Lærervejledning til »Danmark i EU«

Med undervisningsfilm og elevopgaver er undervisningsforløbet »Danmark i EU« målrettet til samfundsfagsundervisningen i 8. og 9. klasse.

Undervisningsforløbet »Danmark i EU« lægger op til, at eleverne opnår viden om politiske problemstillinger indenfor EU.

Undervisningen kan med fordel tilrettelægges, så fokus rettes mod samspillet mellem beslutningsprocesser i EU og i Danmark, og f.eks. de forskellige roller Europa-Parlamentet, Ministerrådet og Europa-Kommissionen har i beslutningerne.

Derudover kan der arbejdes med, hvordan disse spiller sammen med de nationale parlamenter, samt konsekvenserne af EU’s beslutninger for forskellige grupper i samfundet.

Materialet er oprindeligt lavet i 2022 i forbindelse med 50 året for Danmarks indmeldelse i EU. Det er opdateret i 2025.  

Større
  1. Indledende diskussion i klassen:  
    Hvad er EU, og hvilken betydning har EU for Danmark i dag? 
  2. Inddel klassen i fem lige store grupper, som får hvert deres emne fra elevopgaverne "hvor skal vi hen nu?": grænsekontrol, nethandel, atomkraft som grøn energi, øremærket barsel og EU-flaget.  
    Hver gruppe skal arbejde med elevopgaverne for netop deres emne. 
  3. Efterfølgende forberede og fremlægger hver gruppe hovedpunkterne i deres valgte emne for klassen 

Ekstraopgaver: 

  • Eleverne arbejder med ekstraopgaven. 
  • Eleverne skal i deres grupper producere en plakat med fordele og ulemper ved netop deres emne. 

Indledende diskussion i klassen: Hvad er EU, og hvilken betydning har EU for Danmark i dag? 

Lektion 1-2: EU’s historie 

  • Start en indledende diskussion i klassen: Hvad er EU, og hvilken betydning har EU for Danmark i dag? 
  • Gå til elevopgaverne om EU's historie 
  • Giv eleverne tid til at se undervisningsfilmene “EU’s historie” og ”Hvad bestemmer EU”. 
  • Sæt tid af til, at eleverne får arbejdet med spørgsmålene i elevopgave 1. 
  • Bed derefter eleverne om at udarbejde en tidslinje, enten individuelt eller i grupper baseret på undervisningsfilmen ”EU’s historie”. 
  • Opsamlende diskussion i klassen om, hvordan eleverne tror, at EU vil udvikle sig i fremtiden.
  • Opsamlende diskussion i klassen: Hvad ved vi nu om EU? 


Lektion 3-4: EU’s institutioner  

  • Brug følgende undervisningsfilm som introduktion: Hvordan lovgiver EU? 
  • I lektionerne kan du enten lade eleverne vælge den undersøgende tilgang, eller lade dem arbejde med lærerstillede spørgsmål.
  • Inddel klassen i fem grupper, der skal undersøge og senere fremlægge, hvilken funktion følgende institutioner har i EU: Europa-Kommissionen, Ministerrådet, Europa-Parlamentet, Det Europæiske Råd og EU-Domstolen. Brug eventuelt de korte animationer nedenfor, som gennemgår institutionerne, som inspiration. 

 

Lektion 5-6: Elevfremlæggelser  

  • Eleverne fremlægger deres arbejde/undersøgelser. 

Elevopgaver om EU's historie

Elevopgaver om EU's institutioner

Elevopgaverne "Hvor skal vi hen nu?"

Undervisningsfilm til forløbet

EU-flaget og Dannebrog

Christian Degn besøger blandt andet en kolonihave for at undersøge danskernes forhold til EU-flaget og Dannebrog. Han taler også med flagentusiaster på begge sider af spektret. (videoen tager 04:58 min)

Nethandel

Christian Degn undersøger danskernes holdninger og vaner, når det kommer til at handle på nettet. Undervejs undersøger han, hvorvidt der er behov for, at EU regulerer nethandel. (videoen tager 04:57 min.)

Øremærket barsel

Christian Degn undersøger danskernes holdning til, at EU har indført øremærket barsel til mænd.  Undervejs bliver eleverne introduceret til fakta og historie om barsel. (videoen tager 04:56 min.)

Atomkraft

Christian Degn undersøger danskernes holdning til atomkraft. Undervejs forsøger han også at stille spørgsmål ved, hvorvidt atomkraft er grøn energi. (videoen tager 05:01 min.)

Grænsekontrol

Skal der være grænsekontrol mellem Danmark og Tyskland. Og hvad mener danskerne egentligt om at være en del af Schengen? I undervisningsfilmen undersøger Christian Degn danskernes holdning til grænsekontrol. (videoen tager 05:15 min.)

Hvad er Europa-Parlamentet

Videoen giver eleverne en kort introduktion til Europa-Parlamentet, og hvordan det arbejder.

Hvad er Europa-Kommissionen?

Videoen giver eleverne en kort introduktion til, hvordan Europa-Kommissionen arbejder og deres rolle i EU systemet. 

Hvad er Ministerrådet?

Videoen giver eleverne en kort introduktion til Ministerrådet, og hvordan det arbejder. 

Hvad bestemmer EU?

De love, der gælder i Danmark, bliver ikke alle sammen lavet i Folketinget. EU laver også regler, og de påvirker stort og småt i vores hverdag. (videoen tager 05:21 min.) 

Hvordan lovgiver EU?

EU laver love, som gælder for alle borgere i EU-landene. Før en idé kan blive til lov i hele EU, så skal Europa-Kommissionen stille et forslag, som Ministerrådet og Europa-Parlamentet kan blive enige om at vedtage.

Et EU-forslags vej gennem Folketinget

Den korte undervisningsanimation fortæller om, hvordan et EU-lovforslag bliver behandlet og går igennem Folketinget. 

Hvad må EU lovgive om?

Den korte undervisningsanimation gennemgår, hvad EU må lovgive om. Den gennemgår også de forskellige retsakter.  (videoen tager 01:42 min.)

Sådan vedtager EU love

Den korte undervisningsanimation gennemgår den almindelige lovgivningsprocedurer i EU. 

Højdepunkter fra 50 år i EU

Gennem arkivklip tager Christian Degn eleverne med på en tur gennem 50 års dansk EU historie. (videoen tager 03.33 min.)