L 214 Forslag til lov om ændring af lov om regioner og om nedlæggelse af amtskommunerne, Hovedstadens Udviklingsråd og Hovedstadens Sygehusfællesskab (regionsloven) og forskellige andre love.

(Ny regional forvaltningsmodel med sundhedsråd, afskaffelse af kontaktudvalg, sundhedsklynger, sundhedssamarbejdsudvalg, sundhedsaftaler i deres nuværende form, praksisplaner, kommunal medfinansiering på sundhedsområdet og nærhedsfinansiering samt konsekvensændringer i flere love som følge af sammenlægningen af Region Hovedstaden og Region Sjælland m.v.).

Af: Indenrigs- og sundhedsminister Sophie Løhde (V)
Udvalg: Indenrigsudvalget
Samling: 2024-25
Status: 2. beh./Direkte til 3. beh.

Betænkning

Afgivet: 27-05-2025

Afgivet: 27-05-2025

Betænkning afgivet af Indenrigsudvalget den 27. maj 2025

20241_l214_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Indenrigsudvalget den 27. maj 2025

1. Ændringsforslag

Indenrigs- og sundhedsministeren har stillet 14 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Indstillinger

Et flertal i udvalget (S, V, DD, SF, M, KF og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (LA, EL og ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.

Et andet mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de under nr. 1-7, 9 og 12-14 stillede ændringsforslag og vil stemme hverken for eller imod de under nr. 8, 10 og 11 stillede ændringsforslag.

Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af indenrigs- og sundhedsministeren, tiltrådt af udvalget:

1) I den under nr. 12 foreslåede § 13 a indsættes som stk. 7:

»Stk. 7. Regionsrådet kan i styrelsesvedtægten fastsætte, at sager, som behandles af forretningsudvalget vedrørende de af regionens anliggender på sundheds-, social- og specialundervisningsområdet, der ikke henhører under sundhedsrådene, jf. stk. 1, og som regionsrådet skønner er af betydning for regionsrådets koordination af regionens anliggender, uanset stk. 1 skal forelægges regionsrådet med forretningsudvalgets indstilling, jf. dog § 14 c, stk. 3.«

[Pålæg fra regionsrådet til forretningsudvalget om at forelægge tværgående sager på sundhedsområdet m.v. for regionsrådet]

2) I den under nr. 15 foreslåede § 14 e indsættes i stk. 6 efter »krav på fritagelse«: »fra hvervet som formand for sundhedsrådet«.

[Teknisk ændring]

3) I det under nr. 18 foreslåede § 31, stk. 2, indsættes i 2. pkt. efter »regionsrådets formand efter«: »denne lovs«.

[Teknisk ændring]

4) I det under nr. 18 foreslåede § 31, stk. 2, indsættes i 3. pkt. efter »et stående udvalg efter«: »denne lovs«.

[Teknisk ændring]

5) I det under nr. 18 foreslåede § 31, stk. 4, indsættes i 2. pkt. efter »beslutninger efter«: »denne lovs«.

[Teknisk ændring]

6) I det under nr. 18 foreslåede § 31, stk. 4, indsættes i 3. pkt. efter »beslutninger truffet efter«: »denne lovs«.

[Teknisk ændring]

Til § 7

7) Før nr. 1 indsættes:

»01. § 2, stk. 2, ophæves.«

[Konsekvensændring som følge af tidligere lovændring]

Af indenrigs- og sundhedsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af DF):

8) Efter nr. 1 indsættes:

»02. I § 66, stk. 3, indsættes efter »kommunalbestyrelsen«: »eller regionsrådet«.«

[Tilvejebringelse af følgebreve og yderkuverter ved brevstemmeafgivning]

Af indenrigs- og sundhedsministeren, tiltrådt af udvalget:

9) Efter nr. 6 indsættes:

»03. I § 71, stk. 2, nr. 1, udgår »eller ikke længere har fast bopæl i kommunen henholdsvis regionen«.«

[Konsekvensændring som følge af tidligere lovændring]

Til § 8

Af indenrigs- og sundhedsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af DF):

10) Før nr. 1 indsættes:

»01. I § 60, stk. 3, indsættes efter »kommunalbestyrelsen«: »eller regionsrådet«.«

[Tilvejebringelse af følgebreve og yderkuverter ved brevstemmeafgivning]

Ny paragraf

11) Efter § 16 indsættes før overskriften før § 17:

»§ 01

I lov om valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet, jf. lovbekendtgørelse nr. 5 af 8. januar 2024, foretages følgende ændring:

1. I § 26, stk. 4, 4. pkt., indsættes efter »kommunalbestyrelsen«: »eller regionsrådet«.«

[Tilvejebringelse af følgebreve og yderkuverter ved brevstemmeafgivning]

Til § 24

Af indenrigs- og sundhedsministeren, tiltrådt af udvalget:

12) I stk. 2, 1. pkt., ændres »Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Nordjylland« til: »Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark«.

[Teknisk ændring]

13) I stk. 6 udgår », jf. lovbekendtgørelse nr. 70 af 23. januar 2024,«.

[Teknisk ændring]

14) I stk. 7 udgår », jf. lovbekendtgørelse nr. 71 af 23. januar 2024,«.

[Teknisk ændring]

Bemærkninger

Til nr. 1

Det foreslås i lovforslaget i henhold til den under § 1, nr. 9, foreslåede § 13, stk. 1, i regionsloven, at til varetagelse af den umiddelbare forvaltning af regionens anliggender nedsætter regionsrådet et forretningsudvalg, et eller flere stående udvalg, jf. dog § 13 a, stk. 5, og et antal sundhedsråd med hvert sit geografisk afgrænsede område, jf. regler fastsat i medfør af § 8, stk. 2, og § 9, stk. 1, i overgangsloven og med de ændringer, der kan besluttes af indenrigs- og sundhedsministeren i henhold til § 4 a, stk. 1, i inddelingsloven.

Det foreslås endvidere i lovforslaget i henhold til det under § 1, nr. 12, foreslåede § 13 a, stk. 1, i regionsloven, at forretningsudvalget varetager de opgaver, der efter § 18, stk. 2-4, i lov om kommunernes styrelse er tillagt økonomiudvalget, og den umiddelbare forvaltning af de af regionens anliggender på sundheds-, social- og specialundervisningsområdet, der ikke henhører under sundhedsrådene efter § 14 c, stk. 1, jf. dog § 14 c, stk. 3.

Det foreslås, at der i den under § 1, nr. 12, foreslåede § 13 a i regionsloven indsættes en ny bestemmelse som § 13 a, stk. 7, hvorefter regionsrådet i styrelsesvedtægten kan fastsætte, at sager, som behandles af forretningsudvalget vedrørende de af regionens anliggender på sundheds-, social- og specialundervisningsområdet, der ikke henhører under sundhedsrådene, jf. stk. 1, og som regionsrådet skønner er af betydning for regionsrådets koordination af regionens anliggender, uanset stk. 1 skal forelægges regionsrådet med forretningsudvalgets indstilling, jf. dog § 14 c, stk. 3.

Ændringsforslaget er begrundet i, at regionsrådet, der fortsat vil skulle have det overordnede myndighedsansvar på de områder, der i lovgivningen henlægges til regionerne, vil kunne behandle tværgående sager på sundheds-, social- og specialundervisningsområdet i et videre omfang, end hvad der er tilfældet efter de gældende regler om rækkevidden af et udvalgs umiddelbare forvaltningsansvar, med henblik på at understøtte den regionale sammenhæng og sikre ensartethed i forvaltningen og koordination mellem sundhedsråd og mellem regioner.

Bestemmelsen vil indebære en fravigelse af det umiddelbare forvaltningsansvar, der foreslås tillagt forretningsudvalget efter de foreslåede bestemmelser i regionslovens § 13, stk. 1, og § 13 a, stk. 1.

Det følger af forretningsudvalgets umiddelbare forvaltningsansvar, at regionsrådet, uanset at regionsrådet som regionens øverste myndighed, jf. den gældende regionslovs § 3, stk. 1, kan bestemme, i hvilket omfang forretningsudvalgets sager forelægges regionsrådet efter endt udvalgsbehandling, ikke vil være kompetent til at træffe generelle beslutninger, der reducerer forretningsudvalgets kompetence i en sådan grad, at det vil udvande forretningsudvalgets kompetence. Det ville således stride med den i regionsloven fastlagte arbejdsfordeling, hvis regionsrådet traf beslutning om, at alle sager eller den overvejende del af forretningsudvalgets sager skulle forelægges regionsrådet efter endt behandling i forretningsudvalget.

Regionsrådet vil med ændringsforslaget blive kompetent til at træffe en generel beslutning i styrelsesvedtægten om, at sager, som behandles af forretningsudvalget vedrørende de af regionens anliggender på sundheds-, social- og specialundervisningsområdet, der ikke henhører under sundhedsrådene, jf. stk. 1, og som er af betydning for regionsrådets koordination af regionens anliggender, uanset forretningsudvalgets umiddelbare forvaltningskompetence efter den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 13 a, stk. 1, skal forelægges regionsrådet.

Regionsrådet vil kun i styrelsesvedtægten og ikke på anden måde kunne træffe beslutning om, at de af bestemmelsen omfattede sager forelægges regionsrådet. Regionsrådet vil som hidtil uden at skulle træffe bestemmelse i styrelsesvedtægten kunne træffe bestemmelse om, at bestemte sager eller sagstyper, der behandles i forretningsudvalget, forelægges regionsrådet inden for de begrænsninger, der følger af forretningsudvalgets umiddelbare forvaltningsansvar.

Der vil tilkomme regionsrådet et vidt skøn i vurderingen af, i hvilke tilfælde en sag er af betydning for regionsrådets koordination af regionens anliggender. Regionsrådet vil således, hvis regionsrådet skønner, at dette er af betydning for regionsrådets koordination af regionens anliggender, kunne fastsætte i styrelsesvedtægten, at forretningsudvalgets tværgående sager på sundheds-, social- og specialundervisningsområdet, der ikke henhører under sundhedsrådene, vil skulle forelægges regionsrådet efter endt behandling i forretningsudvalget.

Ændringsforslaget vil ikke give regionsrådet kompetence til at fastsætte bestemmelser om, at forretningsudvalget ikke må behandle sager, der falder ind under forretningsudvalgets umiddelbare forvaltningskompetence. Ændringsforslaget vil heller ikke give regionsrådet kompetence til at fastsætte bestemmelse om, at forretningsudvalgets sager vil skulle forelægges regionsrådet uden indstilling fra forretningsudvalget. Regionsrådet vil alene kunne fastsætte en bestemmelse i styrelsesvedtægten om, at sagerne omfattet af bestemmelsen vil skulle forelægges regionsrådet med forretningsudvalgets indstilling efter endt behandling i forretningsudvalget.

Ændringsforslaget vedrører alene forretningsudvalgets sager vedrørende de af regionens anliggender på sundheds-, social- og specialundervisningsområdet, der ikke henhører under sundhedsrådene, jf. den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 13 a, stk. 1, 2. led.

Bestemmelsen omfatter ikke forretningsudvalgets sager vedrørende de opgaver, der efter § 18, stk. 2-4, i lov om kommunernes styrelse er tillagt økonomiudvalget, jf. den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 13 a, stk. 1, 1. led. Bestemmelsen omfatter heller ikke forretningsudvalgets sager ud over, hvad der er fastsat i regionslovens § 13 a, stk. 1, vedrørende de af regionens øvrige anliggender, der ikke henhører under sundhedsrådene, og som regionsrådet i styrelsesvedtægten har fastsat henhører under forretningsudvalget, jf. den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 13 a, stk. 4. Disse sager kan regionsrådet kun pålægge at få forelagt regionsrådet inden for de sædvanlige begrænsninger, der følger af forretningsudvalgets umiddelbare forvaltningsansvar.

Til nr. 2

Det foreslås, at der i det under nr. 15 foreslåede § 14 e, stk. 6, i regionsloven efter »krav på fritagelse« indsættes »fra hvervet som formand for sundhedsrådet«.

Ændringsforslaget er af teknisk karakter.

Med ændringsforslaget præciseres, at det hverv, som sundhedsrådets formand har krav på fritagelse fra, hvis betingelserne i bestemmelsen er opfyldt, er hvervet som formand for sundhedsrådet.

Det under nr. 15 foreslåede § 14 e, stk. 6, i regionsloven vil med ændringen få den ordlyd, at sundhedsrådets formand har krav på fritagelse fra hvervet som formand for sundhedsrådet, hvis vedkommende vælges til et af de i stk. 4 og 5 nævnte hverv.

Med udtrykket »et af de i stk. 4 og 5 nævnte hverv« sigtes til hvervet som formand for en kommunalbestyrelse, medlem af magistraten, jf. § 64 a i lov om kommunernes styrelse, eller formand for et stående udvalg i en kommune, der styres efter reglerne i § 64 a i lov om kommunernes styrelse, jf. det under nr. 15 foreslåede § 14 e, stk. 4, i regionsloven, der henviser til det gældende § 9, stk. 3, 2. pkt., i regionsloven, og til hvervet som formand for et stående udvalg nedsat af kommunalbestyrelsen i henhold til § 17, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse i en kommune, der henhører under sundhedsrådet, jf. det under nr. 15 foreslåede § 14 e, stk. 5, i regionsloven.

Til nr. 3-6

Der er tale om tekniske ændringsforslag, hvor der i de under nr. 18 foreslåede § 31, stk. 2, 2. og 3. pkt., og § 31, stk. 4, 2. og 3. pkt., foreslås indsat »denne lovs« forud for omtalen af henholdsvis § 16 og § 15, stk. 2.

Det præciseres med ændringsforslaget, at henholdsvis § 16 og § 15, stk. 2, findes i regionsloven og ikke i lov om kommunernes styrelse, jf. den efterfølgende henvisning.

Til nr. 7

Det følger af § 2, stk. 2, i lov om kommunale og regionale valg, at den, der er optaget på valglisten, men ikke længere har fast bopæl i kommunen henholdsvis regionen, ikke har ret til at stemme. Bestemmelsen vedrører i praksis vælgere, der har haft fast bopæl i henholdsvis kommunen og regionen senest 7 dage inden valgdagen, men som senere flytter ud af henholdsvis kommunen og regionen.

Det foreslås, at § 2, stk. 2, i lov om kommunale og regionale valg ophæves.

Forslaget skal ses i lyset af § 8, stk. 4, i lov om kommunale og regionale valg, der blev indsat ved lov nr. 1777 af 28. december 2023. Bestemmelsen indebærer, at vælgere, der flytter fra en kommune til en anden kommune i Danmark senere end 7 dage før valgdagen, som noget nyt kan stemme til kommunal- og regionalvalget i fraflytningskommunen. Disse vælgere bevarer således deres valgret, selv om de ikke længere har fast bopæl i kommunen.

Der er med forslaget om at ophæve § 2, stk. 2, tale om en konsekvensændring som følge af indsættelsen af § 8, stk. 4, hvorefter bestemmelsen i § 2, stk. 2, er overflødig.

Ændringsforslaget ændrer således ikke på gældende lovgivning.

Til nr. 8

Det følger af § 66, stk. 3, i lov om kommunale og regionale valg, at indenrigs- og sundhedsministeren kan bestemme, at følgebreve og yderkuverter, der er tilvejebragt af kommunalbestyrelsen, skal sidestilles med følgebreve og yderkuverter tilvejebragt af indenrigs- og sundhedsministeren. Dette gør det muligt for kommunalbestyrelsen at udskrive følgebreve direkte fra valgadministrationssystemet frem for at skulle udfylde materialet i hånden.

Det foreslås, at der i § 66, stk. 3, i lov om kommunale og regionale valg efter »kommunalbestyrelsen« indsættes »eller regionsrådet«.

Med forslaget udvides denne mulighed til også at omfatte følgebreve og yderkuverter, der er tilvejebragt af regionsrådet, dvs. til brug for brevstemmeafgivning på regionens hospitaler.

Forslaget vil lette de administrative opgaver såvel ved brevstemmeafgivningen på hospitalerne som ved kommunernes håndtering af de modtagne brevstemmer.

Ændringsforslaget ændrer ikke på den bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om brevstemmematerialet m.v., som indenrigs- og sundhedsministeren ellers er tillagt, jf. lovens § 66, stk. 1, 2. pkt.

Til nr. 9

Det følger af § 71, stk. 2, nr. 1, i lov om kommunale og regionale valg, at en brevstemme ikke kan komme i betragtning, hvis afsenderen ikke er opført på valglisten eller ikke længere har fast bopæl i kommunen henholdsvis regionen. Gennemgangen af brevstemmerne foretages inden afstemningens begyndelse og om nødvendigt 1 eller 2 dage før valgdagen, og det kontrolleres hér, om afsenderen har valgret og er optaget på valglisten.

§ 8, stk. 4, i lov om kommunale og regionale valg blev indsat ved lov nr. 1777 af 28. december 2023. Bestemmelsen indebærer, at vælgere, der flytter fra en kommune til en anden kommune i Danmark senere end 7 dage før valgdagen, som noget nyt kan stemme til kommunal- og regionalvalget i fraflytningskommunen. Disse vælgere bevarer således deres valgret, selv om de ikke længere har fast bopæl i kommunen.

Det foreslås, at i § 71, stk. 2, nr. 1, i lov om kommunale og regionale valg udgår »eller ikke længere har fast bopæl i kommunen henholdsvis regionen«.

Der er med forslaget om at lade »eller ikke længere har fast bopæl i henholdsvis kommunen og regionen« udgå tale om en konsekvensrettelse som følge af indsættelsen af § 8, stk. 4. Ændringen indebærer, at en brevstemme som noget nyt kan komme i betragtning, selv om afsenderen ikke længere har fast bopæl i henholdsvis kommunen og regionen, hvis afsenderen i øvrigt er optaget på valglisten.

Ændringsforslaget ændrer således ikke på gældende lovgivning.

Til nr. 10

Det følger af § 60, stk. 3, i lov om valg til Folketinget, at indenrigs- og sundhedsministeren kan bestemme, at følgebreve og yderkuverter, der er tilvejebragt af kommunalbestyrelsen, skal sidestilles med følgebreve og yderkuverter tilvejebragt af indenrigs- og sundhedsministeren. Dette gør det muligt for kommunalbestyrelsen at udskrive følgebreve direkte fra valgadministrationssystemet frem for at skulle udfylde materialet i hånden.

Det foreslås, at der i § 60, stk. 3, i lov om valg til Folketinget efter »kommunalbestyrelsen« indsættes »eller regionsrådet«.

Med forslaget udvides denne mulighed til også at omfatte følgebreve og yderkuverter, der er tilvejebragt af regionsrådet, dvs. til brug for brevstemmeafgivning på regionens hospitaler.

Forslaget vil lette de administrative opgaver såvel ved brevstemmeafgivningen på hospitalerne som ved kommunernes håndtering af de modtagne brevstemmer.

Ændringsforslaget ændrer ikke på den bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om brevstemmematerialet m.v., som indenrigs- og sundhedsministeren ellers er tillagt, jf. lovens § 60, stk. 1, 2. pkt.

Til nr. 11

Det følger af § 26, stk. 4, 4. pkt., i lov om valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet, at indenrigs- og sundhedsministeren kan bestemme, at følgebreve og yderkuverter, der er tilvejebragt af kommunalbestyrelsen, skal sidestilles med følgebreve og yderkuverter tilvejebragt af indenrigs- og sundhedsministeren. Dette gør det muligt for kommunalbestyrelsen at udskrive følgebreve direkte fra valgadministrationssystemet frem for at skulle udfylde materialet i hånden.

Det foreslås, at der i § 26, stk. 4, 4. pkt., i lov om valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet efter »kommunalbestyrelsen« indsættes »eller regionsrådet«.

Med forslaget udvides denne mulighed til også at omfatte følgebreve og yderkuverter, der er tilvejebragt af regionsrådet, dvs. til brug for brevstemmeafgivning på regionens hospitaler.

Forslaget vil lette de administrative opgaver såvel ved brevstemmeafgivningen på hospitalerne som ved kommunernes håndtering af de modtagne brevstemmer.

Ændringsforslaget ændrer ikke på den bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om brevstemmematerialet m.v., som indenrigs- og sundhedsministeren ellers er tillagt, jf. lovens § 26, stk. 4, 2. pkt.

Til nr. 12

Det foreslås, at der i lovforslagets § 24, stk. 2, 1. pkt., foretages den ændring, at »Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Nordjylland« ændres til »Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark«.

Ændringsforslaget er af teknisk karakter.

Ved en fejl er Region Nordjylland omtalt to gange i bestemmelsen. Rettelig skal bestemmelsen omfatte de tre fortsættende regioner vest for Storebælt, Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark.

Lovforslagets § 24, stk. 2, 1. pkt., vil herefter have den ordlyd, at § 1, nr. 8-16, og 18-27, ikke finder anvendelse for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark før den 1. januar 2027, medmindre det følger af lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) eller regler udstedt i medfør heraf.

Til nr. 13

Det foreslås, at der i lovforslagets § 24, stk. 6, foretages den ændring, at ordene », jf. lovbekendtgørelse nr. 70 af 23. januar 2024,« udgår.

Ændringsforslaget er af teknisk karakter.

Lovforslagets § 24, stk. 6, vil herefter have den ordlyd, at regler udstedt i medfør af § 1, stk. 5 og 6, i regionsloven forbliver i kraft.

Med ændringsforslaget præciseres, at de af bestemmelsen omfattede allerede udstedte regler forbliver i kraft, uanset om der måtte blive udstedt en ny lovbekendtgørelse af regionsloven.

Til nr. 14

Det foreslås, at der i lovforslagets § 24, stk. 7, foretages den ændring, at ordene », jf. lovbekendtgørelse nr. 71 af 23. januar 2024,« udgår.

Ændringsforslaget er af teknisk karakter.

Lovforslagets § 24, stk. 7, vil herefter have den ordlyd, at regler udstedt i medfør af § 51 a i lov om revision af den kommunale inddeling forbliver i kraft.

Med ændringsforslaget præciseres, at de i medfør af § 51 a i lov om revision af den kommunale inddeling udstedte regler forbliver i kraft, uanset at § 51 a ikke er medtaget af lovbekendtgørelse nr. 71 af 23. januar 2024, og uanset om der måtte blive udstedt en ny lovbekendtgørelse af lov om revision af den kommunale inddeling.

4. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 24. april 2025 og var til 1. behandling den 13. maj 2025. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Indenrigsudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.

Teknisk gennemgang

Indenrigs- og sundhedsministeren og embedsmænd fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet har den 2. maj 2025 over for udvalget afholdt en teknisk gennemgang af lovforslaget.

Høringssvar

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og indenrigs- og sundhedsministeren sendte den 5. februar 2025 dette udkast til udvalget, jf. INU alm. del - bilag 29. Den 24. april 2025 sendte indenrigs- og sundhedsministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget. Indenrigs- og sundhedsministren sendte den 22. april 2025 endnu et høringssvar og et supplerende høringsnotat til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag på lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 6 spørgsmål til indenrigs- og sundhedsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.

Anne Paulin (S) Per Husted (S) Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S) Lasse Haugaard Pedersen (S) Henrik Møller (S) Lea Wermelin (S) Kim Aas (S) Malte Larsen (S) Ken Kristensen (V) Christian Friis Bach (V) Anni Matthiesen (V) Christoffer Aagaard Melson (V) Rosa Eriksen (M) Nanna W. Gotfredsen (M) nfmd. Dennis Flydtkjær (DD) Kristian Bøgsted (DD) Carl Andersen (LA) Jens Meilvang (LA) Lise Bertelsen (KF) Helle Bonnesen (KF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DD) Peter Kofod (DF) Karsten Filsø (SF) fmd. Kirsten Normann Andersen (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Mai Villadsen (EL) Lotte Rod (RV) Christina Olumeko (ALT)

Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)23
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)16
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Liberal Alliance (LA)15
Moderaterne (M)12
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Dansk Folkeparti (DF)7
Radikale Venstre (RV)6
Alternativet (ALT)6
Borgernes Parti - Lars Boje Mathiesen (BP)1
Naleraq (N)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)5