Betænkning afgivet af
Indenrigsudvalget den 27. maj 2025
1. Ændringsforslag
Indenrigs- og sundhedsministeren har
stillet 14 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DD, SF, M, KF og RV) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (LA, EL og ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de under nr. 1-7, 9 og 12-14 stillede
ændringsforslag og vil stemme hverken for eller imod de under
nr. 8, 10 og 11 stillede ændringsforslag.
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit
Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af indenrigs- og
sundhedsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
den under nr. 12 foreslåede § 13 a indsættes som stk. 7:
»Stk. 7.
Regionsrådet kan i styrelsesvedtægten fastsætte,
at sager, som behandles af forretningsudvalget vedrørende de
af regionens anliggender på sundheds-, social- og
specialundervisningsområdet, der ikke henhører under
sundhedsrådene, jf. stk. 1, og som regionsrådet
skønner er af betydning for regionsrådets koordination
af regionens anliggender, uanset stk. 1 skal forelægges
regionsrådet med forretningsudvalgets indstilling, jf. dog
§ 14 c, stk. 3.«
[Pålæg fra
regionsrådet til forretningsudvalget om at forelægge
tværgående sager på sundhedsområdet m.v.
for regionsrådet]
2) I
den under nr. 15 foreslåede § 14 e indsættes i stk. 6 efter »krav på
fritagelse«: »fra hvervet som formand for
sundhedsrådet«.
[Teknisk ændring]
3) I
det under nr. 18 foreslåede § 31, stk. 2, indsættes i 2. pkt. efter »regionsrådets
formand efter«: »denne lovs«.
[Teknisk ændring]
4) I
det under nr. 18 foreslåede § 31, stk. 2, indsættes i 3. pkt. efter »et stående udvalg
efter«: »denne lovs«.
[Teknisk ændring]
5) I
det under nr. 18 foreslåede § 31, stk. 4, indsættes i 2. pkt. efter »beslutninger
efter«: »denne lovs«.
[Teknisk ændring]
6) I
det under nr. 18 foreslåede § 31, stk. 4, indsættes i 3. pkt. efter »beslutninger truffet
efter«: »denne lovs«.
[Teknisk ændring]
Til § 7
7)
Før nr. 1 indsættes:
»01. § 2, stk. 2, ophæves.«
[Konsekvensændring som
følge af tidligere lovændring]
Af indenrigs- og
sundhedsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af DF):
8)
Efter nr. 1 indsættes:
»02. I §
66, stk. 3, indsættes efter
»kommunalbestyrelsen«: »eller
regionsrådet«.«
[Tilvejebringelse af
følgebreve og yderkuverter ved brevstemmeafgivning]
Af indenrigs- og
sundhedsministeren, tiltrådt af udvalget:
9)
Efter nr. 6 indsættes:
»03. I §
71, stk. 2, nr. 1, udgår »eller ikke
længere har fast bopæl i kommunen henholdsvis
regionen«.«
[Konsekvensændring som
følge af tidligere lovændring]
Til § 8
Af indenrigs- og
sundhedsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af DF):
10)
Før nr. 1 indsættes:
»01. I §
60, stk. 3, indsættes efter
»kommunalbestyrelsen«: »eller
regionsrådet«.«
[Tilvejebringelse af
følgebreve og yderkuverter ved brevstemmeafgivning]
Ny paragraf
11)
Efter § 16 indsættes før overskriften før
§ 17:
»§ 01
I lov om valg af danske medlemmer til
Europa-Parlamentet, jf. lovbekendtgørelse nr. 5 af 8. januar
2024, foretages følgende ændring:
1. I
§ 26, stk. 4, 4. pkt.,
indsættes efter »kommunalbestyrelsen«:
»eller regionsrådet«.«
[Tilvejebringelse af
følgebreve og yderkuverter ved brevstemmeafgivning]
Til § 24
Af indenrigs- og
sundhedsministeren, tiltrådt af udvalget:
12) I
stk. 2, 1. pkt., ændres
»Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region
Nordjylland« til: »Region Nordjylland, Region
Midtjylland og Region Syddanmark«.
[Teknisk ændring]
13) I
stk. 6 udgår », jf.
lovbekendtgørelse nr. 70 af 23. januar 2024,«.
[Teknisk ændring]
14) I
stk. 7 udgår », jf.
lovbekendtgørelse nr. 71 af 23. januar 2024,«.
[Teknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås i lovforslaget i henhold
til den under § 1, nr. 9, foreslåede § 13, stk. 1,
i regionsloven, at til varetagelse af den umiddelbare forvaltning
af regionens anliggender nedsætter regionsrådet et
forretningsudvalg, et eller flere stående udvalg, jf. dog
§ 13 a, stk. 5, og et antal sundhedsråd med hvert sit
geografisk afgrænsede område, jf. regler fastsat i
medfør af § 8, stk. 2, og § 9, stk. 1, i
overgangsloven og med de ændringer, der kan besluttes af
indenrigs- og sundhedsministeren i henhold til § 4 a, stk. 1,
i inddelingsloven.
Det foreslås endvidere i lovforslaget
i henhold til det under § 1, nr. 12, foreslåede §
13 a, stk. 1, i regionsloven, at forretningsudvalget varetager de
opgaver, der efter § 18, stk. 2-4, i lov om kommunernes
styrelse er tillagt økonomiudvalget, og den umiddelbare
forvaltning af de af regionens anliggender på sundheds-,
social- og specialundervisningsområdet, der ikke
henhører under sundhedsrådene efter § 14 c, stk.
1, jf. dog § 14 c, stk. 3.
Det foreslås, at der i den under
§ 1, nr. 12, foreslåede § 13 a i regionsloven
indsættes en ny bestemmelse som § 13 a, stk. 7,
hvorefter regionsrådet i styrelsesvedtægten kan
fastsætte, at sager, som behandles af forretningsudvalget
vedrørende de af regionens anliggender på sundheds-,
social- og specialundervisningsområdet, der ikke
henhører under sundhedsrådene, jf. stk. 1, og som
regionsrådet skønner er af betydning for
regionsrådets koordination af regionens anliggender, uanset
stk. 1 skal forelægges regionsrådet med
forretningsudvalgets indstilling, jf. dog § 14 c, stk. 3.
Ændringsforslaget er begrundet i, at
regionsrådet, der fortsat vil skulle have det overordnede
myndighedsansvar på de områder, der i lovgivningen
henlægges til regionerne, vil kunne behandle
tværgående sager på sundheds-, social- og
specialundervisningsområdet i et videre omfang, end hvad der
er tilfældet efter de gældende regler om
rækkevidden af et udvalgs umiddelbare forvaltningsansvar, med
henblik på at understøtte den regionale
sammenhæng og sikre ensartethed i forvaltningen og
koordination mellem sundhedsråd og mellem regioner.
Bestemmelsen vil indebære en
fravigelse af det umiddelbare forvaltningsansvar, der
foreslås tillagt forretningsudvalget efter de
foreslåede bestemmelser i regionslovens § 13, stk. 1, og
§ 13 a, stk. 1.
Det følger af forretningsudvalgets
umiddelbare forvaltningsansvar, at regionsrådet, uanset at
regionsrådet som regionens øverste myndighed, jf. den
gældende regionslovs § 3, stk. 1, kan bestemme, i
hvilket omfang forretningsudvalgets sager forelægges
regionsrådet efter endt udvalgsbehandling, ikke vil
være kompetent til at træffe generelle beslutninger,
der reducerer forretningsudvalgets kompetence i en sådan
grad, at det vil udvande forretningsudvalgets kompetence. Det ville
således stride med den i regionsloven fastlagte
arbejdsfordeling, hvis regionsrådet traf beslutning om, at
alle sager eller den overvejende del af forretningsudvalgets sager
skulle forelægges regionsrådet efter endt behandling i
forretningsudvalget.
Regionsrådet vil med
ændringsforslaget blive kompetent til at træffe en
generel beslutning i styrelsesvedtægten om, at sager, som
behandles af forretningsudvalget vedrørende de af regionens
anliggender på sundheds-, social- og
specialundervisningsområdet, der ikke henhører under
sundhedsrådene, jf. stk. 1, og som er af betydning for
regionsrådets koordination af regionens anliggender, uanset
forretningsudvalgets umiddelbare forvaltningskompetence efter den
foreslåede bestemmelse i regionslovens § 13 a, stk. 1,
skal forelægges regionsrådet.
Regionsrådet vil kun i
styrelsesvedtægten og ikke på anden måde kunne
træffe beslutning om, at de af bestemmelsen omfattede sager
forelægges regionsrådet. Regionsrådet vil som
hidtil uden at skulle træffe bestemmelse i
styrelsesvedtægten kunne træffe bestemmelse om, at
bestemte sager eller sagstyper, der behandles i
forretningsudvalget, forelægges regionsrådet inden for
de begrænsninger, der følger af forretningsudvalgets
umiddelbare forvaltningsansvar.
Der vil tilkomme regionsrådet et vidt
skøn i vurderingen af, i hvilke tilfælde en sag er af
betydning for regionsrådets koordination af regionens
anliggender. Regionsrådet vil således, hvis
regionsrådet skønner, at dette er af betydning for
regionsrådets koordination af regionens anliggender, kunne
fastsætte i styrelsesvedtægten, at forretningsudvalgets
tværgående sager på sundheds-, social- og
specialundervisningsområdet, der ikke henhører under
sundhedsrådene, vil skulle forelægges
regionsrådet efter endt behandling i forretningsudvalget.
Ændringsforslaget vil ikke give
regionsrådet kompetence til at fastsætte bestemmelser
om, at forretningsudvalget ikke må behandle sager, der falder
ind under forretningsudvalgets umiddelbare forvaltningskompetence.
Ændringsforslaget vil heller ikke give regionsrådet
kompetence til at fastsætte bestemmelse om, at
forretningsudvalgets sager vil skulle forelægges
regionsrådet uden indstilling fra forretningsudvalget.
Regionsrådet vil alene kunne fastsætte en bestemmelse i
styrelsesvedtægten om, at sagerne omfattet af bestemmelsen
vil skulle forelægges regionsrådet med
forretningsudvalgets indstilling efter endt behandling i
forretningsudvalget.
Ændringsforslaget vedrører
alene forretningsudvalgets sager vedrørende de af regionens
anliggender på sundheds-, social- og
specialundervisningsområdet, der ikke henhører under
sundhedsrådene, jf. den foreslåede bestemmelse i
regionslovens § 13 a, stk. 1, 2. led.
Bestemmelsen omfatter ikke
forretningsudvalgets sager vedrørende de opgaver, der efter
§ 18, stk. 2-4, i lov om kommunernes styrelse er tillagt
økonomiudvalget, jf. den foreslåede bestemmelse i
regionslovens § 13 a, stk. 1, 1. led. Bestemmelsen omfatter
heller ikke forretningsudvalgets sager ud over, hvad der er fastsat
i regionslovens § 13 a, stk. 1, vedrørende de af
regionens øvrige anliggender, der ikke henhører under
sundhedsrådene, og som regionsrådet i
styrelsesvedtægten har fastsat henhører under
forretningsudvalget, jf. den foreslåede bestemmelse i
regionslovens § 13 a, stk. 4. Disse sager kan
regionsrådet kun pålægge at få forelagt
regionsrådet inden for de sædvanlige
begrænsninger, der følger af forretningsudvalgets
umiddelbare forvaltningsansvar.
Til nr. 2
Det foreslås, at der i det under nr.
15 foreslåede § 14 e, stk. 6, i regionsloven efter
»krav på fritagelse« indsættes »fra
hvervet som formand for sundhedsrådet«.
Ændringsforslaget er af teknisk
karakter.
Med ændringsforslaget
præciseres, at det hverv, som sundhedsrådets formand
har krav på fritagelse fra, hvis betingelserne i bestemmelsen
er opfyldt, er hvervet som formand for sundhedsrådet.
Det under nr. 15 foreslåede § 14
e, stk. 6, i regionsloven vil med ændringen få den
ordlyd, at sundhedsrådets formand har krav på
fritagelse fra hvervet som formand for sundhedsrådet, hvis
vedkommende vælges til et af de i stk. 4 og 5 nævnte
hverv.
Med udtrykket »et af de i stk. 4 og 5
nævnte hverv« sigtes til hvervet som formand for en
kommunalbestyrelse, medlem af magistraten, jf. § 64 a i lov om
kommunernes styrelse, eller formand for et stående udvalg i
en kommune, der styres efter reglerne i § 64 a i lov om
kommunernes styrelse, jf. det under nr. 15 foreslåede §
14 e, stk. 4, i regionsloven, der henviser til det gældende
§ 9, stk. 3, 2. pkt., i regionsloven, og til hvervet som
formand for et stående udvalg nedsat af kommunalbestyrelsen i
henhold til § 17, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse i en
kommune, der henhører under sundhedsrådet, jf. det
under nr. 15 foreslåede § 14 e, stk. 5, i
regionsloven.
Til nr. 3-6
Der er tale om tekniske
ændringsforslag, hvor der i de under nr. 18 foreslåede
§ 31, stk. 2, 2. og 3. pkt., og § 31, stk. 4, 2. og 3.
pkt., foreslås indsat »denne lovs« forud for
omtalen af henholdsvis § 16 og § 15, stk. 2.
Det præciseres med
ændringsforslaget, at henholdsvis § 16 og § 15,
stk. 2, findes i regionsloven og ikke i lov om kommunernes
styrelse, jf. den efterfølgende henvisning.
Til nr. 7
Det følger af § 2, stk. 2, i
lov om kommunale og regionale valg, at den, der er optaget på
valglisten, men ikke længere har fast bopæl i kommunen
henholdsvis regionen, ikke har ret til at stemme. Bestemmelsen
vedrører i praksis vælgere, der har haft fast
bopæl i henholdsvis kommunen og regionen senest 7 dage inden
valgdagen, men som senere flytter ud af henholdsvis kommunen og
regionen.
Det foreslås, at § 2, stk. 2, i
lov om kommunale og regionale valg ophæves.
Forslaget skal ses i lyset af § 8,
stk. 4, i lov om kommunale og regionale valg, der blev indsat ved
lov nr. 1777 af 28. december 2023. Bestemmelsen indebærer, at
vælgere, der flytter fra en kommune til en anden kommune i
Danmark senere end 7 dage før valgdagen, som noget nyt kan
stemme til kommunal- og regionalvalget i fraflytningskommunen.
Disse vælgere bevarer således deres valgret, selv om de
ikke længere har fast bopæl i kommunen.
Der er med forslaget om at ophæve
§ 2, stk. 2, tale om en konsekvensændring som
følge af indsættelsen af § 8, stk. 4, hvorefter
bestemmelsen i § 2, stk. 2, er overflødig.
Ændringsforslaget ændrer
således ikke på gældende lovgivning.
Til nr. 8
Det følger af § 66, stk. 3, i
lov om kommunale og regionale valg, at indenrigs- og
sundhedsministeren kan bestemme, at følgebreve og
yderkuverter, der er tilvejebragt af kommunalbestyrelsen, skal
sidestilles med følgebreve og yderkuverter tilvejebragt af
indenrigs- og sundhedsministeren. Dette gør det muligt for
kommunalbestyrelsen at udskrive følgebreve direkte fra
valgadministrationssystemet frem for at skulle udfylde materialet i
hånden.
Det foreslås, at der i § 66,
stk. 3, i lov om kommunale og regionale valg efter
»kommunalbestyrelsen« indsættes »eller
regionsrådet«.
Med forslaget udvides denne mulighed til
også at omfatte følgebreve og yderkuverter, der er
tilvejebragt af regionsrådet, dvs. til brug for
brevstemmeafgivning på regionens hospitaler.
Forslaget vil lette de administrative
opgaver såvel ved brevstemmeafgivningen på hospitalerne
som ved kommunernes håndtering af de modtagne
brevstemmer.
Ændringsforslaget ændrer ikke
på den bemyndigelse til at fastsætte nærmere
regler om brevstemmematerialet m.v., som indenrigs- og
sundhedsministeren ellers er tillagt, jf. lovens § 66, stk. 1,
2. pkt.
Til nr. 9
Det følger af § 71, stk. 2, nr.
1, i lov om kommunale og regionale valg, at en brevstemme ikke kan
komme i betragtning, hvis afsenderen ikke er opført på
valglisten eller ikke længere har fast bopæl i kommunen
henholdsvis regionen. Gennemgangen af brevstemmerne foretages inden
afstemningens begyndelse og om nødvendigt 1 eller 2 dage
før valgdagen, og det kontrolleres hér, om afsenderen
har valgret og er optaget på valglisten.
§ 8, stk. 4, i lov om kommunale og
regionale valg blev indsat ved lov nr. 1777 af 28. december 2023.
Bestemmelsen indebærer, at vælgere, der flytter fra en
kommune til en anden kommune i Danmark senere end 7 dage før
valgdagen, som noget nyt kan stemme til kommunal- og regionalvalget
i fraflytningskommunen. Disse vælgere bevarer således
deres valgret, selv om de ikke længere har fast bopæl i
kommunen.
Det foreslås, at i § 71, stk. 2,
nr. 1, i lov om kommunale og regionale valg udgår
»eller ikke længere har fast bopæl i kommunen
henholdsvis regionen«.
Der er med forslaget om at lade
»eller ikke længere har fast bopæl i henholdsvis
kommunen og regionen« udgå tale om en
konsekvensrettelse som følge af indsættelsen af §
8, stk. 4. Ændringen indebærer, at en brevstemme som
noget nyt kan komme i betragtning, selv om afsenderen ikke
længere har fast bopæl i henholdsvis kommunen og
regionen, hvis afsenderen i øvrigt er optaget på
valglisten.
Ændringsforslaget ændrer
således ikke på gældende lovgivning.
Til nr. 10
Det følger af § 60, stk. 3, i
lov om valg til Folketinget, at indenrigs- og sundhedsministeren
kan bestemme, at følgebreve og yderkuverter, der er
tilvejebragt af kommunalbestyrelsen, skal sidestilles med
følgebreve og yderkuverter tilvejebragt af indenrigs- og
sundhedsministeren. Dette gør det muligt for
kommunalbestyrelsen at udskrive følgebreve direkte fra
valgadministrationssystemet frem for at skulle udfylde materialet i
hånden.
Det foreslås, at der i § 60,
stk. 3, i lov om valg til Folketinget efter
»kommunalbestyrelsen« indsættes »eller
regionsrådet«.
Med forslaget udvides denne mulighed til
også at omfatte følgebreve og yderkuverter, der er
tilvejebragt af regionsrådet, dvs. til brug for
brevstemmeafgivning på regionens hospitaler.
Forslaget vil lette de administrative
opgaver såvel ved brevstemmeafgivningen på hospitalerne
som ved kommunernes håndtering af de modtagne
brevstemmer.
Ændringsforslaget ændrer ikke
på den bemyndigelse til at fastsætte nærmere
regler om brevstemmematerialet m.v., som indenrigs- og
sundhedsministeren ellers er tillagt, jf. lovens § 60, stk. 1,
2. pkt.
Til nr. 11
Det følger af § 26, stk. 4, 4.
pkt., i lov om valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet, at
indenrigs- og sundhedsministeren kan bestemme, at følgebreve
og yderkuverter, der er tilvejebragt af kommunalbestyrelsen, skal
sidestilles med følgebreve og yderkuverter tilvejebragt af
indenrigs- og sundhedsministeren. Dette gør det muligt for
kommunalbestyrelsen at udskrive følgebreve direkte fra
valgadministrationssystemet frem for at skulle udfylde materialet i
hånden.
Det foreslås, at der i § 26,
stk. 4, 4. pkt., i lov om valg af danske medlemmer til
Europa-Parlamentet efter »kommunalbestyrelsen«
indsættes »eller regionsrådet«.
Med forslaget udvides denne mulighed til
også at omfatte følgebreve og yderkuverter, der er
tilvejebragt af regionsrådet, dvs. til brug for
brevstemmeafgivning på regionens hospitaler.
Forslaget vil lette de administrative
opgaver såvel ved brevstemmeafgivningen på hospitalerne
som ved kommunernes håndtering af de modtagne
brevstemmer.
Ændringsforslaget ændrer ikke
på den bemyndigelse til at fastsætte nærmere
regler om brevstemmematerialet m.v., som indenrigs- og
sundhedsministeren ellers er tillagt, jf. lovens § 26, stk. 4,
2. pkt.
Til nr. 12
Det foreslås, at der i lovforslagets
§ 24, stk. 2, 1. pkt., foretages den ændring, at
»Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region
Nordjylland« ændres til »Region Nordjylland,
Region Midtjylland og Region Syddanmark«.
Ændringsforslaget er af teknisk
karakter.
Ved en fejl er Region Nordjylland omtalt to
gange i bestemmelsen. Rettelig skal bestemmelsen omfatte de tre
fortsættende regioner vest for Storebælt, Region
Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark.
Lovforslagets § 24, stk. 2, 1. pkt.,
vil herefter have den ordlyd, at § 1, nr. 8-16, og 18-27, ikke
finder anvendelse for Region Nordjylland, Region Midtjylland og
Region Syddanmark før den 1. januar 2027, medmindre det
følger af lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur
(overgangsloven) eller regler udstedt i medfør heraf.
Til nr. 13
Det foreslås, at der i lovforslagets
§ 24, stk. 6, foretages den ændring, at ordene »,
jf. lovbekendtgørelse nr. 70 af 23. januar 2024,«
udgår.
Ændringsforslaget er af teknisk
karakter.
Lovforslagets § 24, stk. 6, vil
herefter have den ordlyd, at regler udstedt i medfør af
§ 1, stk. 5 og 6, i regionsloven forbliver i kraft.
Med ændringsforslaget
præciseres, at de af bestemmelsen omfattede allerede udstedte
regler forbliver i kraft, uanset om der måtte blive udstedt
en ny lovbekendtgørelse af regionsloven.
Til nr. 14
Det foreslås, at der i lovforslagets
§ 24, stk. 7, foretages den ændring, at ordene »,
jf. lovbekendtgørelse nr. 71 af 23. januar 2024,«
udgår.
Ændringsforslaget er af teknisk
karakter.
Lovforslagets § 24, stk. 7, vil
herefter have den ordlyd, at regler udstedt i medfør af
§ 51 a i lov om revision af den kommunale inddeling forbliver
i kraft.
Med ændringsforslaget
præciseres, at de i medfør af § 51 a i lov om
revision af den kommunale inddeling udstedte regler forbliver i
kraft, uanset at § 51 a ikke er medtaget af
lovbekendtgørelse nr. 71 af 23. januar 2024, og uanset om
der måtte blive udstedt en ny lovbekendtgørelse af lov
om revision af den kommunale inddeling.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. april
2025 og var til 1. behandling den 13. maj 2025. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Indenrigsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Teknisk gennemgang
Indenrigs- og sundhedsministeren og
embedsmænd fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet har den 2.
maj 2025 over for udvalget afholdt en teknisk gennemgang af
lovforslaget.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
indenrigs- og sundhedsministeren sendte den 5. februar 2025 dette
udkast til udvalget, jf. INU alm. del - bilag 29. Den 24. april
2025 sendte indenrigs- og sundhedsministeren høringssvarene
og et høringsnotat til udvalget. Indenrigs- og
sundhedsministren sendte den 22. april 2025 endnu et
høringssvar og et supplerende høringsnotat til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
6 spørgsmål til indenrigs- og sundhedsministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anne Paulin (S) Per Husted (S)
Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S) Lasse Haugaard
Pedersen (S) Henrik Møller (S) Lea Wermelin (S) Kim Aas (S)
Malte Larsen (S) Ken Kristensen (V) Christian Friis Bach (V) Anni
Matthiesen (V) Christoffer Aagaard Melson (V) Rosa Eriksen (M)
Nanna W. Gotfredsen (M) nfmd.
Dennis Flydtkjær (DD) Kristian Bøgsted (DD) Carl
Andersen (LA) Jens Meilvang (LA) Lise Bertelsen (KF) Helle Bonnesen
(KF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DD) Peter Kofod (DF) Karsten
Filsø (SF) fmd. Kirsten
Normann Andersen (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Mai
Villadsen (EL) Lotte Rod (RV) Christina Olumeko (ALT)
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit
Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 12 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Borgernes Parti - Lars Boje Mathiesen
(BP) | 1 | |
Naleraq (N) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |