Lektionsplan til tema om klima og grøn omstilling

Dette tema indeholder arbejdsspørgsmål både målrettet A-, B- og C-niveau i samfundsfag. Herunder er der taget højde for de specifikke krav til, hvad eleverne skal kunne på de forskellige niveauer.

På A-niveau er der indlagt nogle beregningsopgaver, mens B-niveau blot skal læse tal og tabeller og sætte dem i Excel-ark. 

Der er angivet forslag til, hvornår eleverne skal arbejde i par og i grupper, og alle opgaver er så vidt muligt lagt an på, at eleverne efter arbejdet har et produkt, I kan lave fælles opsamling på i klassen.  

Stoffet er tænkt som et supplement til grundbøgerne i EU-stof for A- og B-niveau, men kan – sammen med siderne om EU's institutioner og EU's historie her på eu.dk – stå alene som EU-stof for C-niveau. 

Minimumsversionen (1 modul á 90 minutter/2 moduler á 50 minutter)

  • Giv eleverne tid til at løse opgave 1 på siden elevspørgsmål (gælder alle 3 niveauer). Opgaven hedder ”Hvad er problemet?”. 
  • Giv eleverne tid til at læse om Parisaftalen og EU's klimamål. Få dem til at svare på elevspørgsmålene til siden (alle 3 niveauer). Opgaven hedder ”EU's klimamål”.
  • Giv eleverne tid til at læse om kvotehandelssystemet.
  • Diskutér sammen i klassen, om EU’s politik er ambitiøs nok. Tag udgangspunkt i de konkrete eksempler, der er nævnt på siderne, I har læst.
  • Diskutér, hvad der står i vejen for at udrulle en endnu mere ambitiøs klimapolitik.

Den udvidede version (2 moduler á 90 minutter/4 moduler á 50 minutter)

  • Giv eleverne tid til at løse opgave 1 på siden elevspørgsmål (gælder alle 3 niveauer). Opgaven hedder ”Hvad er problemet?”. 
  • Lad eleverne svare på opgave 3 på siden med elevspørgsmål: ”Tager EU udfordringen alvorligt nok?”. 
  • Giv eleverne tid til at læse om Parisaftalen og EU's klimamål. Få dem til at svare på elevspørgsmålene til siden (gælder alle 3 niveauer). Opgaven hedder ”EU's klimamål”.
  • Giv eleverne tid til at læse om kvotehandelssystemet. Lad dem svare på spørgsmålene under afsnittet i elevopgaver, der hedder ”Metoderne til at nå EU’s mål” (findes på alle 3 niveauer i elevspørgsmål). 
  • Lad eleverne læse om Danmarks klimamål og vurdér dem i forhold til EU's.
  • Diskutér sammen i klassen, om EU’s politik er ambitiøs nok. Tag udgangspunkt i de konkrete eksempler, der er nævnt på siderne, I har læst.
  • Diskutér, hvad der står i vejen for at udrulle en endnu mere ambitiøs klimapolitik. 

Ekspertversionen (3-5 moduler á 90 minutter/ 6-10 moduler á 60 minutter)

  • Giv eleverne tid til at løse opgave 1 på siden elevspørgsmål (gælder alle 3 niveauer). Opgaven hedder ”Hvad er problemet?”. 
  • Giv eleverne tid til at løse opgave 2 på siden elevspørgsmål (gælder alle 3 niveauer). Opgaven hedder ”Hvem arbejder for at løse problemet?”
  • Lad eleverne svare på spørgsmål 3 på siden elevspørgsmål: ”Tager EU udfordringen alvorligt nok?”. 
  • Giv eleverne tid til at læse om Parisaftalen og EU's klimamål. Få dem til at svare på spørgsmålene på siden elevspørgsmål (alle 3 niveauer). Opgaven hedder ”EU's klimamål”.
  • Giv eleverne tid til at læse om kvotehandelssystemet. Lad dem svare på spørgsmålene under afsnittet i elevopgaver, der hedder ”Metoderne til at nå EU’s mål” (findes på alle 3 niveauer i elevspørgsmål). 
  • Lad eleverne læse om Danmarks klimamål og vurdér dem i forhold til EU's.
  • Diskutér sammen i klassen, om EU’s politik er ambitiøs nok. Tag udgangspunkt i de konkrete eksempler, der er nævnt på siderne, I har læst.
  • Diskutér, hvad der står i vejen for at udrulle en endnu mere ambitiøs klimapolitik. 

Lav elevoplæg ud fra cases. Lad eleverne forberede sig i grupper a 3-4. Giv dem ½ modul á 90 minutter eller 1 modul á 50 minutter til at forberede et oplæg om nedenstående cases. Brug temasiden om EU's klimamål og supplér med minimum 3 kilder, eleverne selv finder. Oplægget skal vare 5 minutter, og eleverne skal anvende viden om EU's institutioner og klimapolitik i oplægget.

  • Dieselgate – hvordan bilindustrien snød EU's emissionssystem
  • Nedsat sugeevne i din støvsuger – hvad ligger bag sagen? Hvorfor tog EU stilling til det? Hvilke argumenter var der for og imod?
  • Da Tyskland og Danmark indgik en studehandel – når nationale interesser vejer tungere end de globale
  • Forbuddet mod glødepærer – forsvinder folks frihed, når EU lovgiver?

Forslag til lektie i ekspertversionen: 

  • Lars Frederiksen: EU's udfordringer, Columbus, 2020. Læs afsnittet om klimapolitik, 185-195.
  • Peter Nedergaard: Klimapolitik, forlaget Columbus, 2017, afsnit 4.5 side 97-109 om EU's klimapolitik. 

Skal EU gå forrest i klimakampen? - prøv undervisningsmateriale 

Prøv også undervisningsmaterialet Over Grænsen? Mød landmanden Jesper, og hør hans holdning til skrappere klimakrav. I kan også se et interview med tidl. EU-kommissær og nuværende bestyrelsesformand for den grønne tænketank Connie Hedegaard.
Se undervisningsmateriale om klima og EU

Senest opdateret: [10.03.2023]
Sideansvarlig: Bodil Marsden