Forslag til forordning om kompensation og bistand til luftfartspassagerer ved boardingafvisning og forsinkelser (Flypassagerrettighedsforordningen)

Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets Forordning om ændring af forordning (ef) nr. 261/2004 om fælles bestemmelser om kompensation og bistand til luftfartspassagerer ved boardingafvisning og ved aflysning eller lange forsinkelser og forordning (ef) nr. 2027/97 om luftfartsselskabers erstatningsansvar ved luftbefordring af passagerer og deres bagage (EØS-relevant tekst) (SWD(2013) 62-63 final)

KOM (2013) 0130, spørgsmål 2

EU-Kommissionen arbejder på en revision af forordningen om flypassagerrettigheder, hvor der er lagt op til flere forringelser af forbrugerrettighederne. Ved forelæggelsen af forslaget til forhandlingsoplæg i Europaudvalget den 21. februar 2025 støttede ministeren en lang række af disse forringelser. Ministeren har den 27. februar 2025 udtalt til Ritzau, at de foreslåede ændringer af timegrænsen for kompensation fra 3 timer til (mindst) 5 timer vil give flyselskaberne en ”motivation til at komme på vingerne” (”Regeringen vil forringe kompensationsret ved flyforsinkelser”, bragt i bl.a. Berlingske, den 27. februar 2025). Vil ministeren redegøre for, hvor ministeren finder belæg for denne påstand? Mener ministeren, at der i dag er flyselskaber, der bevidst vælger at aflyse forsinkede fly med den begrundelse, at flypassagererne har ret til kompensation grundet forsinkelsen? Og mener ministeren, at det er mere omkostningsfuldt for flyselskaberne at blive forsinket end at aflyse flyrejsen?
Dato: 15-05-2025
Status: Ikke besvaret
Emne: transportpolitik

Udvalgsspørgsmål

Dokumentdato: 15-05-2025
Modtaget: 15-05-2025
Omdelt: 15-05-2025

MFU spm. om ændringer af timegrænsen for kompensationsret

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version