Betænkning afgivet af Miljø-
og Fødevareudvalget den 15. maj 2024
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DD, LA, M, KF og DF) indstiller
beslutningsforslaget til forkastelse
ved 2. (sidste) behandling.
Et mindretal i
udvalget (SF, EL, RV og ALT) indstiller beslutningsforslaget til
vedtagelse uændret.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Enhedslisten og Socialistisk
Folkeparti
Enhedslistens og Socialisk Folkepartis
medlemmer af udvalget konstaterer, at den alvorlige krise i vores
havmiljø kun er blevet endnu mere akut, siden Enhedslisten,
SF og Alternativet i december 2023 stillede forslag til
folketingsbeslutning om at genindføre lov om randzoner.
Naturelskere fra mange steder i landet berettede allerede i marts
2024 - langt tidligere end sædvanlig - om uklart vand og
store mængder fedtemøg i vores fjorde og indre
farvande.
Selv om Danmark er forpligtet af både
EU's nitratdirektiv (Rådets direktiv 91/676/EØF af 12.
december 1991 om beskyttelse af vand mod forurening
forårsaget af nitrater, der stammer fra landbruget) og
vandrammedirektiv (Europa Parlamentets og Rådets direktiv
2000/60/EF af 23. oktober 2000 om fastlæggelse af en ramme
for Fællesskabets vandpolitiske foranstaltninger) til, at
kvælstofudledningerne skal være faldende, og at alle
vandområder skal være i god miljøtilstand i
2027, er udledningerne de seneste 10 år stagneret. Med nu kun
3 år til deadline og et reduktionsbehov på
18.000-20.000 t kvælstof står det klart, at der er akut
brug for handling.
Partierne ærgrer sig derfor over, at
regeringen ved førstebehandlingen tilkendegav, at den ikke
bakker op om beslutningsforslaget, som handler om et
velafprøvet tiltag, der vil give omgående resultater
og sikre kvælstofreduktioner.
På spørgsmålet om,
hvilke virkemidler regeringen så vil anvende for at leve op
til EU's vandrammedirektiv, henviser regeringen til
lavbundsindsatsen, de frivillige bioordninger, som landbrug kan
søge under EU's landbrugsstøtte, og den
såkaldte akutpakke for vandmiljøet, der blev afsat 405
mio. kr. til på FL24. Der henvises til svar på
spørgsmål 1.
Af svar på MOF alm. del -
spørgsmål 251 fremgår det, at
Miljøstyrelsen har beregnet kvælstofreduktioner fra de
to nævnte virkemidler i 2023 til henholdsvis ca. 2,6 t
kvælstof fra det færdigrealiserede udtag af
lavbundsjorde og forventet 383 t kvælstof fra bioordningerne
»Miljø- og klimavenligt græs« og
»Biodiversitet og bæredygtighed«. Den forventede
effekt af de to bioordninger i 2023 var 850 t kvælstof,
hvormed kun 45 pct. af effekten er opnået via de frivillige
ordninger. Den forventede effekt af akutpakken kendes endnu
ikke.
Partierne mener, at de nævnte
eksempler på frivillige virkemidler tydeligt viser, at
Danmark ikke kommer til at opfylde sine forpligtelser over for EU
alene ved hjælp af frivillige støtteordninger til
landbruget.
Partierne opfordrer derfor til, at
regeringen i forbindelse med det aftalte genbesøg af
landbrugsaftalen i 2023-2024 accepterer, at det er
nødvendigt at stille krav til landbruget om at reducere
brugen af gødning og udtage store områder
landbrugsjord i følsomme vandoplande fra dyrkning.
Partierne noterer sig i den forbindelse, at
Klimarådet anbefaler et scenarie for fremtidig
arealanvendelse i Danmark, hvor der tages udgangspunkt i hensynet
til vandmiljø og biodiversitet, og at Klimarådet
opgør de samlede direkte omkostninger til ikke mere end 2,8
mia. kr. årligt.
Partierne opfordrer desuden
miljøministeren til snarest muligt at bestille en beregning
af kvælstofudledningerne for 2023 fra Aarhus Universitet til
levering før sommerferien, så tallene kan nå at
danne grundlag for politiske forhandlinger i forbindelse med
genbesøget af landbrugsaftalen, hvormed vi sikrer, at vi
får et retvisende estimat for den nuværende
kvælstoftilførsel til vores havmiljø.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 8.
december 2023 og var til 1. behandling den 30. januar 2024.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Miljø- og Fødevareudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 3 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
1 spørgsmål til ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Anne Paulin (S) Kim Aas (S) Bjarne
Laustsen (S) Camilla Fabricius (S) Tanja Larsson (S) Ida Auken (S)
Kasper Roug (S) Kris Jensen Skriver (S) Thomas Jensen (S) Erling
Bonnesen (V) nfmd. Torsten Schack
Pedersen (V) Anni Matthiesen (V) Hans Christian Schmidt (V)
Charlotte Bagge Hansen (M) Karin Liltorp (M) Hans Kristian Skibby
(DD) fmd. Kristian Bøgsted
(DD) Alexander Ryle (LA) Carsten Bach (LA) Mette Abildgaard (KF)
Per Larsen (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Peter Kofod (DF) Carl
Valentin (SF) Marianne Bigum (SF) Søren Egge Rasmussen (EL)
Trine Pertou Mach (EL) Katrine Robsøe (RV) Sascha Faxe
(ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 22 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |