Forslag til ændring af forordning om CO2-emissioner fra personbilers og nye lette erhvervskøretøjer (treårig overholdelsesperiode)

Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om ændring af forordning (EU) 2019/631 for at indarbejde en yderligere fleksibilitet for så vidt angår beregningen af fabrikanters overholdelse af præstationsnormerne for nye personbilers og nye lette erhvervskøretøjers CO2-emissioner for kalenderårene 2025-2027 (EØS-relevant tekst)

KOM (2025) 0136, spørgsmål 2

På mødet i Europaudvalget den 25. april 2025 forelagde ministeren Kommissionens forslag til ændring af CO2-krav til nye lette køretøjer i 2025-2027. I den forbindelse er det interessant, at de allerseneste tal for salg af biler (24. april 2025) viser en kæmpe fremgang i salget af elbiler, og at VW ligger nr. 1 mht. salg af elbiler i 1. kvartal af 2025 med en stigning på hele 157 pct. i forhold til 1. kvartal i 2024. For salg i 1. kvartal ligger tyske bilproducenter generelt på hhv. 1., 3., 4., 7. og 8. pladserne, og af de første 10 pladser indtager europæiske producenter syv af pladserne pladser. Totalsalget af elektriske biler, hybridbiler og plugin-hybridbiler udgjorde i øvrigt 58,3 pct. af det samlede salg. Ministeren bedes i det lys oplyse, om ikke ministeren er enig i, at de forudsætninger, som tilsyneladende ligger til grund for hastebehandlingen af sagen, er blevet ændret med de angivne positive tal? (Kilder: “VW Finally Beats Tesla In EV Sales Across Europe”, www.carscoops.com, 22. April 2025, og “New car registrations: -1.9% in Q1 2025; battery-electric 15.2% market share”, www.ACEA.auto, den 24. April 2025.)
Dato: 02-05-2025
Status: Ikke besvaret
Emne: klima, miljø

Udvalgsspørgsmål

Dokumentdato: 02-05-2025
Modtaget: 02-05-2025
Omdelt: 02-05-2025

Spm. om hastebehandling af forslaget er nødvendigt

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version