Forslag til ændring af forordning om CO2-emissioner fra personbilers og nye lette erhvervskøretøjer (treårig overholdelsesperiode)

Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om ændring af forordning (EU) 2019/631 for at indarbejde en yderligere fleksibilitet for så vidt angår beregningen af fabrikanters overholdelse af præstationsnormerne for nye personbilers og nye lette erhvervskøretøjers CO2-emissioner for kalenderårene 2025-2027 (EØS-relevant tekst)

KOM (2025) 0136, spørgsmål 3

Som drøftet på Europaudvalgets møde den 25. april 2025 har Kommissionen ikke lavet en konsekvensvurdering af sit forslag til ændring af CO2-krav til nye lette køretøjer i 2025-2027, men det har andre til gengæld gjort. Bl.a. estimerer ICCT, at forslaget kan føre til salg af flere benzin- og dieselbiler, hvilket vil føre til øgede CO2-udledninger, svarende til den årlige CO2-udledning fra Danmark eller Grækenland (”ICCT comments on the European Commission proposal to introduce a 3-year “averaging” provision for the CO2 standards regulation for new cars and vans”, www.theicct.org, den 24. marts 2025). Hvad er ministerens kommentarer til denne udregning, og hvis ministeren er enig i, at der med forslaget vil ske en øget CO2-udledning i bilsektoren, hvor skal CO2-besparelsen så findes, så man kan holde fast i målene for 2030 og 2035?
Dato: 02-05-2025
Status: Endeligt besvaret
Emne: klima, miljø

Endeligt svar

Dokumentdato: 21-05-2025
Modtaget: 21-05-2025
Omdelt: 21-05-2025

KOM (2025) 0136 - svar på spm. 3 om ministerens kommentarer til ICCT's udregninger vedr. salg af biler

Udenrigsministeriets følgeskrivelse (pdf-version)
Html-version
KOM (2025) 0136 - svar på spm. 3 (pdf-version)
Html-version

Udvalgsspørgsmål

Dokumentdato: 02-05-2025
Modtaget: 02-05-2025
Omdelt: 02-05-2025

Spm. om ministerens kommentarer til ICCT's udregninger vedr. salg af biler

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version