundlaget, folketal mv. og
foreløbige tilskuds- og udligningsbeløb beregnet
på disse forudsætninger mod en efterregulering for den
faktiske udvikling ("selvbudgettering").
Det fremgår således af kommuneskattelovens § 7,
at kommunalbestyrelsen kan vælge at budgettere enten med sit
eget skøn over udskrivningsgrundlag for kommunal
indkomstskat og kirkeskat ("selvbudgettering") eller med et
statsgaranteret udskrivningsgrundlag for kommunal indkomstskat og
kirkeskat ("statsgarantien").
Efter kommuneskattelovens § 15 udbetaler staten ved
begyndelsen af hver måned et beløb til
foreløbig dækning af kommunal indkomstskat og
kirkeskat. Udbetalingen sker til den enkelte kommune på
baggrund af det af kommunen vedtagne årsbudget for
indtægter ved indkomstskat og kirkeskat for personer.
I henhold til kommuneskattelovens § 16 opgøres der
for de kommuner, som har valgt selvbudgettering, et
efterreguleringsbeløb med udgangspunkt i en opgørelse
af henholdsvis de kommunale indkomstskatter og kirkeskatten pr. 1.
maj i året 2 år efter kalenderåret og de
beløb, der foreløbigt er udbetalt til kommunerne, jf.
kommuneskattelovens § 15. Afregning af det opgjorte
efterreguleringsbeløb skal ske 3 år efter det
pågældende kalenderår, og fordeles med en
tredjedel i hver af månederne januar, februar og marts, jf.
kommuneskattelovens § 16, stk. 2.
Det foreslås i kommuneskattelovens § 16, stk. 2, at efter »det
pågældende kalenderår« indsættes
», og fratrukket eventuelt korrektionsbeløb efter
§ 16 a.«
Det foreslåede vil medføre, at opgørelsen af
efterreguleringen af kommunernes skatteindtægter for
kommuner, der det pågældende kalenderår har valgt
at budgettere over eget skøn over udskrivningsgrundlaget,
fremover skal fratrækkes et eventuelt
korrektionsbeløb.
Til nr. 2
Kommuner kan ved budgetlægningen
efter gældende ret beslutte, hvordan der for det kommende
kalenderår skal budgetteres med indtægter for den
kommunale indkomstskat og folketallet. Konkret har kommunerne ved
budgetlægningen valgfrihed mellem at basere budgettet
på:
1) Et
statsgaranteret udskrivningsgrundlag og hertil knyttede
statsgaranterede tilskuds- og udligningsbeløb, som
anført i Indenrigs- og Sundhedsministeriets
tilskudsudmelding ("statsgarantien"). Det giver vished om
indtægterne for det kommende år.
2) Kommunens eget
skøn over udskrivningsgrundlaget, folketal mv. og
foreløbige tilskuds- og udligningsbeløb beregnet
på disse forudsætninger mod en efterregulering for den
faktiske udvikling ("selvbudgettering").
Det fremgår således af kommuneskattelovens § 7,
at kommunalbestyrelsen kan vælge at budgettere enten med sit
eget skøn over udskrivningsgrundlag for kommunal
indkomstskat og kirkeskat ("selvbudgettering") eller med et
statsgaranteret udskrivningsgrundlag for kommunal indkomstskat og
kirkeskat ("statsgarantien").
Efter kommuneskattelovens § 15 udbetaler staten ved
begyndelsen af hver måned et beløb til
foreløbig dækning af kommunal indkomstskat og
kirkeskat. Udbetalingen sker til den enkelte kommune på
baggrund af det af kommunen vedtagne årsbudget for
indtægter ved indkomstskat og kirkeskat for personer.
I henhold til kommuneskattelovens § 16 opgøres der
for de kommuner, som har valgt selvbudgettering, et
efterreguleringsbeløb med udgangspunkt i en opgørelse
af henholdsvis de kommunale indkomstskatter og kirkeskatten pr. 1.
maj i året 2 år efter kalenderåret og de
beløb, der foreløbigt er udbetalt til kommunerne, jf.
kommuneskattelovens § 15. Afregning af det opgjorte
efterreguleringsbeløb skal ske 3 år efter det
pågældende kalenderår, og fordeles med en
tredjedel i hver af månederne januar, februar og marts, jf.
kommuneskattelovens § 16, stk. 2.
Det foreslås i kommuneskatteloven, at efter § 16
indsættes § 16 a.
Det foreslås i kommuneskattelovens § 16 a, stk. 1, at for kommuner, der for
det pågældende kalenderår har valgt at budgettere
med deres eget skøn over udskrivningsgrundlaget,
opgøres et beløb svarende til den kommunale
indkomstskat som opgjort efter § 16, stk. 1, tillagt tilskuds-
og udligningsbeløb til brug for efterreguleringen, jf.
§ 24, stk. 7, i lov om kommunal udligning og generelle tilskud
til kommuner, og fratrukket et beløb svarende til
indtægterne for den kommunale indkomstskat ved anvendelse af
det statsgaranterede udskrivningsgrundlag og udskrivningsprocenten
for det pågældende kalenderår samt
statsgaranterede tilskuds- og udligningsbeløb, jf. §
24, stk. 2, i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til
kommuner.
Det foreslåede vil medføre, at for kommuner, der
for det pågældende kalenderår har valgt at
budgettere med deres eget skøn over udskrivningsgrundelaget,
vil der skulle opgøres et beløb svarende til de
samlede merindtægter i selvbudgetteringsordningen. Dette
beløb beregnes som den endelige kommunale indkomstskat
opgjort efter § 16, stk. 1 og tillagt, tilskuds- og
udligningsbeløb til brug for efterreguleringen efter
udligningslovens § 24, stk. 7. Herefter fratrækkes et
beløb svarende til indtægterne for den kommunale
indkomstskat ved anvendelse af det statsgaranterede
udskrivningsgrundlag og den kommunale skattesats samt
statsgaranterede tilskuds- og udligningsbeløb efter
udligningslovens § 24, stk. 2.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet bidrager med relevante
oplysninger til at kunne opgøre beløbet efter stk.
1.
Det foreslås i § 16 a, stk. 2,
1. pkt., at overstiger beløbene opgjort efter stk. 1
sammenlagt en ramme på 1,5 mia. kr., skal der ske
nedskrivning med et korrektionsbeløb svarende til forskellen
mellem på den ene side de opgjorte, sammenlagte beløb
i stk. 1 og på den anden side rammen.
Det foreslåede vil medføre, at hvis de samlede
opgjorte beløb for kommuner, der for det
pågældende kalenderår har valgt at budgettere med
eget skøn over udskrivningsgrundlaget, overstiger en ramme
på 1,5 mia. kr., vil der skulle ske nedskrivning med et
korrektionsbeløb svarende til forskellen mellem de
sammenlagte opgjorte beløb i stk. 1 og rammen på 1,5
mia. kr.
Det foreslås i § 16 a, stk. 2,
2. pkt., at rammen i 1. pkt. reguleres årligt med
udviklingen i det statsgaranterede udskrivningsgrundlag for
kommunal indkomstskat, dog maksimalt med 5 pct. årligt.
Det foreslåede vil medføre, at rammen i 1. pkt.
på 1,5 mia. kr. årligt vil skulle reguleres med
udviklingen i det statsgaranterede udskrivningsgrundlag for
kommunal indkomstskat, idet der dog maksimalt vil kunne ske en
regulering på 5 pct. årligt. Reguleringen af rammen for
det pågældende kalenderår sker i forbindelse med
fastsættelse af det statsgaranterede udskrivningsgrundlag for
kalenderåret og foretages på baggrund af rammen for det
foregående kalenderår.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet bidrager med opgørelse
over udviklingen i det statsgaranterede udskrivningsgrundlag til
brug for reguleringen.
Det foreslås i § 16 a, stk. 2,
3. pkt., at regulering af rammen sker første gang for
kalenderåret 2027 ved fastsættelse af det
statsgaranterede udskrivningsgrundlag for 2027.
Det foreslåede vil medføre, at reguleringen af
rammen i 1. pkt. på 1,5 mia. kr. første gang skal ske
for kalenderåret 2027 ved fastsættelse af det
statsgaranterede udskrivningsgrundlag for 2027.
Det foreslås i § 16 a, stk. 3,
1. pkt., at korrektionsbeløbet efter stk. 2 fordeles
på de kommuner, som har valgt at budgettere med eget
skøn over udskrivningsgrundlaget, og for hvem beløbet
i stk. 1 er positivt.
Det foreslåede vil medføre, at det i stk. 2
beregnede korrektionsbeløb skal fordeles på de
selvbudgetterende kommuner, for hvem det opgjorte beløb
efter stk. 1 er positivt.
Det foreslås i § 16 a, stk. 3,
2. pkt., at disse kommuners andel af
korrektionsbeløbet opgøres som en andel svarende til
beløbet for den enkelte kommune efter stk. 1 i forhold til
de sammenlagte positive beløb efter stk. 1.
Det foreslåede vil medføre, at hver kommunes andel
af korrektionsbeløbet vil skulle opgøres som en
forholdsmæssig andel af de sammenlagte positive beløb
opgjort efter stk. 1, for de kommuner, der for det
pågældende kalenderår har valgt at budgettere
over eget skøn over udskrivningsgrundlaget, og for hvem
beløbet i stk. 1 er positivt.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet bidrager med oplysninger
hertil.
Det bemærkes, at den enkelte kommunes andel af
korrektionsbeløbet ikke vil kunne overstige den enkelte
kommunes beløb efter stk. 1.
Det bemærkes, at korrektionsbeløbet ikke vil
omfatte den budgetterede kirkeskat, hvorfor der ikke vil kunne ske
en nedskrivning i kirkeskatten for de omfattede kommuner.
Til §
3
Det foreslås i stk. 1, at
loven træder i kraft den 1. juli 2025.
Det foreslåede indebærer, at loven træder i
kraft den 1. juli 2025, som svarer til fristen for, hvornår
Indenrigs- og Sundhedsministeriet skal udmelde tilskuds- og
udligningsbeløb gældende for tilskudsåret 2026
samt efterreguleringen for tilskudsåret 2023.
Det foreslås i stk. 2, at
loven har virkning fra og med tilskudsåret 2026.
Det foreslåede indebærer, at lovforslagets
ændringer til selvbudgetteringsordningen og indførelse
af ø-tilskud til Fanø Kommune vil gælde fra og
med tilskudsåret 2026. Det foreslåede indebærer
desuden, at gældende ret vil gælde for
tilskudsåret 2025, indtil det foreslåede efter denne
lov får virkning fra og med tilskudsåret 2026.
Loven gælder hverken for Færøerne eller
Grønland, fordi de love, der foreslås ændret,
ikke gælder for Færøerne eller Grønland
og ikke indeholder hjemmel til at sætte loven i kraft for
Færøerne eller Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner, jf. lovbekendtgørelse nr. 63 af 19.
januar 2021, som ændret senest ved § 8 lov nr. 923 af
18. maj 2021, § 30 lov nr. 679 af 3. juni 2023, § 33 i
lov nr. 1647 af 30. december 2024 og § 18 i lov nr. 1655 af
30. december 2024, foretages følgende ændringer: | | | | § 21, stk.
1. Social- og indenrigsministeren yder et årligt
tilskud til kommuner på øer uden fast forbindelse, der
består af én kommune. Der ydes dog ikke tilskud til
Fanø Kommune. | | 1. § 21, stk. 1, 2. pkt.,
ophæves | | | | | | 2. I § 21 indsættes efter stk. 3 som
nyt stykke: »Stk. 4. Til Fanø Kommune ydes et
tilskud på 20 mio. kr. Tilskuddet reguleres fra og med
tilskudsåret 2026 én gang årligt med den
forventede pris- og lønudvikling for den kommunale
sektor.« Stk. 4 bliver herefter stk. 5. | | | 3. I § 21,
stk. 4, der bliver stk. 5, indsættes efter » stk.
2«: »eller 4«. | | | | § 24, stk. 4, nr.
1. Kommunens beskatningsgrundlag beregnet på grundlag
af det udskrivningsgrundlag og de afgiftspligtige
grundværdier, som kommunen har lagt til grund for
budgettet. | | 4. § 24, stk. 4, nr. 1, 2. pkt., affattes
således: »For tilskudsårene fra og med
2026 beregnes kommunernes beskatningsgrundlag på baggrund af
det udskrivningsgrundlag, som kommunen har lagt til grund for
budgettet, og de grundværdier, som ligger til grund for de
udmeldte udligningsbeløb til afregning i tilskudsåret
efter stk. 2.« | § 24, stk.
7. I året to år efter tilskudsåret
foretages en opgørelse af efterreguleringsbeløb efter
denne lov for de kommuner, der har valgt at budgettere med deres
eget skøn over udskrivningsgrundlaget, jf. stk. 3.
Efterreguleringsbeløbene beregnes som forskellen mellem de
tilskud eller bidrag efter §§ 2, 3, 13, 14 og 22, der er
afregnet i tilskudsåret, og de tilsvarende tilskud og bidrag
beregnet på grundlag af de endeligt opgjorte
beskatningsgrundlag, udgiftsbehov og indbyggertal for
tilskudsåret. Ved opgørelsen af efterreguleringen af
tilskuds- og udligningsbeløb for tilskudsårene 2022 og
2023 fastsættes det endeligt opgjorte beskatningsgrundlag
på baggrund af de afgiftspligtige grundværdier for
henholdsvis produktionsjord og øvrige ejendomme, som indgik
i den foreløbige afregning, jf. stk. 3. Ved
opgørelsen af efterreguleringen af tilskuds- og
udligningsbeløb for tilskudsårene 2024-2028
fastsættes det endeligt opgjorte beskatningsgrundlag på
baggrund af de beregningstekniske grundværdier for
henholdsvis produktionsjord og øvrige ejendomme, som
lå til grund for de udmeldte udligningsbeløb til
afregning i tilskudsåret efter stk. 2. | | 5. § 24, stk. 7, affattes
således: »Stk. 7.
I året 2 år efter tilskudsåret foretages en
opgørelse af efterreguleringsbeløb efter denne lov
for de kommuner, der har valgt at budgettere med deres eget
skøn over udskrivningsgrundlaget, jf. stk. 3.
Efterreguleringsbeløbene beregnes som forskellen mellem
tilskud og bidrag efter § 2, 3, 13, 14, og 22, der er afregnet
i tilskudsåret i henhold til § stk. 4-6, og en endelig
beregning af tilskud og bidrag. Den endelige beregning af tilskud
og bidrag svarer til afregningen i tilskudsåret i henhold til
stk. 4-6, hvor der dog indgår følgende: 1) Den enkelte selvbudgetterende kommunes
endeligt opgjorte udskrivningsgrundlag til brug for beregning af
tilskud eller bidrag efter §§ 2 og 13. 2) Den enkelte selvbudgetterende kommunes
endeligt opgjorte indbyggertal til brug for den endelige beregning
af tilskud eller bidrag efter § 2, 3, 13, 14, og 22. 3) Den enkelte selvbudgetterende kommunes
endeligt opgjorte indbyggertal i nærmere fastsatte
aldersgrupper til genberegning af den enkelte kommunes
aldersbetingede udgiftsbehov efter § 4 til brug for den
endelige beregning af tilskud eller bidrag efter § 3. 4) Den enkelte selvbudgetterende kommunes
endelige udskrivningsprocent for tilskudsåret til brug for
den endelige beregning af tilskud efter § 13.« | | | 6. I § 24 indsættes som stk. 8: »Stk. 8.
Ved opgørelsen af efterreguleringen af tilskuds- og
udligningsbeløb for tilskudsåret 2023 fastsættes
det endeligt opgjorte beskatningsgrundlag på baggrund af de
afgiftspligtige grundværdier for henholdsvis produktionsjord
og øvrige ejendomme, som indgik i den foreløbige
afregning, jf. stk. 3. Ved opgørelsen af efterreguleringen
af tilskuds- og udligningsbeløb for tilskudsårene fra
og med 2024 fastsættes det endeligt opgjorte
beskatningsgrundlag på baggrund af de grundværdier for
henholdsvis produktionsjord og øvrige ejendomme, som
lå til grund for de udmeldte udligningsbeløb til
afregning i tilskudsåret efter stk. 2.« | | | | § 28, stk.
2. De nettodrifts- og anlægsudgifter, der indgår
i beregningen af efterreguleringen af tilskud og bidrag, jf. §
24, opgøres på grundlag af de faktiske kommunale
nettodrifts- og anlægsudgifter for tilskudsåret. | | 7. § 28, stk. 2 ophæves. | | | | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om kommunal indkomstskat og statens
afregning af grundskyld og dækningsafgift til kommunerne, jf.
lovbekendtgørelse nr. 935 af 30. august 2019, som bl.a.
ændret ved § 2 i lov nr. 679 af 3. juni 2023 og senest
ved § 9 i lov nr. 1694 af 30. december 2024, foretages
følgende ændringer: | | | | §
16. --- Stk. 2.
Efterreguleringsbeløbet for den kommunale indkomstskat,
grundskylden, dækningsafgiften og kirkeskatten opgøres
som det beløb, der opgøres ved den endelige beregning
heraf for et kalenderår, herunder beløb, der som
følge af ændringer af skatteansættelser og
ændringer i grundlaget for grundskyld og dækningsafgift
er ført i tilgang eller til afgang, fratrukket summen af de
beløb, der efter § 15 er udbetalt til kommunen i det
pågældende kalenderår. Eventuel afregning af
efterreguleringsbeløb sker med en tredjedel hver i
månederne januar, februar og marts i året 3 år
efter dette kalenderår. Stk.
3-4. --- | | 1. I § 16, stk. 2, 1. pkt., indsættes
efter »det pågældende kalenderår«:
», og fratrukket eventuelt korrektionsbeløb efter
§ 16 a.« | | | 2. Efter §
16 indsættes: »§ 16
a. For kommuner, der for det pågældende
kalenderår har valgt at budgettere med deres eget skøn
over udskrivningsgrundlaget, opgøres et beløb
svarende til den kommunale indkomstskat som opgjort efter §
16, stk. 1, tillagt tilskuds- og udligningsbeløb til brug
for efterreguleringen, jf. § 24, stk. 7, i lov om kommunal
udligning og generelle tilskud til kommuner, og fratrukket et
beløb svarende til indtægterne for den kommunale
indkomstskat ved anvendelse af det statsgaranterede
udskrivningsgrundlag og udskrivningsprocenten for det
pågældende kalenderår samt statsgaranterede
tilskuds- og udligningsbeløb, jf. § 24, stk. 2, i lov
om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner. Stk. 2.
Overstiger beløbene opgjort efter stk. 1 sammenlagt en ramme
på 1,5 mia. kr., skal der ske nedskrivning med et
korrektionsbeløb svarende til forskellen mellem på den
ene side de opgjorte, sammenlagte beløb i stk. 1 og på
den anden side rammen. Rammen i 1. pkt. reguleres årligt med
udviklingen i det statsgaranterede udskrivningsgrundlag for
kommunal indkomstskat, dog maksimalt med 5 pct. årligt.
Regulering af rammen sker første gang for kalenderåret
2027 ved fastsættelse af det statsgaranterede
udskrivningsgrundlag for 2027. Stk. 3.
Korrektionsbeløbet efter stk. 2 fordeles på de
kommuner, som har valgt at budgettere med eget skøn over
udskrivningsgrundlaget, og for hvem beløbet i stk. 1 er
positivt. Disse kommuners andel af korrektionsbeløbet
opgøres som en andel svarende til beløbet for den
enkelte kommune efter stk. 1 i forhold til de sammenlagte positive
beløb efter stk. 1.« |
|