Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 28. maj 2025
1. Ændringsforslag
Der er stillet 16 ændringsforslag til
lovforslaget. Beskæftigelsesministeren har stillet
ændringsforslag nr. 1, 2 og 15. Socialistisk Folkepartis,
Enhedlistens og Radikale Venstres medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 3-14 og 16.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DD, LA, KF, M og DF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de af ministeren
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (SF, ALT, EL og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit
Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget
bemærker, at EL stemmer for lovforslaget, da det
indebærer en nødvendig undtagelse fra arbejdspligten
for internationalt adopterede. Det er en væsentlig rettelse,
der anerkender den urimelige behandling, som denne gruppe hidtil
har været udsat for.
EL finder det imidlertid problematisk, at
arbejdspligten som princip opretholdes. Ordningen er udtryk for en
rigid og generaliserende tilgang, hvor systemets krav prioriteres
over hensynet til den enkelte borgers livssituation, helbred og
arbejdsevne. Der ses i praksis alvorlige konsekvenser for mennesker
med fysiske eller psykiske lidelser, som risikerer forværring
af deres tilstand ved deltagelse i nytteaktivering.
EL stemmer for alle ændringsforslag,
der er stillet, da de sigter mod at undtage flere fra
arbejdspligten.
Det er godt, at flere bliver undtaget fra
arbejdspligten, men lovforslaget illustrerer samtidig behovet for
en grundlæggende ændring af
beskæftigelsessystemet, så det i højere grad
tager udgangspunkt i den enkelte.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) Nr. 1
udgår.
[Nummeret udgår, idet det
materielle indhold indgår i forslaget til et nyt § 11,
stk. 12, jf. ændringsforslag nr. 2, nr. 05]
2)
Efter nr. 1 indsættes:
»01. I §
11, stk. 3, 2. pkt., indsættes efter
»resultat«: », jf. dog stk. 11 og 12«.
02. § 11,
stk. 3, 4. og 5. pkt.,
ophæves.
03. I
§ 11, stk. 8, 2. pkt.,
indsættes efter »måneder«: », jf. dog
stk. 11 og 12«.
04. § 11,
stk. 8, 3. pkt., ophæves.
05. I
§ 11 indsættes efter stk. 10
som nye stykker:
»Stk. 11.
Følgende ophold i udlandet regnes ikke som ophold uden for
riget efter stk. 3 og 8:
1) Ophold i
udlandet, hvor en person har været forhindret i at vende
tilbage til riget som oprindelig planlagt på grund af
udefrakommende og uforudsete omstændigheder af helt
ekstraordinær karakter.
2) Ophold i
udlandet, hvor en person har været statsudsendt eller har
været medfølgende ægtefælle eller samlever
til en statsudsendt. Ved statsudsendte forstås personer, der
er
a) udsendt af
Danmark, Grønland eller Færøerne,
b) sekunderet
til EU og internationale organisationer eller
c) ansat i
internationale organisationer, hvor det forudsættes, at
Danmark, Grønland eller Færøerne bidrager med
økonomi og med personel i form af egne statsborgere.
3) Ophold i
udlandet, hvor en person som mindreårig har haft ophold i
udlandet sammen med en eller begge forældre under
forældrenes samtidige ophold i udlandet efter nr. 2.
Stk. 12.
Følgende personer ligestilles med personer født her i
riget i forhold til kravet om lovligt ophold her i riget i
sammenlagt 9 år inden for de seneste 10 år og kravet om
ordinær fuldtidsbeskæftigelse her i riget i 2 år
og 6 måneder inden for de seneste 10 år:
1) Personer, der
som mindreårige er adopteret fra et land uden for riget af en
adoptant med lovligt ophold her i riget.
2) Personer, der
er født uden for riget, og som havde mindst en
forælder, der har været bopælsregistreret her i
riget i mindst 12 sammenhængende måneder på
fødselstidspunktet, når personen er indrejst senest 6
måneder efter fødselstidspunktet.«
Stk. 11 bliver herefter stk.
13.«
[Yderligere undtagelser til
opholds- og beskæftigelseskravene og
konsekvensændringer heraf]
Af et mindretal (SF,
EL og RV), tiltrådt af et mindretal (ALT):
3)
Efter nr. 1 indsættes:
»06. I §
11, stk. 10, indsættes efter 1. pkt. som nyt
punktum:
»Kravet om, at personen skal have opholdt sig
lovligt her i riget i sammenlagt 9 år inden for de seneste 10
år, og kravet om ordinær fuldtidsbeskæftigelse i
2 år og 6 måneder inden for de seneste 10 år
gælder endvidere ikke for syge og sårbare med lav eller
ingen arbejdsevne.««
[Syge og sårbare med lav
eller ingen arbejdsevne undtages fra opholds- og
beskæftigelseskravene]
4)
Efter nr. 1 indsættes:
»07. I §
11, stk. 10, indsættes efter 1. pkt. som nyt
punktum:
»Kravet om, at personen skal have opholdt sig
lovligt her i riget i sammenlagt 9 år inden for de seneste 10
år, og kravet om ordinær fuldtidsbeskæftigelse i
2 år og 6 måneder inden for de seneste 10 år
gælder endvidere ikke for personer med invaliderende
handicap, væsentlig funktionsnedsættelse eller
særlige behov, som umuliggør
arbejde.««
[Personer med invaliderende
handicap, væsentlig funktionsnedsættelse eller
særlige behov, som umuliggør arbejde, undtages fra
opholds- og beskæftigelseskravene]
5)
Efter nr. 1 indsættes:
»08. I §
11 indsættes efter stk. 10 som nyt stykke:
»Stk. 11.
Følgende personer ligestilles med personer født her i
riget i forhold til kravet om lovligt ophold her i riget i
sammenlagt 9 år inden for de seneste 10 år og kravet om
ordinær fuldtidsbeskæftigelse her i riget i 2 år
og 6 måneder inden for de seneste 10 år:
1) Personer, der
er medlem af det danske mindretal i Sydslesvig.«
Stk. 11 bliver herefter stk.
12.«
[Medlemmer af det danske mindretal
i Sydslesvig undtages fra opholds- og
beskæftigelseskravene]
6)
Efter nr. 1 indsættes:
»09. I §
11 indsættes efter stk. 10 som nyt stykke:
»Stk. 11.
Følgende ophold i udlandet sidestilles med ophold her i
riget:
1) Ophold i
udlandet, hvor en person har arbejdet for en dansk ngo.«
Stk. 11 bliver herefter stk.
12.«
[Personer, som har arbejdet for en
dansk ngo i udlandet, undtages fra opholds- og
beskæftigelseskravene]
7)
Efter nr. 1 indsættes:
»010. I §
11 indsættes efter stk. 10 som nyt stykke:
»Stk. 11.
Følgende ophold i udlandet sidestilles med ophold her i
riget:
1) Ophold i
udlandet, hvor børn under 18 år har haft ophold sammen
med en eller begge forældre under forældrenes samtidige
ophold i udlandet, hvor en af forældrene har arbejdet for en
dansk ngo.«
Stk. 11 bliver herefter stk.
12.«
[En person, der som
mindreårig haft ophold i udlandet sammen med en eller begge
forældre under en forælders samtidige arbejde for en
dansk ngo i udlandet, undtages fra opholds- og
beskæftigelseskravene]
8)
Efter nr. 1 indsættes:
»011. I §
11 indsættes efter stk. 10 som nyt stykke:
»Stk. 11.
Følgende ophold i udlandet sidestilles med ophold her i
riget:
1) Ophold i
udlandet, hvor en person har arbejdet i udlandet som en del af sin
ansættelse for en privat dansk virksomhed.«
Stk. 11 bliver herefter stk.
12.«
[Personer, der har arbejdet i
udlandet som en del af deres ansættelse for en privat dansk
virksomhed, undtages fra opholds- og
beskæftigelseskravene]
9)
Efter nr. 1 indsættes:
»012. I §
11 indsættes efter stk. 10 som nyt stykke:
»Stk. 11.
Følgende ophold i udlandet sidestilles med ophold her i
riget:
1) Ophold i
udlandet, hvor børn under 18 år har haft ophold sammen
med en eller begge forældre under forældrenes samtidige
ophold i udlandet, hvor en eller begge forældre som en del af
deres ansættelse har arbejdet for en privat dansk
virksomhed.«
Stk. 11 bliver herefter stk.
12.«
[En person, der som
mindreårig har haft ophold i udlandet sammen med en eller
begge forældre under en eller begge forældres samtidige
arbejde for en privat dansk virksomhed, undtages fra opholds- og
beskæftigelseskravene]
10)
Efter nr. 1 indsættes:
»013. I §
11 indsættes efter stk. 10 som nyt stykke:
»Stk. 11.
Følgende ophold i udlandet sidestilles med ophold her i
riget:
1) Ophold i
udlandet, hvor en person har arbejdet eller studeret i udlandet som
en del af ansættelsen eller studiet ved en offentlig dansk
uddannelsesinstitution.«
Stk. 11 bliver herefter stk.
12.«
[Personer, som har arbejdet eller
studeret i udlandet som en del af ansættelse eller studie ved
en offentlig dansk uddannelsesinstitution, undtages fra opholds- og
beskæftigelseskravene]
11)
Efter nr. 1 indsættes:
»014. I §
11 indsættes efter stk. 10 som nyt stykke:
»Stk. 11.
Følgende ophold i udlandet sidestilles med ophold her i
riget:
1) Ophold i
udlandet, hvor en person som mindreårig har haft ophold
sammen med en eller begge forældres under forældrenes
samtidige ophold i udlandet som følge af deres
ansættelse eller studie ved en offentlig dansk
uddannelsesinstitution.«
Stk. 11 bliver herefter stk.
12.«
[En person, der som
mindreårig haft ophold i udlandet sammen med en eller begge
forældre under en eller begge forælders samtidige
ophold i udlandet som følge af deres ansættelse eller
studie ved en offentlig dansk uddannelsesinstitution, undtages fra
opholds- og beskæftigelseskravene]
12)
Efter nr. 1 indsættes:
»015. I §
11 indsættes efter stk. 10 som nyt stykke:
»Stk. 11.
Følgende ophold i udlandet sidestilles med ophold her i
riget:
1) Ophold i
udlandet, hvor en person har arbejdet i udlandet som en del af sin
ansættelse ved en dansk offentlig myndighed eller
institution.«
Stk. 11 bliver herefter stk.
12.«
[En person, som har arbejdet i
udlandet som en del af sin ansættelse ved en dansk offentlig
myndighed eller institution, undtages fra opholds- og
beskæftigelseskravene]
13)
Efter nr. 1 indsættes:
»016. I §
11 indsættes efter stk. 10 som nyt stykke:
»Stk. 11.
Følgende ophold i udlandet sidestilles med ophold her i
riget:
1) Ophold i
udlandet, hvor en person som mindreårig har haft ophold
sammen med en eller begge forældre under forældrenes
samtidige ophold i udlandet som følge af deres
ansættelse ved en dansk offentlig myndighed eller
institution.«
Stk. 11 bliver herefter stk.
12.«
[En person, der som
mindreårig har haft ophold i udlandet sammen med en eller
begge forældre under en eller begge forældres samtidige
ophold i udlandet som følge af deres ansættelse ved en
dansk offentlig myndighed eller institution, undtages fra opholds-
og beskæftigelseskravene]
14)
Efter nr. 1 indsættes:
»017. I §
11 indsættes efter stk. 10 som nyt stykke:
»Stk. 11.
Følgende ophold i udlandet sidestilles med ophold her i
riget:
1) Ophold i
udlandet, hvor en person har haft ophold i udlandet som
mindreårig sammen med en eller begge forældre,
når en af forældrene er danske, og hvor personen er
indrejst i riget som mindreårig.«
Stk. 11 bliver herefter stk.
12.«
[En person, som har haft ophold i
udlandet som mindreårig sammen med en eller begge danske
forældre, og som er indrejst i riget som mindreårig,
undtages fra opholds- og beskæftigelseskravene]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
15)
Efter nr. 1 indsættes:
»018. § 86, stk. 3, affattes
således:
»Stk. 3.
Kommunen yder et reduceret fritidstillæg svarende til en
fjerdedel af beløbet efter stk. 2 pr. måned pr. barn
til personer,
1) som
forsørger eget barn i hjemmet og har erhvervet ret til
ekstra børnetilskud som enlig forsørger,
2) som
forsørger eget barn i hjemmet og ville have erhvervet ret
til ekstra børnetilskud som enlig forsørger,
såfremt personen opfyldte betingelserne i § 5, stk. 1,
nr. 1, og § 5 a i lov om børnetilskud og forskudsvis
udbetaling af børnebidrag, eller
3) hvor kommunen
vurderer, at det er sandsynligt, at Udbetaling Danmark
efterfølgende vil træffe afgørelse om, at
personen har ret til ekstra børnetilskud som enlig
forsørger efter lov om børnetilskud og forskudsvis
udbetaling af børnebidrag.««
[Sikring af, at personer, der
modtager forhøjet sats og er reelt enlige forsørgere,
også omfattes af persongruppen, der får reduceret
fritidstillæg med en fjerdedel]
Ny paragraf
Af et mindretal (SF,
EL og RV), tiltrådt af et mindretal (ALT):
16)
Efter § 1 indsættes:
»§ 01
I lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
jf. lovbekendtgørelse nr. 280 af 1. marts 2024, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 1654 af 30. december 2024
og senest ved § 12 i lov nr. 1687 af 30. december 2024,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 105 a, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »Ukraine,«: »eller efter
lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i
Afghanistan har bistået danske myndigheder
m.v.,«.«
[Personer, der i Afghanistan har
bistået danske myndigheder m.v., undtages fra opholds- og
beskæftigelseskravene]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslagets §
1, nr. 1, udgår.
Ændringsforslaget er en følge
af, at det materielle indhold af den i lovforslaget
foreslåede regel indgår i forslaget til et nyt stk. 12,
nr. 1, i § 11 i lov om aktiv socialpolitik, jf.
ændringsforslag nr. 2, nr. 05.
Med forslaget til et nyt stk. 12 samles de
forhold, der - i forhold til opholds- og
beskæftigelseskravene i § 11, stk. 3 og 8, i lov om
aktiv socialpolitik - skal føre til ligestilling mellem
personer, der er født her i riget, og personer, der er
adopteret fra udlandet, personer født i udlandet på
grundlag af en surrogataftale og personer født i udlandet
under kortvarige ophold m.v.
Dermed fremgår ligestillingen af
internationalt adopterede ikke længere af en særskilt
undtagelsesbestemmelse som i lovforslagets § 1, nr. 1, som det
foreslås udgår, men indgår i stedet samlet med de
øvrige undtagelser med forslaget til et nyt stk. 12.
Til nr. 2
Til nr.
01-04
De foreslåede ændringer er
konsekvensrettelser som følge af forslaget om
indsættelse af stk. 11 og 12 i § 11.
Det foreslås således i nr. 01,
at der i § 11, stk. 3, 2. pkt., efter »resultat«
indsættes », jf. dog stk. 11 og 12«.
Det foreslås videre i nr. 02, at
§ 11, stk. 3, 4. og 5. pkt., ophæves. Det materielle
indhold af de gældende 4. og 5. pkt. indgår i forslaget
til et nyt § 11, stk. 11, nr. 2, i lov om aktiv socialpolitik,
jf. ændringsforslagets nr. 05.
Det foreslås i nr. 03, at der som
følge af de foreslåede ændringer i nr. 02 og 05,
i § 11, stk. 8, 2. pkt., indsættes efter
»måneder« », jf. dog stk. 11 og
12«.
Det foreslås i nr. 04, at § 11,
stk. 8, 3. pkt., ophæves. Ophævelsen er en følge
af forslaget om, at § 11, stk. 3, 4. og 5. pkt. ophæves,
og det materielle forhold indgår i § 11, stk. 11, nr. 2,
jf. ændringsforslagets nr. 02 og 05.
Til nr. 05
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og
Moderaterne) og de øvrige aftalepartier bag »Aftale om
skærpede optjeningsregler for kontanthjælp« af
oktober 2023 (Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti) og »Aftale om en ny arbejdspligt med
klare krav til borgere i kontanthjælpssystemet som ikke
opfylder optjeningsreglerne« af oktober 2023
(Danmarksdemokraterne og Dansk Folkeparti) er enige om, at der er
en række yderligere målgrupper, som skal undtages fra
opholds- og beskæftigelseskravene i
kontanthjælpssystemet.
Partierne er enige om, at de
foreslåede ændringer er nødvendige justeringer
af reglerne om opholds- og beskæftigelseskravene i lov om
aktiv socialpolitik. Netop opholds- og beskæftigelseskravene
i lov om aktiv socialpolitik er indført for at beskytte det
danske velfærdssamfund mod, at personer, der indrejser eller
genindrejser efter en længere periode i udlandet, kan
få direkte adgang til de højere satser i det danske
kontanthjælpssystem.
Det er ikke intentionen med opholds- og
beskæftigelseskravene, at personer, der er udsendt i
særlig dansk interesse, og deres medfølgende familie
skal fortabe rettigheder i forhold til adgang til de højere
kontanthjælpssatser som følge af udsendelsen. Det er
heller ikke intentionen, at børn, der er født i
udlandet til familier bosiddende her i riget på
fødselstidspunktet, skal behandles som udefrakommende eller
indrejste personer. Derudover vurderes det hensigtsmæssigt at
indsætte en bestemmelse om, at perioder, hvor personer
grundet ekstraordinære omstændigheder uforskyldt bliver
forhindret i at hjemrejse, ikke skal indgå i
opgørelsen af ophold i udlandet.
Det er vurderingen, at de foreslåede
ændringer kan gennemføres inden for rammerne af den
europæiske menneskerettighedskonvention (EMRK), herunder
artikel 14 (forbuddet mod diskrimination). Det er i lyset af
indrejsekravet i § 11, stk. 8, i lov om aktiv socialpolitik
som udgangspunkt centralt for vurderingen, om man kan sidestille de
grupper, der er undtaget fra opholds- og
beskæftigelseskravene, med personer, der ikke er
»indrejst« i riget, dvs. i hele deres liv har haft
bopæl i riget.
Det er vurderingen, at internationalt
adopterede, børn født af surrogatmødre i
udlandet og personer, der er født i udlandet (f.eks. under
en ferie) og har mindst en forælder, der har været
bopælsregistreret her i riget i mindst 12
sammenhængende måneder på
fødselstidspunktet, og selv er indrejst inden 6
måneder efter fødslen, kan sidestilles med personer,
der ikke er indrejst, dvs. personer som i hele deres liv har haft
bopæl i riget. Det er endvidere vurderingen, for så
vidt angår statsudsendte, deres ægtefælle eller
samlever og børn, at de i denne henseende kan sidestilles
med personer, som er beordret til tjeneste uden for riget, og som
efter de gældende regler i lov om Det Centrale
Personregisters § 24, stk. 5 og 6, ikke registreres som
udrejst.
Med forslaget til et nyt stk. 11 i §
11 i lov om aktiv socialpolitik sidestilles en række ophold i
udlandet med ophold her i riget. Det betyder, at en persons
indrejse efter et sådant ophold i udlandet ikke får
nogen betydning i relation til opholds- og
beskæftigelseskravene, idet personen med forslaget til stk.
11 ikke anses for at have opholdt sig i udlandet eller at
være indrejst i relation til opholds- og
beskæftigelseskravene i lov om aktiv socialpolitik.
Med forslaget til et nyt stk. 12 i §
11 i lov om aktiv socialpolitik vil de omfattede personers indrejse
som mindreårige ikke få betydning i forhold til
opholds- eller beskæftigelseskravene, da de ligestilles med
personer født i Danmark. Dermed omfattes de ikke af
arbejdspligten som følge af indrejsen, jf. § 105 a i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Til stk. 11
I relation til
det foreslåede nye § 11, stk. 11, i lov om aktiv
socialpolitik bemærkes, at opholds- og
beskæftigelseskravene i lovens § 11, stk. 3 og 8,
gælder for alle, herunder danske statsborgere, medmindre der
er en særskilt undtagelse i den danske lovgivning eller
EU-retten fører til et andet resultat.
Det
foreslås i nr. 05, at der indsættes nye stk. 11 og 12 i
§ 11 i lov om aktiv socialpolitik, hvorefter en række
ophold i udlandet sidestilles med ophold her i riget, når
kommunen skal vurdere, om en kontanthjælpsansøger
opfylder opholdskravet, og om ansøgeren skal opfylde
beskæftigelseskravet.
Det foreslås således fastsat i
stk. 11, at følgende ophold i udlandet sidestilles med
ophold her i riget:
1) Ophold i udlandet, hvor en person har
været forhindret i at vende tilbage til riget som oprindelig
planlagt på grund af udefrakommende og uforudsete
omstændigheder af helt ekstraordinær karakter.
2) Ophold i udlandet, hvor en person har
været statsudsendt eller har været medfølgende
ægtefælle eller samlever til en statsudsendt. Ved
statsudsendte forstås personer,
a) der er udsendt af den danske stat,
Grønland eller Færøerne,
b) der er sekunderet til EU og
internationale organisationer, eller
c) der er ansat i internationale
organisationer, hvor det forudsættes, at Danmark,
Grønland eller Færøerne bidrager med
økonomi og med personel i form af egne statsborgere.
3) Ophold i udlandet, hvor en person som
mindreårig har haft ophold i udlandet sammen med en eller
begge forældre under forældrenes samtidige ophold i
udlandet efter nr. 2.
Forslaget til § 11, stk. 11, nr. 1,
omfatter personer, der forhindres i at vende tilbage til riget som
oprindelig planlagt på grund af udefrakommende og uforudsete
omstændigheder, som er af helt ekstraordinær karakter.
Undtagelsen omfatter personer, der er bopælsregistreret her i
riget før udrejse, og som i forbindelse med et udlandsophold
bliver fysisk forhindret i at vende tilbage til riget som planlagt.
Med forslaget vil den periode, som udlandsopholdet er blevet
forlænget grundet udefrakommende og uforudsete
omstændigheder af helt ekstraordinær karakter, blive
sidestillet med ophold her i riget. Perioden opgøres i hele
dage.
Et udlandsophold planlagt til 9
måneder, som eksempelvis grundet pandemi og rejseforbud
bliver forlænget med 4 måneder, vil i forhold til
opholds- og beskæftigelseskravene indgå som et
udlandsophold på 9 måneder. Det kan få betydning
for opholdskravet om sammenlagt 9 års lovligt ophold i riget
inden for de seneste 10 år, hvis personen i eksemplet inden
eller efter det aktuelle udlandsophold har haft eller får
udlandsophold på mere end 3 måneder og dermed samlet
har været udrejst i mere end 1 år inden for de seneste
10 år. Udlandsopholdet i eksemplet får derimod ikke
betydning for beskæftigelseskravet, idet personen med
forslaget har været udrejst i 9 måneder og dermed ikke
i mindst 12 på hinanden følgende måneder, som er
en betingelse for, at personen skal opfylde
beskæftigelseskravet.
Det gælder personer, der på
grund af egen sygdom, egne børns sygdom, strejker i
transportsektoren, uretmæssig fængsling eller
tilbageholdelse i udlandet, tvungne genopdragelsesrejser eller
andre hjemrejsehindringer ikke når at rejse hjem til riget
som oprindelig planlagt.
For så vidt angår sygdom, skal
det særligt bemærkes, at lettere sygdom som f.eks. en
forkølelse eller influenza hos et barn eller voksen ikke vil
være omfattet. Det skal være helt ekstraordinære
forhold vedrørende helbredet, som fysisk hindrer de
pågældende i at rejse hjem, f.eks.
hospitalsindlæggelse, krav om karantæne, afvisning fra
luftfartsselskabets side på grund af smitterisiko m.v.
Dette gælder også børn,
som førstegangsindrejser i riget senere end 6 måneder
efter fødselstidspunktet på grund af udefrakommende og
uforudsete omstændigheder. Dermed er børn, der
fødes på baggrund af en surrogataftale, som ikke
indrejser inden 6 måneder efter fødslen på grund
af eksempelvis helbredsmæssige komplikationer i forbindelse
med fødslen, også undtaget, jf. forslaget til §
11, stk. 12, nr. 2, jf. § 11, stk. 11, nr. 1.
Forslaget til § 11, stk. 11, nr. 2,
omfatter statsudsendte og eventuelt medrejsende
ægtefælle eller samlever. Statsudsendte er personer,
der er udsendt af den danske stat, Grønland eller
Færøerne, sekunderet til EU og internationale
organisationer eller ansat i internationale organisationer, hvor
det er forudsat, at Danmark bidrager med økonomi og med
personel i form af egne statsborgere.
Undtagelsen omfatter personer, der udsendes
til udlandet på den danske stats, Grønlands eller
Færøernes vegne for at varetage en stilling af
særlig interesse for riget, og deres eventuelle
medfølgende ægtefælle eller samlever. Det drejer
sig bl.a. om
1) ansatte i Udenrigsministeriet, der
udsendes til de danske repræsentationer i udlandet, herunder
politisk udnævnte ambassadører,
2) personer, der udsendes via
Udenrigsministeriets specialattachéordning (herunder
udsendte fra Grønland og Færøerne),
3) Danida-rådgivere, der udsendes til
udlandet og er ansat af Udenrigsministeriet eller andre dele af
staten,
4) statsansatte, der har fået en
sekunderet stilling i en EU-institution og fortsat har
ansættelseskontrakt med det ministerium, som de er ansat i,
og
5) sekunderede og ansatte i internationale
organisationer, hvor det er forudsat, at Danmark bidrager med
økonomi og med personel i form af egne statsborgere.
Fælles for målgruppen er, at
der skal være tale om personer, som er udsendt af den danske
stat, Grønland eller Færøerne eller på
anden måde varetager en stilling af særlig interesse
på vegne af den danske stat, Grønland eller
Færøerne. Det angår således stillinger af
særlig interesse for Danmark, Grønland og
Færøerne, hvor riget har en forpligtelse til at
finansiere stillingen, og for så vidt angår de
internationale organisationer, hvor det tillige er forudsat, at
riget i kraft af sit medlemskab eksplicit eller
forudsætningsvis har påtaget sig at bidrage med
økonomi og personel i form af et passende antal
statsborgere.
Undtagelsen omfatter den udsendte og
eventuelt medfølgende ægtefælle eller
samlever.
Forslaget til § 11, stk. 11, nr. 3,
omfatter børn af statsudsendte og eventuelt
medfølgende ægtefælle eller samlever, jf.
forslaget til § 11, stk. 11, nr. 2. Derved er en
ægtefælles eller samlevers særbørn
også omfattet. Det betyder, at en person som mindreårig
skal have haft ophold i udlandet sammen med en eller begge sine
forældre under forældrenes samtidige ophold i udlandet
som statsudsendte efter forslaget til § 11, stk. 11, nr. 2,
for at blive omfattet. At være mindreårig vil sige, at
en person ikke er fyldt 18 år.
Undtagelsen betinges af, at barnet har haft
ophold med forælderen eller forældrene under
udsendelsen. Hvis barnet eksempelvis indrejser her i riget på
et senere tidspunkt end forælderen eller forældrene,
som følge af at et skoleår skal
færdiggøres eller barnet ønsker at holde ferie
med kammerater, vil kommunen ikke skulle se bort fra den periode,
der går mellem forælderens indrejse og barnets
indrejse.
Til stk. 12
I relation til det foreslåede nye
§ 11, stk. 12, i lov om aktiv socialpolitik bemærkes, at
opholds- og beskæftigelseskravene i lovens § 11, stk. 3
og 8, gælder for alle, herunder adopterede og øvrige
danske statsborgere, medmindre der er en særskilt undtagelse
i den danske lovgivning eller EU-retten fører til et andet
resultat.
Af lovtekniske årsager foreslås
det ved ændringsforslag nr. 1, at lovforslagets § 1, nr.
1, om personer, der som mindreårige er adopteret fra et land
uden for riget af en adoptant med lovligt ophold her i riget,
udgår som konsekvens af, at det materielle indhold af den
foreslåede regel om disse adopterede personer
videreføres uden indholdsmæssige ændringer i
forslaget til et nyt § 11, stk. 12, nr. 1, i lov om aktiv
socialpolitik, jf. ændringsforslagets nr. 05.
Forslaget til § 11, stk. 12, nr. 2,
vil med udvidelsen af personer, der skal ligestilles med
børn født her i riget, også omfatte
følgende personer:
1) Personer, der er født under ferie
eller ophold i udlandet og har mindst en forælder, der har
været bopælsregistreret her i riget i mindst 12
sammenhængende måneder på
fødselstidspunktet, og selv er indrejst inden 6
måneder efter fødslen, og
2) personer, der er født i udlandet
på grundlag af en surrogataftale, og som har mindst en
forælder, der har været bopælsregistreret her i
riget i mindst 12 sammenhængende måneder på
fødselstidspunktet, og selv er indrejst inden 6
måneder efter fødslen.
De foreslåede undtagelser vil betyde,
at de omfattede personer ikke ved ansøgning om hjælp i
kontanthjælpssystemet skal betragtes som indrejste, men
derimod ligestilles med en person født i riget. I forhold
til opholdskravet betyder forslaget, at personens ophold i riget
regnes fra personens fødselsdato og ikke fra tidspunktet for
førstegangsindrejsen som adopteret.
Ligestillingen af børn født i
udlandet på grundlag af en surrogataftale og børn
født under korte udlandsophold med børn født
her i riget foreslås samlet i en fælles bestemmelse i
§ 11, stk. 12, nr. 2. Bestemmelsen vil omfatte alle
børn, der er registreret indrejst her i riget senest 6
måneder efter fødselstidspunktet, såfremt mindst
én af barnets forældre havde været
bopælsregistreret her i riget i mindst 12 måneder
på fødselstidspunktet.
Den tidsmæssige afgrænsning
på 6 måneder har baggrund i CPR-lovens gældende
regler, hvorefter ophold i udlandet over 6 måneder skal
anmeldes som fraflytning til udlandet, jf. CPR-lovens § 24,
stk. 1, 3. pkt.
Undtagelsen omfatter børn, som
fødes under ferie eller ophold i udlandet og er registreret
indrejst her i landet senest 6 måneder efter
fødselstidspunktet, og hvor mindst en forælder har
været bopælsregistreret her i landet i mindst 12
sammenhængende måneder på
fødselstidspunktet. Disse børn har en høj grad
af tilknytning til riget og ligestilles med børn født
i riget.
Undtagelsen omfatter børn
født i udlandet på grundlag af en surrogataftale,
når barnet er registreret indrejst her i landet senest 6
måneder efter fødselstidspunktet, og hvor en
forælder var bopælsregistreret her i landet på
fødselstidspunktet og havde været det i minimum 12
sammenhængende måneder på
fødselstidspunktet. Disse børn har en høj grad
af tilknytning til riget og ligestilles med børn født
i riget.
Med forslaget ændres der ikke ved, at
opholdskravet løbende skal være opfyldt. Når en
person efter førstegangsindrejsen senere har været
udrejst af riget i perioder, kan det føre til, at personen
ikke længere opfylder opholdskravet om lovligt ophold her i
riget i sammenlagt 9 år inden for de seneste 10 år.
Når en person har opholdt sig i udlandet i sammenlagt mere
end 12 måneder inden for de seneste 10 år og dermed
ikke længere opfylder opholdskravet, bliver både
opholdskravet og beskæftigelseskravet således aktuelt
for personen. I forhold til beskæftigelseskravet betyder det,
at personen skal opfylde kravet om ordinær
beskæftigelse her i riget i en periode, som sammenlagt svarer
til fuldtidsbeskæftigelse i 2 år og 6 måneder
inden for de seneste 10 år, medmindre
beskæftigelseskravet allerede er opfyldt, idet
beskæftigelseskravet alene skal opfyldes en gang.
Forslaget vil ikke have betydning for
beregningen af opholdskrav i andre sammenhænge end efter lov
om aktiv socialpolitik.
Førstegangsindrejse og
efterfølgende indrejse efter udlandsophold vil fremgå
af folkeregistreringen i Danmark og Grønland eller på
Færøerne. Det fremgår ikke af
folkeregistreringen, om personen er indrejst med henblik på
adoption eller som adopteret fra udlandet, eller om personen er
født i udlandet som følge af en surrogataftale.
Kommunen vil derfor i forbindelse med behandling af en
ansøgning om kontanthjælp, hvor personen er
registreret som førstegangsindrejst fra et land uden for
riget som mindreårig, skulle undersøge, om personen
har en forælder, der på indrejsetidspunktet var
bopælsregistreret i riget. Er det tilfældet, er
personen muligvis indrejst som adopteret eller født i
udlandet af en surrogatmor m.v., hvilket kommunen vil skulle
undersøge nærmere inden tilkendelse af
kontanthjælp.
I kommunens vurdering vil der bl.a. kunne
indgå dokumenter fra en adoptionssag, indrejsepapirer og
-tilladelser og andre dokumenter til støtte herfor.
For så vidt angår indrejse den
2. april 1968 eller senere, regnes indrejse fra tidspunktet for
pågældendes folkeregistrering som indrejst og dermed
også bopælsregistreret i CPR, jf. § 16, stk. 5, i
CPR-loven. For så vidt angår ophold uden for riget,
regnes indrejse fra tidspunktet for pågældendes
folkeregistrering i CPR som indrejst, og udrejse regnes tilsvarende
for alle fra tidspunktet for pågældendes registrering i
CPR som udrejst, jf. § 24 i CPR-loven. Ved vurderingen af, om
en person har haft ophold i riget i enten Danmark eller
Grønland, tages udgangspunkt i, hvorvidt den
pågældende har været registreret i CPR i Danmark
eller Grønland. Ved vurderingen af, om en person har haft
ophold på Færøerne, skal det undersøges,
om ansøgeren har været folkeregistreret på
Færøerne efter den færøske
folkeregistreringslovgivning. Der henvises til bemærkningerne
herom i punkt 2.1. i det fremsatte lovforslag.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2025 samtidig med virkningstidspunktet for det
nye kontanthjælpssystem og de skærpede betingelser for
at opnå ret til kontanthjælp.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget
indebærer, at borgere, der er omfattet af undtagelserne, vil
være berettiget til grundsats eller forhøjet sats frem
for mindstesats i kontanthjælpssystemet. Modtagere af
grundsats og forhøjet sats er ikke omfattet af
arbejdspligt.
De
økonomiske konsekvenser af forslaget skønnes
primært at bestå af merudgifter til forsørgelse.
Der skønnes desuden at være mindreudgifter til
beskæftigelsesindsats og administration, som følge af
at de berørte borgerne ikke længere vil blive omfattet
af arbejdspligt. Skønnet er behæftet med betydelig
usikkerhed.
Samlet set
skønnes staten at have merudgifter på i alt 1,2 mio.
kr. i 2025 og 2,5 mio. kr. i 2026 og frem, mens kommunerne
skønnes at have merudgifter for 3,2 mio. kr. i 2025 og 5,6
mio. kr. i 2026 og frem. Varigt skønnes forslaget at
indebære merudgifter på 8,0 mio. kr. før skat og
tilbageløb svarende til 3,4 mio. kr. efter skat og
tilbageløb, jf. tabel 1.
Det
bemærkes, at undtagelsen af internationalt adopterede
skønnes at indebære merudgifter på 0,1 mio. kr.
årligt efter skat og tilbageløb, mens de øvrige
undtagelser skønnes at indebære merudgifter på
3,3 mio. kr. årligt efter skat og tilbageløb.
De
kommunaløkonomiske konsekvenser af lovforslaget forhandles
med de kommunale parter. Forslaget medfører ikke
økonomiske konsekvenser for regionerne.
Tabel 1:
Økonomiske konsekvenser | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | Varigt | I alt statslige
udgifter | 1,2 | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 2,5 | Kontanthjælp | 1,2 | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 2,5 | Heraf undtagelse af
internationalt adopterede | 0,0 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | Heraf øvrige
undtagelser | 1,2 | 2,4 | 2,4 | 2,4 | 2,4 | I alt kommunale
udgifter | 3,2 | 5,6 | 5,6 | 5,6 | 5,6 | Budgetgaranti | 3,5 | 6,5 | 6,5 | 6,5 | 6,5 | Kontanthjælp | 4,0 | 8,0 | 8,0 | 8,0 | 8,0 | Heraf undtagelse af
internationalt adopterede | 0,1 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | Heraf øvrige
undtagelser | 3,9 | 7,7 | 7,7 | 7,7 | 7,7 | Aktivering | -0,5 | -1,5 | -1,5 | -1,5 | -1,5 | Heraf undtagelse af
internationalt adopterede | 0,0 | -0,1 | -0,1 | -0,1 | -0,1 | Heraf øvrige
undtagelser | -0,4 | -1,5 | -1,5 | -1,5 | -1,5 | Administration | -0,3 | -0,9 | -0,9 | -0,9 | -0,9 | Heraf undtagelse af
internationalt adopterede | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Heraf øvrige
undtagelser | -0,3 | -0,9 | -0,9 | -0,9 | -0,9 | I alt offentlige
udgifter (før skat og tilbageløb,
inkl. adfærd) | 4,5 | 8,0 | 8,0 | 8,0 | 8,0 | I alt (efter skat,
tilbageløb, inkl. adfærd) | 2,2 | 3,4 | 3,4 | 3,4 | 3,4 | Anm. Der er sket afrunding, hvorved
summerne kan afvige. Der er halvårsvirkning i 2025. |
|
Finansiering
af undtagelsen af internationalt adopterede vil ske ved
nedskrivning af § 17.19.79.30. Reserver og budgetregulering,
hvilket søges indarbejdet på lov om
tillægsbevilling for 2025 og på finansloven for
2026.
Finansieringen
af de øvrige undtagelser sker dels inden for
Beskæftigelsesministeriets eksisterende rammer og dels fra
centralt hold. Beskæftigelsesministeriets eksisterende rammer
vil finansiere 1,5 mio. kr. årligt, mens de resterende
merudgifter finansieres fra centralt hold.
Til nr. 3
Det foreslås, at kravet om lovligt
ophold her i riget i sammenlagt 9 år inden for de seneste 10
år og kravet om ordinær fuldtidsbeskæftigelse her
i riget i 2 år og 6 måneder inden for de seneste 10
år ikke gælder for syge og sårbare med lav eller
ingen arbejdsevne.
Det betyder, at personer, der er syge eller
sårbare med lav eller ingen arbejdsevne, får samme
retsstilling efter lov om aktiv socialpolitik som personer, der
opfylder opholds- og beskæftigelseskravene. Disse personer
vil således kunne modtage kontanthjælp med grundsats,
forhøjet sats eller hjemmeboende sats. De vil endvidere ikke
blive omfattet af arbejdspligt efter § 105 a i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats. Såfremt ændringsforslaget
vedtages, vil forslagsstillerne til 3. behandling stille de
nødvendige konsekvensændringsforslag.
Til nr. 4
Det foreslås, at kravet om lovligt
ophold her i riget i sammenlagt 9 år inden for de seneste 10
år og kravet om ordinær fuldtidsbeskæftigelse her
i riget i 2 år og 6 måneder inden for de seneste 10
år ikke gælder for personer med invaliderende handicap,
væsentlig funktionsnedsættelse eller særlige
behov, som umuliggør arbejde.
Det betyder, at personer med invaliderende
handicap, væsentlig funktionsnedsættelse eller
særlige behov, som umuliggør arbejde, får samme
retsstilling efter lov om aktiv socialpolitik som personer, der
opfylder opholds- og beskæftigelseskravene. Disse personer
vil således kunne modtage kontanthjælp med grundsats,
forhøjet sats eller hjemmeboende sats. De vil endvidere ikke
blive omfattet af arbejdspligt efter § 105a i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Til nr. 5
Det foreslås, at personer, der er
medlem af det danske mindretal i Sydslesvig, ligestilles med
personer født her i riget i forhold til kravet om lovligt
ophold her i riget i sammenlagt 9 år inden for de seneste 10
år og kravet om ordinær fuldtidsbeskæftigelse her
i riget i 2 år og 6 måneder inden for de seneste 10
år.
Det betyder, at personer, der er medlem af
det danske mindretal i Sydslesvig, og som indrejser her til landet
fra Sydslesvig, får samme retsstilling som personer
født her i riget, der ikke har været udrejst.
Til nr. 6
Det foreslås, at ophold i udlandet,
hvor en person har arbejdet i udlandet for en dansk ngo som f.eks.
Danske Sømands- og Udlandskirker, Røde Kors el. lign.
sidestilles med ophold her i riget.
Det betyder, at personer, der har arbejdet
i udlandet for en dansk ngo får samme retsstilling, som hvis
de havde opholdt sig og arbejdet for en dansk ngo her i riget.
Til nr. 7
Det foreslås, at ophold i udlandet
sidestilles med ophold her i riget for personer, der som
mindreårige har haft ophold sammen med en eller begge
forældre under forældrenes samtidige ophold i udlandet,
hvor forælderen har arbejdet for en dansk ngo som f.eks.
Danske Sømands- og Udlandskirker, Røde Kors el.
lign.
Det betyder, at børns ophold i
udlandet sammen med en eller begge forældre sidestilles med
ophold her i riget, når udlandsopholdet er en følge af
en af forældrenes arbejde for en dansk ngo. Indrejse efter
disse ophold i udlandet får dermed ikke betydning for
opholds- og beskæftigelseskravene i lov om aktiv
socialpolitik.
Til nr. 8
Det foreslås, at ophold i udlandet,
hvor en person har arbejdet i udlandet som en del af sin
ansættelse for en privat dansk virksomhed, sidestilles med
ophold her i riget.
Det betyder, at personer, der som
følge af ansættelse i udlandet ved en privat dansk
virksomhed, får samme retsstilling efter lov om aktiv
socialpolitik, som hvis de havde opholdt sig her i riget.
Det er op til forslagsstillerne at motivere
ændringsforslaget yderligere. Der er ikke foretaget
økonomiske beregninger af forslaget.
Til nr. 9
Det foreslås, at ophold i udlandet
sidestilles med ophold her i riget for personer, der som
mindreårige har haft ophold sammen med en eller begge
forældre under forældrenes samtidige ophold i udlandet,
når forældrene som del af deres ansættelse har
arbejdet for en privat dansk virksomhed.
Det betyder, at børns ophold i
udlandet sammen med en eller begge forældre sidestilles med
ophold her i riget, når udlandsopholdet er en følge af
en af forældrenes ansættelse for en privat dansk
virksomhed.
Indrejse efter disse ophold i udlandet
får dermed ikke betydning for opholds- og
beskæftigelseskravene i lov om aktiv socialpolitik.
Til nr. 10
Det foreslås, at ophold i udlandet
sidestilles med ophold her i riget, når en person har
arbejdet eller studeret i udlandet som en del af ansættelsen
eller studiet ved en offentlig dansk uddannelsesinstitution som
f.eks. universiteter, professionshøjskoler og
erhvervsakademier.
Det betyder, at personer, der som en del af
ansættelsen eller studiet ved en offentlig dansk
uddannelsesinstitution som f.eks. universiteter,
professionshøjskoler og erhvervsakademier opholder sig uden
for riget, får samme retsstilling efter lov om aktiv
socialpolitik, som hvis de havde opholdt sig her i riget.
Til nr. 11
Det foreslås, at ophold i udlandet
sidestilles med ophold her i riget for personer, der som
mindreårige har haft ophold sammen med en eller begge
forældre under forældrenes samtidige ophold i udlandet
som følge af deres ansættelse eller studie ved en
offentlig dansk uddannelsesinstitution som f.eks. universiteter,
professionshøjskoler og erhvervsakademier.
Det betyder, at børns ophold i
udlandet sammen med en eller begge forældre sidestilles med
ophold her i riget, når udlandsopholdet er en følge af
en af forældrenes ansættelse eller studie ved en
offentlig dansk uddannelsesinstitution som f.eks. universiteter,
professionshøjskoler og erhvervsakademier.
Indrejse efter disse ophold i udlandet
får dermed ikke betydning for opholds- og
beskæftigelseskravene i lov om aktiv socialpolitik.
Til nr. 12
Det foreslås, at ophold i udlandet,
hvor en person har arbejdet i udlandet som en del af sin
ansættelse ved en dansk offentlig myndighed eller institution
som f.eks. kommuner, regioner og hospitaler, sidestilles med ophold
her i riget.
Det betyder, at personer, der som en del af
ansættelsen ved en dansk offentlig myndighed eller
institution opholder sig uden for riget, får samme
retsstilling efter lov om aktiv socialpolitik, som hvis de havde
opholdt sig her i riget.
Til nr. 13
Det foreslås, at ophold i udlandet
sidestilles med ophold her i riget for personer, der som
mindreårige har haft ophold sammen med en eller begge
forældre under forældrenes samtidige ophold i udlandet
som følge af deres ansættelse ved danske offentlige
myndigheder eller institutioner som f.eks. kommuner, regioner og
hospitaler.
Det betyder, at børns ophold i
udlandet sammen med en eller begge forældre sidestilles med
ophold her i riget, når udlandsopholdet er en følge af
en af forældrenes ansættelse ved danske offentlige
myndigheder eller institutioner som f.eks. kommuner, regioner og
hospitaler. Indrejse efter disse ophold i udlandet får dermed
ikke betydning for opholds- og beskæftigelseskravene i lov om
aktiv socialpolitik.
Til nr. 14
Det foreslås, at ophold i udlandet
sidestilles med ophold her i riget for personer, der som
mindreårige har haft ophold i udlandet sammen med en eller
begge forældre, når en af forældrene er danske og
personen er indrejst i riget som mindreårig.
Det betyder, at børns ophold i
udlandet som mindreårige sammen med en eller begge danske
forældre sidestilles med ophold her i riget, når de
indrejser i riget som mindreårige; dvs., inden de fylder 18
år. Indrejse i disse situationer får dermed ikke
betydning for opholds- og beskæftigelseskravene i lov om
aktiv socialpolitik.
Til nr. 15
Der er behov for at gennemføre en
rettelse af lovforslag nr. L 13 - Forslag til lov om ændring
af lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og forskellige andre love (Reform af
kontanthjælpssystemet, ophævelse af 225-timersreglen og
kontanthjælpsloftet, fritidstillæg til børn,
afklaring, rettighedsbaseret tilskud til medicin, m.v.)
(folketingsåret 2024-25). Lovforslaget udmøntede den
politiske aftale »Aftale om nyt kontanthjælpssystem -
flere i arbejde, enklere regler og færre børn i
lavindkomst«, som regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og
Moderaterne) har indgået med Socialistisk Folkeparti, Det
Konservative Folkeparti og Radikale Venstre. Ved en fejl var der
ikke blevet taget højde for, at personer, der modtager
forhøjet sats og er enlige forsørgere og dermed har
ret til børnetilskud, har ret til et reduceret
fritidstillæg på 113 kr. pr. barn pr. måned for
op til maks. tre børn. Rettelsen sikrer, at aftalen
udmøntes i henhold til den politiske aftale.
Med den gældende § 86 i lov om
aktiv socialpolitik indføres der den 1. juli 2025 et
fritidstillæg på 450 kr. pr. måned til
forældre med børn under 18 år, hvis
forældrene modtager hjælp i
kontanthjælpssystemet. § 86 i lov om aktiv socialpolitik
fremgår af den vedtagne lov nr. 1655 af 30. december 2024 om
et nyt kontanthjælpssystem. Lov nr. 1655 af 30. december 2024
trådte i kraft den 1. januar 2025, men har først
virkning fra den 1. juli 2025.
Efter § 86, stk. 3, i lov om aktiv
socialpolitik vil kommunerne skulle yde et reduceret
fritidstillæg til personer, som får ret til et
tillæg som enlig forsørger, og som i øvrigt
opfylder betingelserne for at få ret til
fritidstillægget. Tillæg til enlige forsørgere
vil blive givet til personer, der modtager kontanthjælp
på grund- eller mindstesats, jf. § 18, stk. 1, i lov om
aktiv socialpolitik.
Enlige forsørgere, der vil modtage
kontanthjælp med forhøjet sats efter lovens § 16,
stk. 1, nr. 2, modtager ikke tillæg som enlig
forsørger efter § 18 og vil derfor ikke få
fritidstillægget reduceret efter § 86, stk. 3. De vil i
stedet modtage et fuldt fritidstillæg, såfremt de i
øvrigt opfylder betingelserne for at få
fritidstillæg.
Der fremgår følgende af
aftalen om det nye kontanthjælpssystem (»Aftale om Nyt
kontanthjælpssystem - flere i arbejde, enklere regler og
færre børn i lavindkomst«): »Enlige
forsørgere har allerede i dag mulighed for at modtage
børnetilskud, som kan dække nogen af de samme udgifter
som fritidstillægget. Fritidstillægget til enlige
forsørgere vil derfor ligge på 113 kr. pr. barn pr.
måned til maks. tre børn pr. familie.«
Alle enlige forsørgere, der vil
modtage kontanthjælp, skulle dermed rettelig efter aftalens
indhold modtage et reduceret fritidstillæg, såfremt de
i øvrigt opfylder betingelserne for at få
fritidstillæg.
Enlige forsørgere på
forhøjet sats har ligesom enlige forsørgere på
mindstesats og grundsats mulighed for at modtage
børnetilskud efter børnetilskudsloven, hvis de
opfylder betingelserne herfor, og børnetilskuddet kan
dække nogle af de samme udgifter som fritidstillægget.
Baggrunden for at reducere fritidstillægget for enlige
forsørgere er således den samme, uanset om den enlige
forsørger modtager forhøjet sats eller modtager
mindste- eller grundsats.
Det foreslås derfor, at enlige
forsørgere, der vil modtage kontanthjælp med
forhøjet sats, og som vil opfylde betingelserne for at
få ret til fritidstillægget, omfattes af
målgruppen for et reduceret fritidstillæg i
overensstemmelse med kontanthjælpsaftalens intention.
Det foreslås endvidere, at enlige
forsørgere på forhøjet sats afgrænses
på samme måde, som enlige forsørgere
afgrænses efter den gældende regel i § 86, stk. 3,
om et reduceret fritidstillæg til enlige forsørgere
på mindste- og grundsats. Afgrænsningen følger
principperne for retten til børnetilskud som reelt enlig,
jf. børnetilskudsloven. Vurderingen af, om en person
betragtes som reelt enlig forsørger, afhænger
således ikke kun af, om en person modtager en egentlig
udbetaling af det ekstra børnetilskud.
Der kan være personer, der opfylder
betingelserne for at blive betragtet som enlige forsørgere,
men som ikke får udbetalt ekstra børnetilskud efter
børnetilskudsloven. Der kan f.eks. være personer, der
endnu ikke har ansøgt om eller modtager (et ekstra)
børnetilskud, eller som ikke opfylder kravene om bopæl
her i landet m.v. for at få ret til et ekstra
børnetilskud efter børnetilskudsloven. Det
foreslås, at disse også vil få udbetalt et
reduceret fritidstillæg.
Med nyaffattelsen af § 86, stk. 3,
sikres det, at personer, der modtager forhøjet sats og er
reelt enlige forsørgere, også omfattes af
persongruppen, der får reduceret fritidstillæg til en
fjerdedel. Den foreslåede bestemmelse betyder, at kommunen
skal yde et reduceret fritidstillægget svarende til en
fjerdedel af beløbet efter § 86, stk. 2, pr.
måned pr. barn til personer,
1) som forsørger eget barn i hjemmet
og har erhvervet ret til ekstra børnetilskud som enlig
forsørger,
2) som forsørger eget barn i hjemmet
og ville have erhvervet ret til ekstra børnetilskud som
enlig forsørger, såfremt personen opfyldte
betingelserne i § 5, stk. 1, nr. 1, og § 5 a i lov om
børnetilskud og forskudsvis udbetaling af
børnebidrag, eller
3) hvor kommunen vurderer, at det er
sandsynligt, at Udbetaling Danmark efterfølgende vil
træffe afgørelse om, at personen har ret til ekstra
børnetilskud som enlig forsørger efter lov om
børnetilskud og forskudsvis udbetaling af
børnebidrag.
Personer, der ville have erhvervet ret til
ekstra børnetilskud efter lov om børnetilskud og
forskudsvis udbetaling af børnebidrag, hvis deres barn ikke
havde været anbragt uden for hjemmet efter barnets lov, jf.
§ 5, stk. 1, nr. 4, i lov om børnetilskud og
forskudsvis udbetaling af børnebidrag, er ikke omfattet af
retten til et fritidstillæg, da disse personer ikke
forsørger eget barn i hjemmet. Disse personer er derfor
heller ikke omfattet af reglen om et reduceret
fritidstillæg.
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at såfremt Udbetaling Danmark har truffet
afgørelse om, at personen kan anses for enlig
forsørger efter børnetilskudsloven, skal kommunen
lægge denne afgørelse til grund for udbetaling af
tillæg efter § 86, stk. 3. Kommunen vil med forslaget
skulle udbetale et reduceret fritidstillæg til personer
på forhøjet sats, der allerede modtager ekstra
børnetilskud som enlig forsørger, og til de personer,
der har fået en afgørelse fra Udbetaling Danmark om,
at de har erhvervet ret til ekstra børnetilskud som enlig
forsørger og vil modtage dette børnetilskud fra
næste kvartal.
Det foreslåede indebærer
videre, at når Udbetaling Danmark ikke forinden har truffet
afgørelse om, at personen kan anses for enlig
forsørger efter børnetilskudsloven, træffer
kommunen afgørelse om udbetaling af et reduceret
fritidstillæg efter § 86, stk. 3, hvis det er
sandsynligt, at Udbetaling Danmark efterfølgende vil
træffe afgørelse om, at personen kan anses for enlig
forsørger efter børnetilskudsloven i denne situation.
I denne situation udbetales et reduceret tillæg efter stk. 3
med forbehold for, at ansøgningen om ekstra
børnetilskud imødekommes af Udbetaling Danmark.
Kommunen skal senest ved udbetalingen af
tillæg oplyse modtageren om, at det udbetalte tillæg er
foreløbigt reduceret og med forbehold for efterbetaling fra
kommunens side. Eventuel efterbetaling er betinget af, at
Udbetaling Danmark ikke efterfølgende træffer
afgørelse om ret til ekstra børnetilskud som enlig
forsørger efter børnetilskudsloven
Kommunens afgørelse vil, uanset om
Udbetaling Danmarks afgørelse er lagt til grund, kunne
indbringes for Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg, jf.
§ 98, stk. 1, i lov om aktiv socialpolitik.
Til nr. 16
Det foreslås, at personer med
opholdstilladelse efter lov om midlertidig opholdstilladelse til
personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder
m.v., skal undtages fra arbejdspligten på lige fod med
personer med opholdstilladelse efter lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine.
Såfremt ændringsforslaget
vedtages, vil forslagsstillerne til 3. behandling stille de
nødvendige konsekvensændringsforslag, herunder til
lovforslagets titel.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 23. april
2025 og var til 1. behandling den 8. maj 2025. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 31. marts 2025 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 175. Den 23. april
2025 sendte beskæftigelsesministeren høringssvarene,
et høringsnotat og en ligestillingsvurdering til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 10
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
5 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 deputationer, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 7
spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
mundtlig besvarelse, som beskæftigelsesministeren forventes
at besvare i et åbent samråd med udvalget inden 3.
behandling.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
31 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjarne Laustsen (S) Bjørn
Brandenborg (S) Henrik Møller (S) Jens Joel (S) Kasper Roug
(S) Thorkild Holmboe-Hay (S) Frederik Vad (S) Thomas Monberg (S)
Thomas Skriver Jensen (S) fmd.
Christoffer Aagaard Melson (V) Louise Elholm (V) Hans Andersen (V)
Kim Valentin (V) nfmd. Karin
Liltorp (ALT) Nanna W. Gotfredsen (M) Charlotte Munch (DD) Betina
Kastbjerg (DD) Sólbjørg Jakobsen (LA) Steffen Larsen
(LA) Dina Raabjerg (KF) Frederik Bloch Münster (KF) Dennis
Flydtkjær (DD) Nick Zimmermann (DF) Karsten Hønge (SF)
Sigurd Agersnap (SF) Kirsten Normann Andersen (SF) Victoria
Velasquez (EL) Samira Nawa (RV) Torsten Gejl (ALT)
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit
Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 12 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Borgernes Parti - Lars Boje Mathiesen
(BP) | 1 | |
Naleraq (N) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |