Formål
Overordnet skal eleverne have indblik i, hvordan EU lovgiver, og hvad det betyder konkret for medlemslandene. I den forbindelse skal eleverne lære om, hvordan der i lovgivningen opereres på et mellemstatsligt og overstatsligt niveau.
Indhold
1. Opsamling på læseformål til dagens lektie.
Forslag til gennemgang af læseformål:
Læreren inddeler klassen i grupper. Efterfølgende gennemgås et læseformål ad gangen, og hver elev skal bidrage med en sætning, der leverer et svar. Runden stopper, når gruppen ikke har mere at sige.
2. Klassen ser i fællesskab de fire meget korte film:
EU’s beslutningsproces
Europa-Kommissionen
Ministerrådet – en del af EU’s lovgivende magt
Europa-Parlamentet – en del af EU’s lovgivende magt
Grupperne udvælges til at svare på læseformål 1 og 2.
Læreren stiller nu spørgsmålet: Hvor i lovgivningsprocessen er der størst udfordringer med at opnå enighed?
3. Undersøg på baggrund af lektien og eventuelt temasiden om EU’s lovgivningsproces, hvor i lovgivningsprocessen I kan identificere de vigtigste forskelle mellem dansk lovgivningsprocedure og EU’s lovgivningsprocedure.
4. Læs materialet om mellemstatsligt og overstatsligt niveau på eu.dk:
Hvad er forskellen mellem mellemstatsligt og overstatsligt samarbejde?
Tegn nu en model, der kan illustrere samarbejdet. I modellen skal der indgå viden om forskellen mellem direktiver og forordninger (»EU på kryds og tværs«, s. 101-104), og I skal inddrage de nationale parlamenters mulighed for indflydelse på lovgivningen (»EU på kryds og tværs«, s. 94-96).
Brug gerne pile i modellen til at beskrive processen.
5. Grupperne sender repræsentanter ud i andre grupper, hvor de viser og forklarer deres model.
6. Klassen ser i fællesskab film 6: »Hvad bestemmer EU (ikke)?«.
7. Fælles: Hvilken ny viden bidrager denne film med?
Diskutér i grupperne: Hvilke demokratiske styrker og svagheder har EU’s beslutningsproces?
(Nøgleord i diskussionen: repræsentativt demokrati, folkestyre, manglende fælles offentlighed, lav valgdeltagelse, lobbyisme, folkeafstemninger, nærhedsprincippet).
Brug eventuelt elevopgaverne med cases:
Elevopgaver med case til film 2
Elevopgaver med case til film 3
Elevopgaver med case til film 4
Brug desuden ordlisterne (som forklarer centrale begreber) til film 1, 2, 3 og 4, eventuelt også film 5
EU’s beslutningsproces og lovgivning
Lektie
»EU på kryds og tværs«, s. 90-96 og 101-104.
Læseformål
- Beskriv den typiske lovgivningsproces
- Hvad kendetegner stemmereglerne i henholdsvis Europa-Parlamentet og
Ministerrådet?
- Hvad karakteriserer henholdsvis en forordning, et direktiv og en afgørelse?
|