Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 3. juni 2025
1. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Et flertal i udvalget (udvalget med
undtagelse af N) indstiller, at Tinget dispenserer fra bestemmelsen
i Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2, om, at der
skal gå 2 dage fra offentliggørelsen af
betænkningen, til lovforslaget kommer til 2. behandling.
2. Ændringsforslag
Der er stillet 6 ændringsforslag til
lovforslaget, herunder om deling af lovforslaget.
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1 og 6. Socialistisk Folkepartis
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2-5 til
lovforslaget.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af N) vil stemme for
ændringsforslag nr. 1 og 6 om deling af lovforslaget.
Et mindretal i
udvalget (N) vil redegøre for sin stilling til
ændringsforslag nr. 1 og 6 om deling af lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (S, V, M, IA og SP) indstiller det under A nævnte
lovforslag til vedtagelse uændret
og det under B nævnte lovforslag til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DD, KF og DF) indstiller det under A nævnte
lovforslag til vedtagelse uændret
og det under B nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for ændringsforslaget til det under B nævnte
lovforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (SF) vil stemme hverken for eller imod
det under A nævnte lovforslag ved 3. behandling og indstiller
det under B nævnte lovforslag til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (EL, RV og ALT) indstiller det under A
nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling og det under B nævnte lovforslag til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (LA) indstiller det under A
nævnte lovforslag og det under B nævnte lovforslag til
forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme imod de under nr. 2 og 3 stillede
ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag,
stemme for de under nr. 4 og 5 stillede ændringsforslag til
det under A nævnte lovforslag og stemme for det stillede
ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag.
Et femte
mindretal i udvalget (N) vil redegøre for sin
stilling til de under A og B nævnte lovforslag ved 3.
behandling. Mindretallet vil ved 2. behandling af lovforslaget
redegøre for sin stilling til de stillede
ændringsforslag.
Borgernes Parti og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Socialistisk
Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget bemærker, at med det tryghedsskabende opholdsforbud,
får politiet mulighed for at give opholdsforbud til personer,
der udviser en utryghedsskabende adfærd i et i forvejen
udfordret boligområde. Det kan f.eks. være personer,
der opfører sig støjende eller intimiderende over for
områdets beboere. Det støtter SF.
Der er, som regeringen anfører i
lovforslaget, områder i Danmark, hvor beboerne i dag må
tolerere intimiderende og utryghedsskabende adfærd. Det er
måske endda områder, hvor beboerne ikke altid selv har
valgt at bo, og hvor det med at flytte til at andet sted ikke
ligger lige for. Ingen mennesker skal terroriseres eller
intimideres, og derfor vil SF give det her opholdsforbud en chance
for at bevise sit værd, om end SF kan være bekymrede
for, om det vil have en reel effekt og kan gøre en positiv
forskel. Regeringen har helt rigtigt valgt at undtage udsatte
mennesker med et misbrug fra forslaget. De skal ikke
kriminaliseres, og det er helt afgørende for SF.
Hvad angår forslaget om at
opsætte flere kameraer, deler SF den bekymring, som flere
organisationer har givet udtryk for. Overvågning er hverken
en garanti for frihed eller tryghed, og SF støtter ikke
forslaget om at udvide adgangen til tv-overvågning på
den spinkle baggrund, som der lægges op til. SF mener, at det
er en glidebane at opsætte kameraer på grundlag af
utryghedsskabende adfærd og mener fortsat, at kameraer skal
opsættes på baggrund af en reel kriminalitetsrisiko.
Den del bør udgå, og derfor bør lovforslaget
opsplittes i flere dele og denne del stemmes ned. Lykkes det ikke,
har SF stillet et ændringsforslag om at fjerne den del.
Ifølge DSB er der eksempler på
»graffititurisme«, hvor graffitimalere rejser til
Danmark for at male graffiti, fordi der angiveligt er et lavere
strafniveau for graffitihærværk i Danmark sammenlignet
med udlandet. På den baggrund vil regeringen hæve
strafniveauet, og her går man efter SF's mening for langt,
idet man som udgangspunkt vil give betinget fængselsstraf for
at male på busser og tog m.v. SF er af den overbevisning, at
det vil virke bedre at lade de pågældende personer
vaske deres grafittitags af og har stillet ændringsforslag om
at bruge straksreaktioner i stedet.
SF er altså imod forslagene om
udvidelse af adgangen til tv-overvågning og
strafskærpelse for grafittihærværk, men for de
andre dele i lovforslaget. SF finder det magtfuldkomment, at
justitsministeren afviser at opdele forslaget, så SF kan
stemme om de elementer, SF er henholdsvis for og imod, især
når Justitsministeriet mener, det teknisk set godt kan lade
sig gøre.
Endelig finder SF, at reel tryghed
også handler om nok ressourcer til at skabe tryghed. SF
opfordrer derfor til, at der afsættes midler til flere
politifolk, der er til stede i nattelivet og udsatte
boligområder og skaber reel tryghed, og at der afsættes
ressourcer til efterforskning, så dem, der skaber utryghed,
også kommer til at stå til regnskab for deres
kriminalitet. Opdagelsesrisiko er noget af det vigtigste, når
det handler om at stoppe kriminalitet.
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget
mener, at det er en uskik, at regeringen gentagne gange
fremsætter såkaldte bunkelovforslag, hvor flere
forskellige lovinitiativer samles i ét og samme forslag,
på trods af at de ikke indholdsmæssigt har noget med
hinanden at gøre. Det besværliggør en ordentlig
politisk og faglig behandling, og derfor har DD stillet
ændringsforslag om opdeling af lovforslaget.
DD støtter lovforslagets
første del (lovforslag A), da de tiltag, som lovforslaget
indeholder fra regeringens tryghedspakke »Et trygt Danmark
for alle« af 10. marts 2025, er et lille skridt i den rigtige
retning for at øge trygheden for danskerne. Men DD mener, at
der stadig er flere forskellige tiltag, som regeringen kan tage i
brug. Eksempelvis har politiet brug for flere ressourcer til at
håndtere borgernær kriminalitet, og der skal
gøres langt mere for at udvise kriminelle udlændinge,
som skaber utryghed i Danmark.
Men DD kan ikke støtte lovforslagets
anden del (lovforslag B) om kriminalisering af stealthing. DD
mener, at stealthing er dybt forkasteligt, men finder det
problematisk, at lovforslaget kun omfatter præventionsmidler,
der beskytter mod både sygdom og graviditet. Det betyder, at
en mand kan straffes for at tage kondomet af, mens en kvinde, der
lyver om brug af p-piller, som kun beskytter mod graviditet,
går fri. Det er ikke ligestilling i forhold til loven, og
derfor kan DD ikke for nuværende støtte forslaget.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal
(DD), tiltrådt af et flertal (det
øvrige udvalg med undtagelse af N):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af lov om politiets virksomhed,
straffeloven, lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet og
forskellige andre love (Styrket indsats mod utryghedsskabende
adfærd)« omfattende § 1, § 2, nr. 1-3 og 5,
og §§ 3-5, 7 og 8.
B. »Forslag
til lov om ændring af straffeloven og retsplejeloven
(Kriminalisering af stealthing)« omfattende § 2, nr. 4,
og §§ 6-8.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte lovforslag
Til § 2
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal
(EL, RV og ALT):
2) Nr. 5
udgår.
[Den foreslåede ændring
i straffelovens § 291, stk. 2, om skærpet straf for
hærværk begået mod offentlige transportmidler
udgår]
Til § 3
3)
Før nr. 1 indsættes:
»01. I §
2, stk. 1, nr. 1, og stk. 2, nr.
1, udgår »eller«, og i § 2, stk. 1, nr. 2, og stk. 2, nr. 2, ændres »yderligere
kriminalitet.« til: »yderligere kriminalitet
eller«.
02. I
§ 2, stk. 1, indsættes som
nr. 3:
»3)
idømt bødestraf for overtrædelse af
straffelovens § 291 ved hærværk mod offentlige
transportmidler.«
03. I
§ 2, stk. 2, indsættes som
nr. 3:
»3)
mistænkt for overtrædelse af straffelovens § 291
ved hærværk mod offentlige transportmidler.«
04. I
§ 12 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Ungdomskriminalitetsnævnet skal i sager om
hærværk efter straffelovens § 291 mod offentlige
transportmidler pålægge barnet eller den unge en
straksreaktion efter stk. 1.«
Stk. 2 bliver herefter stk.
3.«
[Indførelse af krav om
straksreaktion ved hærværk mod offentlige
transportmidler]
Til § 4
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal
(LA, EL, RV og ALT):
4) Paragraffen udgår.
[De foreslåede
ændringer i lov om tv-overvågning udgår]
Til § 8
5) Stk.
3 affattes således:
»Stk. 3.
§ 5 kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes
i kraft for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger. Bestemmelserne i § 5 kan
sættes i kraft på forskellige tidspunkter.«
[Konsekvensændring]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte lovforslag
Til § 8
Af et mindretal
(DD), tiltrådt af et flertal (det
øvrige udvalg med undtagelse af N):
6) Paragraffen affattes således:
»§ 8
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.«
[Konsekvensændring som
følge af opdelingen af lovforslaget]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslaget deles
op i to separate lovforslag, således at der kan stemmes om
delen om initiativerne i tryghedspakken for sig og delen om
kriminalisering af stealthing for sig.
Til nr. 2
Ændringsforslaget indebærer, at
den foreslåede ændring af straffeloven § 291, stk.
2, hvorefter hærværk, herunder graffiti, på
offentlige transportmidler, fremover vil være karakteriseret
som groft hærværk, der som udgangspunkt i
førstegangstilfælde skal medføre en kort
betinget fængselsstraf, udgår. Med
ændringsforslaget opretholdes den gældende retstilstand
uden ændringer.
Til nr. 3
Ændringsforslaget indebærer, at
Ungdomskriminalitetsnævnet i sager om hærværk
efter straffelovens § 291 mod offentlige transportmidler skal
pålægge barnet eller den unge en straksreaktion.
Til nr. 4
Ændringsforslaget indebærer, at
de foreslåede ændringer i tv-overvågningsloven
udgår af lovforslaget. Med ændringsforslaget
opretholdes den gældende retstilstand uden
ændringer.
Til nr. 5
Der er tale om en konsekvensændring
af territorialbestemmelsen i lovforslagets § 8, som
følge af at det i ændringsforslag nr. 4
foreslås, at lovforslagets § 4 udgår.
Til nr. 6
Der er tale om en konsekvensændring
af territorialbestemmelsen i lovforslagets § 8, som
følge af at det i ændringsforslag nr. 1
foreslås, at lovforslaget deles i to lovforslag.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. april
2025 og var til 1. behandling den 9. maj 2025. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 12. marts 2025 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 170. Den 28. april 2025 sendte
justitsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
11 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Karin
Gaardsted (S) Maria Durhuus (S) Gunvor Wibroe (S) Fie
Hækkerup (S) Lasse Haugaard Pedersen (S) Trine Bramsen (S)
Preben Bang Henriksen (V) Ken Kristensen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Henrik Rejnholt Andersen (M) Nanna W.
Gotfredsen (M) Aki-Matilda Høegh-Dam (N) Aaja Chemnitz (IA)
Anna Falkenberg (SP) Betina Kastbjerg (DD) Peter Skaarup (DD)
Steffen Larsen (LA) fmd. Pernille
Vermund (LA) Mai Mercado (KF) nfmd. Per Larsen (KF) Mikkel
Bjørn (DF) Mette Thiesen (DF) Karina Lorentzen Dehnhardt
(SF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Mads Olsen (SF) Rosa Lund (EL) Zenia
Stampe (RV) Helene Brydensholt (ALT)
Borgernes Parti og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 12 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Borgernes Parti - Lars Boje Mathiesen
(BP) | 1 | |
Naleraq (N) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |