Lad mig først og fremmest slå fast, at partikelforurening er kræftfremkaldende, og det handler især om sodpartikler fra dieselbiler, der jo er sundhedsskadelige. Vi har i Danmark mere end 3.000 for tidlige dødsfald hvert år som følge af luftforureningen, og derfor er det et vigtigt emne, der her rejses. Og svaret på spørgsmålet er helt klart: Nej, det er ikke rimeligt at undlade at overholde miljøkravene, og det er heller ikke rimeligt at undlade at betale bøderne herfor.
Det handler om, at de danske miljøzoner kontrolleres ved automatisk nummerpladegenkendelse. Oplysningerne indhentes ved Køretøjsregisteret i Danmark og i udlandet, og dataene viser i grove tal, at langt, langt de fleste selvfølgelig overholder miljøzonereglerne. Men når et køretøj så ikke overholder reglerne, udsteder Miljøstyrelsen et administrativt bødeforelæg, og det gælder ikke kun danske køretøjer. Man har i dag også mulighed for at udstede bødeforelæg på køretøjer fra syv af vores nabolande, og det er cirka halvdelen af omfanget af udenlandske lastbiler og busser, vi her taler om. Jeg så jo meget, meget gerne, at man havde aftaler med flere lande, gerne alle lande, men vi har altså aftaler med syv lande. Tallene viser, at der i december måned 2023 var 230.000 lastbiler og busser, der blev kontrolleret, og at der blev konstateret 16 overtrædelser – hvilket jo ikke er mange overtrædelser, da det er mindre end en ud af hver titusinde – og ud af de 16 overtrædelser var de tre udenlandske.
Så er en ting også, at Danmark her prøver at få lavet nogle aftaler, men at der jo også er et forslag fra Europa-Kommissionen om en ændring af CBE-direktivet for netop at gøre det nemmere for medlemslandene at håndhæve trafikrelaterede regler, også når der begås færdselslovsovertrædelser af udenlandske køretøjer, og Danmark arbejder her sammen med andre lande, for at det også skal omfatte muligheden for at kunne slå op i et register, når det handler om en overtrædelse af miljøzonereglerne.