L 173 Forslag til lov om nemkonto.

Af: Minister for digitalisering Caroline Stage Olsen
Udvalg: Udvalget for Digitalisering og It
Samling: 2024-25
Status: 2. beh./Direkte til 3. beh.

Betænkning

Afgivet: 14-05-2025

Afgivet: 14-05-2025

Betænkning afgivet af Udvalget for Digitalisering og It den 14. maj 2025

20241_l173_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Udvalget for Digitalisering og It den 14. maj 2025

1. Ændringsforslag

Ministeren for digitalisering har stillet 7 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Indstillinger

Udvalget indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af ministeren for digitalisering, tiltrådt af udvalget:

1) I nr. 8 ændres »Anvise« til: »Anvisning«.

[Sproglig korrektion]

Til § 14

2) I 2. pkt. indsættes efter »anden konto eller«: »betaling«.

[Præcisering af bestemmelsen]

Til § 16

3) I stk. 1 ændres »rettighedshavere, der har rettigheder i krav på udbetalinger« til: »en rettighedshaver, der har krav på udbetalingen«.

[Sproglig korrektion]

Til § 19

4) I stk. 2 ændres »§ 333, stk. 1, nr. 2,« to steder til: »§ 333, stk. 1,«.

[Lovteknisk præcisering]

Til § 24

5) I stk. 3 ændres »anvendere af Nemkontosystemets« til: »anvendernes«.

[Sproglig præcisering]

Til § 30

6) Paragraffen affattes således:

»§ 30. Ministeren for digitalisering kan fastsætte regler om kompensationsordningen, herunder om indgivelse af ansøgning, behandling af sager og nærmere betingelser for tildeling og udbetaling af økonomisk kompensation.«

[Præcisering af, hvilke regler der kan fastsættes om kompensationsordningen]

Til § 37

7) I den under nr. 1 foreslåede ændring af § 8 b, stk. 1, 1. pkt., ændres »rettighedshavere, der har rettigheder i krav på udbetalinger« til: »en rettighedshaver, der har krav på udbetalingen«.

[Sproglig korrektion]

Bemærkninger

Til nr. 1

Efter lovforslagets § 1, nr. 8, defineres, hvad der forstås ved »anvise«.

Det foreslås, at ordet »anvise« ændres til »anvisning«, således at ordet, der defineres, skrives som et navneord i lighed med de øvrige ord, der defineres i lovforslagets § 1.

Ændringsforslaget er en lovteknisk korrektion.

Til nr. 2

Efter lovforslagets § 14, 2. pkt., bærer betalingsmodtageren risikoen for forsinket betaling fra en offentlig udbetaler i øvrige tilfælde, hvis betaling til den anviste nemkonto, ydelsesspecifikke konto eller anden konto eller på anden måde ikke kan ske grundet forhold, der ikke kan tilregnes nemkontosystemet eller den offentlige udbetaler.

Det foreslås efter »anden konto eller« at indsætte »betaling«.

Ændringsforslaget er en præcisering af, at betalingsmodtageren også bærer risikoen for forsinket betaling, hvis betaling på anden måde ikke kan ske grundet forhold, der ikke kan tilregnes nemkontosystemet eller den offentlige udbetaler.

Ændringsforslaget er en sproglig præcisering.

Til nr. 3

Efter lovforslagets § 16, stk. 1, finder udbetaling til betalingsmodtageren ikke sted, hvis told- og skatteforvaltningen har anmodet om overførsel af udbetalingsbeløbet med henblik på modregning i udbetalingsbeløbet eller med henblik på udbetaling til rettighedshavere, der har rettigheder i krav på udbetalinger fra told- og skatteforvaltningen.

Det foreslås, at »rettighedshavere, der har rettigheder i krav på udbetalinger« ændres til »en rettighedshaver, der har krav på udbetalingen«.

Med ændringsforslaget ændres to navneord i flertal til ental med henblik på at ensrette sprogbrugen i bestemmelsen. Desuden udgår ordene »rettigheder i«, da denne formulering kan give anledning til tvivl om, hvordan bestemmelsen skal forstås.

Ændringsforslaget er en sproglig korrektion.

Til nr. 4

I lovforslagets § 19, stk. 2, indgår to henvisninger til § 333, stk. 1, nr. 2, i lov om finansiel virksomhed.

Det foreslås, at »§ 333, stk. 1, nr. 2,« begge steder ændres til »§ 333, stk. 1,«.

Ændringen foreslås, da det er en fejl kun at henvise til § 333, stk. 1, nr. 2, i lov om finansiel virksomhed, da en virksomhed skal opfylde begge betingelser i § 333, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed for at kunne blive udpeget af Finanstilsynet som operatør af finansiel digital infrastruktur.

Ændringsforslaget er en lovteknisk korrektion.

Til nr. 5

Efter lovforslagets § 24, stk. 3, kan ministeren for digitalisering fastsætte regler om, at Digitaliseringsstyrelsen kan behandle oplysninger om privatpersoner og juridiske enheder i nemkontosystemet, når det er nødvendigt af hensyn til anvendere af nemkontosystemets kontrol- og tilsynsopgaver.

Det foreslås at ændre »anvendere af Nemkontosystemets« til »anvendernes«.

Med ændringen foreslås det at tydeliggøre, at der kan fastsættes regler om Digitaliseringsstyrelsens behandling af oplysninger i nemkontosystemet, når det er nødvendigt af hensyn til anvendernes kontrol- og tilsynsopgaver. Det er anvenderne af nemkontosystemet, der er tale om.

Der henvises i øvrigt til lovforslagets bemærkninger til § 24, stk. 3.

Ændringsforslaget er en sproglig korrektion.

Til nr. 6

Efter lovforslagets § 30 kan ministeren for digitalisering fastsætte regler om kompensationsordningen, herunder nærmere krav for økonomisk kompensation, regler om indgivelse af ansøgning og behandling af sager om kompensation.

Det foreslås at nyaffatte bestemmelsen således, at ministeren for digitalisering kan fastsætte regler om kompensationsordningen, herunder om indgivelse af ansøgning, behandling af sager og nærmere betingelser for tildeling og udbetaling af økonomisk kompensation.

Ændringsforslaget har til formål at præcisere, hvilke regler der kan fastsættes om kompensationsordningen. »Krav for kompensation« ændres således til »betingelser for tildeling og udbetaling af økonomisk kompensation«. Derved kommer bestemmelsens sprogbrug til at harmonere bedre med sprogbrugen i lovforslagets § 26, stk. 2. Derudover er der ændret i rækkefølgen for, hvad der kan fastsættes regler om.

Der henvises i øvrigt til lovforslagets bemærkninger til § 30.

Ændringsforslaget er en sproglig præcisering.

Til nr. 7

I lovforslagets § 37, nr. 1, ændres der i § 8 b, stk. 1, 1. pkt., i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige.

Det foreslås, at »rettighedshavere, der har rettigheder i krav på udbetalinger« ændres til »en rettighedshaver, der har krav på udbetalingen«.

Med det foreslåede ændres to navneord i flertal til ental. Desuden udgår ordene »rettigheder i«, da denne formulering kan give anledning til tvivl om, hvordan bestemmelsen skal forstås.

Ændringsforslaget er en sproglig korrektion.

4. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 26. marts 2025 og var til 1. behandling den 8. april 2025. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for Digitalisering og It.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.

Høringssvar

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og ministeren for digitalisering sendte den 5. november 2024 dette udkast til udvalget, jf. DIU alm. del - bilag 18. Den 28. marts 2025 sendte ministeren for digitalisering høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag på lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 4 spørgsmål til ministeren for digitalisering til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.

Birgitte Vind (S) Malte Larsen (S) Ida Auken (S) Thorkild Holmboe-Hay (S) Kris Jensen Skriver (S) Per Husted (S) Sara Emil Baaring (S) Simon Kollerup (S) Thomas Skriver Jensen (S) Louise Elholm (V) Christoffer Aagaard Melson (V) Anna Falkenberg (SP) Hans Andersen (V) Henrik Rejnholt Andersen (M) Rasmus Lund-Nielsen (M) nfmd. Betina Kastbjerg (DD) Dennis Flydtkjær (DD) Kim Edberg Andersen (DD) Alexander Ryle (LA) Sandra Elisabeth Skalvig (LA) Dina Raabjerg (KF) Mette Thiesen (DF) Jeppe Søe (UFG) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) fmd. Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Kirsten Normann Andersen (SF) Rosa Lund (EL) Stinus Lindgreen (RV) Helene Brydensholt (ALT)

Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)23
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)16
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Liberal Alliance (LA)15
Moderaterne (M)12
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Dansk Folkeparti (DF)7
Radikale Venstre (RV)6
Alternativet (ALT)6
Borgernes Parti - Lars Boje Mathiesen (BP)1
Naleraq (N)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)5