L 111 Forslag til lov om Akkrediteringsinstitutionen for videregående uddannelser.

Af: Videnskabsminister Helge Sander (V)
Udvalg: Udvalget for Videnskab og Teknologi
Samling: 2006-07
Status: Stadfæstet

Spørgsmål

45 resultater
Vist pr. side: 25 50 100 200
L 111 - spørgsmål 1 Spm. om kommentar til henvendelse af 12/1-07 fra Menighedsfakultetet og Dansk Bibel-Institut, til videnskabsministeren
SJ20070131094858298 [DOK102263]_ (pdf-version)
Html-version
L 111 - spørgsmål 2 Spm. om, hvorledes muligheden for at overtrumfe Akkrediteringsrådets beslutninger (§ 10, stk. 3) tænkes udnyttet, til videnskabsministeren
L 111 - svar på spm. 2-6 (pdf-version)
Html-version
L 111 - spørgsmål 3 Spm. om studerende repræsentation i Akkrediteringsrådet, til videnskabsministeren
L 111 - svar på spm. 2-6 (pdf-version)
Html-version
L 111 - spørgsmål 4 Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at både rådet og sekretariaterne reelt kommer til at fungere uafhængigt trods sekretariaternes meget stærke afhængighed af ministeriet, til videnskabsministeren
L 111 - svar på spm. 2-6 (pdf-version)
Html-version
L 111 - spørgsmål 5 Spm. om, hvorfor finansieringen af akkrediteringsinstitutionen i vidt omfang skal ske ved at beskære EVA’s budgetter til evaluering af uddannelserne, til videnskabsministeren
L 111 - svar på spm. 2-6 (pdf-version)
Html-version
L 111 - spørgsmål 6 Spm. om, hvilke overvejelser det giver ministeren, at det jf. høringssvarene stort set er umuligt at finde parter, der er begejstret for lovforslaget, til videnskabsministeren
L 111 - svar på spm. 2-6 (pdf-version)
Html-version
L 111 - spørgsmål 7 Spm. om, hvilke andre EU-lande, der tilsvarende har ”relevans” som akkrediteringskriterium, til videnskabsministeren
SJ20070207094739180 [DOK109092]_ (pdf-version)
Html-version
L 111 - spørgsmål 8 Spm. om, hvorledes kvalitet og relevans vægtes i forhold til hinanden, til videnskabsministeren
SJ20070207094739180 [DOK109092]_ (pdf-version)
Html-version
L 111 - spørgsmål 9 Spm. om, i hvor høj grad aftagere vil blive inddraget for at definere ”relevans”, til videnskabsministeren
SJ20070207094739180 [DOK109092]_ (pdf-version)
Html-version
L 111 - spørgsmål 10 Spm. om, hvem der skal definere ”kvalitet”, til videnskabsministeren
SJ20070207094739180 [DOK109092]_ (pdf-version)
Html-version
L 111 - spørgsmål 11 Spm. om, ministeren kan bekræfte, at det pålægges Akkrediteringsinstitutionen klart at udmelde præcise akkrediteringskriterier (”mål og standarder”) før en akkrediteringsproces, til videnskabsministeren
SJ20070207094739180 [DOK109092]_ (pdf-version)
Html-version
L 111 - spørgsmål 12 Spm. om ministeren agter at placere Akkrediteringsinstitutionen i forbindelse med Universitetsstyrelsen i Bredgade 40, og hvorledes mener ministeren i givet fald at dette sikrer uafhængigheden af Videnskabsministeriet, der bor i Bredgade 43, til videnskabsministeren
SJ20070207094739180 [DOK109092]_ (pdf-version)
Html-version
L 111 - spørgsmål 13 Spm. om institutionens ledelse ikke vil blive rekrutteret fra Videnskabsministeriet, til videnskabsministeren
SJ20070207094739180 [DOK109092]_ (pdf-version)
Html-version
L 111 - spørgsmål 14 Spm. om, hvilken international institution skal fastlægge kriterierne for et europæisk register, til videnskabsministeren
SJ20070207094739180 [DOK109092]_ (pdf-version)
Html-version
L 111 - spørgsmål 15 Spm. om Ministeren bedes forelægge lovforslaget for ENQA eller andre relevante EU-institutioner til udtalelse med henblik på, om lovforslaget opfylder standarderne for uafhængighed af ministeriet, således at det sikres, at forslaget på forhånd opfylder de europæiske standarder, til videnskabsministeren
SJ20070207094739180 [DOK109092]_ (pdf-version)
Html-version
L 111 - spørgsmål 16 Spm. om, hvorfor ministeren ikke har etableret institutionen efter de samme principper, statutter m.m. som EVA, til videnskabsministeren
SJ20070207094739180 [DOK109092]_ (pdf-version)
Html-version
L 111 - spørgsmål 17 Spm. om det er korrekt forstået, at der nu de facto indføres en dobbelt godkendelsesproces, hvor en uddannelse først skal godkendes i rådet og derefter godkendes af ministeren, til videnskabsministeren
SJ20070207094739180 [DOK109092]_ (pdf-version)
Html-version
L 111 - spørgsmål 18 Spm. om, hvorfor ministeren kan afvise at godkende en uddannelse, når dette ”ud fra en samfundsøkonomisk betragtning ikke skønnes hensigtsmæssig”, til videnskabsministeren
SJ20070207094739180 [DOK109092]_ (pdf-version)
Html-version
L 111 - spørgsmål 19 Spm. om det er korrekt, at medlemmer med kendskab til universitetsuddannelser er i mindretal i Akkrediteringsrådet? til videnskabsministeren
SJ20070207094739180 [DOK109092]_ (pdf-version)
Html-version
L 111 - spørgsmål 20 Spm. om, hvordan der garanteres kvalitet i bedømmelsesprocessen vedr. universitetsområdet, når medlemmer af Akkrediteringsrådet, der ikke har forskningserfaring eller -indsigt, skal være med til at tage beslutninger om kvalitet på universitetsområdet, til videnskabsministeren
SJ20070207094739180 [DOK109092]_ (pdf-version)
Html-version
L 111 - spørgsmål 21 Spm. om de relevante ministres ”kriterier for kvalitet og relevans”, jf. bemærkningerne om lovforslagets indhold, er omfattet af Offentlighedsloven, til videnskabsministeren
SJ20070207094739180 [DOK109092]_ (pdf-version)
Html-version
L 111 - spørgsmål 22 Spm. om Akkrediteringsrådets fulde beslutningsgrundlag er omfattet af Offentlighedsloven, til videnskabsministeren
SJ20070207094739180 [DOK109092]_ (pdf-version)
Html-version
L 111 - spørgsmål 23 Spm. om referaterne fra Akkrediteringsrådets møder er omfattet af Offentlighedsloven, til videnskabsministeren
SJ20070207094739180 [DOK109092]_ (pdf-version)
Html-version
L 111 - spørgsmål 24 Spm. om, hvad der menes med "i særlige tilfælde" i lovforslaget § 1, stk. 6, til videnskabsministeren
SJ20070207163343331 [DOK109657]_ (pdf-version)
Html-version
L 111 - spørgsmål 25 Spm. om, hvordan det stemmer overens med kravet om, at Akkrediteringsrådet skal være uafhængigt, at ministre udpeger 8 ud af 9 medlemmer, til videnskabsministeren
SJ20070207162526716 [DOK109791]_ (pdf-version)
Html-version
45 resultater
Vist pr. side: 25 50 100 200