B 105 Forslag til folketingsbeslutning om, at trossamfund skal underlægges kontantforbuddet i hvidvaskloven.

Udvalg: Erhvervsudvalget
Samling: 2024-25
Status: 2. beh./Forkastet

Betænkning

Afgivet: 08-05-2025

Afgivet: 08-05-2025

Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 8. maj 2025

20241_b105_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 8. maj 2025

1. Ændringsforslag

Liberal Alliances medlemmer af udvalget har stillet 2 ændringsforslag til beslutningsforslaget.

2. Indstillinger

Et flertal i udvalget (S, V og M) indstiller beslutningsforslaget til forkastelse ved 2. (sidste) behandling. Flertallet vil stemme imod de stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (SF, LA, DD, KF, EL, DF, RV og ALT) indstiller beslutningsforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Politiske bemærkninger

Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne

Socialdemokratiets, Venstres og Moderaternes medlemmer af udvalget ønsker, at der slås hårdt ned på de tilfælde, hvor religiøse institutioner misbruger deres økonomiske transaktioner til terrorfinansiering eller til at udbrede fremmede magters interesser og indblanding i Danmark.

Partierne bemærker i den sammenhæng, at trossamfund ikke er undtaget fra hvidvasklovens kontantforbud. Trossamfund er omfattet af kontantforbuddet i hvidvaskloven på lige fod med virksomheder og andre foreninger. Derfor gælder også de samme krav, når et trossamfund udøver erhvervsaktiviteter og sælger eller køber varer.

Partierne ønsker, at det i fremtiden sikres, at intet trossamfund via kontante donationer kan være med til at finansiere terror eller udøve påvirkning på Danmark. Partierne bemærker dog, at reglerne for donationer til anerkendte trossamfund ressortmæssigt hører under By-, Land- og Kirkeministeriet gennem trossamfundsloven.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til titlen

Af et mindretal (LA), tiltrådt af et mindretal (SF, DD, KF, EL, DF, RV og ALT):

1) Efter »underlægges« indsættes: »et kontantforbud tilsvarende«

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]

2) Ordene »som sikrer, at såvel anerkendte som ikkeanerkendte trossamfund underlægges kontantforbuddet i hvidvaskloven« ændres til: »under den relevante minister, der forbyder organisationer - defineret som anerkendte trossamfund, jf. trossamfundsloven (lov nr. 1533 af 19. december 2017), og aktiviteter under branchekode 949100 (religiøse organisationer, herunder drift af trossamfund og menigheder) - at modtage kontante bidrag over 14.999 kr.

Den konkrete beløbsgrænse defineres i overensstemmelse med kontantreglen i hvidvaskloven (lovbekendtgørelse nr. 807 af 21. juni 2024) og justeres løbende svarende hertil. Forbuddet skal omfatte både enkelte betalinger og flere betalinger, der er eller fremstår indbyrdes forbundne.

Bidrag ydet i henhold til § 2, stk. 1, nr. 3, i indsamlingsloven (lov nr. 511 af 26. maj 2014) skal undtages«.

[Præcisering af forslaget]

Bemærkninger

Til nr. 1 og 2

Med ændringsforslaget præciseres det, at formålet med beslutningsforslaget er at gennemføre de nødvendige ændringer i relevante love i forhold til at indføre et kontantforbud for trossamfund, der ligner det forbud, der gælder for erhvervsdrivende, jf. hvidvasklovens § 5. Kontantforbuddet skal dog gælde for kontanter af enhver art og ikke afgrænse sig til erhvervsmæssige formål.

Det præciseres ligeledes, hvilken målgruppe der berøres af forslaget.

Der lægges med ændringsforslaget op til, at ændringerne ikke nødvendigvis skal ske ved justeringer af hvidvaskloven. I stedet pålægges regeringen at fremsætte et lovforslag, hvormed intentionen med forslaget gennemføres ved ændringer i relevante love og af den relevante minister.

5. Udvalgsarbejdet

Beslutningsforslaget blev fremsat den 28. januar 2025 og var til 1. behandling den 11. marts 2025. Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.

Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og dokumenter

Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2 møder.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag på beslutningsforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 4 spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.

Anne Paulin (S) Birgitte Vind (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Malte Larsen (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted (S) Kim Aas (S) Thomas Skriver Jensen (S) Per Husted (S) Hans Andersen (V) Linea Søgaard-Lidell (V) Louise Elholm (V) fmd. Heidi Bank (V) Mohammad Rona (M) Charlotte Bagge Hansen (M) Betina Kastbjerg (DD) Kim Edberg Andersen (DD) Pernille Vermund (LA) Steffen W. Frølund (LA) nfmd. Lars-Christian Brask (LA) Helle Bonnesen (KF) Dina Raabjerg (KF) Peter Kofod (DF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Claus Jørgensen (SF) Sigurd Agersnap (SF) Rosa Lund (EL) Katrine Robsøe (RV) Karin Liltorp (ALT)

Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)23
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)16
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Liberal Alliance (LA)15
Moderaterne (M)12
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Dansk Folkeparti (DF)7
Radikale Venstre (RV)6
Alternativet (ALT)6
Borgernes Parti - Lars Boje Mathiesen (BP)1
Naleraq (N)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)5