L 216 Forslag til lov om ændring af partiregnskabsloven og partistøtteloven.

(Forbud mod udenlandske donationer til politiske partier og kandidater).

Af: Indenrigs- og sundhedsminister Sophie Løhde (V)
Udvalg: Indenrigsudvalget
Samling: 2024-25
Status: 3.beh./Vedtaget

Betænkning

Afgivet: 27-05-2025

Afgivet: 27-05-2025

Betænkning afgivet af Indenrigsudvalget den 27. maj 2025

20241_l216_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Indenrigsudvalget den 27. maj 2025

1. Ændringsforslag

Der er stillet 12 ændringsforslag til lovforslaget. Liberal Alliances medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1-6, 9, 11 og 12. Enhedslistens medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 7 og 10. Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 8.

2. Indstillinger

Et flertal i udvalget (S, V, SF, M, KF og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret. Flertallet vil stemme imod de stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (LA og DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de af LA og det af DD stillede ændringsforslag og imod de af EL stillede ændringsforslag.

Et andet mindretal i udvalget (DD) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af DD stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de af LA og de af EL stillede ændringsforslag.

Et tredje mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af EL og det af DD stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de af LA stillede ændringsforslag.

Et fjerde mindretal i udvalget (ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af LA under nr. 2, 3 og 5 og de af EL og det af DD stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de af LA under nr. 1, 4, 6, 9, 11 og 12 stillede ændringsforslag.

Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Politiske bemærkninger

Liberal Alliance

Liberal Alliances medlemmer af udvalget deler ønsket om at beskytte vores demokrati mod fysiske og juridiske personer, der via donationer forsøger at underminere vores demokrati eller de grundlæggende friheds- og menneskerettigheder. Dog skyder nærværende lovforslag gråspurve med kanoner - og rammer ved siden af. Der er utallige gråzoner, som ministeren ikke har formået at belyse i udvalgsarbejdet. Særlig problematisk er det, at ca. 250.000 danskere i udlandet fremover afskæres fra at yde helt legitime bidrag til danske partier og kandidater.

4 Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af et mindretal (LA), tiltrådt af et mindretal (DF):

1) I det under nr. 2 foreslåede § 2 a, stk. 2, indsættes i 1. pkt. efter »tilskud«: »på over 20.000 kr. (2017-niveau)«.

[Indførelse af bagatelgrænse for udenlandske donationer]

Af et mindretal (LA), tiltrådt af et mindretal (DF og ALT):

2) I det under nr. 2 foreslåede § 2 a, stk. 2, indsættes efter nr. 3 som nye numre:

»01) Tilskud fra danske statsborgere bosat i udlandet.

02) Tilskud fra personer, der tilhører det danske mindretal i Sydslesvig.«

[Undtagelse af danske statsborgere og dansksindede personer fra forbuddet mod udenlandske donationer]

3) I det under nr. 2 foreslåede § 2 a, stk. 2, indsættes efter nr. 3 som nyt nummer:

»03) Tilskud fra fysiske personer med valgret til Folketinget, Europa-Parlamentet, kommunalbestyrelsen eller regionsrådet.«

[Undtagelse af personer med valgret fra forbuddet mod udenlandske donationer]

Af et mindretal (LA), tiltrådt af et mindretal (DF):

4) I det under nr. 2 foreslåede § 2 a, stk. 2, indsættes efter nr. 3 som nyt nummer:

»04) Tilskud fra personer, der er helt eller delvis skattepligtige til Danmark.«

[Undtagelse af personer, der er helt eller delvis skattepligtige til Danmark, fra forbuddet mod udenlandske donationer]

Af et mindretal (LA), tiltrådt af et mindretal (DF og ALT):

5) I det under nr. 2 foreslåede § 2 a, stk. 2, indsættes efter nr. 3 som nyt nummer:

»05) Tilskud fra fysiske personer med bopæl i Sydslesvig.«

[Undtagelse af personer med bopæl i den tyske del af Slesvig fra forbuddet mod udenlandske donationer]

Af et mindretal (LA), tiltrådt af et mindretal (DF):

6) I nr. 9 indsættes efter »tilskudsyder«: »i strid med § 2 a, stk. 2-5«.

[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 1]

Af et mindretal (EL), tiltrådt af et mindretal (ALT):

7) Efter nr. 9 indsættes som nyt nummer:

»01. Efter § 2 b indsættes før overskriften før § 3:

»§ 2 c. Virksomheder, der har hjemsted i Danmark, men hvor mindre end 50 pct. af ejerandelene eller stemmerettighederne tilhører fysiske eller juridiske personer, der har bopæl eller hjemsted i Danmark, må ikke yde tilskud til følgende:

1) Partier, der har været opstillet til det senest afholdte valg til Folketinget eller Europa-Parlamentet, indsamler vælgererklæringer med henblik på at blive opstillingsberettiget til valg til Folketinget eller Europa-Parlamentet eller er opstillingsberettiget til valg til Folketinget eller Europa-Parlamentet.

2) Kandidatlister, der har været opstillet til det senest afholdte valg til et regionsråd eller en kommunalbestyrelse, eller som har fået udleveret en formular med henblik på indsamling af underskrifter fra et mindsteantal vælgere som stillere, jf. § 19 i lov om kommunale og regionale valg.

3) Kandidater for partier og kandidatlister omfattet af nr. 1 og 2.

4) Kandidater uden for partierne, der har været opstillet til det senest afholdte valg til Folketinget, eller som indsamler underskrifter fra vælgere som stillere, jf. § 32 i lov om valg til Folketinget.««

[Forbud for udenlandsk ejede virksomheder med hjemsted i Danmark mod at yde tilskud til partier, kandidatlister og kandidater]

Af et mindretal (DD), tiltrådt af et mindretal (LA, EL, DF og ALT):

8) Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer:

»02. I § 4, stk. 1, indsættes som 2. pkt.:

»Regnskabet aflægges første gang for det regnskabsår, hvor partiet har været opstillet til valg til Folketinget eller Europa-Parlamentet.««

[Indførelse af tidligere regnskabspligt for nye partier]

Af et mindretal (LA), tiltrådt af et mindretal (DF):

9) Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer:

»03. I § 5 a, stk. 1, indsættes efter »§ 2 a, stk. 1«: »og 2«.«

[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 1]

Af et mindretal (EL), tiltrådt af et mindretal (ALT):

10) Efter nr. 11 indsættes som nyt nummer:

»04. Efter § 6 a indsættes:

»§ 6 b. Den, der overtræder § 2 c, straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder.

Stk. 2. Der kan pålægges juridiske personer strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.««

[Straf for overtrædelse af forbud for udenlandsk ejede virksomheder med hjemsted i Danmark mod at yde tilskud til partier, kandidatlister og kandidater]

Til § 2

Af et mindretal (LA), tiltrådt af et mindretal (DF):

11) I nr. 6 indsættes efter »tilskudsyder«: »i strid med § 2 a, stk. 2-5, i partiregnskabsloven«.

[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 1]

12) I nr. 8 indsættes efter »tilskudsyder«: »i strid med § 2 a, stk. 2-5, i partiregnskabsloven«.

[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 1]

Bemærkninger

Til nr. 1

Det fremgår af partiregnskabslovens § 2 a, stk. 1, at politiske partier, herunder regionale og kommunale kandidatlister, ikke må modtage anonyme tilskud på over 20.000 kr. (2017-niveau) fra en tilskudsyder.

Med lovforslaget foreslås det at indføre et forbud mod udenlandske donationer til politiske partier og kandidater.

Det foreslås med ændringsforslaget at indføre en bagatelgrænse for det foreslåede forbud mod udenlandske donationer på samme niveau som beløbsgrænsen for anonyme tilskud.

Den foreslåede ændring vil medføre, at forbuddet mod udenlandske donationer ikke vil omfatte tilskud, som er mindre end 20.000 kr. (2017-niveau).

Til nr. 2

Lovforslagets § 1, nr. 2, indeholder et foreslået forbud mod udenlandske donationer til politiske partier og kandidater. I bestemmelsens nr. 1-3 er opregnet en række undtagelser til forbuddet.

Det foreslås med ændringsforslaget, at tilskud (donationer) fra danske statsborgere bosat i udlandet (§ 2 a, stk. 2, nr. 01) og tilskud fra personer, der tilhører det danske mindretal i Sydslesvig (§ 2 a, stk. 2, nr. 02), undtages fra forbuddet.

Den foreslåede ændring vil medføre, at danske statsborgere bosat i udlandet og personer, der tilhører det danske mindretal i Sydslesvig, lovligt vil kunne give tilskud til politiske partier, kandidatlister og kandidater.

Det forudsættes, at de danske statsborgere, der med det foreslåede § 2 a, stk. 2, nr. 01, undtages fra forbuddet mod udenlandske tilskud, i forbindelse med ydelse af tilskud dokumenterer deres danske statsborgerskab.

Det forudsættes ligeledes, at personer, der tilhører det danske mindretal i Sydslesvig, og som med det foreslåede § 2 a, stk. 2, nr. 02, undtages fra forbuddet mod udenlandske tilskud, i forbindelse med ydelse af tilskud afgiver en erklæring om deres tilhørsforhold til det danske mindretal.

Sydslesvig er en historisk betegnelse, som i dag omfatter den nordlige del af delstaten Slesvig-Holsten i Forbundsrepublikken Tyskland.

Det danske mindretal i Sydslesvig omfatter cirka 50.000 personer. Medlemmer af mindretallet er dansksindede, men er som regel tyske statsborgere.

Til nr. 3

Lovforslagets § 1, nr. 2, indeholder et foreslået forbud mod udenlandske donationer til politiske partier og kandidater. I bestemmelsens nr. 1-3 er opregnet en række undtagelser til forbuddet.

Det foreslås med ændringsforslaget, at tilskud (donationer) fra fysiske personer med valgret til Folketinget, Europa-Parlamentet, kommunalbestyrelsen eller regionsrådet undtages fra forbuddet.

Den foreslåede ændring vil medføre, at fysiske personer med valgret til Folketinget, Europa-Parlamentet, kommunalbestyrelsen eller regionsrådet lovligt vil kunne give tilskud til politiske partier, kandidatlister og kandidater.

Det forudsættes, at de fysiske personer med valgret til Folketinget, Europa-Parlamentet, kommunalbestyrelsen eller regionsrådet, der med det foreslåede ændringsforslag undtages fra forbuddet mod udenlandske tilskud, i forbindelse med ydelse af tilskud dokumenterer deres valgret.

Til nr. 4

Lovforslagets § 1, nr. 2, indeholder et foreslået forbud mod udenlandske donationer til politiske partier og kandidater. I bestemmelsens nr. 1-3 er opregnet en række undtagelser til forbuddet.

Det foreslås med ændringsforslaget, at tilskud (donationer) fra personer, der er helt eller delvis skattepligtige til Danmark, undtages fra forbuddet.

Den foreslåede ændring vil medføre, at personer, der er helt eller delvis skattepligtige til Danmark, lovligt vil kunne give tilskud til politiske partier, kandidatlister og kandidater. Den undtagne persongruppe vil både omfatte danske og udenlandske statsborgere med bopæl i udlandet. Persongruppen omfatter ikke juridiske personer med hjemsted i udlandet.

Det forudsættes, at de personer, der er helt eller delvis skattepligtige til Danmark, og som med ændringsforslaget undtages fra forbuddet mod udenlandske tilskud, i forbindelse med ydelse af tilskud dokumenterer deres skattepligt til Danmark.

Til nr. 5

Lovforslagets § 1, nr. 2, indeholder et foreslået forbud mod udenlandske donationer til politiske partier og kandidater. I bestemmelsens nr. 1-3 er opregnet en række undtagelser til forbuddet.

Det foreslås med ændringsforslaget, at tilskud (donationer) fra fysiske personer med bopæl i Sydslesvig undtages fra forbuddet.

Den foreslåede ændring vil medføre, at fysiske personer, uanset nationalitet eller nationalt tilhørsforhold i øvrigt, med bopæl i den tyske del af Slesvig, også kaldet Sydslesvig, lovligt vil kunne give tilskud til politiske partier, kandidatlister og kandidater.

Det forudsættes, at personer, der har bopæl i Sydslesvig, og som med det foreslåede § 2 a, stk. 2, nr. 05, undtages fra forbuddet mod udenlandske tilskud, i forbindelse med ydelse af tilskud dokumenterer deres bopæl i Sydslesvig.

Slesvig er en by i delstaten Slesvig-Holsten, men er ligeledes en historisk betegnelse for et hertugdømme, som i dag omfatter områder på både den danske og den tyske side af grænsen. Sydslesvig er en historisk betegnelse, som i dag omfatter den nordlige del af delstaten Slesvig-Holsten i Forbundsrepublikken Tyskland.

Til nr. 6

Det fremgår af partiregnskabslovens § 2 b, stk. 1, 1. pkt., at en kandidatliste, der har deltaget i det senest afholdte regionsrådsvalg, og som enten ikke er berettiget til eller ikke ønsker at få udbetalt tilskud efter § 3 i lov om økonomisk støtte til politiske partier m.v., til regionsrådet skal indsende en erklæring med oplysning om den samlede størrelse af anonyme tilskud, kandidatlisten har modtaget i det foregående kalenderår, og oplysning om den samlede størrelse af de beløb, kandidatlisten i det foregående kalenderår har returneret til tilskudsyder eller overført til en konto hos Indenrigs- og Sundhedsministeriet, jf. § 2 a.

Det fremgår desuden af partiregnskabslovens § 2 b, stk. 2, 2. pkt., at erklæringen alene skal indsendes for kalenderår, hvor kandidatlisten har modtaget et anonymt tilskud på over 20.000 kr. (2017-niveau), og at erklæringen skal indsendes inden udgangen af det efterfølgende kalenderår.

Med lovforslagets § 1, nr. 8, foreslås det, at erklæringen også skal indeholde oplysning om den samlede størrelse af udenlandske tilskud i det foregående kalenderår, som kandidatlisten har returneret til tilskudsyder eller har overført til en konto hos Indenrigs- og Sundhedsministeriet, jf. § 2 a, stk. 6, jf. stk. 2-5, og indeholde oplysninger om navn og adresse på og størrelsen af tilskuddene fra den enkelte udenlandske tilskudsyder.

Med lovforslagets § 1, nr. 9, foreslås det endvidere, at erklæringen skal indsendes for kalenderår, hvor kandidatlisten har modtaget et tilskud fra udlandet.

Det foreslås med ændringsforslaget, at erklæringen skal indsendes for kalenderår, hvor kandidatlisten har modtaget et tilskud fra udlandet i strid med forbuddet, frem for at erklæringen skal indsendes for kalenderår, hvor kandidatlisten har modtaget et tilskud fra udlandet i det hele taget.

Den foreslåede ændring vil medføre, at forpligtelsen til at indsende en erklæring med oplysninger om modtagne tilskud fra udlandet følger beløbsgrænsen for forbuddet, således at en kandidatliste ikke forpligtes til at indsende en erklæring med oplysninger om tilskud fra udlandet, såfremt kandidatlisten alene har modtaget tilskud fra udlandet under beløbsgrænsen.

Til nr. 7

Det foreslås at indføre et forbud for virksomheder, der har hjemsted i Danmark, men hvor mindre end 50 pct. af ejerandelene eller stemmerettighederne tilhører fysiske eller juridiske personer, der har bopæl eller hjemsted i Danmark, mod at yde tilskud til partier, kandidatlister og kandidater.

Bestemmelsen vil omfatte tilskud til den samme kreds af partier, kandidatlister og kandidater, som i medfør af lovforslagets § 1, nr. 2, vil blive omfattet af et forbud mod at modtage tilskud fra udenlandske tilskudsydere.

Til nr. 8

Det fremgår af partiregnskabslovens § 3, stk. 1, at et parti, der i Danmark har været opstillet til det senest afholdte valg til Folketinget eller Europa-Parlamentet, skal aflægge regnskab over partiets landsorganisations indtægter og udgifter.

Det fremgår desuden af partiregnskabslovens § 4, stk. 1, at regnskabet aflægges årligt for perioden fra den 1. januar til den 31. december. Det følger heraf bl.a., at regnskabspligten først indtræder i kalenderåret efter det år, hvor partiet første gang opstiller til et folketingsvalg eller et europaparlamentsvalg, jf. betænkning nr. 1550/2015 om åbenhed om økonomisk støtte til politiske partier, side 45.

Det foreslås med ændringsforslaget at indsætte et nyt 2. pkt. i partiregnskabslovens § 4, stk. 1, der fastsætter, at regnskabet første gang aflægges for det regnskabsår, hvor partiet har været opstillet til valg til Folketinget eller Europa-Parlamentet.

Den foreslåede ændring vil medføre, at partier, der i Danmark har været opstillet til det senest afholdte valg til Folketinget eller Europa-Parlamentet, vil blive omfattet af regnskabspligten allerede for det kalenderår, hvor partiet første gang opstiller til et folketingsvalg eller et europaparlamentsvalg, eller hvor partiet tidligere har været opstillet til et folketingsvalg eller et europaparlamentsvalg, men ikke var opstillet til det senest afholdte folketingsvalg eller europaparlamentsvalg og første gang på ny opstiller til et folketingsvalg eller et europaparlamentsvalg.

Til nr. 9

Det fremgår af partiregnskabslovens § 5 a, stk. 1, at beløbene i § 2 a, stk. 1, § 2 b, stk. 1 og 2, og § 3, stk. 2, hvert år den 1. januar reguleres med 2,0 pct. tillagt eller fratrukket tilpasningsprocenten for det pågældende finansår, jf. lov om en satsreguleringsprocent, og afrundes opad til nærmeste beløb, der kan deles med 100 kr.

Det foreslås med ændringsforslaget, at beløbet for den foreslåede bagatelgrænse på 20.000 kr. (2017-niveau) for forbuddet mod udenlandske donationer for politiske partier og kandidater vil blive reguleret efter samme regler som de øvrige beløb.

Den foreslåede ændring vil medføre, at bagatelgrænsen vil blive reguleret årligt. Beløbsgrænsen vil således være 24.500 kr. i 2025.

Til nr. 10

Det fremgår af partiregnskabslovens § 6 a, stk. 1, at den, der overtræder forbuddet mod at modtage anonyme tilskud efter § 2 a, stk. 2, og den, der afgiver urigtige eller mangelfulde oplysninger ved erklæring til henholdsvis regionsrådet efter § 2 b, stk. 1, og kommunalbestyrelsen efter § 2 b, stk. 2, om modtagelse af anonyme tilskud eller ved aflæggelse af regnskab efter § 3, straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder.

Det fremgår desuden af partiregnskabslovens § 6 a, stk. 4, at der kan pålægges partiorganisationer (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.

Det foreslås, at den, der overtræder forbuddet efter § 2 c som foreslået med ændringsforslag nr. 7 for virksomheder, der har hjemsted i Danmark, men hvor mindre end 50 pct. af ejerandelene eller stemmerettighederne tilhører fysiske eller juridiske personer, der har bopæl eller hjemsted i Danmark, mod at yde tilskud til partier, kandidatlister og kandidater, straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder.

Det er forudsat, at der ved tilskud i strid med forbuddet på op til 100.000 kr. som udgangspunkt gives en bødestraf på henholdsvis to gange det samlede tilskud i strid med forbuddet, når der er forsæt til overtrædelse af forbuddet, og én gang det samlede tilskud i strid med forbuddet ved grov uagtsomhed. Det er desuden forudsat, at der ved tilskud i strid med forbuddet, der overstiger 100.000 kr., som udgangspunkt gives fængselsstraf til virksomhedens ledelse.

Det foreslås, at der kan pålægges juridiske personer strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.

Til nr. 11

Det fremgår af partistøttelovens § 10 c, stk. 1, 1. pkt., at hvis den regionale organisation for et parti, der er omfattet af § 8, stk. 2, 3. pkt., enten ikke er berettiget til eller ikke ønsker at få udbetalt tilskud efter § 3, skal partiets kredsorganisationer i vedkommende region indsende en erklæring til regionsrådet, hvis organisationen i det foregående kalenderår fra samme private tilskudsyder har modtaget et eller flere tilskud, der tilsammen overstiger 20.000 kr. (2017-niveau).

Det fremgår desuden af partistøttelovens § 10 c, stk. 1, 3. pkt., at erklæringen endvidere skal indeholde oplysning om den samlede størrelse af eventuelle anonyme tilskud til organisationen og oplysning om den samlede størrelse af de beløb, der er returneret til tilskudsyderen eller overført til en konto hos Indenrigs- og Sundhedsministeriet, jf. § 2 a i partiregnskabsloven.

Det fremgår endvidere af partistøttelovens § 10 c, stk. 1, 4. pkt., at erklæringen alene skal indsendes for kalenderår, hvor organisationen har modtaget et eller flere tilskud, der tilsammen overstiger 20.000 kr. (2017-niveau), eller hvor organisationen har modtaget et anonymt tilskud.

Med lovforslagets § 2, nr. 5, foreslås det, at erklæringen endvidere skal indeholde oplysning om den samlede størrelse af udenlandske tilskud i det foregående kalenderår, som organisationen har returneret til tilskudsyder eller har overført til en konto hos Indenrigs- og Sundhedsministeriet, jf. § 2 a, stk. 6, jf. stk. 2-5, i partiregnskabsloven, og indeholde oplysninger om navn og adresse på og størrelsen af tilskuddene fra den enkelte udenlandske tilskudsyder.

Med lovforslagets § 2, nr. 6, foreslås det endvidere, at erklæringen skal indsendes for kalenderår, hvor organisationen har modtaget tilskud fra en udenlandsk tilskudsyder.

Det foreslås med ændringsforslaget, at erklæringen skal indsendes for kalenderår, hvor organisationen har modtaget tilskud fra en udenlandsk tilskudsyder i strid med forbuddet, frem for at erklæringen skal indsendes for kalenderår, hvor organisationen har modtaget tilskud fra en udenlandsk tilskudsyder i det hele taget.

Den foreslåede ændring vil medføre, at forpligtelsen til at indsende en erklæring med oplysninger om modtagne tilskud fra udlandet følger beløbsgrænsen for forbuddet, således at organisationen ikke forpligtes til at indsende en erklæring med oplysninger om tilskud fra udlandet, såfremt organisationen alene har modtaget tilskud fra udlandet under beløbsgrænsen.

Til nr. 12

Det fremgår af partistøttelovens § 10 c, stk. 2, 1. pkt., at hvis den regionale organisation for et parti, der er omfattet af § 8, stk. 2, 3. pkt., enten ikke er berettiget til eller ikke ønsker at få udbetalt tilskud efter § 3, skal partiets kandidater, der opstiller for partiet til folketingsvalg i en storkreds i vedkommende region, indsende en erklæring til regionsrådet, hvis kandidaten i det foregående kalenderår fra samme private tilskudsyder har modtaget et eller flere tilskud, der tilsammen overstiger 20.000 kr. (2017-niveau).

Det fremgår desuden af partistøttelovens § 10 c, stk. 2, 4. pkt., at erklæringen endvidere skal indeholde oplysning om den samlede størrelse af eventuelle anonyme tilskud, der er modtaget af kandidaten.

Det fremgår endvidere af partistøttelovens § 10 c, stk. 2, 5. pkt., at erklæringen alene skal indsendes for kalenderår, hvor kandidaten har modtaget et eller flere tilskud, der tilsammen overstiger 20.000 kr. (2017-niveau), eller hvor kandidaten har modtaget et anonymt tilskud.

Med lovforslagets § 2, nr. 7, foreslås det, at erklæringen endvidere skal indeholde oplysning om den samlede størrelse af udenlandske tilskud i det foregående kalenderår, som kandidaten har returneret til tilskudsyder eller har overført til en konto hos Indenrigs- og Sundhedsministeriet, jf. § 2 a, stk. 6, jf. stk. 2-5, i partiregnskabsloven, og indeholde oplysninger om navn og adresse på og størrelsen af tilskuddene fra den enkelte udenlandske tilskudsyder.

Med lovforslagets § 2, nr. 8, foreslås det endvidere, at erklæringen skal indsendes for kalenderår, hvor kandidaten har modtaget tilskud fra en udenlandsk tilskudsyder.

Det foreslås med ændringsforslaget, at erklæringen skal indsendes for kalenderår, hvor kandidaten har modtaget tilskud fra en udenlandsk tilskudsyder i strid med forbuddet, frem for at erklæringen skal indsendes for kalenderår, hvor kandidaten har modtaget tilskud fra en udenlandsk tilskudsyder i det hele taget.

Den foreslåede ændring vil medføre, at forpligtelsen til at indsende en erklæring med oplysninger om modtagne tilskud fra udlandet følger beløbsgrænsen for forbuddet, således at organisationen ikke forpligtes til at indsende en erklæring med oplysninger om tilskud fra udlandet, såfremt kandidaten alene har modtaget tilskud fra udlandet under beløbsgrænsen.

5. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 24. april 2025 og var til 1. behandling den 13. maj 2025. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Indenrigsudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.

Teknisk gennemgang

Indenrigs- og sundhedsministeren og embedsmænd fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet har den 2. maj 2025 over for udvalget afholdt en teknisk gennemgang af lovforslaget.

Høringssvar

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og indenrigs- og sundhedsministeren sendte den 4. april 2025 dette udkast til udvalget, jf. INU alm. del - bilag 46. Den 6. maj 2025 sendte indenrigs- og sundhedsministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag på lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 28 spørgsmål til indenrigs- og sundhedsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.

Anne Paulin (S) Per Husted (S) Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S) Lasse Haugaard Pedersen (S) Henrik Møller (S) Lea Wermelin (S) Kim Aas (S) Malte Larsen (S) Ken Kristensen (V) Christian Friis Bach (V) Anni Matthiesen (V) Christoffer Aagaard Melson (V) Rosa Eriksen (M) Nanna W. Gotfredsen (M) nfmd. Dennis Flydtkjær (DD) Kristian Bøgsted (DD) Carl Andersen (LA) Jens Meilvang (LA) Lise Bertelsen (KF) Helle Bonnesen (KF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DD) Peter Kofod (DF) Karsten Filsø (SF) fmd. Kirsten Normann Andersen (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Mai Villadsen (EL) Lotte Rod (RV) Christina Olumeko (ALT)

Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)23
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)16
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Liberal Alliance (LA)15
Moderaterne (M)12
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Dansk Folkeparti (DF)7
Radikale Venstre (RV)6
Alternativet (ALT)6
Borgernes Parti - Lars Boje Mathiesen (BP)1
Naleraq (N)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)5