Fremsat den 23. april 2025 af beskæftigelsesministeren (Ane Halsboe-Jørgensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om aktiv
socialpolitik
(Ligestilling af adopterede fra udlandet med
personer født her i riget i forhold til opholds- og
beskæftigelseskravene)
§ 1
I lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 808 af 25. juni 2024, som ændret
bl.a. ved lov nr. 633 af 11. juni 2024, § 1 i lov nr. 1655 af
30. december 2024 og senest ved § 1 i lov nr. 198 af 25.
februar 2025, foretages følgende ændring:
1. I
§ 11, stk. 10, indsættes
efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Personer, der som mindreårige
er adopterede fra et land uden for riget af en adoptant med lovligt
ophold her i riget, ligestilles med personer født her i
riget i forhold til kravet om lovligt ophold her i riget i
sammenlagt 9 år inden for de seneste 10 år og kravet om
ordinær fuldtidsbeskæftigelse her i riget i 2 år
og 6 måneder inden for de seneste 10 år.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2025.
Bemærkninger til lovforslaget
| Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Ligestilling af adopterede fra udlandet
med personer født her i riget i forhold til opholds- og
beskæftigelseskravene | 2.1. | Gældende ret | 2.2. | Beskæftigelsesministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 3. | Forholdet til databeskyttelsesforordningen
og databeskyttelsesloven | 4. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4.1. | Økonomiske konsekvenser | 4.2. | Implementeringsmæssige
konsekvenser | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Klimamæssige konsekvenser | 8. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 9. | Forholdet til EU-retten | 10. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 11. | Sammenfattende skema | | |
|
1. Indledning
Lovændringen foreslås for at sikre, at personer, der
som mindreårige er adopteret fra et land uden for riget af en
adoptant med lovligt ophold her i riget, ligestilles med personer
født her i riget i forhold til opholds- og
beskæftigelseskravene i lov om aktiv socialpolitik. Det
betyder, at de adopterede med forslaget vil kunne modtage
kontanthjælp med de højere satser i lov om aktiv
socialpolitik, og de vil ikke blive omfattet af arbejdspligt efter
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats alene, fordi de er
registreret som indrejst i Det Centrale Personregister (CPR).
Beskæftigelseskravet blev vedtaget af Folketinget i 2018
af Venstre, Liberal Alliance, Konservative Folkeparti og Dansk
Folkeparti og fik virkning fra den 1. januar 2019 for alle
indrejste, der er kommet til riget fra den 1. januar 2008 eller
derefter, og som søger om kontanthjælp. Regeringen
(Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) mener ikke, at
lovgivningen må så tvivl om internationalt adopteredes
tilhørsforhold til det danske samfund. Derfor foreslås
det at sikre disse adopterede samme ret til kontanthjælp og
indsats som personer, der er født her i riget, selvom de
står registreret som indrejste i CPR-registret. Forslaget
ændrer ikke på reglerne om, at alle, herunder alle
adopterede og personer født i riget, ved udrejse og
efterfølgende indrejse kan blive omfattet af opholds- og
beskæftigelseskravene.
Det har været hensigten med international adoption, at de
pågældende børn skulle indgå i og fuldt ud
være en del af en familie bosiddende her i riget. Regeringen
finder det derfor rimeligt og anerkendelsesværdigt, at
personer, der som mindreårige er adoptereret fra andre lande
og dermed med det sigte, at de skal vokse op her i riget hos deres
nye forældre, ligestilles med personer født her i
riget og dermed undtages de objektive opholds- og
beskæftigelseskrav, som gælder for alle andre
indrejste.
2. Ligestilling af adopterede fra udlandet med personer
født her i riget i forhold til opholds- og
beskæftigelseskravene
2.1. Gældende ret
2.1.1. Lov om aktiv socialpolitik og lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats
Lov om aktiv socialpolitik er ændret bl.a. ved § 1 i
lov nr. 1000 af 30. august 2015, § 1 i lov nr. 743 af 8. juni
2018, lov nr. 633 af 11. juni 2024, § 2 i lov nr. 1654 af 30.
december 2024 og § 1 i lov nr. 1655 af 30. december 2024.
Med lov nr. 1000 af 30. august 2015 indførtes
integrationsydelse, og retten til uddannelses- eller
kontanthjælp blev betinget af, at personen lovligt har
opholdt sig her i riget i sammenlagt 7 år inden for de 8
seneste år. Hvis opholdskravet ikke var opfyldt, kunne
personen modtage den lavere integrationsydelse. Opholdskravet fandt
anvendelse for personer, der søgte om hjælp fra den 1.
september 2015.
Med lov nr. 743 af 8. juni 2018 blev opholdskravet
forlænget og udvidet til et krav om lovligt ophold her i
riget i sammenlagt 9 år inden for de seneste 10 år.
Samtidig blev der indført et beskæftigelseskrav om
ordinær beskæftigelse her i riget i en periode, som
sammenlagt svarer til fuldtidsbeskæftigelse i 2 år og 6
måneder inden for de seneste 10 år som betingelse for
at modtage højere kontanthjælpsydelser i form af
uddannelses- eller kontanthjælp. Beskæftigelseskravet
omfatter alle, der er folkeregistreret på baggrund af
indrejse fra udlandet med virkning fra den 1. januar 2008 eller
senere, og som ikke tidligere har været folkeregistreret her
i riget, og for alle, der er blevet folkeregistreret som indrejst
fra udlandet i riget med virkning fra den 1. januar 2008 eller
senere efter udlandsophold i mere end 12 på hinanden
følgende måneder.
Lov nr. 633 af 11. juni 2024 om skærpede betingelser for
at opnå ret til kontanthjælp udvider målgruppen,
der skal opfylde beskæftigelseskravet i § 11, stk. 8, i
lov om aktiv socialpolitik, til at omfatte alle, der er
folkeregistreret på baggrund af indrejse fra udlandet med
virkning fra den 2. april 1968 eller senere, og som ikke tidligere
har været folkeregistreret her i riget, og for alle, der er
blevet folkeregistreret som indrejst fra udlandet i riget med
virkning fra den 2. april 1968 eller senere efter udlandsophold i
mere end 12 på hinanden følgende måneder. Loven
trådte i kraft den 1. juli 2024 og får virkning for
personer, der modtager kontanthjælp efter lov om aktiv
socialpolitik fra den 1. juli 2025.
Med lov nr. 1654 af 30. december 2024 blev arbejdspligt
indført i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats for
borgere, som ikke opfylder opholdskravet og
beskæftigelseskravet i kontanthjælpssystemet. Loven
trådte i kraft og fik virkning fra den 1. januar 2025 for
personer, der modtog selvforsørgelses- og hjemrejseydelse
eller overgangsydelse efter lov om aktiv socialpolitik fra
ikrafttrædelsestidspunktet. Med lovændringen bliver
personer omfattet af § 6, nr. 2-5, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, som ikke opfylder opholdskravet og
beskæftigelseskravet i § 11 i lov om aktiv
socialpolitik, omfattet af en arbejdspligt efter kapitel 16 a i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvor personen skal deltage
i 37 timers indsats om ugen, medmindre en konkret helbredsvurdering
fører til et lavere ugentligt timetal. Personer med
opholdstilladelse efter lov om midlertidig opholdstilladelse til
personer, der er fordrevet fra Ukraine, er ikke omfattet af
arbejdspligten.
Lov nr. 1655 af 30. december 2024 om en reform af
kontanthjælpssystemet m.v., som bl.a. indfører nye
kontanthjælpssatser i § 16 i lov om aktiv socialpolitik,
trådte i kraft den 1. januar 2025, men loven får
først virkning for personer, der modtager kontanthjælp
efter lov om aktiv socialpolitik fra den 1. juli 2025.
Det bemærkes, at nogle af reglerne beskrevet i det
følgende først får virkning fra den 1. juli
2025.
Efter § 11, stk. 1 og 2, i lov om aktiv socialpolitik, yder
kommunen fra den 1. juli 2025 hjælp i form af
kontanthjælp efter lovens §§ 16-20.
Det er blandt andet en betingelse for at få
hjælpen,
1) at ansøgeren har været ude for ændringer i
sine forhold, f.eks. i form af sygdom, arbejdsløshed eller
samlivsophør,
2) at ændringerne bevirker, at ansøgeren ikke har
mulighed for at skaffe det nødvendige til sin egen eller
familiens forsørgelse, og
3) at behovet ikke kan dækkes gennem andre ydelser.
Efter § 11, stk. 3, i lov om aktiv socialpolitik, er det
endvidere en betingelse for at modtage kontanthjælp med
grundsats, forhøjet sats eller hjemmeboende sats efter
§ 16, stk. 1, at personen lovligt har opholdt sig her i riget
i sammenlagt 9 år inden for de seneste 10 år. I
beregningen af opholdstiden indgår perioder, hvor personen
har haft folkeregisteradresse her i riget, medmindre særlige
grunde fører til et andet resultat. Ophold i udlandet i
perioder på sammenlagt højst 2 måneder pr.
kalenderår i forbindelse med ferie, studierejser, tjeneste-
og forretningsrejser m.v. ligestilles med ophold her i riget, hvis
personen har beholdt sin bopæl her i riget.
Opholdskravet efter § 11, stk. 3, skal løbende
være opfyldt for at bevare retten til kontanthjælp
efter § 16, stk. 1.
Retten til kontanthjælp efter § 16, stk. 1, er efter
lovens § 11, stk. 8, 1. pkt., tillige betinget af, at personen
har haft ordinær beskæftigelse her i riget i en
periode, som sammenlagt svarer til fuldtidsbeskæftigelse i 2
år og 6 måneder inden for de seneste 10 år.
Beskæftigelseskravet efter lovens § 11, stk. 8,
omfatter alle, der er folkeregistreret på baggrund af
indrejse fra udlandet med virkning fra den 2. april 1968 eller
senere, og som ikke tidligere har været folkeregistreret her
i riget, og alle, der er blevet folkeregistreret som indrejst fra
udlandet i riget med virkning fra den 2. april 1968 eller senere
efter udlandsophold i mere end 12 på hinanden følgende
måneder.
Beskæftigelseskravet efter § 11, stk. 8, 1. pkt.,
kræves alene opfyldt én gang, uanset om personen
løbende modtager kontanthjælp eller genansøger
herom, jf. § 11, stk. 8, 4. pkt.
Efter § 11, stk. 3, 4. og 5. pkt., og § 11, stk. 8, 3.
pkt., ligestilles visse ophold i udlandet med ophold her i riget.
Det gælder dels ophold i udlandet på militær
mission for den danske stat under instruktion af forsvaret, og dels
ophold i udlandet, hvor personen af den danske stat er stillet til
rådighed for militær mission under instruktion af
udenlandsk eller international myndighed. Disse ophold indgår
således ikke i opgørelsen af, om personen har opholdt
sig her i riget i 9 år inden for de seneste 10 år,
eller om personen er indrejst efter mere end 12 på hinanden
følgende måneder i udlandet.
I beregningen af opholdstiden her i riget indgår perioder,
hvor personen har haft folkeregisteradresse her i riget, medmindre
særlige grunde fører til et andet resultat. Personer,
der efter CPR-lovens § 24 er undtaget fra at registrere
fraflytning til udlandet, betragtes i relation til opholds- og
beskæftigelseskravene som havende bopæl her i
riget.
Det følger af § 11, stk. 10, 1. pkt., i lov om aktiv
socialpolitik, at kravet om, at personen skal have opholdt sig
lovligt her i riget i sammenlagt 9 år inden for de seneste 10
år, og kravet om ordinær fuldtidsbeskæftigelse i
2 år og 6 måneder inden for de seneste 10 år,
ikke gælder for EU-/EØS-borgere, i det omfang disse
efter EU-retten er berettigede til hjælpen.
Det betyder bl.a., at EU-/EØS-borgere, herunder
også danske statsborgere, der efter en periode i et andet
EU-/EØS-land, f.eks. har opnået arbejdstagerstatus
på det danske arbejdsmarked, vil kunne modtage
kontanthjælp efter § 16, stk. 1, uden først at
skulle opfylde opholds- og beskæftigelseskravene i lov om
aktiv socialpolitik. Hvis en EU-/EØS-borger som følge
af EU-retten er berettiget til kontanthjælp, vil EU-borgerens
familiemedlemmer, der har bopæl i Danmark, uanset
nationalitet, ligeledes have krav på ligebehandling og vil
dermed kunne modtage kontanthjælp efter § 16, stk. 1,
uden først at skulle opfylde opholds- og
beskæftigelseskravene i lov om aktiv socialpolitik.
En dansk statsborger, der efter sin tilbagevenden til Danmark
fra et ophold i et andet EU-/EØS-land hverken opfylder
opholdskravet eller har opnået eller bevaret
arbejdstagerstatus, har alligevel ret til kontanthjælp efter
§ 16, stk. 1, hvis personen har en tilstrækkelig grad af
tilknytning til Danmark.
Det beror på en konkret vurdering, om en dansk statsborger
har en tilstrækkelig grad af tilknytning til Danmark. I
vurderingen af tilknytning kan følgende kriterier
indgå: 1) samlet ophold i Danmark set i forhold til
varigheden af ophold i andre EU-/EØS-lande, 2)
beskæftigelse i Danmark eller øvrige økonomiske
bånd til Danmark, 3) nære familiemedlemmer i Danmark,
4) taget grundskole og/eller uddannelse i Danmark, 5)
danskkundskaber og 6) sociale bånd til Danmark. De
nævnte kriterier er vejledende. Der skal foretages et konkret
og individuelt skøn i den enkelte sag, og det kan være
relevant at inddrage andre kriterier end de nævnte.
Af § 11, stk. 10, 2. pkt., i lov om aktiv socialpolitik,
fremgår det, at kravet om ordinær
fuldtidsbeskæftigelse her i riget i 2 år og 6
måneder inden for de seneste 10 år ikke gælder
for førtidspensionister, seniorpensionister og tidlige
pensionister, der ikke modtager fuld førtidspension,
seniorpension eller tidlig pension efter lov om social pension
på grund af betingelserne om optjening eller på grund
af en tilsvarende pension fra et andet EU-/EØS-land, eller
for personer, der har nået folkepensionsalderen, jf. lov om
social pension.
Tidspunktet for folkeregistrering i riget har betydning for, om
personen skal opfylde beskæftigelseskravet. Efter lov om Det
Centrale Personregister (CPR-loven), jf. lovbekendtgørelse
nr. 1010 af 23. juni 2023 med senere ændringer, kan personer,
der opfylder indrejsekriterierne i CPR-lovens § 16, blive
registreret (bopælsregistreret) i Det Centrale Personregister
(CPR), der blev etableret den 2. april 1968. For at blive
bopælsregistreret i CPR skal vedkommende have lovligt ophold
her i landet, være her i landet i over tre måneder og
have en bolig eller et fast opholdssted. Der er herudover i
CPR-lovens § 24 regler for, hvornår en person skal
registreres i CPR som udrejst. CPR-loven er sat i kraft for
Grønland ved kongelig anordning, og Grønland er en
del af CPR. Færøerne har egen selvstændig
folkeregistreringslovgivning og er ikke en del af CPR. Ved
vurderingen af, om en person har haft ophold i riget i Danmark
eller Grønland, tages udgangspunkt i, hvorvidt den
pågældende har været registreret i CPR i Danmark
eller Grønland. Ved vurderingen af, om en person har haft
ophold på Færøerne, skal det undersøges,
om ansøgeren har været folkeregistreret på
Færøerne efter den færøske
folkeregistreringslovgivning.
Registrering i CPR af flygtninge og fordrevne fra Ukraine sker
efter reglerne i integrationsloven og kapitel 7 i
bekendtgørelse nr. 550 af 3. maj 2022 om boligplacering af
flygtninge.
Kommunen træffer afgørelse om retten til
kontanthjælp efter §§ 16-20, jf. § 11, stk.
11, 1. pkt., i lov om aktiv socialpolitik. Efter lovens § 11,
stk. 11, 2. pkt., har personen pligt til at bidrage med
oplysninger, der er nødvendige for at afgøre, hvilken
hjælp personen er berettiget til. Kommunen er dog i sin
sagsbehandling bundet af undersøgelsesprincippet, som er
lovfæstet i § 10 i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område. Kommunen har
således ansvaret for, at sagen er oplyst i
tilstrækkeligt omfang til, at kommunen kan træffe
afgørelse.
Kommunen vil ved et opslag i CPR i mange tilfælde
umiddelbart kunne afgøre, om personen må antages at
opfylde opholdskravet, og om personen skal opfylde
beskæftigelseskravet. Ved benyttelsen af CPR er det
imidlertid vigtigt at være opmærksom på, at
oplysningerne i CPR som hovedregel er baseret på personens
egne oplysninger til kommunen. Det er endvidere vigtigt at
være opmærksom på, at oplysningerne i CPR, som
ligger mange år tilbage, kan være behæftet med
usikkerhed som følge af fejl eller manglende
ajourføring. Giver de oplysninger, der er i kommunens
besiddelse f.eks. skatteoplysninger, kommunen anledning til tvivl
om, at opholdskravet er opfyldt, eller om
beskæftigelseskravet skal opfyldes, har personen pligt til at
bidrage med den fornødne dokumentation. Det kan være
dokumentation fra f.eks. ATP, SE-registrering, bankoplysninger,
folkeregistrering på Færøerne og andet.
Når en person henvender sig til kommunen for at få
hjælp efter lov om aktiv socialpolitik, og kommunen herefter
undersøger, hvilken hjælp borgeren er berettiget til,
kan kommunen få behov for oplysninger fra ansøgeren
selv. Myndigheden kan derfor bede borgeren om at medvirke i
sagsbehandlingen, jf. § 11, stk. 1, nr. 1, i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale
område.
Hvis en person i en konkret sag ikke ønsker at medvirke,
skal dette ønske respekteres. Dette gælder også,
selv om kommunen skønner, at det vil kunne være til
personens fordel, at kommunen får de ønskede
oplysninger. En kommune må således ikke - heller ikke i
ansøgningssager - af egen drift forsøge at skaffe
nødvendige oplysninger, medmindre oplysningerne kan
indhentes uden samtykke efter § 11 a eller § 11 c i lov
om retssikkerhed og administration på det sociale
område. Når borgerens ønske skal respekteres,
skal myndigheden gøre borgeren opmærksom på,
hvilken konsekvens den manglende medvirken kan få.
Konsekvensen er, at sagen må afgøres på det
grundlag, som foreligger, det vil sige ud fra de oplysninger, som
nu er i sagen. Dette kaldes processuel skadevirkning og er
lovfæstet i § 11 b i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område.
Kan eller ønsker pågældende ikke at
efterkomme kommunens anmodning om medvirken, eller viser
dokumentationen ikke med tilstrækkelig sikkerhed, at
pågældende opfylder betingelserne for at modtage
kontanthjælp efter § 16, stk. 1, udbetaler kommunen
kontanthjælp med mindstesats eller hjemmeboende sats efter
§ 16, stk. 2, i lov om aktiv socialpolitik, jf. § 11,
stk. 11.
Personer, der er født i et land uden for riget, vil som
følge af indrejse i Danmark skulle opfylde et krav om ophold
her i riget i sammenlagt 9 år inden for de seneste 10
år samt et krav om ordinær beskæftigelse her i
riget i en periode, som sammenlagt svarer til
fuldtidsbeskæftigelse i 2 år og 6 måneder inden
for de seneste 10 år som betingelse for at opnå ret til
kontanthjælp med grundsats eller forhøjet sats efter
§ 16, stk. 1, i lov om aktiv socialpolitik. Er disse krav ikke
opfyldt, og undtages den pågældende ikke for at opfylde
kravene grundet EU-retten m.m., vil personen ikke kunne modtage de
højere kontanthjælpssatser men alene mindstesats eller
hjemmeboende sats efter § 16, stk. 2, i lov om aktiv
socialpolitik. Dette gælder, uanset om personen er indrejst
som adopteret fra et land uden for riget eller er indrejst efter at
være blevet født i et land uden for riget af danske
forældre.
Det fremgår af kapitel 16 a i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, at kontanthjælpsmodtagere, som
ikke opfylder opholdskravet og beskæftigelseskravet i §
11 i lov om aktiv socialpolitik, er omfattet af en arbejdspligt,
hvor personen skal deltage i 37 timers indsats om ugen.
2.1.2 Adoptionslovgivningen
Overordnet set inddeles adoptioner af børn, der ikke er
fyldt 18 år, i fremmedadoption og familieadoption.
Ved fremmedadoption forstås en adoption, hvor det er en
betingelse for adoptionen, at ansøgeren godkendes som
adoptant, fordi der ikke allerede er en tilknytning mellem
adoptanten og barnet. Heroverfor står familie-adoption, hvor
der består nært slægtskab eller andet
særligt tilknytningsforhold mellem adoptanten og
adoptivbarnet eller dennes forældre.
Både fremmedadoptioner og familieadoptioner kan være
enten nationale, hvor barnet har bopæl her i riget, og hvor
barnet ikke er ankommet hertil med henblik på adoption, eller
internationale, hvor barnet har bopæl i et andet land og er
ankommet hertil med henblik på adoption. Adoptioner mellem
Danmark, Grønland og Færøerne er nationale.
Ved international fremmedadoption er der tale om adoption af et
udenlandsk barn til adoptanter, der er blevet godkendt til at
adoptere barnet. Adoptanterne har ingen forudgående kendskab
til barnet, og adoptionen gennemføres på grundlag af
det internationale adoptionssystem, der i dag er etableret ved
Haagerkonventionen af 1993 om beskyttelse af børn og om
samarbejde med hensyn til internationale adoptioner, eller i
overensstemmelse hermed. Adoptionsbevillingen udstedes efter
adoptionslovgivningen efter barnets indrejse. Der kan dog
også være tale om, at bevillingen udstedes i udlandet,
hvorefter den efter adoptionslovgivningen godkendes efter barnets
indrejse. I begge situationer er der tale om, at barnet adopteres
fra et andet land og indrejser hertil med henblik på at vokse
op hos adoptanter bosat her i riget og som en del af deres
familie.
Ved national fremmedadoption er der tale om adoption af et barn
bosat her i riget til herboende adoptanter, der er blevet godkendt
til at adoptere. Adoptanterne har ingen forudgående kendskab
til barnet, og barnet er ikke indrejst med henblik på
adoption.
Ved familieadoption adopteres barnet af nære
slægtninge, f.eks. fordi forældrene ikke kan tage sig
af barnet. I de fleste situationer er adoptionen national, fordi
alle parter er bosat i Danmark. En familieadoption kan dog
være international, hvis barnet indrejser i forbindelse med
adoptionen, uanset om adoptionen gennemføres før
eller efter indrejsen. Der kan også forekomme situationer,
hvor barnet i længere tid forud for familieadoptionen er
indrejst for at bo hos de senere adoptanter. Det er i
udgangspunktet uden betydning for adoptionen, om barnet på
adoptionstidspunktet bor i udlandet eller her i riget, og det
tillægges således normalt ikke betydning, om adoptionen
er international, og barnet indrejser i forbindelse med
adoptionen.
Det bemærkes, at der indtil 1976 ikke var den samme
skelnen mellem fremmedadoption og familieadoption, idet der blev
stillet samme krav til godkendelse som adoptant, uanset om
adoptanterne havde forudgående tilknytning til barnet eller
ej. Både fremmedadoption og familieadoption var således
muligt før 1976, herunder også international
fremmedadoption.
Med riget forstås her Danmark, Grønland og
Færøerne. Det bemærkes, at adoptionslovgivningen
er sat i kraft for Grønland og Færøerne ved
kongelige anordninger. Færøerne overtog dog i 2018
sagsområdet person-, familie- og arveret, herunder
adoptionslovgivningen.
2.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Opholds- og beskæftigelseskravene som beskrevet i pkt.
2.1.1 gælder for alle, herunder adopterede og øvrige
danske statsborgere, medmindre der er en særskilt undtagelse
i den danske lovgivning, eller EU-retten fører til et andet
resultat.
Regeringen ønsker at ligestille personer, der som
mindreårige er adopteret fra et land uden for riget af en
adoptant med lovligt ophold her i riget, med personer, der er
født her i riget, hvis de får behov for hjælp
til forsørgelse og ansøger om kontanthjælp.
Det foreslås derfor at indsætte en
undtagelsesbestemmelse i § 11, stk. 10, i lov om aktiv
socialpolitik, for personer, der er adopteret fra et land uden for
riget af en adoptant med lovligt ophold her i riget. Med forslaget
vil personer, der som mindreårige er adopteret fra et land
uden for riget af en adoptant her i riget, blive ligestillet med
personer født her i riget i forhold til kravet om lovligt
ophold her i riget i sammenlagt 9 år inden for de seneste 10
år, og kravet om ordinær fuldtidsbeskæftigelse
her i riget i 2 år og 6 måneder inden for de seneste 10
år.
Forslaget vil først og fremmest omfatte børn, der
er adopteret efter reglerne om international fremmedadoption.
Forslaget vil dog også omfatte personer, der som
mindreårige er adopterede efter reglerne om familieadoption,
når barnet indrejser i forbindelse med adoption. Det vil bero
på en konkret vurdering, om der er tale om indrejse i
forbindelse med adoption eller ej. Ved denne vurdering kan der
blandt andet lægges vægt på, hvor lang tid der er
gået fra indrejse til adoption bevilges. Det er kommunen, der
i forbindelse med tildeling af kontanthjælp vil skulle
foretage denne vurdering.
Den foreslåede undtagelse vil betyde, at personer, der som
mindreårige er adopterede fra et land uden for riget af en
adoptant her i riget, ikke ved ansøgning om hjælp i
kontanthjælpssystemet skal betragtes som indrejst, men
derimod som en person født i riget.
I forhold til opholdskravet betyder forslaget, at personens
ophold i riget regnes fra personens fødselsdato og ikke fra
tidspunktet for førstegangsindrejsen som adopteret. Hvis
personen efter førstegangsindrejsen har været udrejst
af riget i perioder, kan det føre til, at personen ikke
længere opfylder opholdskravet om lovligt ophold her i riget
i sammenlagt 9 år inden for de seneste 10 år. Det
skyldes, at opholdskravet løbende skal være opfyldt,
hvilket der ikke ændres ved med forslaget.
Forslaget vil ikke have betydning for beregningen af opholdskrav
i andre sammenhænge end efter lov om aktiv socialpolitik.
I forhold til beskæftigelseskravet betyder forslaget, at
personen kun skal opfylde kravet om ordinær
beskæftigelse her i riget i en periode, som sammenlagt svarer
til fuldtidsbeskæftigelse i 2 år og 6 måneder
inden for de seneste 10 år, hvis personen efter første
indrejse som adopteret har opholdt sig i udlandet i mere end 12
sammenhængende måneder.
Førstegangsindrejse og efterfølgende indrejse
efter udlandsophold vil fremgå af folkeregistreringen i
Danmark og Grønland eller på
Færøerne.
Det fremgår ikke af folkeregistreringen, om personen er
indrejst som adopteret fra udlandet.
Kommunen vil derfor i forbindelse med behandling af en
ansøgning om kontanthjælp, hvor personen er
registreret som førstegangsindrejst fra et land uden for
riget som mindreårig, skulle undersøge, om personen
har en forælder, der på indrejsetidspunktet var
bopælsregistreret i riget. Er det tilfældet, er
personen muligvis indrejst som adopteret, hvilket kommunen vil
skulle undersøge nærmere inden tilkendelse af
kontanthjælp.
For så vidt angår indrejse den 2. april 1968 eller
senere, regnes indrejse fra tidspunktet for pågældendes
folkeregistrering som indrejst i CPR og dermed også
bopælsregistreret, jf. § 16, stk. 5, i CPR-loven. For
så vidt angår ophold uden for riget, regnes indrejse
fra tidspunktet for pågældendes folkeregistrering i CPR
som indrejst, og udrejse regnes tilsvarende for alle fra
tidspunktet for pågældendes registrering i CPR som
udrejst, jf. § 24 i CPR-loven. Ved vurderingen af, om en
person har haft ophold i riget i enten Danmark eller
Grønland, tages udgangspunkt i, hvorvidt den
pågældende har været registreret i CPR i Danmark
eller Grønland. Ved vurderingen af, om en person har haft
ophold på Færøerne, skal det undersøges,
om ansøgeren har været folkeregistreret på
Færøerne efter den færøske
folkeregistreringslovgivning. Der henvises til bemærkningerne
herom i pkt. 2.1.
Det foreslås, at undtagelsesbestemmelsen for adopterede
træder i kraft den 1. juli 2025 samtidig med
virkningstidspunktet for det nye kontanthjælpssystem og de
skærpede betingelser for at opnå ret til
kontanthjælp.
Den foreslåede undtagelse vil betyde, at kommunerne i de
sager, hvor de har kendskab til, at en person er internationalt
adopteret og omfattet af den foreslåede undtagelse for
adopterede fra lande uden for riget, skal vurdere sagen på
ny. Kommunen skal undersøge, om den enkelte berørte
er førstegangsindrejst i riget som mindreårig og
adopteret af en adoptant her i riget. Oplysning om eventuel
adoptionsbaggrund skal indhentes hos den berørte. Hvis
personen ikke indsender dokumentation, vil kommunen skulle
træffe afgørelse om, at personen bevilges hjælp
efter § 16, stk. 2, i lov om aktiv socialpolitik. Hvis
personen dokumenterer, at indrejse som mindreårig er sket med
henblik på adoption af en adoptant med lovligt ophold her i
riget, vil kommunen skulle træffe afgørelse om, at
personen bevilges hjælp efter § 16, stk. 1, medmindre
personen efter indrejsen har været udrejst i et omfang, der
betyder, at personen nu skal opfylde opholds- og
beskæftigelseskravene. Hvis personen har deltaget i
arbejdspligt, ophører denne pligt fra den 1. juli 2025. Det
følger af, at arbejdspligten omfatter personer, der ikke
opfylder opholds- og beskæftigelseskravene efter § 11 i
lov om aktiv socialpolitik, jf. kapitel 16 a i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Der er således tale om, at kommunerne skal foretage en
gennemgang af de sager, som de har kendskab til, og hvor kommunerne
allerede har vejledt konkret og individuelt om forventet
indplacering i det nye kontanthjælpssystem. De berørte
borgere har endvidere mulighed for selv at rette henvendelse til
kommunen med oplysning om, at de er indrejst som følge af
deres adoption.
Sager om personer, der fra den 1. juli 2025 modtager grundsats,
forhøjet sats eller hjemmeboende sats efter § 16, stk.
1, i lov om aktiv socialpolitik, fordi de på dette tidspunkt
har fået konstateret, at de opfylder opholds- og
beskæftigelseskravene, skal ikke vurderes på ny. Blandt
denne målgruppe kan der være personer, der er
førstegangsindrejst til riget som adopterede
mindreårige, men idet de nu opfylder opholdskravet og har
opfyldt beskæftigelseskravet, er det ikke relevant at
undersøge yderligere.
Personer, der modtager hjælp efter § 16, stk. 2, i
lov om aktiv socialpolitik, fordi de ikke opfylder opholds- eller
beskæftigelseskravene i denne lovs § 11, skal deltage i
arbejdspligt efter kapitel 16 a i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, og
bemærkningerne hertil.
3. Forholdet
til databeskyttelsesforordningen og
databeskyttelsesloven
Med dette lovforslag foreslås det, at personer, der som
mindreårige er adopterede fra et land uden for riget af en
adoptant med lovligt ophold her i riget, ligestilles med personer
født her i riget i forhold til opholds-og
beskæftigelseskravene, hvis de ansøger om
kontanthjælp. Det indebærer, at kommunerne skal
behandle oplysninger om en persons eventuelle status som
adopteret.
Der findes ikke registeroplysninger over adopterede i riget.
Dokumentationen for, at en person er omfattet af målgruppen
for lovforslaget, vil derfor skulle tilvejebringes af
ansøgeren selv, når kommunen oplyser sagen. Der vil
således ikke være tale om samkøring af
registerdata, men manuel behandling af oplysninger om en persons
status som adopteret og efterfølgende registrering i
kommunernes sagsbehandlingssystem (Kommunernes Ydelsessystem - KY)
på baggrund af personens egne oplysninger.
Det vurderes, at oplysningen om, hvorvidt en person er
adopteret, kan være en følsom personoplysning, da
dokumentationen, som den adopterede indgiver til kommunen, kan
indeholde oplysninger om personens etnicitet.
Den foreslåede behandling af følsomme
personoplysninger kan ske inden for rammerne af
databeskyttelsesforordningen art. 9, stk. 2, litra f, da
behandlingen er nødvendig af hensyn til at kunne gøre
den registreredes ret efter lovforslaget gældende, hvorefter
adopterede får samme rettigheder som andre, der er
født i riget, når de søger om
kontanthjælp. Behandlingen af følsomme
personoplysninger er således nødvendig for at kunne
indplacere adopterede på samme kontanthjælpssats som
andre, der er født i riget, og for at undtage disse fra at
være omfattet af arbejdspligten.
Endvidere er registreringen af en persons status som adopteret i
kommunernes ydelsessystem nødvendig for at undgå, at
en adopteret på ny skal dokumentere sin status som adopteret,
såfremt personen afgår fra kontanthjælpssystemet
for senere at indtræde igen. Behandlingen og registreringen
er således til gunst for de adopterede og betyder, at de
adopterede kan gøre deres rettigheder efter lov om aktiv
socialpolitik gældende.
Det bemærkes, at kommunernes behandling af
personoplysninger forventes at ske under iagttagelse af de
grundlæggende principper i forordningens art. 5.
For nærmere om kommunens sagsbehandling af disse sager
henvises til pkt. 4.2 om implementeringskonsekvenser.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
4.1. Økonomiske konsekvenser
Forslaget indebærer, at borgere, der er
førstegangsindrejste som adopterede fra lande uden for
riget, i stedet for at modtage mindstesats vil være
berettiget til grundsats eller forhøjet sats i
kontanthjælpssystemet. Modtagere af grundsats og
forhøjet sats er ikke omfattet af arbejdspligt.
De økonomiske konsekvenser af forslaget skønnes
således primært at bestå af merudgifter til
forsørgelse. Mindreudgifter til aktivering mv. vurderes
begrænset. Skønnet er behæftet med betydelig
usikkerhed.
Samlet set skønnes staten at have merudgifter på i
alt 0,1 mio. kr. i 2026 og frem, mens kommunerne skønnes at
have merudgifter for 0,1 mio. kr. i 2025 og 0,2 mio. kr. i 2026 og
frem. Varigt skønnes forslaget at indebære merudgifter
på 0,3 mio. kr. før skat og tilbageløb svarende
til 0,1 mio. kr. efter skat og tilbageløb, jf. tabel 1.
Forslaget medfører ikke økonomiske konsekvenser
for regionerne.
| | | | | | Tabel 1:
Økonomiske konsekvenser | | | | | | | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | Varigt | I alt statslige
udgifter | 0,0 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | Heraf kontanthjælp | 0,0 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | I alt kommunale
udgifter | 0,1 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | Budgetgaranti | 0,1 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | Heraf kontanthjælp | 0,1 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | Heraf aktivering | 0,0 | -0,1 | -0,1 | -0,1 | -0,1 | Administration | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | I alt offentlige
udgifter (før skat og tilbageløb,
inkl. adfærd) | 0,2 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | I alt (efter skat,
tilbageløb, inkl. adfærd) | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | Anm. Der er sket afrunding, hvorved
summerne kan afvige. Der er halvårsvirkning i 2025. | |
|
De kommunaløkonomiske konsekvenser af lovforslaget
forhandles med de kommunale parter.
Merudgifterne på 0,1 mio. kr. efter skat og
tilbageløb finansieres ved at nedskrive § 17.19.79.30.
Reserver og budgetregulering, hvilket søges indarbejdet
på lov om tillægsbevilling for 2025 og på
Finansloven for 2026.
4.2. Implementeringskonsekvenser
Udbetalingen af kontanthjælp administreres af kommunerne.
Med forslaget skal kommunerne fremadrettet undersøge, om en
ansøger om kontanthjælp er omfattet af den
foreslåede bestemmelse, der ligestiller personer adopteret
fra et land uden for riget med personer født her i riget
efter lovforslagets § 1.
Hvis en person, der er adopteret fra et land uden for riget,
ansøger om at få kontanthjælp, vil kommunen
indledningsvis via opslag i CPR-registeret kunne se, at den
pågældende person står registreret som
"indrejst". Det fremgår ikke af CPR-registeret, om en person
er indrejst som følge af adoption fra et land uden for
riget. Der er således ikke registeroplysninger for gruppen af
adopterede fra lande uden for riget, der kan anvendes af
kommunen.
Kommunen vil derfor som led i den generelle oplysning af sagen
skulle anmode en ansøger om at fremlægge dokumentation
for sin adoption for, at ansøgeren vil kunne blive omfattet
af undtagelsen efter indholdet af den foreslåede
ændring af § 11, stk. 10, jf. lovforslagets § 1,
nr. 1.
Kommunerne vil herefter skulle behandle den indgivne
dokumentation og træffe afgørelse på baggrund
heraf.
Forslaget har således negative implementeringskonsekvenser
i form af øget sagsbehandling i kommunerne, idet kommunerne
vil skulle håndtere en ny sagsgang i forbindelse med at
oplyse ansøgeren om muligheden for at blive omfattet af
undtagelsen for adopterede, jf. lovforslagets § 1, nr. 1.
Kommunen skal endvidere behandle den indgivne dokumentation. Den
øgede administration forventes dog at være
begrænset, da det er forventningen, at målgruppen
omfattet af undtagelsen vil være begrænset.
Med lov nr. 633 af 11. juni 2024 om ændring af lov om
aktiv socialpolitik (Skærpede betingelser for at opnå
ret til kontanthjælp) blev betingelserne for at opnå
ret til kontanthjælp skærpet. Loven indebærer, at
kommunerne fra lovens ikrafttræden den 1. juli 2024 og frem
mod lovens virkningstidspunkt den 1. juli 2025 skal
undersøge, om eksisterende modtagere af
uddannelseshjælp og kontanthjælp er omfattet af
opholds- og beskæftigelseskravene, og i givet fald om de to
krav er opfyldt. På baggrund heraf skal kommunerne indplacere
borgerne på de nye satser i kontanthjælpssystemet.
Der er taget stilling til principperne for digitaliseringsklar
lovgivning, der kun i begrænset omfang er relevante for
lovforslaget, da der ikke findes registeroplysninger for gruppen af
adopterede fra lande uden for riget, der kan understøtte en
digital administrationen af lovændringen som følger af
lovforslagets § 1, nr. 1.
Forslaget lever i begrænset omfang op til princip nr. 1 om
enkle og klare regler, da den foreslåede bestemmelse i
lovforslagets § 1, nr. 1, efter sit indhold indebærer en
undtagelse til et allerede vedtaget regelsæt. Der er
således tale om et forslag om at indføre en
særregel i kontanthjælpssystemet, der øger
kompleksiteten i lov om aktiv socialpolitik.
Det vurderes, at lovforslaget lever op til kravet om digital
kommunikation i princip nr. 2 og princip nr. 6 om anvendelsen af
offentlig infrastruktur, da kommunens henvendelser og
afgørelser efter lov om aktiv socialpolitik så vidt
muligt sendes til borgerne med Digital Post, og kommunen vil
benytte samme kommunikationskanaler, som anvendes i forbindelse med
ansøgning, afgørelse og udbetaling af
kontanthjælp efter lov om aktiv socialpolitik. Det skal dog
bemærkes, at ikke alle i den målgruppe, som modtager
hjælp i kontanthjælpssystemet efter lov om aktiv
socialpolitik, i fuld udstrækning kan forventes at anvende
digital kommunikation og infrastruktur.
Princip 3 om mulighed for at anvende automatisk sagsbehandling
og princip nr. 4 om genbrug af data vurderes kun i begrænset
omfang relevant, da der ikke eksisterer registre over adopterede
fra lande uden for riget, der kan understøtte kommunernes
administration af sager, hvor adopterede fra lande uden for riget
søger om kontanthjælp.
Det vurderes, at forslaget lever op til princip 5 om tryg og
sikker datahåndtering, da kommunerne i forvejen foretager
sikker databehandling om samme målgruppe i forbindelse med
administrationen af reglerne i lov om aktiv socialpolitik.
For så vidt angår princip 7 om forebyggelse af snyd
og fejl bemærkes det, at personer, der modtager hjælp
efter lov om aktiv socialpolitik, er omfattet af reglerne i kapitel
12 i lov om aktiv socialpolitik om eventuel tilbagebetaling af
hjælp, der er modtaget uberettiget og mod bedre vidende.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Da der ikke findes registeroplysninger over gruppen af
adopterede fra lande uden for riget, vil den enkelte adopterede
skulle fremkomme med dokumentation for sin adoption over for
kommunen, hvis den pågældende ansøger om
kontanthjælp. Der er derfor tale om et nyt krav om
dokumentation, der evt. kan pålægges borgere.
Lovforslaget har således negative administrative konsekvenser
for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget medfører ingen klimamæssige
konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget medfører ingen miljømæssige
konsekvenser.
9. Forholdet
til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 28. marts 2025
til den 4. april 2025 (7 dage) været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Adoption & Samfund, Adoption Samfund Ungdom,
Adoptionspolitisk Forum, Adoptionstrekanten, Akademikerne,
Ankestyrelsen, Arbejdsløshedskassen for Selvstændige
Erhvervsdrivende (ASE), Business Danmark, Børnerådet,
Børns Vilkår, Danes Worldwide, Danish Korean Rights
Group, Danmarks Frie Fagforening, Dansk Arbejdsgiverforening (DA),
Danske A-kasser (DAK), Danske Advokater, Danske Familieadvokater,
Dansk Erhverv, Dansk Flygtningehjælp, Dansk Industri (DI),
Dansk Socialrådgiverforening, Danske Handicaporganisationer
(DH), Danske Regioner, Dansk Retspolitisk Forening, Danske
Revisorer, Det Centrale Handicapråd, Fagbevægelsens
Hovedorganisation (FH), Familieretshuset, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,
Forhandlingsfællesskabet, Institut for Menneskerettigheder,
Jobrådgivernes Brancheforening, Kommunernes Landsforening
(KL), Kommunale Velfærdschefer, Koreaklubben, Landsforeningen
af nuværende og tidligere Psykiatribrugere (LAP), Lederne,
Mødrehjælpen, Psykiatrifonden, Red Barnet,
Retspolitisk Forening, Rigsrevisionen, Røde Kors,
Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet for Psykisk
Sårbare på arbejdsmarkedet, Rådet for Socialt
Udsatte, SAND - De hjemløses landsorganisation, SIND,
Tænketanken Adoption, Udbetaling Danmark og
Ældresagen.
Høringen har været forkortet til 7 dage for at
kunne nå fremsættelse af lovforslaget i april 2025 med
henblik på vedtagelse i Folketingsåret 2024-2025,
således at ændringerne får virkning fra den 1.
juli 2025.
| 11. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Kommuner: 2025: 0,0 mio. kr. 2026: 0,1 mio. kr. 2027: 0,1 mio. kr. 2028: 0,1 mio. kr. Varigt: 0,1 mio. kr. Stat: Ingen Regioner: Ingen | Kommuner: 2025: 0,1 mio. kr. 2026: 0,3 mio. kr. 2027: 0,3 mio. kr. 2028: 0,3 mio. kr. Varigt: 0,3 mio. kr. Stat: 2025: 0,0 mio. kr. 2026: 0,1 mio. kr. 2027: 0,1 mio. kr. 2028: 0,1 mio. kr. Varigt: 0,1 mio. kr. Regioner: Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Forslaget har begrænsede negative
implementeringskonsekvenser i form af øget sagsbehandling i
kommunerne vedrørende en begrænset
målgruppe. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ja Nogle borgere skal bidrage med
dokumentation for, at de er adopterede fra et land uden for riget
til en adoptant her til riget. | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant
omfang også gælder ved implementering af
ikke-erhvervsrettet EU-regulering) (sæt X) | Ja | Nej | | | | | | X | | | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter de gældende regler i lov om aktiv socialpolitik vil
personer, der er født i et land uden for riget, som
følge af indrejse i Danmark skulle opfylde et krav om
lovligt ophold her i riget i sammenlagt 9 år inden for de
seneste 10 år, jf. § 11, stk. 3, samt et krav om
ordinær beskæftigelse her i riget i en periode, som
sammenlagt svarer til fuldtidsbeskæftigelse i 2 år og 6
måneder inden for de seneste 10 år, jf. § 11. stk.
8, som betingelse for at opnå ret til kontanthjælp med
grundsats, forhøjet sats eller hjemmeboende sats efter
§ 16, stk. 1, i lov om aktiv socialpolitik.
Er disse krav ikke opfyldt, og fritages den
pågældende ikke for at opfylde kravene grundet
EU-retten, vil personen ikke kunne modtage de højere
kontanthjælpssatser men alene mindstesats eller hjemmeboende
sats efter § 16, stk. 2, i loven, og personen vil samtidig
blive omfattet af arbejdspligt i 37 timer om ugen efter kapitel 16
a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Dette gælder, uanset om personen er indrejst som adopteret
fra et land uden for riget eller er indrejst efter at være
blevet født i et land uden for riget af danske
forældre.
Om reglerne om adoption henvises også til pkt. 2.1.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås i § 11, stk.
10, at indsætte et nyt punktum efter 1. pkt.,
hvorefter personer, der som mindreårige er adopteret fra et
land uden for riget af en adoptant med lovligt ophold her i riget,
ligestilles med personer født her i riget i forhold til
kravet om lovligt ophold her i riget i sammenlagt 9 år inden
for de seneste 10 år, og kravet om ordinær
fuldtidsbeskæftigelse her i riget i 2 år og 6
måneder inden for de seneste 10 år.
Med forslaget vil personer, der som mindreårige er
adopterede fra et land uden for riget af en adoptant her i riget,
blive ligestillet med personer født her i riget i forhold
til kravet om lovligt ophold her i riget i sammenlagt 9 år
inden for de seneste 10 år, og kravet om ordinær
fuldtidsbeskæftigelse her i riget i 2 år og 6
måneder inden for de seneste 10 år.
Det vil være en betingelse, at personen er blevet
adopteret som mindreårig, og at baggrunden for
førstegangsindrejsen her til riget var adoptionen.
Ved mindreårig forstås, at en person ikke er fyldt
18 år.
Forslaget vil først og fremmest omfatte personer, der som
mindreårige er adopterede efter reglerne om international
fremmedadoption.
Forslaget vil dog også omfatte personer, der som
mindreårige er adopterede efter reglerne om familieadoption,
når barnet indrejser i forbindelse med adoption. Det vil bero
på en konkret vurdering, om der er tale om indrejse i
forbindelse med adoption eller ej. Ved denne vurdering kan der
blandt andet lægges vægt på, hvor lang tid der er
gået fra indrejse til adoption bevilges. Det er kommunen, der
i forbindelse med tildeling af kontanthjælp vil skulle
foretage denne vurdering.
Med her i riget forstås her i Danmark, i Grønland
og på Færøerne.
Der vil være tale om adoption efter reglerne i
adoptionsloven, idet en adoptant, der har bopæl her i riget,
kun kan adoptere efter de danske adoptionsregler, som er sat i
kraft for Grønland og Færøerne ved kongelige
anordninger.
Idet adoptionsbevillingen i nogle tilfælde gives efter
indrejsen, vil det ikke være et krav, at adoptivbarnet er
indrejst som adopteret, men alene at indrejsen er en følge
af adoptionen.
I forhold til opholdskravet betyder forslaget, at personens
ophold i riget regnes fra personens fødselsdato og ikke fra
tidspunktet for førstegangsindrejsen som adopteret. Hvis
personen efter førstegangsindrejsen har været udrejst
af riget i perioder, kan det føre til, at personen ikke
længere opfylder opholdskravet om lovligt ophold her i riget
i sammenlagt 9 år inden for de seneste 10 år. Det
skyldes, at opholdskravet løbende skal være opfyldt,
hvilket der ikke ændres ved med forslaget.
Forslaget vil ikke have betydning for beregningen af opholdskrav
i andre sammenhænge end efter lov om aktiv socialpolitik.
I forhold til beskæftigelseskravet betyder forslaget, at
personen kun skal opfylde kravet om ordinær
beskæftigelse her i riget i en periode, som sammenlagt svarer
til fuldtidsbeskæftigelse i 2 år og 6 måneder
inden for de seneste 10 år, hvis personen efter første
indrejse som adopteret har opholdt sig i udlandet i mere end 12
sammenhængende måneder.
Forslaget betyder samlet set, at de omfattede adopterede ikke
får kontanthjælp i form af mindstesats efter lovens
§ 16, stk. 2, og ikke bliver omfattet af arbejdspligten efter
kapitel 16 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Forslaget indebærer eksempelvis, at et mindreårigt
barn, der er registreret som indrejst her i riget fra Korea sammen
med sine adoptivforældre/adoptanter, der har lovligt ophold
her i riget, ikke vil blive betragtet som indrejst, men som
født her i riget. I forhold til opholdskravet
indebærer forslaget i dette eksempel, at det alene er
eventuelle efterfølgende udrejser fra riget, der
tæller med ved opgørelsen af opholdskravet og
altså ikke den periode, som barnet har opholdt sig i Korea
inden indrejsen her til riget. I forhold til
beskæftigelseskravet indebærer forslaget i dette
eksempel, at personen kun skal opfylde dette krav, hvis personen
efter den første indrejse som adopteret har opholdt sig i
udlandet i mere end 12 sammenhængende måneder.
Forslaget vil omfatte såvel de adopterede, som modtager
kontanthjælp på tidspunktet for lovforslagets
ikrafttræden den 1. juli 2025, som de fremtidige
kontanthjælpsansøgere, der er adopterede, hvis de
adopterede i øvrigt opfylder de betingelser, der
fremgår af forslaget til et nyt 2. punktum i § 11, stk.
10, i lov om aktiv socialpolitik.
Det vil betyde, at de adopterede, der bliver omfattet af
forslaget, men som i første halvår af 2025 har
modtaget eller modtager selvforsørgelses- og hjemrejseydelse
som følge af indrejse her i riget efter den 1. januar 2008,
og som følge deraf har været eller er omfattet af
arbejdspligten efter kapitel 16 a i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats i perioden 1. januar - juni 2025, fra
den 1. juli 2025 vil blive undtaget fra at skulle opfylde opholds-
og beskæftigelseskravene som følge af første
indrejse her til riget.
Til §
2
Det foreslås i § 2, at
loven træder i kraft den 1. juli 2025.
Forslaget træder dermed i kraft og får virkning
samtidig med fremrykningen af beskæftigelseskravet som
følge af lov nr. 633 af 11. juni 2024 om ændring af
lov om aktiv socialpolitik (Skærpede betingelser for at
opnå ret til kontanthjælp) og indførelsen af den
nye satsstruktur i kontanthjælpssystemet som følge af
lov nr. 1655 af 30. december 2024 om ændring af lov om aktiv
socialpolitik (Reform af kontanthjælpssystemet m.v.).
Det vil betyde, at fra den 1. juli 2025 vil personer, der som
mindreårige er adopterede fra et land uden for riget af en
adoptant her i riget, ved ansøgning om hjælp i
kontanthjælpssystemet ikke skulle betragtes som indrejst, men
derimod som om personen er født her i riget.
Med forslaget vil kommunerne i forbindelse med udbetaling af
kontanthjælp for juli måned 2025 og herefter for alle
personer skulle påse, om de er omfattet af den
foreslåede undtagelse for opholds- og
beskæftigelseskravene for personer, der er adopterede fra et
land uden for riget af en adoptant med lovligt ophold her i riget,
når der tages stilling til bevilling af
kontanthjælp.
Der er personer, der allerede har modtaget konkret og individuel
vejledning om, at de som indrejste skal opfylde opholds- og
beskæftigelseskravene, og at de ikke opfylder disse, og at de
derfor er omfattet arbejdspligten. Kommunerne vil i de sager, hvor
de har kendskab til, at en person er internationalt adopteret og
omfattet af den foreslåede undtagelse for adopterede fra
lande uden for riget, skulle vurdere sagen på ny. Der er
således tale om, at kommunerne skal foretage en gennemgang af
de sager, som de har kendskab til, og hvor kommunerne allerede har
vejledt konkret og individuelt om forventet indplacering i det nye
kontanthjælpssystem fra den 1. juli 2025. De berørte
borgere har endvidere mulighed for selv at rette henvendelse til
kommunen med oplysning om, at de er indrejst som følge af
deres adoption.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland og vil ikke kunne sættes i kraft for
Færøerne og Grønland, idet lov om aktiv
socialpolitik ikke gælder for Færøerne og
Grønland og ikke kan sættes i kraft for
Færøerne og Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 808 af 25. juni 2024, som ændret
bl.a. ved lov nr. 633 af 11. juni 2024, § 1 i lov nr. 1655 af
30. december 2024 og senest ved § 1 i lov nr. 198 af 25.
februar 2025, foretages følgende ændring: | | | | §
11. - - - Stk.
2-9. - - - Stk. 10.
Kravet om, at personen skal have opholdt sig lovligt her i riget i
sammenlagt 9 år inden for de seneste 10 år, og kravet
om ordinær fuldtidsbeskæftigelse i 2 år og 6
måneder inden for de seneste 10 år gælder ikke
for EU-/EØS-borgere, i det omfang disse efter EU-retten er
berettigede til hjælpen. Endvidere gælder kravet om
ordinær fuldtidsbeskæftigelse her i riget i 2 år
og 6 måneder inden for de seneste 10 år ikke for
førtidspensionister, seniorpensionister og tidlige
pensionister, der ikke modtager fuld førtidspension,
seniorpension eller tidlig pension efter lov om social pension
på grund af betingelserne om optjening eller på grund
af en tilsvarende pension fra et andet EU-/EØS-land, eller
for personer, der har nået folkepensionsalderen, jf. lov om
social pension. Stk.
11. - - - | | 1. I § 11, stk. 10, indsættes efter 1.
pkt. som nyt punktum: »Personer, der som mindreårige
er adopterede fra et land uden for riget af en adoptant med lovligt
ophold her i riget, ligestilles med personer født her i
riget i forhold til kravet om lovligt ophold her i riget i
sammenlagt 9 år inden for de seneste 10 år og kravet om
ordinær fuldtidsbeskæftigelse her i riget i 2 år
og 6 måneder inden for de seneste 10 år.« | | | |
|