Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 22. maj 2025
Forslag
til
Lov om nemkonto1)
Kapitel 1
Definitioner
§ 1.
I denne lov forstås ved:
1) Nemkonto: En
konto i et kontoførende institut, som betalingsmodtageren
har anvist som den konto, hvortil offentlige udbetalere, jf. §
8, kan udbetale pengebeløb.
2)
Nemkontosystemet: System med informationer om privatpersoners og
juridiske enheders nemkonti og ydelsesspecifikke konti og de
relaterede funktioner til anvisning af konti, tilføjelse af
kontooplysninger til en betalingsordre, overførsler af
betalingsordrer og kontoopslag.
3) Privatperson:
En fysisk person, som udelukkende agerer på vegne af sig selv
uden forbindelse til en juridisk enhed.
4) Juridisk
enhed: En fysisk person i dennes egenskab af arbejdsgiver eller
selvstændig erhvervsdrivende, en dansk eller udenlandsk
juridisk person eller en filial af en udenlandsk juridisk person,
en trust eller et juridisk arrangement, der ligner en trust, en
statslig administrativ enhed, en region, en kommune eller et
kommunalt fællesskab.
5)
Betalingsmodtager: En privatperson eller juridisk enhed, som er den
tiltænkte modtager af de pengebeløb, der indgår
i en betalingstransaktion.
6)
Ydelsesspecifik konto: En konto i et kontoførende institut,
hvortil en bestemt offentlig udbetaler kan udbetale ydelser af en
bestemt ydelsesart til betalingsmodtageren.
7) Ydelsesart:
Kategorisering af de ydelser, som offentlige udbetalere udbetaler
til betalingsmodtagere.
8) Anvisning:
Betalingsmodtagerens udpegning af den konto, betalingsmodtageren
ønsker registreret som nemkonto eller ydelsesspecifik konto
i nemkontosystemet.
9)
Betalingsordre: Instruktion fra en offentlig udbetaler, som sendes
gennem nemkontosystemet, til det betalingsafviklende institut om at
gennemføre en betalingstransaktion til en
betalingsmodtager.
10) Komplet
betalingsordre: Betalingsordre i nemkontosystemet, der af den
offentlige udbetaler er påført oplysning om, hvortil
betalingen skal overføres, hvorfor der ikke
påføres kontooplysninger fra nemkontosystemet.
11) Kontoopslag:
Et opslag, som en privat udbetaler gennemfører via en privat
kontoformidler i nemkontosystemet med det formål at få
oplyst en betalingsmodtagers kontooplysninger.
Kapitel 2
Anvisning af
nemkonti og ydelsesspecifikke konti i nemkontosystemet
Anvisning af nemkonti
§ 2.
Privatpersoner, som i henhold til § 3, stk. 1, nr. 1, i lov om
Det Centrale Personregister er tildelt et personnummer, og som ikke
er registreret som udrejst af Danmark, skal så vidt muligt og
senest i forbindelse med den første udbetaling fra en
offentlig udbetaler anvise en konto som nemkonto, hvortil
offentlige udbetalere kan foretage udbetaling af
pengebeløb.
Stk. 2.
Privatpersoner, som ikke er omfattet af stk. 1, kan, hvis de i
henhold til lov om Det Centrale Personregister eller regler fastsat
i medfør heraf er tildelt et personnummer, anvise en konto
som nemkonto. Udbetaling til en nemkonto for personer omfattet af
1. pkt. skal dog være aftalt med den offentlige udbetaler,
hvis personen forud for anvisningen modtager betalinger fra den
pågældende offentlige udbetaler til en anden konto.
Stk. 3. En
privatperson kan kun anvise én nemkonto.
§ 3.
Juridiske enheder, som er tildelt et cvr-nummer efter § 5 i
lov om Det Centrale Virksomhedsregister, skal så vidt muligt
og senest i forbindelse med den første udbetaling fra en
offentlig udbetaler anvise en konto som nemkonto, hvortil
offentlige udbetalere kan foretage udbetaling af pengebeløb.
Tilsvarende gælder for juridiske enheder, der er registreret
hos told- og skatteforvaltningen med et SE-nummer.
Stk. 2.
Juridiske enheder, som ikke er omfattet af stk. 1, men som opfylder
betingelserne for frivillig registrering i Det Centrale
Virksomhedsregister efter lov om Det Centrale Virksomhedsregister
eller regler fastsat i medfør heraf, skal for at kunne
modtage betalinger fra en offentlig udbetaler
1) være
optaget i Det Centrale Virksomhedsregister efter reglerne om
frivillig registrering og
2) så vidt
muligt anvise en konto som nemkonto efter reglerne i stk. 1.
Stk. 3. En
juridisk enhed kan kun anvise én nemkonto. Juridiske enheder
kan dog anvise selvstændige nemkonti til underliggende
P-numre eller SE-numre. Anvendelsen af nemkonti for underliggende
P-numre skal være aftalt med den offentlige udbetaler.
Anvisning af ydelsesspecifikke
konti
§ 4.
Betalingsmodtagere omfattet af §§ 2 eller 3 kan anvise en
konto som ydelsesspecifik konto, hvortil en bestemt offentlig
udbetaler kan foretage udbetaling af pengebeløb af en
bestemt ydelsesart.
Konti, der kan anvises som nemkonti og
ydelsesspecifikke konti
§ 5.
Konti med en dansk eller internationalt anerkendt
kontoidentifikation, der føres i følgende
institutter, kan anvises som nemkonti eller ydelsesspecifikke
konti:
1) Dansk
pengeinstitut: En virksomhed, der har tilladelse fra Finanstilsynet
til at drive virksomhed som pengeinstitut i henhold til lov om
finansiel virksomhed.
2) Dansk
betalings- eller e-pengeinstitut: En virksomhed, der har tilladelse
fra Finanstilsynet til at udøve aktiviteter som
betalingsinstitut eller e-pengeinstitut i henhold til lov om
betalinger, og som er kontoførende udbyder af
betalingskonti.
3)
EU-/EØS-kreditinstitut: En virksomhed, der har tilladelse
fra et EU-/EØS-lands finansielle tilsynsmyndighed til at
udøve aktiviteter som kreditinstitut i henhold til det
pågældende EU-/EØS-lands nationale lovgivning,
der implementerer Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
adgang til at udøve virksomhed som kreditinstitut og om
tilsyn med kreditinstitutters anvendelse.
4)
EU-/EØS-betalingsinstitut eller
EU-/EØS-e-pengeinstitut: En virksomhed, der har tilladelse
fra et EU-/EØS-lands finansielle tilsynsmyndighed til at
udøve aktiviteter som betalings- eller e-pengeinstitut i
henhold til det pågældende EU-/EØS-lands
nationale lovgivning, der implementerer Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv om betalingstjenester i det indre marked og
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om adgang til at
optage og udøve virksomhed som udsteder af elektroniske
penge og tilsyn med en sådan virksomhed, og som er
kontoførende udbyder af betalingskonti.
5)
Færøsk eller grønlandsk pengeinstitut: En
virksomhed, der har tilladelse fra Finanstilsynet til at drive
virksomhed som pengeinstitut i henhold til anordning om
ikrafttræden for Færøerne af lov om finansiel
virksomhed eller anordning om ikrafttræden for
Grønland af lov om finansiel virksomhed.
6)
Færøsk betalings- eller e-pengeinstitut: En
virksomhed, der har tilladelse fra Finanstilsynet til at
udøve aktiviteter som betalingsinstitut eller
e-pengeinstitut i henhold til anordning om ikrafttræden for
Færøerne af lov om betalinger, og som er
kontoførende udbyder af betalingskonti.
7)
Tredjelandskreditinstitut: En virksomhed, der er etableret i et
land uden for EU/EØS, og som har tilladelse fra det
pågældende lands finansielle tilsynsmyndighed til at
udøve aktiviteter, der består i at tage imod indskud
fra offentligheden og i at yde lån for egen regning, der er
tilknyttet konti, der føres af den pågældende
virksomhed i eget navn.
Stk. 2.
Ministeren for digitalisering kan fastsætte regler om
betingelser for, at konti, der føres i institutter omfattet
af stk. 1, kan anvendes som nemkonti eller ydelsesspecifikke konti.
Endvidere kan ministeren fastsætte regler om, hvilke
kontotyper der kan anvises som nemkonti og ydelsesspecifikke konti,
og krav til, hvilke kontoidentifikationer en konto skal have for at
kunne anvises som nemkonto eller ydelsesspecifik konto.
Anvisning, ændring og sletning af konti i
nemkontosystemet
§ 6.
En betalingsmodtagers anvisning, ændring eller sletning af en
konto i nemkontosystemet har senest virkning for betalinger, der er
til disposition på betalingsmodtagerens konto, den femte
bankdag efter at kontoen er registreret som aktiv eller
ophørt nemkonto eller ydelsesspecifik konto i
nemkontosystemet. For betalinger til udenlandske konti kan
virkningstidspunkt dog være, senere end den femte bankdag
efter at kontoen er registreret som aktiv eller ophørt, som
følge af at den samlede ekspeditionstid for udenlandske
betalinger kan være længere.
§ 7.
Ministeren for digitalisering fastsætter regler om
betalingsmodtageres anvisning, ændring eller sletning af en
konto som nemkonto eller ydelsesspecifik konto, herunder kan der
fastsættes krav om, at anviste eller ændrede konti i
visse tilfælde skal aktiveres af betalingsmodtageren for at
blive registreret som nemkonto eller ydelsesspecifik konto i
nemkontosystemet.
Stk. 2.
Ministeren for digitalisering kan fastsætte regler om,
hvornår en nemkonto eller ydelsesspecifik konto kan slettes
af Digitaliseringsstyrelsen i nemkontosystemet.
Kapitel 3
Offentlige
udbetalere
Definition af offentlige
udbetalere
§ 8.
Ved offentlige udbetalere forstås følgende:
1) Myndigheder
inden for den offentlige forvaltning.
2)
Domstolene.
3)
Institutioner, foreninger, fonde m.v., hvis udgifter eller
regnskabsmæssige underskud dækkes ved statstilskud
eller ved bidrag, afgift eller anden indtægt i henhold til
lov.
4)
Institutioner, foreninger, fonde m.v., som modtager kapitalindskud,
tilskud, lån, garanti eller anden støtte fra staten
eller en institution m.v., som er omfattet af nr. 3, såfremt
kapitalindskuddet m.v. har væsentlig betydning for
modtageren.
5) Selvejende
institutioner m.v., hvis driftsbudget er optaget på
bevillingslov.
6) Selvejende
institutioner m.v., som en kommune eller region har indgået
driftsoverenskomst med.
Stk. 2.
Ministeren for digitalisering kan efter anmodning fra hver af
Folketingets institutioners ledelser bestemme, at Folketinget og
institutioner under Folketinget er offentlige udbetalere.
Fravigelse af lovens regler for offentlige
udbetalere
§ 9.
Offentlige udbetalere omfattet af § 8 er ikke omfattet af
lovens bestemmelser, i det omfang andet følger af anden
lovgivning.
Stk. 2.
Vedkommende kommune eller region kan beslutte, at §§
10-16 og regler fastsat i medfør heraf ikke finder
anvendelse på en offentlig udbetaler omfattet af § 8,
stk. 1, nr. 6.
Stk. 3.
Vedkommende minister kan efter forhandling med ministeren for
digitalisering fastsætte regler om, at §§ 10-16 og
regler fastsat i medfør heraf ikke finder anvendelse
på en eller flere offentlige udbetalere omfattet af § 8,
stk. 1, nr. 3 og 4.
Offentlige udbetaleres indberetning til
nemkontosystemet
§
10. Offentlige udbetalere kan på anmodning fra
betalingsmodtagere indberette anvisning, ændring og sletning
af konti som nemkonti i nemkontosystemet.
Stk. 2.
Ministeren for digitalisering kan fastsætte regler om, hvilke
offentlige udbetalere der på anmodning fra betalingsmodtagere
skal indberette anvisning, ændring og sletning af konti som
nemkonti i nemkontosystemet, herunder undtagelser herfra, og regler
for de offentlige udbetaleres dokumentationskrav, administration af
nemkonti m.v.
§
11. Offentlige udbetalere skal på anmodning fra
betalingsmodtagere indberette anvisning, ændring eller
sletning af konti som ydelsesspecifikke konti i nemkontosystemet
for ydelser, de selv udbetaler, jf. dog stk. 3. Den offentlige
udbetaler fastsætter, hvilke ydelser der er omfattet af en
ydelsesart.
Stk. 2. En
offentlig udbetaler kan på anmodning fra en betalingsmodtager
låse en ydelsesspecifik konto i nemkontosystemet, så
betalingsmodtageren ikke selv kan foretage ændringer heraf.
Betalingsmodtageren kan ved henvendelse til den offentlige
udbetaler få kontoen ændret eller låsningen
ophævet.
Stk. 3. Kan en
offentlig udbetaler efter anden lovgivning bestemme, på
hvilken måde betaling af en ydelse til en betalingsmodtager
skal ske, kan den offentlige udbetaler anvise og låse en
ydelsesspecifik konto, uanset at betalingsmodtageren ikke har
anmodet herom.
Stk. 4.
Når en offentlig udbetaler kan låse en ydelsesspecifik
konto efter stk. 2 eller 3, kan den pågældende
offentlige udbetaler tilsvarende instruere den, der forestår
udbetalingerne, om at gennemføre denne handling samt
indberette anvisning, ændring eller sletning af låste
ydelsesspecifikke konti i nemkontosystemet.
Stk. 5.
Ministeren for digitalisering kan fastsætte regler om de
offentlige udbetaleres dokumentationskrav, administration af
ydelsesspecifikke konti m.v.
Offentlige udbetaleres anvendelse af
nemkontosystemet
§
12. Offentlige udbetalere skal anvende nemkontosystemet til
at foretage betalinger til betalingsmodtagere med en nemkonto eller
en ydelsesspecifik konto, jf. dog stk. 3, § 9, stk. 1 og 2,
§ 13, stk. 2 og 3, og regler fastsat i medfør af §
9, stk. 3.
Stk. 2.
Offentlige udbetalere skal anskaffe nemkontosystemet fra
Digitaliseringsstyrelsen.
Stk. 3.
Offentlige udbetalere er ikke forpligtet til at anvende
nemkontosystemet til at foretage betalinger, i det omfang andet
følger af anden lovgivning.
Stk. 4.
Ministeren for digitalisering kan fastsætte regler for
offentlige udbetaleres tilslutning til og anvendelse af
nemkontosystemet, herunder regler om betaling af vederlag for
tilslutning m.v.
Offentlige udbetaleres gennemførelse af
betalinger
§
13. En betalingsmodtagers nemkonto eller ydelsesspecifikke
konto er rette betalingssted for offentlige udbetalere, medmindre
betalingsmodtageren over for den pågældende offentlige
udbetaler har anvist en anden konto, hvortil betaling skal ske.
Følger det af anden lovgivning, at betaling skal ske til
betalingsmodtagerens nemkonto, vil dette altid være rette
betalingssted.
Stk. 2. Har en
betalingsmodtager anvist en anden konto end sin nemkonto eller
ydelsesspecifikke konto, hvortil betaling skal ske, kan den
offentlige udbetaler gennemføre denne betaling som en
komplet betalingsordre i nemkontosystemet.
Stk. 3. Har en
betalingsmodtager ikke anvist en nemkonto, en ydelsesspecifik konto
eller en anden konto i forbindelse med en udbetaling fra en
offentlig udbetaler, skal den offentlige udbetaler sikre, at
betalingsmodtageren får udbetalt sit tilgodehavende på
anden måde. Det samme gælder, når den offentlige
udbetaler modtager information fra nemkontosystemet om, at betaling
ikke kan gennemføres.
§
14. En betalingsmodtager, som så vidt muligt skal
anvise en konto som nemkonto efter § 2, stk. 1, eller §
3, stk. 1 eller 2, bærer risikoen for forsinket betaling fra
en offentlig udbetaler, der skyldes betalingsmodtagerens manglende
anvisning af en nemkonto, en ydelsesspecifik konto eller en anden
konto, hvortil udbetaling kan ske, eller betalingsmodtagerens
manglende medvirken til at sikre, at udbetaling af tilgodehavendet
kan gennemføres på anden måde. Tilsvarende
bærer betalingsmodtageren risikoen for forsinket betaling fra
en offentlig udbetaler i øvrige tilfælde, hvis
betaling til den anviste nemkonto, ydelsesspecifikke konto eller
anden konto eller betaling på anden måde ikke kan ske
grundet forhold, der ikke kan tilregnes nemkontosystemet eller den
offentlige udbetaler.
§
15. En offentlig udbetalers betaling til
betalingsmodtagerens nemkonto eller ydelsesspecifikke konto i
udlandet anses for foretaget rettidigt af den offentlige udbetaler,
uanset at betalingen er modtageren i hænde på et senere
tidspunkt end tilsvarende indenlandske betalinger, hvis
1) betalingen
ekspederes samme dag som tilsvarende betalinger til indenlandske
konti og
2) betalingen af
de tilsvarende indenlandske betalinger er modtagerne i hænde
rettidigt.
Stk. 2.
Offentlige udbetalere kan i forbindelse med gennemførelsen
af en betaling til en nemkonto, ydelsesspecifik konto eller anden
konto i udlandet fratrække meromkostninger, som en
overførsel af pengebeløb til kontoen er forbundet
med, medmindre andet følger af anden lovgivning.
Modregning og udbetaling til
rettighedshavere
§
16. Udbetaling til betalingsmodtagerens nemkonto,
ydelsesspecifikke konto eller anden konto finder ikke sted, hvis
told- og skatteforvaltningen har anmodet om overførsel af
udbetalingsbeløbet med henblik på modregning i
udbetalingsbeløbet eller med henblik på udbetaling til
en rettighedshaver, der har krav på udbetalingen fra told- og
skatteforvaltningen.
Stk. 2. Ved
overførsel af et udbetalingsbeløb til told- og
skatteforvaltningen efter stk. 1 anses betaling for at være
foretaget med frigørende virkning for den offentlige
udbetaler.
Stk. 3. Ved
told- og skatteforvaltningens udbetaling af overskydende
beløb efter gennemført modregning eller udbetaling
til rettighedshavere anses told- og skatteforvaltningen som
offentlig udbetaler.
Kapitel 4
Private
udbetalere, private kontoformidlere og operatører af
finansielle digitale infrastrukturer
Private udbetalere
§
17. En privat udbetaler kan på nærmere fastsatte
betingelser via en privat kontoformidler foretage kontoopslag i
nemkontosystemet, når kontooplysningerne skal anvendes til at
foretage en udbetaling til en betalingsmodtager og
betalingsmodtagerens nemkonto er rette betalingssted.
Stk. 2.
Privatpersoner og juridiske enheder med bopæl eller
registreret hjemsted i Danmark, i et andet EU-/EØS-land
eller på Færøerne kan foretage kontoopslag som
privat udbetaler efter stk. 1. Det gælder dog ikke juridiske
enheder, som er offentlige udbetalere efter § 8, medmindre den
offentlige udbetaler er undtaget efter § 9, stk. 2, eller
regler fastsat i medfør af § 9, stk. 3.
Stk. 3.
Betalingsmodtageren kan til enhver tid meddele en privat udbetaler,
at udbetalinger ikke skal ske til modtagerens nemkonto.
Betalingsmodtagerens ret til ikke at få
udbetalingsbeløb indsat på sin nemkonto kan ikke
fraviges ved aftale.
Stk. 4.
Ministeren for digitalisering kan fastsætte regler om private
udbetaleres kontoopslag, herunder regler om, hvornår og
hvordan private udbetalere kan foretage kontoopslag via en privat
kontoformidler, og private udbetaleres underretningspligt.
Stk. 5.
Ministeren for digitalisering kan fastsætte regler om
Digitaliseringsstyrelsens, system- og driftsleverandørers,
offentlige udbetaleres og kontoindberettende institutters
erstatningsansvar og begrænsninger heraf over for private
udbetalere som følge af manglende tilgængelighed af
nemkontosystemet, systemfejl i nemkontosystemet og fejl i
betalingsmodtageres kontooplysninger m.v.
Stk. 6.
Ministeren for digitalisering kan fastsætte regler om
Digitaliseringsstyrelsens meddelelse til private udbetalere af
påtale, påbud og udelukkelse fra at foretage
kontoopslag via en privat kontoformidler ved manglende overholdelse
af regler, aftaler eller vilkår for kontoopslag i
nemkontosystemet.
Private kontoformidlere
§
18. En privat kontoformidler kan på nærmere
fastsatte betingelser på vegne af en privat udbetaler
foretage kontoopslag i nemkontosystemet til brug for
udbetalinger.
Stk. 2.
Følgende virksomheder kan efter aftale med
Digitaliseringsstyrelsen tilsluttes nemkontosystemet som private
kontoformidlere:
1) Et
pengeinstitut med en tilladelse efter lov om finansiel virksomhed
eller anordning om ikrafttræden for Færøerne af
lov om finansiel virksomhed.
2) Et betalings-
eller e-pengeinstitut med tilladelse efter lov om betalinger,
anordning om ikrafttræden for Færøerne af lov om
betalinger eller et EU-/EØS-betalingsinstitut eller
EU-/EØS-e-pengeinstitut med tilladelse efter det
pågældende EU-/EØS-lands nationale lovgivning,
der implementerer Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
betalingstjenester i det indre marked og Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv om adgang til at optage og udøve
virksomhed som udsteder af elektroniske penge og tilsyn med en
sådan virksomhed.
3) Et
EU-/EØS-kreditinstitut med tilladelse efter det
pågældende EU-/EØS-lands nationale lovgivning,
der implementerer Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
adgang til at udøve virksomhed som kreditinstitut og om
tilsyn med kreditinstitutters anvendelse.
4) Et
forsikringsselskab med tilladelse efter lov om
forsikringsvirksomhed eller et EU-/EØS-forsikringsselskab
med tilladelse efter det pågældende
EU-/EØS-lands nationale lovgivning, der implementerer
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om adgang til og
udøvelse af forsikrings- og genforsikringsvirksomhed.
Stk. 3.
Ministeren for digitalisering kan fastsætte yderligere regler
om, hvilke virksomheder der kan tilsluttes nemkontosystemet som
private kontoformidlere. Ministeren for digitalisering kan
endvidere fastsætte regler om private kontoformidleres
anvendelse af og tilslutning til nemkontosystemet, herunder regler
om gebyr og vilkår.
Stk. 4.
Ministeren for digitalisering kan fastsætte regler om
Digitaliseringsstyrelsens, system- og driftsleverandørers,
offentlige udbetaleres og kontoindberettende institutters
erstatningsansvar og begrænsninger heraf over for private
kontoformidlere som følge af manglende tilgængelighed
af nemkontosystemet, systemfejl i nemkontosystemet og fejl i
betalingsmodtageres kontooplysninger m.v.
Stk. 5.
Ministeren for digitalisering kan fastsætte regler om
Digitaliseringsstyrelsens meddelelse til private kontoformidlere af
påtale, påbud og udelukkelse fra at anvende
nemkontosystemet ved manglende overholdelse af regler, aftaler
eller vilkår for anvendelse af eller tilslutning til
nemkontosystemet.
Operatører af finansielle digitale
infrastrukturer
§
19. En operatør af finansiel digital infrastruktur
kan på vegne af en privat kontoformidler tilsluttes
nemkontosystemet på nærmere fastsatte betingelser og
efter aftale med Digitaliseringsstyrelsen.
Stk. 2. En
operatør af finansiel digital infrastruktur skal for at
kunne tilsluttes nemkontosystemet være udpeget af
Finanstilsynet efter § 333, stk. 1, i lov om finansiel
virksomhed som operatør af finansiel digital infrastruktur
eller være en virksomhed med registreret hjemsted i et andet
EU-/EØS-land, der opfylder det pågældende
EU-/EØS-lands nationale lovgivning svarende til § 333,
stk. 1, i lov om finansiel virksomhed, og som er underlagt tilsyn
fra den kompetente tilsynsmyndighed i det pågældende
EU-/EØS-land svarende til Finanstilsynets tilsyn med en
dansk operatør af finansiel digital infrastrukturs
overholdelse af § 333 m i lov om finansiel virksomhed.
Stk. 3.
Ministeren for digitalisering kan fastsætte yderligere regler
om, hvilke virksomheder der kan tilsluttes nemkontosystemet som
operatør af finansiel digital infrastruktur. Ministeren for
digitalisering kan endvidere fastsætte regler om
operatører af finansielle digitale infrastrukturers
anvendelse af og tilslutning til nemkontosystemet, herunder regler
om gebyr og vilkår.
Stk. 4.
Ministeren for digitalisering kan fastsætte regler om
Digitaliseringsstyrelsens, system- og driftsleverandørers,
offentlige udbetaleres og kontoindberettende institutters
erstatningsansvar og begrænsninger heraf over for
operatører af finansielle digitale infrastrukturer som
følge af manglende tilgængelighed af nemkontosystemet,
systemfejl i nemkontosystemet og fejl i betalingsmodtageres
kontooplysninger m.v.
Stk. 5.
Ministeren for digitalisering kan fastsætte regler om
Digitaliseringsstyrelsens meddelelse til operatører af
finansielle digitale infrastrukturer af påtale, påbud
og udelukkelse fra at anvende nemkontosystemet ved manglende
overholdelse af regler, aftaler eller vilkår for anvendelse
af eller tilslutning til nemkontosystemet.
Kapitel 5
Institutters
forpligtelser til offentlig tjeneste
§
20. Ministeren for digitalisering kan fastsætte regler
om, at institutter nævnt i § 5, stk. 1, nr. 1-6, kan
tilslutte sig ordningen om forpligtelser til offentlig tjeneste i
relation til nemkontosystemet efter regler fastsat i medfør
af stk. 3.
Stk. 2.
Ministeren for digitalisering kan fastsætte regler om, at
institutter nævnt i § 5, stk. 1, nr. 1 og 2, skal
tilslutte sig ordningen om forpligtelser til offentlig tjeneste i
relation til nemkontosystemet efter regler fastsat i medfør
af stk. 3.
Stk. 3.
Ministeren for digitalisering kan fastsætte regler om, hvilke
forpligtelser til offentlig tjeneste institutter omfattet af regler
fastsat i medfør af stk. 1 og 2 skal udføre i
relation til nemkontosystemet, herunder at indberette konti, der
føres i det pågældende institut, som nemkonti
til nemkontosystemet efter privatpersoners og juridiske enheders
anvisning og at opdatere nemkontosystemet med korrekte oplysninger.
Ministeren for digitalisering kan desuden fastsætte regler om
sikkerhedsmæssige og tekniske krav ved indberetning til
nemkontosystemet m.v.
Stk. 4.
Ministeren for digitalisering kan fastsætte regler om, at
Digitaliseringsstyrelsen kan yde økonomisk støtte til
institutter for at udføre forpligtelser til offentlig
tjeneste efter regler fastsat i medfør af stk. 1-3, og om
behandling af og tilsyn med sager om økonomisk
støtte, herunder regler om ansøgning, frister,
oplysnings- og dokumentationskrav og krav om erklæring fra en
godkendt revisor.
Kapitel 6
Tilrådighedsstillelse af
nemkontosystemet
§
21. Digitaliseringsstyrelsen stiller nemkontosystemet til
rådighed for offentlige udbetalere og private
kontoformidlere.
Stk. 2.
Digitaliseringsstyrelsen er systemejer og sikrer udvikling, drift,
vedligeholdelse og forvaltning af nemkontosystemet.
Stk. 3.
Digitaliseringsstyrelsen kan udpege offentlige myndigheder eller
juridiske enheder til på vegne af Digitaliseringsstyrelsen at
varetage opgaver i medfør af stk. 2.
Stk. 4.
Ministeren for digitalisering kan fastsætte nærmere
regler om tilrådighedsstillelse af nemkontosystemet for
offentlige udbetalere og private kontoformidlere, jf. stk. 1.
§
22. Ministeren for digitalisering kan stille
nemkontosystemet til rådighed for grønlandske
myndigheder.
Kapitel 7
Tavshedspligt
§
23. Offentlige udbetalere og enhver, der varetager opgaver
efter denne lov eller regler fastsat i medfør heraf, og
enhver, der i øvrigt yder bistand hertil, er under ansvar
efter straffelovens §§ 152-152 f forpligtet til at
iagttage tavshed over for uvedkommende med hensyn til oplysninger
om den tekniske og sikkerhedsmæssige indretning og om
processer for opretholdelse, vedligeholdelse og drift af sikkerhed
i nemkontosystemet.
Kapitel 8
Behandling af
oplysninger og dataansvar
§
24. Digitaliseringsstyrelsen kan behandle oplysninger om
privatpersoner og juridiske enheder, herunder oplysninger om
privatpersoners og juridiske enheders nemkonti og ydelsesspecifikke
konti, og øvrige forhold, når sådanne
oplysninger er nødvendige til brug for udvikling, drift,
vedligeholdelse og forvaltning af nemkontosystemet.
Stk. 2.
Digitaliseringsstyrelsen er dataansvarlig for behandlingen af
personoplysninger i nemkontosystemet.
Stk. 3.
Ministeren for digitalisering kan fastsætte regler om, at
Digitaliseringsstyrelsen kan behandle oplysninger om privatpersoner
og juridiske enheder i nemkontosystemet, når det er
nødvendigt af hensyn til anvendernes kontrol- og
tilsynsopgaver.
Stk. 4.
Ministeren for digitalisering fastsætter regler om
behandlingen af oplysninger i nemkontosystemet, herunder
indhentning til og videregivelse af oplysninger fra
nemkontosystemet.
§
25. Digitaliseringsstyrelsen kan fra told- og
skatteforvaltningen, Det Centrale Personregister og Det Centrale
Virksomhedsregister indhente de oplysninger, som er
nødvendige til brug for udvikling, drift, vedligeholdelse og
forvaltning af nemkontosystemet.
Kapitel 9
Kompensationsordning for privatpersoner
§
26. Digitaliseringsstyrelsen kan efter ansøgning
tildele og udbetale økonomisk kompensation til
privatpersoner, der ikke har modtaget en retmæssig udbetaling
som følge af fejl ved anvisning eller ændring af en
konto i nemkontosystemet eller som følge af en uberettiget
anvisning eller ændring af en konto i nemkontosystemet.
Stk. 2. Det er
en betingelse for tildeling og udbetaling af kompensation som
følge af en uberettiget anvisning eller ændring af en
konto i nemkontosystemet, at forholdet er anmeldt til politiet i
umiddelbar forlængelse af privatpersonens kendskab
hertil.
Stk. 3. Der kan
ikke tildeles kompensation til privatpersoner, som har handlet
groft uagtsomt eller forsætligt. Der kan dog tildeles
kompensation, hvis privatpersonen på grund af psykisk sygdom,
nedsat psykisk funktionsevne eller lignende tilstand ikke har
været i stand til at handle fornuftsmæssigt. Dette
beror på en konkret vurdering under hensyn til personens
mentale tilstand, handlingens beskaffenhed eller
omstændighederne i øvrigt. 2. pkt. gælder dog
ikke, hvis personen forbigående har hensat sig i en lignende
tilstand som følge af indtagelse af beruselsesmidler,
euforiserende stoffer el.lign., eller hvis personen havde
forsæt til den indtrådte skade.
§
27. Digitaliseringsstyrelsen tildeler en økonomisk
kompensation svarende til størrelsen på den
pågældende retmæssige udbetaling. Kompensationen
nedsættes eller bortfalder, hvis privatpersonen har modtaget
beløbet helt eller delvis på anden vis.
Stk. 2. En
privatperson, som har fået udbetalt kompensation fra
Digitaliseringsstyrelsen, skal tilbagebetale kompensationen helt
eller delvis til Digitaliseringsstyrelsen, i det omfang vedkommende
på anden vis får dækket sit tab.
§
28. Ansøgning om økonomisk kompensation
indgives digitalt til Digitaliseringsstyrelsen ved anvendelse af
den løsning, som Digitaliseringsstyrelsen anviser.
Digitaliseringsstyrelsen kan give dispensation fra kravet om
digital ansøgning, hvis der foreligger særlige
forhold, f.eks. et fysisk eller psykisk handicap eller manglende
it-kompetencer, der gør, at privatpersonen ikke må
forventes at kunne indgive ansøgning digitalt.
Stk. 2.
Ansøgning om kompensation skal indgives, snarest muligt
efter at privatpersonen har konstateret, at en retmæssig
udbetaling ikke er modtaget, og senest 13 måneder efter at
den pågældende udbetaling har fundet sted.
Stk. 3.
Digitaliseringsstyrelsens afgørelser om kompensation kan
ikke påklages til anden administrativ myndighed.
§
29. Digitaliseringsstyrelsen indtræder i
privatpersonens krav mod en skadevolder, i det omfang
Digitaliseringsstyrelsen har udbetalt økonomisk kompensation
til privatpersonen. Digitaliseringsstyrelsen kan undlade at
forfølge krav, der ikke er fastslået ved dom, eller
hvis omkostningerne ved at forfølge kravet må antages
ikke at stå mål med det forventede udfald ved at
forfølge kravet.
§
30. Ministeren for digitalisering kan fastsætte regler
om kompensationsordningen, herunder om indgivelse af
ansøgning, behandling af sager og nærmere betingelser
for tildeling og udbetaling af økonomisk kompensation.
Kapitel 10
Ventekonto
§
31. Ventekontoen er den statsejede konto, som
Digitaliseringsstyrelsen har oprettet, hvortil offentlige
udbetalere efter aftale med Digitaliseringsstyrelsen siden den 6.
marts 2012 har kunnet foretage udbetalinger til betalingsmodtagere,
der ikke har anvist en nemkonto.
Stk. 2. Der kan
fra og med den 1. juli 2025 ikke overføres pengebeløb
fra offentlige udbetalere til ventekontoen, jf. dog § 32.
Stk. 3. For krav
på udbetaling af pengebeløb, der er overført
til ventekontoen senest den 30. juni 2025, indtræder
forældelse af betalingsmodtagerens krav tidligst den 1. juli
2028.
Stk. 4. Krav
på udbetaling af pengebeløb, der er overført
til ventekontoen senest den 30. juni 2025, tilskrives ikke renter
fra den 1. juli 2025.
Stk. 5. Krav
på udbetaling af pengebeløb, der er overført
til ventekontoen senest den 30. juni 2025, kan ikke overdrages
eller gøres til genstand for retsforfølgning fra den
1. juli 2025.
Stk. 6. Krav
på udbetaling af pengebeløb, der er overført
til ventekontoen senest den 30. juni 2025, kan, medmindre
betalingsmodtageren senest den 30. juni 2028 har gjort krav
på udbetaling og anvist en konto til brug for udbetalingen,
indtægtsføres i staten den 1. juli 2028, jf. dog stk.
7. Digitaliseringsstyrelsen foretager offentlig varsling i
Statstidende herom senest den 30. juni 2027.
Stk. 7. Har en
betalingsmodtager, der ikke senest den 30. juni 2028 har gjort krav
på udbetaling af pengebeløb som anført i stk. 6
og anvist en konto til brug for udbetalingen, forfalden gæld,
der omfattes af lov om inddrivelse af gæld til det
offentlige, overføres pengebeløbet til told- og
skatteforvaltningen med henblik på dækning af denne
gæld i overensstemmelse med
dækningsrækkefølgen i § 7, stk. 1, nr. 2 og
3, i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige.
Stk. 8. Er et
krav på pengebeløb indtægtsført efter
stk. 6 ikke forældet, vil Digitaliseringsstyrelsen efter
anmodning fra betalingsmodtageren foretage udbetaling af
pengebeløbet, medmindre pengebeløbet er anvendt til
dækning af gæld efter stk. 7.
§
32. Told- og skatteforvaltningen kan fortsat foretage
udbetalinger til ventekontoen fra og med den 1. juli 2025.
Stk. 2. For krav
på udbetaling af pengebeløb, der er overført
til ventekontoen fra og med den 1. juli 2025, indtræder
forældelse, når der er gået 3 år efter
overførslen til ventekontoen. Pengebeløb tilfalder
staten, hvis kravet på udbetaling er forældet.
Stk. 3. Krav
på udbetaling af pengebeløb, der er overført
til ventekontoen fra og med den 1. juli 2025, tilskrives ikke
renter.
Stk. 4. Krav
på udbetaling af pengebeløb overført til
ventekontoen fra og med den 1. juli 2025 kan ikke overdrages eller
gøres til genstand for retsforfølgning.
Stk. 5.
Ministeren for digitalisering kan efter aftale med skatteministeren
fastsætte regler om, at told- og skatteforvaltningen fra en
bestemt dato ikke længere kan foretage udbetalinger til
ventekontoen efter stk. 1.
§
33. Digitaliseringsstyrelsen udbetaler indestående
krav på pengebeløb på ventekontoen til
betalingsmodtageren ved dennes anvisning af en nemkonto eller anden
konto, hvortil betaling skal ske.
§
34. Digitaliseringsstyrelsen udbetaler efter anmodning
indestående krav på pengebeløb på
ventekontoen til den offentlige udbetaler, hvis denne har udbetalt
eller vil udbetale pengebeløbet til betalingsmodtageren.
Kapitel 11
Ikrafttræden og
overgangsbestemmelser
§
35. Loven træder i kraft den 1. juli 2025.
Stk. 2. Fysiske
og juridiske personer, der har været private udbetalere efter
§ 5 a i lov om offentlige betalinger m.v., og som har
foretaget kontoopslag i nemkontosystemet til og med den 30. juni
2025, men som ikke er bosiddende eller har registreret hjemsted i
Danmark, i et andet EU-/EØS-land eller på
Færøerne og ikke er offentlig udbetaler efter §
8, kan uanset § 17, stk. 2, foretage kontoopslag, jf. §
17, stk. 1, til og med den 30. juni 2026.
Stk. 3. Fysiske
og juridiske personer, der har været tilsluttet
nemkontosystemet som private betalingsformidlere til og med den 30.
juni 2025, kan uanset § 18, stk. 2, forblive tilsluttet
nemkontosystemet som privat kontoformidler, jf. § 18, stk. 1,
til og med den 30. juni 2026.
Stk. 4. Regler,
der er fastsat i henhold til § 1, stk. 7 og 8, § 3, stk.
1 og 5, § 4, stk. 1, og § 5, stk. 2, i lov om offentlige
betalinger m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 494 af 4. maj
2023, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller
afløses af regler udstedt i medfør af denne lov. Det
samme gælder regler fastsat i medfør af § 12,
stk. 6, i lov om offentlige betalinger m.v., i det omfang reglerne
undtager institutioner, foreninger og fonde m.v. fra bestemmelserne
i §§ 1-2 a, § 3, stk. 1 og 5, og §§ 4-5 c,
6 a og 6 b i lov om offentlige betalinger m.v.
Kapitel 12
Ændringer i anden
lovgivning
§ 36. I
lov om offentlige betalinger m.v., jf. lovbekendtgørelse nr.
494 af 4. maj 2023, foretages følgende ændringer:
1. §§
1-2 a ophæves.
2. § 3,
stk. 1 og 5, ophæves.
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 1-3.
3. I
§ 3, stk. 3, der bliver stk. 2,
ændres »stk. 2« til: »stk. 1«.
4. I
§ 3, stk. 4, 1. og 2. pkt., der bliver stk. 3, 1. og 2. pkt.,
ændres »stk. 2 og 3« til: »stk. 1 og
2«.
5. §§
4-5 c ophæves.
6. I
§ 6 ændres »§ 3,
stk. 2« til: »§ 3, stk. 1«.
7. §§
6 a og 6 b ophæves.
8. I
§ 12, stk. 1, 3 og 6, ændres »§§ 1-5 og
6-8« til: »§§ 3 og 6-8«.
9. I
§ 12, stk. 2 og 5, ændres »§§ 1-5 og
6-7« til: »§§ 3, 6 og 7«.
§ 37. I
lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1063 af 26. september 2024, som
ændret senest ved § 7 i lov nr. 1694 af 30. december
2024, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 8 b, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »der er overført til
restanceinddrivelsesmyndigheden i henhold til § 4 a, stk. 2, i
lov om offentlige betalinger m.v.« til: »der er sket
til restanceinddrivelsesmyndigheden«, og efter »eller
inddrivelse« indsættes: »eller med henblik
på udbetaling til en rettighedshaver, der har krav på
udbetalingen fra told- og skatteforvaltningen«.
2. I
§ 8 b, stk. 4, ændres
»i henhold til § 4 a, stk. 2, i lov om offentlige
betalinger m.v.« til: »som nævnt i stk.
1«.
Kapitel 13
Territorial gyldighed
§
38. Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Officielle noter
1)
Loven har som udkast været notificeret i overensstemmelse med
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2015/1535 om en
informationsprocedure med hensyn til tekniske forskrifter samt
forskrifter for informationssamfundets tjenester
(kodifikation).