L 158 Forslag til lov om ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet, straffeloven og lov om ændring af en række love på miljøområdet. (Præcisering af reglerne om retsforfølgning af udenlandske skibe, skærpelse af straffe for miljøkriminalitet m.v.).

Af: Miljøminister Connie Hedegaard (KF)
Udvalg: Miljø- og Planlægningsudvalget
Samling: 2005-06
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 09-02-2006

Fremsættelsestale af lovforslag

20051_l158_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (9. februar 2006)

 

Miljøministeren (Connie Hedegaard):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet, straffeloven og lov om ændring af en række love på miljøområdet (Præcisering af reglerne om retsforfølgning af udenlandske skibe, skærpelse af straffe for miljøkriminalitet m.v.)

(Lovforslag nr. L 158).

Lovforslaget indeholder tre hovedelementer:

For det første indeholder lovforslaget initiativer, der har til formål at styrke håndhævelsen. Således foreslås der en skærpelse af de vejledende bødeniveauer for ulovlige udledninger af olie. S trafferammen i straffelovens § 196 om grov miljøkriminalitet foreslås skærpet fra fængsel i indtil 4 år til fængsel i indtil 6 år. Med den foreslåede ændring af straffeloven sikres, at Danmark opfylder de krav, der er en konsekvens af en EU-rammeafgørelse om skærpelse af de strafferetlige rammer for håndhævelse af lovgivningen til bekæmpelse af forurening fra skibe. Det foreslås også, at forsvarsministeren fremover også får mulighed for at udstede administrative bøder for skibes manglende indberetning om grundstødninger og kollisioner. Endvidere foreslås det, at henholdsvis forsvarsministeren og miljøministeren får hjemmel til at fastsætte nærmere regler om omfanget og opgørelsen af de udgifter, som skibets eller platformens ejere skal afholde i forbindelse med en beredskabs- eller bekæmpelsesaktion.

For det andet indeholder lovforslaget en synliggørelse af eksisterende regler. Lovforslaget indeholder således en implementering af artikel 220 i FNs Havretskonvention fra 1982 i havmiljølovens kapitel 17, der angår straf, ikrafttræden og overgangsbestemmelser. Artikel 220 i FNs Havretskonvention, der vedrører begrænsninger i myndighedernes håndhævelse over for udenlandske skibe, kommer nu til at fremgå direkte af havmiljølovens bestemmelser om ransagning og tilbageholdelse. Der er ikke tale om en ny retstilstand, da konventionens regler om håndhævelse over for udenlandske skibe allerede efterleves i dag, men alene om at gøre havmiljøloven lettere for forsvaret at anvende. Forsvarsministeriet er ansvarlig for den statslige maritime miljøovervågning og håndhævelse samt den statslige maritime forureningsbekæmpelse til søs for så vidt angår skibe.

For at sikre korrekt implementering af habitatdirektivet foreslås der endvidere indsat en bestemmelse i havmiljøloven, der giver hjemmel til at miljøministeren kan fastsætte nærmere regler til gennemførelse af direktivets krav om miljøkonsekvensvurdering af dumpning af optaget havbundsmateriale (klapning). Der er alene tale om en præcisering, idet havmiljøloven allerede i dag administreres i overensstemmelse med habitatdirektivet.

Det tredje hovedelement i lovforslaget omfatter syn og tilsyn. Det foreslås, at tilsynsbestemmelsen opdateres, således at tilsynsmyndighederne får adgang til lokaliteter på land. I dag har tilsynsmyndighederne kun adgang til skibe og platforme og ikke til administrationslokalerne på land. Det må anses for at være forældet, idet for eksempel edb-oplysninger m.v. ligeså vel kan befinde sig på land som til vands.

Det foreslås endvidere, at miljøministeren får mulighed for at autorisere klassifikationsselskaber til på ministerens vegne at udføre syns- og certificeringsopgaver. Bemyndigelsen skal anvendes til at lade klassifikationsselskaberne udstede certifikater til EU-skibe, der kan godtgøre, at disse ikke har fået påført TBT (antibegroningsmiddel anvendt i bundmaling) efter 1. juli 2003.

Lovforslaget indeholder herudover en række nødvendige opdateringer, herunder at forsvarsministeren får hjemmel til at kunne delegere beredskabs- eller bekæmpelsesindsatsen helt eller delvist til andre myndigheder, herunder lokale myndigheder, som i nogle situationer mere hensigtsmæssigt vil kunne løse opgaven.

Idet der i øvrigt henvises til lovforslaget med bemærkninger, anbefales forslaget til Folketingets velvillige behandling.