Forslag til direktiv om kombineret tilladelse til tredjelandsstatsborgere til at tage ophold og arbejde i EU

Forslag til Rådets direktiv om en kombineret ansøgningsprocedure for en kombineret tilladelse til tredjelandsstatsborgere til at tage ophold og arbejde på en medlemsstats område og om et sæt fælles rettigheder for arbejdstagere fra tredjelande, der har lovligt ophold i en medlemsstat (forelagt af Kommissionen) {SEK(2007) 1393} {SEK(2007) 1408}

KOM (2007) 0638, spørgsmål 3

Ministeren bedes - i forlængelse af besvarelsen af KOM (2007) 0638 spørgsmål 2 – uddybe regeringens holdning om, at alle 5 kategorier vedr. midlertidig personbevægelse ifm. levering af en tjenesteydelse (Mode 4) skal leve op til nationale løn- og ansættelsesvilkår og redegøre for, om - det indebærer, at den arbejdskraft, som kommer til Danmark og som benævnes som "selvstændige" (independent professionals) og som "led i en servicekontrakt/-ydelse" (contractual suppliers) og tilsvarende, vil blive betragtet som det de reelt er, nemlig almindelige lønmodtagere, og derved omfattet af dansk lovgivning og overenskomstaftaler herunder regler for beskatning af lønmodtagere? - ministeren er enig i, at der, såfremt man ikke vælger at betragte disse kategorier som almindelige lønmodtagere, vil være tale om en omgåelse af nationalt fastsatte løn- og ansættelsesvilkår? - ministeren er enig i, at hvis man betragter disse kategorier som almindelige lønmodtagere, jf. ovenstående spørgsmål, så vil en sådan holdning været noget, som hvert enkelt EU-land afgør for sig selv, og vil den danske regering i så fald kun træffe en sådan beslutning for danske forhold, eller vil regeringens også søge dette forhold gjort gældende for alle EU-lande? - Indien vil kunne - i tilfælde af at Danmark og evt. andre EU-lande vælger, at en frihandelsaftale skal tolkes og implementeres sådan, at alle kategorier af arbejdskraft skal behandles som lønmodtagere - med støtte i WTO-regler (GATS-aftale) og med det argument, at nogle EU-lande har en anderledes praksis, få held til at få omstødt et sådant dansk valg? - indisk arbejdskraft, der er kommet til andre EU-lande som "selvstændige" og "led i en servicekontrakt/-ydelse", via EU-regler vil kunne kræve tilstedeværelse og ret til at udføre arbejde i Danmark uden, at det kan kræves, at de skal have opholds- og arbejdstilladelse jf. udlændingeloven samt beskyttes og have rettigheder i henhold til nationalt fastsatte løn- og ansættelsesvilkår?
Dato: 16-03-2011
Status: Endeligt besvaret
Emne: socialpolitik, retlige anliggender
Dokumentdato: 06-07-2011
Modtaget: 06-07-2011
Omdelt: 06-07-2011

KOM (2007) 0638 - svar på spørgsmål 3, fra udenrigsministeren

Udenrigsministeriets følgeskrivelse (pdf-version)
Html-version
KOM (2007) 0638 - svar på spørgsmål 3 (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 15-04-2011
Modtaget: 15-04-2011
Omdelt: 15-04-2011

KOM (2007) 0638 - foreløbigt svar på spm. 3, fra udenrigsministeren

Udenrigsministeriets følgeskrivelse (pdf-version)
Html-version
KOM (2007) 0638 - foreløbigt svar på spm. 3, fra udenrigsministeren (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 16-03-2011
Modtaget: 16-03-2011
Omdelt: 16-03-2011

Spm. om ministeren vil uddybe regeringens holdning om, at alle 5 kategorier vedr. midlertidig personbevægelse ifm. levering af en tjenesteydelse (Mode 4) skal leve op til nationale løn- og ansættelsesvilkår, til udenrigsministeren, kopi til integrationsministeren

Spm. om ministeren vil uddybe regeringens holdning om, at alle 5 kategorier vedr. midlertidig personbevægelse ifm. levering af en tjenesteydelse (Mode 4) skal leve op til nationale løn- og ansættelsesvilkår, til udenrigsministeren (pdf-version)
Html-version
Spørgsmål 3 på KOM (2007) 0638 (pdf-version)
Html-version