Elevopgaver til tema om klima og grøn omstilling

Elevopgaverne er er produceret til faget samfundsfag og er målrettet undervisningen på A-, B- og C-niveau. Opgaver og lærermateriale er udviklet i samarbejde med Kristoffer Horn Jensen, der underviser i samfundsfag på Ordrup Gymnasium.

Klimapolitik i EU 

Opgave 1: Hvad er problemet? 

I denne opgave skal I arbejde i grupper. Læs om EU's egen vurdering af klimaforandringernes konsekvenser for Europa og skriv svarene på følgende spørgsmål:

  • Hvilke trusler står Europa ifølge oversigten overfor i forbindelse med klimaforandringerne?

  • Danmark er et land, hvor havet altid er tæt på. Hvordan vil en vandstandsstigning på 1,5 meter påvirke dit nærområde/den nærmeste kyststrækning? Find ud af det på dette interaktive kort. 

Opgave 2: Hvem arbejder for at løse problemet?

I denne opgave skal du arbejde med din sidemakker.

  • Hvem har "initiativretten" til lovgivning i EU, også når det gælder klimalovgivning? Find svar her

  • EU-kommissionen fik ny formand sommeren 2019. Læs mere om Ursula von der Leyens prioritering af klimaet som politisk område. Hvad siger artiklen?

  • Hvem er klimakommissær i EU? Hvilke mærkesager har klimakommissæren? Hvordan har kommissæren markeret sig?

Opgave 3: Tager EU udfordringen alvorligt nok? 

I denne opgave skal I arbejde i grupper.

  • Fik de grønne partier i EU-Parlamentet fremgang ved valget i 2019? Sammenlign parlamentets sammensætning før og efter valget. 

  • Hvor vigtigt et emne for EU-borgere var klima- og miljøpolitik ved valget i 2019? Hvad siger denne undersøgelse? 

  • Hvor stor en andel af EU's samlede budget er øremærket til at indgå i arbejdet med klimatilpasning og med at forhindre yderligere klimaforandringer? Find svaret her. 

Opgave 4

  • Undersøg, om I ligger over eller under gennemsnittet i Danmark med denne CO2-beregner

 

EU's klimamål

Opgave 1: Parisaftalen

Parisaftalen er udgangspunktet for EU's klimapolitik. Læs siden EU's klimamål og suppler med viden fra denne artikel. Skriv svarene på følgende spørgsmål ned:

  • Hvad hedder det overordnede mål for EU's klimapolitiske arbejde (der handler om en maksimal temperaturstigning, og som kommer direkte fra Parisaftalen vedtaget af FN’s klimakonvention 2015)?

  • Hvor meget CO2 kan der maksimalt udledes, før denne målsætning ikke længere er mulig at nå?

  • Hvornår har verden udledt for meget CO2 til at nå målet, hvis alt fortsætter som nu? 

  • Hvilke krav har EU konkret stillet til lande og virksomheder for at nå det overordnede mål?

  • Hvordan går det med at nå målene? Læs specifikt om Danmarks og de andre EU-landes status på at nå i mål her: 
    • Engelsk EU-rapport fra 2019 
    • En mere visuel præsentation af en EU-rapport med oversigt over alle landes indsats fra 2018. 

  • Hvordan lever den siddende regerings klimapolitik op til EU's krav? Find regeringens klimapolitiske udspil på partiets hjemmeside.


Metoderne til at nå EU's klimamål

Opgave 1: Virker metoderne?

I denne opgave skal I arbejde i grupper. Find svarene på eu.dk/da/aktuelt/aktuelle-temaer/klima/kvotehandelssystemet og skriv jeres svar ned.

  • Hvad går ETS (Emission Trade System) - bedre kendt som kvotehandelssystemet - ud på?

  • Hvilke sektorer er undtaget kvotehandelssystemet?

  • Hvad står forkortelsen LULUCF for? 

  • Nævn mindst 3 udfordringer, som ETS og LULUCF skaber for kampen mod klimaforandringerne. Læs om fejl ved ETS her og om fejl ved LULUCF her

  • Virker systemet i et større perspektiv? Hvad siger denne artikel fra Fagbladet Ingeniøren? 

  • Opstil en liste med argumenter for og imod ETS og LULUCF.


Opgave 2: Er EU-landene grønne i forhold til resten af verden?  

I denne opgave skal I arbejde i grupper. Læs denne oversigt over, hvor meget CO2 der udledes per capita i verdens lande, og svar på nedenstående spørgsmål:

  • Find tabellen over landenes CO2-udledning per capita. Lav en graf der viser, hvordan udviklingen har været for henholdsvis Tyskland, Polen, Danmark, Frankrig og Grækenland fra 1970-2016 (sidste år).

  • Opstil en hypotese, der forklarer resultatet af din undersøgelse. Hypotesen skal understøttes af en faglig begrundelse.

  • Undersøg, om der tegner sig et mønster, når I ser på EU-landenes placering i forhold til resten af verdens lande på tabellen over CO2/capita.

  • Opstil 1 hypotese, der forklarer resultatet af jeres undersøgelse. Hypotesen skal understøttes af en faglig begrundelse.

Elevoplæg ud fra cases

Gruppearbejde: Forbered et oplæg om nedenstående dilemma-cases. Brug temasiden om klima og suppler med minimum 3 selvfundne kilder. Oplægget skal vare 5 minutter, og du skal anvende viden om EU's institutioner og om klimapolitik i oplægget.

  1. Dieselgate – hvordan bilindustrien snød EU's emissionssystem

  2. Nedsat sugeevne i din støvsuger

  3. Da Tyskland og Danmark indgik en studehandel – når nationale interesser vejer tungere end globale

  4. Forbuddet mod glødepærer – forsvinder folks frihed, når EU lovgiver?


Klimapolitik i EU

Opgave 1: Hvad er problemet?

I denne opgave skal I arbejde i grupper. Begynd med at læse om EU's egen vurdering af klimaforandringernes konsekvenser for Europa og skriv svarene på følgende spørgsmål:

  • Hvilke trusler står Europa ifølge oversigten overfor i forbindelse med klimaforandringerne?
  • Danmark er et land, hvor havet altid er tæt på. Hvordan vil en vandstandsstigning på 1,5 meter påvirke dit nærområde/den nærmeste kyststrækning? Find ud af det på dette interaktive kort. 

Opgave 2: Hvem arbejder for at løse problemet? 

  • Skriv følgende ned sammen med din sidemakker  
  • Hvem har ’initiativretten’ til lovgivning i EU, også når det gælder klimalovgivning? Find svar her. 
  • EU-kommissionen fik ny formand sommeren 2019. Læs mere om Ursula von der Leyens prioritering af klimaet som politisk område. Hvad siger artiklen?
  • Hvem er klimakommissær i EU? Hvilke mærkesager har klimakommissæren? Hvordan har kommissæren markeret sig?

Opgave 3: Tager EU udfordringen alvorligt nok?

I denne opgave skal I arbejde i grupper.  

  • Fik de grønne partier i EU-Parlamentet fremgang ved valget i 2019? Sammenlign parlamentets sammensætning før og efter valget. 
  • Hvor vigtigt et emne for EU-borgere var klima- og miljøpolitik ved valget i 2019? Hvad siger denne undersøgelse? 
  • Hvor stor en andel af EU's samlede budget er øremærket til at indgå i arbejdet med klimatilpasning og forhindring af yderligere klimaforandringer? Find svaret her. 

Opgave 4

Undersøg, om I ligger over eller under gennemsnittet i Danmark med denne CO2-beregner.


EU's klimamål

Opgave 1: Parisaftalen

I denne opgave skal I arbejde i grupper. Parisaftalen er udgangspunktet for EU's klimapolitik. Læs om EU's klimamål og suppler med viden fra denne artikel. Skriv svarene på følgende spørgsmål ned:

  • Hvad hedder det overordnede mål for EU's klimapolitiske arbejde (der handler om en maksimal temperaturstigning, og som kommer direkte fra Parisaftalen vedtaget af FN’s klimakonvention 2015)?
  • Hvor meget CO2 kan der maksimalt udledes, før denne målsætning ikke længere er mulig at nå?
  • Hvornår har verden udledt for meget CO2 til at nå målet, hvis alt fortsætter som nu? 
  • Hvilke krav har EU konkret stillet til lande og virksomheder for at nå det overordnede mål?
  • Hvordan går det med at nå målene? Læs specifikt om Danmarks og de andre EU-landes status på at nå i mål her: 
    • Engelsk EU-rapport fra 2019 
    • En mere visuel præsentation af en EU-rapport med oversigt over alle landes indsats fra 2018. 
  • Hvordan lever den siddende regerings klimapolitik op til EU's krav? Find regeringens klimapolitiske udspil på partiets hjemmeside.

 

Metoderne til at nå EU's mål

Opgave 1: Virker metoderne?

I denne opgave skal I arbejde i grupper. Find svarene i artiklen om EU's kvotehandelssystem og skriv jeres svar ned.

  • Hvad går ETS (Emission Trade System) - bedre kendt som kvotehandelssystemet - ud på?
  • Hvilke sektorer er undtaget kvotehandelssystemet?
  • Hvad står forkortelsen LULUCF for? 
  • Nævn mindst 3 udfordringer, som ETS og LULUCF skaber for kampen mod klimaforandringerne. Læs om fejl ved ETS her og om fejl ved LULUCF her. 
  • Virker systemet i et større perspektiv? Hvad siger denne artikel fra Fagbladet Ingeniøren? 
  • Opstil en liste med argumenter for og imod ETS og LULUCF.

 

Elevoplæg ud fra cases

Gruppearbejde: Forbered et oplæg om nedenstående dilemma-cases. Brug temaet på eu.dk om klima og grønomstilling og suppler med minimum 3 selvfundne kilder. Oplægget skal vare 5 minutter, og du skal anvende viden om EU's institutioner og om klimapolitik i oplægget.

  1. Dieselgate – hvordan bilindustrien snød EU's emissionssystem
  2. Nedsat sugeevne i din støvsuger
  3. Da Tyskand og Danmark indgik en studehandel – når nationale interesser vejer tungere end globale
  4. Forbuddet mod glødepærer – forsvinder folks frihed, når EU lovgiver?

Klimapolitik i EU 

Opgave 1: Hvad er problemet?

I denne opgave skal I arbejde i grupper.  

Begynd med at læse om EU's egen vurdering af klimaforandringernes konsekvenser for Europa og skriv svarene på følgende spørgsmål:

  • Hvilke trusler står Europa ifølge oversigten overfor i forbindelse med klimaforandringerne?
  • Danmark er et land, hvor havet altid er tæt på. Hvordan vil en vandstandsstigning på 1,5 meter påvirke dit nærområde/den nærmeste kyststrækning? Find ud af det på dette interaktive kort. 

Opgave 2: Hvem arbejder for at løse problemet?

Skriv følgende ned sammen med din sidemakker:

  • Hvem har ’initiativretten’ til lovgivning i EU, også når det gælder klimalovgivning? Find svar her. 
  • Europa-Kommissionen fik ny formand sommeren 2019. Læs mere om Ursula von der Leyens prioritering af klimaet som politisk område. Hvad siger artiklen?
  • Hvem er klimakommissær i EU? Hvilke mærkesager har klimakommissæren? Hvordan har kommissæren markeret sig?

Opgave 3: Tager EU udfordringen alvorligt nok?

I denne opgave skal I arbejde i grupper.  
  • Fik de grønne partier i EU-Parlamentet fremgang ved valget i 2019? Sammenlign parlamentets sammensætning før og efter valget. 
  • Hvor vigtigt et emne for EU-borgere var klima- og miljøpolitik ved valget i 2019? Hvad siger denne undersøgelse? 
  • Hvor stor en andel af EU's samlede budget er øremærket til at indgå i arbejdet med klimatilpasning og forhindring af yderligere klimaforandringer? Find svaret her.

Opgave 4

Undersøg, om I ligger over eller under gennemsnittet i Danmark med denne CO2-beregner.


EU's klimamål

Opgave 1: Parisaftalen

I denne opgave skal I arbejde i grupper. Parisaftalen er udgangspunktet for EU's klimapolitik. Læs om EU's klimamål og skriv svarene på følgende spørgsmål ned:

  • Hvad hedder det overordnede mål for EU's klimapolitiske arbejde (der handler om en maksimal temperaturstigning, og som kommer direkte fra Parisaftalen vedtaget af FN’s klimakonvention 2015)?
  • Hvor meget CO2 kan der maksimalt udledes, før denne målsætning ikke længere er mulig at nå?
  • Hvornår har verden udledt for meget CO2 til at nå målet, hvis alt fortsætter som nu? 
  • Hvilke krav har EU konkret stillet til lande og virksomheder for at nå det overordnede mål?
  • Hvordan går det med at nå målene? Læs specifikt om Danmarks og de andre EU-landes status på at nå i mål her: 
    • Engelsk EU-rapport fra 2019 
    • En mere visuel præsentation af en EU-rapport med oversigt over alle landes indsats fra 2018. 
  • Hvordan lever den siddende regerings klimapolitik op til EU's krav? Find regeringens klimapolitiske udspil på partiets hjemmeside.

 

Metoderne til at nå EU's mål

Opgave 1: Virker metoderne?

I denne opgave skal I arbejde i grupper. Find svarene i artiklen om EU's kvotehandelssystem og skriv jeres svar ned.

  • Hvad går ETS (Emission Trade System) - bedre kendt som kvotehandelssystemet - ud på?
  • Hvilke sektorer er undtaget kvotehandelssystemet?
  • Opstil en liste med argumenter for og imod ETS.

Elevoplæg ud fra cases 

Gruppearbejde: Forbered et oplæg om nedenstående dilemma-cases. Brug temaet om klima og grønomstilling på eu.dk og suppler med minimum 3 selvfundne kilder. Oplægget skal vare 5 minutter, og du skal anvende viden om EU's institutioner og om klimapolitik i oplægget.

  1. Dieselgate – hvordan bilindustrien snød EU's emissionssystem
  2. Nedsat sugeevne i din støvsuger
  3. Da Tyskland og Danmark indgik en studehandel – når nationale interesser vejer tungere end globale
  4. Forbuddet mod glødepærer – forsvinder folks frihed, når EU lovgiver?
 
 

Skal EU gå forrest i klimakampen? - prøv undervisningsmateriale

Prøv også undervisningsmaterialet Over Grænsen? Mød landmanden Jesper, og hør hans holdning til skrappere klimakrav. I kan også se et interview med tidl. EU-kommissær Connie Hedegaard.
Se undervisningsmateriale om klima og EU

Senest opdateret: [10.03.2023]
Sideansvarlig: Bodil Marsden