L 221 Forslag til lov om ændring af værnepligtsloven, lov om forsvarets personel og forskellige andre love.

(Fuld ligestilling mellem kvinder og mænd i relation til værnepligt, indførelse af mulighed for værnepligtige befalingsmænd og fritagelse for at møde til Forsvarets Dag under helt særlige forhold m.v.).

Af: Forsvarsminister Troels Lund Poulsen (V)
Udvalg: Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget
Samling: 2024-25
Status: 2. beh./Direkte til 3. beh.

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 29-04-2025

Fremsættelse: 29-04-2025

Skriftlig fremsættelse (29. april 2025)

20241_l221_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (29. april 2025)

Forsvarsministeren (Troels Lund Poulsen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af værnepligtsloven, lov om forsvarets personel og forskellige andre love (Fuld ligestilling mellem kvinder og mænd i relation til værnepligt, indførelse af mulighed for værnepligtige befalingsmænd og fritagelse for at møde til Forsvarets Dag under helt særlige forhold)

(Lovforslag nr. L 221)

Danmark står i en ny sikkerhedspolitisk situation efter Ruslands invasion af Ukraine. Det er derfor afgørende, at Danmark styrker Forsvaret, så det matcher de udfordringer, som Danmark og vores allierede i NATO står overfor nu og i fremtiden. For at styrke opbygningen af dansk forsvar er der indgået anden delaftale under forsvarsforliget 2024-2033 og aftale om fuld ligestilling i værnepligten under forsvarsforliget 2024-2033. Dette lovforslag har først og fremmest til formål at gennemføre centrale dele af disse politiske aftaler.

Med lovforslaget vil der i overensstemmelse med anden delaftale og aftale om fuld ligestilling i værnepligten blive skabt hjemmel til, at der kan indføres fuld ligestilling mellem mænd og kvinder i relation til værnepligten med henblik på bl.a. at bidrage yderligere til den positive udvikling, hvor kvinder i stigende grad ønsker at gøre værnepligt‍stjeneste. Med lovforslaget vil kvinder, der fylder 18 år på eller efter den 1. juli 2025, skulle møde til Forsvarets Dag samt bl.a. trække et lodtrækningsnummer og dermed kunne beordres til at aftjene værnepligtstjeneste, såfremt der ikke er tilstrækkeligt med frivillige. Derudover vil kvinder, der aftjener værnepligtstjeneste, skulle aftjene værnepligtstjenesten på samme vilkår som mænd.

I overensstemmelse med anden delaftale vil der desuden blive skabt hjemmel til, at der kan genindføres værnepligtige befalingsmænd i form af løjtnanter og sergenter med henblik på bl.a. at kunne styrke Forsvarets evne til mobilisering under krig eller andre ekstraordinære forhold og i katastrofetilfælde. Det indebærer bl.a. også, at værnepligtige menige vil kunne beordres til at aftjene værnepligtstjeneste som sergent, såfremt der ikke er tilstrækkeligt med kvalificerede frivillige, der ønsker at aftjene værnepligtstjenesten som sergent. Det vil imidlertid være frivilligt for de værnepligtige, om de ønsker at aftjene værnepligtstjeneste som løjtnant. For værnepligtige, der skal aftjene værnepligtstjeneste som løjtnant eller sergent, vil tjenestetiden være 36 måneder.

Foruden gennemførelsen af de politiske aftaler skaber lovforslaget hjemmel til, at forsvarsministeren kan fritage hele eller dele af årgange af værnepligtige for at møde til Forsvarets Dag, hvis helt særlige forhold gør sig gældende. COVID-19-pandemien bevirkede, at der opstod et større efterslæb af værnepligtige, som skulle være mødt til Forsvarets Dag, og som løsning på efterslæbet foreslås det derfor, at de værnepligtige kan fritages. De værnepligtige, der selv har haft ønske om at møde til Forsvarets Dag, har fået mulighed for løbende at møde hertil.

Lovforslaget fremsættes efter den 1. april, primært fordi det i marts 2025 blev besluttet at fremrykke den fulde ligestilling i værnepligten, således at kvinder, der fylder 18 år på eller efter den 1. juli 2025, vil skulle møde til Forsvarets Dag og kunne beordres til at aftjene værnepligt‍s­tjeneste. Lovforslaget ønskes derfor også behandlet i indeværende samling.

Jeg ønsker på den baggrund endvidere lovforslaget behandlet på mindre end 40 dage, hvilket vil forudsætte samtykke efter § 13, stk. 1, 2. pkt., i Forretningsorden for Folketinget.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.