Betænkning afgivet af
Indenrigsudvalget den 27. maj 2025
1. Ændringsforslag
Der er stillet 12 ændringsforslag til
lovforslaget. Liberal Alliances medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1-6, 9, 11 og 12. Enhedslistens medlem af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 7 og 10.
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 8.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, SF, M, KF og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret. Flertallet vil
stemme imod de stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (LA og DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de af LA og det af DD stillede ændringsforslag
og imod de af EL stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (DD) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af DD stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil
stemme imod de af LA og de af EL stillede
ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af EL og det af DD stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil
stemme imod de af LA stillede ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af LA under nr. 2, 3 og 5
og de af EL og det af DD stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de af LA under
nr. 1, 4, 6, 9, 11 og 12 stillede ændringsforslag.
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit
Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Liberal Alliance
Liberal Alliances medlemmer af udvalget
deler ønsket om at beskytte vores demokrati mod fysiske og
juridiske personer, der via donationer forsøger at
underminere vores demokrati eller de grundlæggende friheds-
og menneskerettigheder. Dog skyder nærværende
lovforslag gråspurve med kanoner - og rammer ved siden af.
Der er utallige gråzoner, som ministeren ikke har
formået at belyse i udvalgsarbejdet. Særlig
problematisk er det, at ca. 250.000 danskere i udlandet fremover
afskæres fra at yde helt legitime bidrag til danske partier
og kandidater.
4 Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(LA), tiltrådt af et mindretal
(DF):
1) I
det under nr. 2 foreslåede § 2 a, stk. 2, indsættes i 1. pkt. efter »tilskud«:
»på over 20.000 kr. (2017-niveau)«.
[Indførelse af
bagatelgrænse for udenlandske donationer]
Af et mindretal
(LA), tiltrådt af et mindretal
(DF og ALT):
2) I
det under nr. 2 foreslåede § 2 a, stk. 2, indsættes efter nr.
3 som nye numre:
»01)
Tilskud fra danske statsborgere bosat i udlandet.
02) Tilskud fra
personer, der tilhører det danske mindretal i
Sydslesvig.«
[Undtagelse af danske statsborgere
og dansksindede personer fra forbuddet mod udenlandske
donationer]
3) I
det under nr. 2 foreslåede § 2 a, stk. 2, indsættes efter nr.
3 som nyt nummer:
»03)
Tilskud fra fysiske personer med valgret til Folketinget,
Europa-Parlamentet, kommunalbestyrelsen eller
regionsrådet.«
[Undtagelse af personer med valgret
fra forbuddet mod udenlandske donationer]
Af et mindretal
(LA), tiltrådt af et mindretal
(DF):
4) I
det under nr. 2 foreslåede § 2 a, stk. 2, indsættes efter nr.
3 som nyt nummer:
»04)
Tilskud fra personer, der er helt eller delvis skattepligtige til
Danmark.«
[Undtagelse af personer, der er
helt eller delvis skattepligtige til Danmark, fra forbuddet mod
udenlandske donationer]
Af et mindretal
(LA), tiltrådt af et mindretal
(DF og ALT):
5) I
det under nr. 2 foreslåede § 2 a, stk. 2, indsættes efter nr.
3 som nyt nummer:
»05)
Tilskud fra fysiske personer med bopæl i
Sydslesvig.«
[Undtagelse af personer med
bopæl i den tyske del af Slesvig fra forbuddet mod
udenlandske donationer]
Af et mindretal
(LA), tiltrådt af et mindretal
(DF):
6) I
nr. 9 indsættes efter
»tilskudsyder«: »i strid med § 2 a, stk.
2-5«.
[Konsekvensændring af
ændringsforslag nr. 1]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT):
7)
Efter nr. 9 indsættes som nyt nummer:
»01. Efter § 2 b
indsættes før overskriften før § 3:
»§ 2 c. Virksomheder,
der har hjemsted i Danmark, men hvor mindre end 50 pct. af
ejerandelene eller stemmerettighederne tilhører fysiske
eller juridiske personer, der har bopæl eller hjemsted i
Danmark, må ikke yde tilskud til følgende:
1) Partier, der
har været opstillet til det senest afholdte valg til
Folketinget eller Europa-Parlamentet, indsamler
vælgererklæringer med henblik på at blive
opstillingsberettiget til valg til Folketinget eller
Europa-Parlamentet eller er opstillingsberettiget til valg til
Folketinget eller Europa-Parlamentet.
2)
Kandidatlister, der har været opstillet til det senest
afholdte valg til et regionsråd eller en kommunalbestyrelse,
eller som har fået udleveret en formular med henblik på
indsamling af underskrifter fra et mindsteantal vælgere som
stillere, jf. § 19 i lov om kommunale og regionale valg.
3) Kandidater
for partier og kandidatlister omfattet af nr. 1 og 2.
4) Kandidater
uden for partierne, der har været opstillet til det senest
afholdte valg til Folketinget, eller som indsamler underskrifter
fra vælgere som stillere, jf. § 32 i lov om valg til
Folketinget.««
[Forbud for udenlandsk ejede
virksomheder med hjemsted i Danmark mod at yde tilskud til partier,
kandidatlister og kandidater]
Af et mindretal
(DD), tiltrådt af et mindretal
(LA, EL, DF og ALT):
8)
Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
4, stk. 1, indsættes som 2.
pkt.:
»Regnskabet aflægges første gang
for det regnskabsår, hvor partiet har været opstillet
til valg til Folketinget eller
Europa-Parlamentet.««
[Indførelse af tidligere
regnskabspligt for nye partier]
Af et mindretal
(LA), tiltrådt af et mindretal
(DF):
9)
Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
5 a, stk. 1, indsættes efter »§ 2 a, stk.
1«: »og 2«.«
[Konsekvensændring af
ændringsforslag nr. 1]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT):
10)
Efter nr. 11 indsættes som nyt nummer:
»04. Efter § 6 a
indsættes:
»§ 6 b. Den, der
overtræder § 2 c, straffes med bøde eller
fængsel indtil 4 måneder.
Stk. 2. Der kan
pålægges juridiske personer strafansvar efter reglerne
i straffelovens 5. kapitel.««
[Straf for overtrædelse af
forbud for udenlandsk ejede virksomheder med hjemsted i Danmark mod
at yde tilskud til partier, kandidatlister og kandidater]
Til § 2
Af et mindretal
(LA), tiltrådt af et mindretal
(DF):
11) I
nr. 6 indsættes efter
»tilskudsyder«: »i strid med § 2 a, stk.
2-5, i partiregnskabsloven«.
[Konsekvensændring af
ændringsforslag nr. 1]
12) I
nr. 8 indsættes efter
»tilskudsyder«: »i strid med § 2 a, stk.
2-5, i partiregnskabsloven«.
[Konsekvensændring af
ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det fremgår af partiregnskabslovens
§ 2 a, stk. 1, at politiske partier, herunder regionale og
kommunale kandidatlister, ikke må modtage anonyme tilskud
på over 20.000 kr. (2017-niveau) fra en tilskudsyder.
Med lovforslaget foreslås det at
indføre et forbud mod udenlandske donationer til politiske
partier og kandidater.
Det foreslås med
ændringsforslaget at indføre en bagatelgrænse
for det foreslåede forbud mod udenlandske donationer på
samme niveau som beløbsgrænsen for anonyme
tilskud.
Den foreslåede ændring vil
medføre, at forbuddet mod udenlandske donationer ikke vil
omfatte tilskud, som er mindre end 20.000 kr. (2017-niveau).
Til nr. 2
Lovforslagets § 1, nr. 2, indeholder
et foreslået forbud mod udenlandske donationer til politiske
partier og kandidater. I bestemmelsens nr. 1-3 er opregnet en
række undtagelser til forbuddet.
Det foreslås med
ændringsforslaget, at tilskud (donationer) fra danske
statsborgere bosat i udlandet (§ 2 a, stk. 2, nr. 01) og
tilskud fra personer, der tilhører det danske mindretal i
Sydslesvig (§ 2 a, stk. 2, nr. 02), undtages fra
forbuddet.
Den foreslåede ændring vil
medføre, at danske statsborgere bosat i udlandet og
personer, der tilhører det danske mindretal i Sydslesvig,
lovligt vil kunne give tilskud til politiske partier,
kandidatlister og kandidater.
Det forudsættes, at de danske
statsborgere, der med det foreslåede § 2 a, stk. 2, nr.
01, undtages fra forbuddet mod udenlandske tilskud, i forbindelse
med ydelse af tilskud dokumenterer deres danske
statsborgerskab.
Det forudsættes ligeledes, at
personer, der tilhører det danske mindretal i Sydslesvig, og
som med det foreslåede § 2 a, stk. 2, nr. 02, undtages
fra forbuddet mod udenlandske tilskud, i forbindelse med ydelse af
tilskud afgiver en erklæring om deres tilhørsforhold
til det danske mindretal.
Sydslesvig er en historisk betegnelse, som
i dag omfatter den nordlige del af delstaten Slesvig-Holsten i
Forbundsrepublikken Tyskland.
Det danske mindretal i Sydslesvig omfatter
cirka 50.000 personer. Medlemmer af mindretallet er dansksindede,
men er som regel tyske statsborgere.
Til nr. 3
Lovforslagets § 1, nr. 2, indeholder
et foreslået forbud mod udenlandske donationer til politiske
partier og kandidater. I bestemmelsens nr. 1-3 er opregnet en
række undtagelser til forbuddet.
Det foreslås med
ændringsforslaget, at tilskud (donationer) fra fysiske
personer med valgret til Folketinget, Europa-Parlamentet,
kommunalbestyrelsen eller regionsrådet undtages fra
forbuddet.
Den foreslåede ændring vil
medføre, at fysiske personer med valgret til Folketinget,
Europa-Parlamentet, kommunalbestyrelsen eller regionsrådet
lovligt vil kunne give tilskud til politiske partier,
kandidatlister og kandidater.
Det forudsættes, at de fysiske
personer med valgret til Folketinget, Europa-Parlamentet,
kommunalbestyrelsen eller regionsrådet, der med det
foreslåede ændringsforslag undtages fra forbuddet mod
udenlandske tilskud, i forbindelse med ydelse af tilskud
dokumenterer deres valgret.
Til nr. 4
Lovforslagets § 1, nr. 2, indeholder
et foreslået forbud mod udenlandske donationer til politiske
partier og kandidater. I bestemmelsens nr. 1-3 er opregnet en
række undtagelser til forbuddet.
Det foreslås med
ændringsforslaget, at tilskud (donationer) fra personer, der
er helt eller delvis skattepligtige til Danmark, undtages fra
forbuddet.
Den foreslåede ændring vil
medføre, at personer, der er helt eller delvis
skattepligtige til Danmark, lovligt vil kunne give tilskud til
politiske partier, kandidatlister og kandidater. Den undtagne
persongruppe vil både omfatte danske og udenlandske
statsborgere med bopæl i udlandet. Persongruppen omfatter
ikke juridiske personer med hjemsted i udlandet.
Det forudsættes, at de personer, der
er helt eller delvis skattepligtige til Danmark, og som med
ændringsforslaget undtages fra forbuddet mod udenlandske
tilskud, i forbindelse med ydelse af tilskud dokumenterer deres
skattepligt til Danmark.
Til nr. 5
Lovforslagets § 1, nr. 2, indeholder
et foreslået forbud mod udenlandske donationer til politiske
partier og kandidater. I bestemmelsens nr. 1-3 er opregnet en
række undtagelser til forbuddet.
Det foreslås med
ændringsforslaget, at tilskud (donationer) fra fysiske
personer med bopæl i Sydslesvig undtages fra forbuddet.
Den foreslåede ændring vil
medføre, at fysiske personer, uanset nationalitet eller
nationalt tilhørsforhold i øvrigt, med bopæl i
den tyske del af Slesvig, også kaldet Sydslesvig, lovligt vil
kunne give tilskud til politiske partier, kandidatlister og
kandidater.
Det forudsættes, at personer, der har
bopæl i Sydslesvig, og som med det foreslåede § 2
a, stk. 2, nr. 05, undtages fra forbuddet mod udenlandske tilskud,
i forbindelse med ydelse af tilskud dokumenterer deres bopæl
i Sydslesvig.
Slesvig er en by i delstaten
Slesvig-Holsten, men er ligeledes en historisk betegnelse for et
hertugdømme, som i dag omfatter områder på
både den danske og den tyske side af grænsen.
Sydslesvig er en historisk betegnelse, som i dag omfatter den
nordlige del af delstaten Slesvig-Holsten i Forbundsrepublikken
Tyskland.
Til nr. 6
Det fremgår af partiregnskabslovens
§ 2 b, stk. 1, 1. pkt., at en kandidatliste, der har deltaget
i det senest afholdte regionsrådsvalg, og som enten ikke er
berettiget til eller ikke ønsker at få udbetalt
tilskud efter § 3 i lov om økonomisk støtte til
politiske partier m.v., til regionsrådet skal indsende en
erklæring med oplysning om den samlede størrelse af
anonyme tilskud, kandidatlisten har modtaget i det foregående
kalenderår, og oplysning om den samlede størrelse af
de beløb, kandidatlisten i det foregående
kalenderår har returneret til tilskudsyder eller
overført til en konto hos Indenrigs- og Sundhedsministeriet,
jf. § 2 a.
Det fremgår desuden af
partiregnskabslovens § 2 b, stk. 2, 2. pkt., at
erklæringen alene skal indsendes for kalenderår, hvor
kandidatlisten har modtaget et anonymt tilskud på over 20.000
kr. (2017-niveau), og at erklæringen skal indsendes inden
udgangen af det efterfølgende kalenderår.
Med lovforslagets § 1, nr. 8,
foreslås det, at erklæringen også skal indeholde
oplysning om den samlede størrelse af udenlandske tilskud i
det foregående kalenderår, som kandidatlisten har
returneret til tilskudsyder eller har overført til en konto
hos Indenrigs- og Sundhedsministeriet, jf. § 2 a, stk. 6, jf.
stk. 2-5, og indeholde oplysninger om navn og adresse på og
størrelsen af tilskuddene fra den enkelte udenlandske
tilskudsyder.
Med lovforslagets § 1, nr. 9,
foreslås det endvidere, at erklæringen skal indsendes
for kalenderår, hvor kandidatlisten har modtaget et tilskud
fra udlandet.
Det foreslås med
ændringsforslaget, at erklæringen skal indsendes for
kalenderår, hvor kandidatlisten har modtaget et tilskud fra
udlandet i strid med forbuddet, frem for at erklæringen skal
indsendes for kalenderår, hvor kandidatlisten har modtaget et
tilskud fra udlandet i det hele taget.
Den foreslåede ændring vil
medføre, at forpligtelsen til at indsende en erklæring
med oplysninger om modtagne tilskud fra udlandet følger
beløbsgrænsen for forbuddet, således at en
kandidatliste ikke forpligtes til at indsende en erklæring
med oplysninger om tilskud fra udlandet, såfremt
kandidatlisten alene har modtaget tilskud fra udlandet under
beløbsgrænsen.
Til nr. 7
Det foreslås at indføre et
forbud for virksomheder, der har hjemsted i Danmark, men hvor
mindre end 50 pct. af ejerandelene eller stemmerettighederne
tilhører fysiske eller juridiske personer, der har
bopæl eller hjemsted i Danmark, mod at yde tilskud til
partier, kandidatlister og kandidater.
Bestemmelsen vil omfatte tilskud til den
samme kreds af partier, kandidatlister og kandidater, som i
medfør af lovforslagets § 1, nr. 2, vil blive omfattet
af et forbud mod at modtage tilskud fra udenlandske
tilskudsydere.
Til nr. 8
Det fremgår af partiregnskabslovens
§ 3, stk. 1, at et parti, der i Danmark har været
opstillet til det senest afholdte valg til Folketinget eller
Europa-Parlamentet, skal aflægge regnskab over partiets
landsorganisations indtægter og udgifter.
Det fremgår desuden af
partiregnskabslovens § 4, stk. 1, at regnskabet aflægges
årligt for perioden fra den 1. januar til den 31. december.
Det følger heraf bl.a., at regnskabspligten først
indtræder i kalenderåret efter det år, hvor
partiet første gang opstiller til et folketingsvalg eller et
europaparlamentsvalg, jf. betænkning nr. 1550/2015 om
åbenhed om økonomisk støtte til politiske
partier, side 45.
Det foreslås med
ændringsforslaget at indsætte et nyt 2. pkt. i
partiregnskabslovens § 4, stk. 1, der fastsætter, at
regnskabet første gang aflægges for det
regnskabsår, hvor partiet har været opstillet til valg
til Folketinget eller Europa-Parlamentet.
Den foreslåede ændring vil
medføre, at partier, der i Danmark har været opstillet
til det senest afholdte valg til Folketinget eller
Europa-Parlamentet, vil blive omfattet af regnskabspligten allerede
for det kalenderår, hvor partiet første gang opstiller
til et folketingsvalg eller et europaparlamentsvalg, eller hvor
partiet tidligere har været opstillet til et folketingsvalg
eller et europaparlamentsvalg, men ikke var opstillet til det
senest afholdte folketingsvalg eller europaparlamentsvalg og
første gang på ny opstiller til et folketingsvalg
eller et europaparlamentsvalg.
Til nr. 9
Det fremgår af partiregnskabslovens
§ 5 a, stk. 1, at beløbene i § 2 a, stk. 1, §
2 b, stk. 1 og 2, og § 3, stk. 2, hvert år den 1. januar
reguleres med 2,0 pct. tillagt eller fratrukket
tilpasningsprocenten for det pågældende finansår,
jf. lov om en satsreguleringsprocent, og afrundes opad til
nærmeste beløb, der kan deles med 100 kr.
Det foreslås med
ændringsforslaget, at beløbet for den foreslåede
bagatelgrænse på 20.000 kr. (2017-niveau) for forbuddet
mod udenlandske donationer for politiske partier og kandidater vil
blive reguleret efter samme regler som de øvrige
beløb.
Den foreslåede ændring vil
medføre, at bagatelgrænsen vil blive reguleret
årligt. Beløbsgrænsen vil således
være 24.500 kr. i 2025.
Til nr. 10
Det fremgår af partiregnskabslovens
§ 6 a, stk. 1, at den, der overtræder forbuddet mod at
modtage anonyme tilskud efter § 2 a, stk. 2, og den, der
afgiver urigtige eller mangelfulde oplysninger ved erklæring
til henholdsvis regionsrådet efter § 2 b, stk. 1, og
kommunalbestyrelsen efter § 2 b, stk. 2, om modtagelse af
anonyme tilskud eller ved aflæggelse af regnskab efter §
3, straffes med bøde eller fængsel indtil 4
måneder.
Det fremgår desuden af
partiregnskabslovens § 6 a, stk. 4, at der kan
pålægges partiorganisationer (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Det foreslås, at den, der
overtræder forbuddet efter § 2 c som foreslået med
ændringsforslag nr. 7 for virksomheder, der har hjemsted i
Danmark, men hvor mindre end 50 pct. af ejerandelene eller
stemmerettighederne tilhører fysiske eller juridiske
personer, der har bopæl eller hjemsted i Danmark, mod at yde
tilskud til partier, kandidatlister og kandidater, straffes med
bøde eller fængsel indtil 4 måneder.
Det er forudsat, at der ved tilskud i strid
med forbuddet på op til 100.000 kr. som udgangspunkt gives en
bødestraf på henholdsvis to gange det samlede tilskud
i strid med forbuddet, når der er forsæt til
overtrædelse af forbuddet, og én gang det samlede
tilskud i strid med forbuddet ved grov uagtsomhed. Det er desuden
forudsat, at der ved tilskud i strid med forbuddet, der overstiger
100.000 kr., som udgangspunkt gives fængselsstraf til
virksomhedens ledelse.
Det foreslås, at der kan
pålægges juridiske personer strafansvar efter reglerne
i straffelovens 5. kapitel.
Til nr. 11
Det fremgår af
partistøttelovens § 10 c, stk. 1, 1. pkt., at hvis den
regionale organisation for et parti, der er omfattet af § 8,
stk. 2, 3. pkt., enten ikke er berettiget til eller ikke
ønsker at få udbetalt tilskud efter § 3, skal
partiets kredsorganisationer i vedkommende region indsende en
erklæring til regionsrådet, hvis organisationen i det
foregående kalenderår fra samme private tilskudsyder
har modtaget et eller flere tilskud, der tilsammen overstiger
20.000 kr. (2017-niveau).
Det fremgår desuden af
partistøttelovens § 10 c, stk. 1, 3. pkt., at
erklæringen endvidere skal indeholde oplysning om den samlede
størrelse af eventuelle anonyme tilskud til organisationen
og oplysning om den samlede størrelse af de beløb,
der er returneret til tilskudsyderen eller overført til en
konto hos Indenrigs- og Sundhedsministeriet, jf. § 2 a i
partiregnskabsloven.
Det fremgår endvidere af
partistøttelovens § 10 c, stk. 1, 4. pkt., at
erklæringen alene skal indsendes for kalenderår, hvor
organisationen har modtaget et eller flere tilskud, der tilsammen
overstiger 20.000 kr. (2017-niveau), eller hvor organisationen har
modtaget et anonymt tilskud.
Med lovforslagets § 2, nr. 5,
foreslås det, at erklæringen endvidere skal indeholde
oplysning om den samlede størrelse af udenlandske tilskud i
det foregående kalenderår, som organisationen har
returneret til tilskudsyder eller har overført til en konto
hos Indenrigs- og Sundhedsministeriet, jf. § 2 a, stk. 6, jf.
stk. 2-5, i partiregnskabsloven, og indeholde oplysninger om navn
og adresse på og størrelsen af tilskuddene fra den
enkelte udenlandske tilskudsyder.
Med lovforslagets § 2, nr. 6,
foreslås det endvidere, at erklæringen skal indsendes
for kalenderår, hvor organisationen har modtaget tilskud fra
en udenlandsk tilskudsyder.
Det foreslås med
ændringsforslaget, at erklæringen skal indsendes for
kalenderår, hvor organisationen har modtaget tilskud fra en
udenlandsk tilskudsyder i strid med forbuddet, frem for at
erklæringen skal indsendes for kalenderår, hvor
organisationen har modtaget tilskud fra en udenlandsk tilskudsyder
i det hele taget.
Den foreslåede ændring vil
medføre, at forpligtelsen til at indsende en erklæring
med oplysninger om modtagne tilskud fra udlandet følger
beløbsgrænsen for forbuddet, således at
organisationen ikke forpligtes til at indsende en erklæring
med oplysninger om tilskud fra udlandet, såfremt
organisationen alene har modtaget tilskud fra udlandet under
beløbsgrænsen.
Til nr. 12
Det fremgår af
partistøttelovens § 10 c, stk. 2, 1. pkt., at hvis den
regionale organisation for et parti, der er omfattet af § 8,
stk. 2, 3. pkt., enten ikke er berettiget til eller ikke
ønsker at få udbetalt tilskud efter § 3, skal
partiets kandidater, der opstiller for partiet til folketingsvalg i
en storkreds i vedkommende region, indsende en erklæring til
regionsrådet, hvis kandidaten i det foregående
kalenderår fra samme private tilskudsyder har modtaget et
eller flere tilskud, der tilsammen overstiger 20.000 kr.
(2017-niveau).
Det fremgår desuden af
partistøttelovens § 10 c, stk. 2, 4. pkt., at
erklæringen endvidere skal indeholde oplysning om den samlede
størrelse af eventuelle anonyme tilskud, der er modtaget af
kandidaten.
Det fremgår endvidere af
partistøttelovens § 10 c, stk. 2, 5. pkt., at
erklæringen alene skal indsendes for kalenderår, hvor
kandidaten har modtaget et eller flere tilskud, der tilsammen
overstiger 20.000 kr. (2017-niveau), eller hvor kandidaten har
modtaget et anonymt tilskud.
Med lovforslagets § 2, nr. 7,
foreslås det, at erklæringen endvidere skal indeholde
oplysning om den samlede størrelse af udenlandske tilskud i
det foregående kalenderår, som kandidaten har
returneret til tilskudsyder eller har overført til en konto
hos Indenrigs- og Sundhedsministeriet, jf. § 2 a, stk. 6, jf.
stk. 2-5, i partiregnskabsloven, og indeholde oplysninger om navn
og adresse på og størrelsen af tilskuddene fra den
enkelte udenlandske tilskudsyder.
Med lovforslagets § 2, nr. 8,
foreslås det endvidere, at erklæringen skal indsendes
for kalenderår, hvor kandidaten har modtaget tilskud fra en
udenlandsk tilskudsyder.
Det foreslås med
ændringsforslaget, at erklæringen skal indsendes for
kalenderår, hvor kandidaten har modtaget tilskud fra en
udenlandsk tilskudsyder i strid med forbuddet, frem for at
erklæringen skal indsendes for kalenderår, hvor
kandidaten har modtaget tilskud fra en udenlandsk tilskudsyder i
det hele taget.
Den foreslåede ændring vil
medføre, at forpligtelsen til at indsende en erklæring
med oplysninger om modtagne tilskud fra udlandet følger
beløbsgrænsen for forbuddet, således at
organisationen ikke forpligtes til at indsende en erklæring
med oplysninger om tilskud fra udlandet, såfremt kandidaten
alene har modtaget tilskud fra udlandet under
beløbsgrænsen.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. april
2025 og var til 1. behandling den 13. maj 2025. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Indenrigsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Teknisk gennemgang
Indenrigs- og sundhedsministeren og
embedsmænd fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet har den 2.
maj 2025 over for udvalget afholdt en teknisk gennemgang af
lovforslaget.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
indenrigs- og sundhedsministeren sendte den 4. april 2025 dette
udkast til udvalget, jf. INU alm. del - bilag 46. Den 6. maj 2025
sendte indenrigs- og sundhedsministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
28 spørgsmål til indenrigs- og sundhedsministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anne Paulin (S) Per Husted (S)
Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S) Lasse Haugaard
Pedersen (S) Henrik Møller (S) Lea Wermelin (S) Kim Aas (S)
Malte Larsen (S) Ken Kristensen (V) Christian Friis Bach (V) Anni
Matthiesen (V) Christoffer Aagaard Melson (V) Rosa Eriksen (M)
Nanna W. Gotfredsen (M) nfmd.
Dennis Flydtkjær (DD) Kristian Bøgsted (DD) Carl
Andersen (LA) Jens Meilvang (LA) Lise Bertelsen (KF) Helle Bonnesen
(KF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DD) Peter Kofod (DF) Karsten
Filsø (SF) fmd. Kirsten
Normann Andersen (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Mai
Villadsen (EL) Lotte Rod (RV) Christina Olumeko (ALT)
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit
Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 12 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Borgernes Parti - Lars Boje Mathiesen
(BP) | 1 | |
Naleraq (N) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |