LGBT+-rettigheder i Polen

- en sag for EU? Se reportagefilm og ekspertklip. 

Besøg en polsk by, som har erklæret sig fri for LGBT-ideologi, og tag med til happening på Regnbuepladsen i København. Hør om EU’s grundlæggende rettigheder og diskutér, om EU eller medlemslandene selv skal sikre LGBT-personers rettigheder. Opfølgende interview med professor Marlene Wind, Københavns Universitet.

Temaets stiller de overordnede spørgsmål: Er LGBT-rettigheder en sag for EU? Hvem skal sikre mindretal? Og skal EU have flere sanktionsmuligheder?

Faktaark: LGBT-rettigheder i Polen - en sag for EU? Baggrundspapir fra Polens ambassade

Lektion 1

Lektie:

Læs landerapporten om Polen fra menneskerettighedsorganisationen ILGA-Europe

Gruppeøvelse:
Hvad er diskrimination? Er du, eller nogen du kender, blevet diskrimineret? Hvad var årsagen? 
Saml op i plenum: Hvornår kan man tale om diskrimination? 

Opgave 1:  

Se reportagen "LGBT-rettigheder i Polen - en sag for EU?" (07:35 min.), hvor Nikolaj taler med Alicia fra Polen, og besvar følgende:

  • Hvordan er det for Alicia at være homoseksuel i Polen? Fortæl hendes historie til din sidemand. 
  • Hvad går LGBT-ideologi-fri zoner ud på?  
  • Hvorfor kritiserer EU zonerne?
  • Hvad siger Polens regering til zonerne? 

Find inspiration i disse weblinks:

Opgave 2:  

Brug din viden fra lektien (ILGA-Europes landerapport om Polen) og se på ILGA’s regnbueindeks for hhv. Polen og Danmark. Indekset beskriver situationen for LGBT-personer i forskellige lande. 

  • Hvilke rettigheder har LGBT-personer i Polen? Er det ulovligt at være homoseksuel i landet? 
  • Hvilke forskelle og ligheder er der mellem Danmark og Polen på ILGA’s regnbuebarometer? 
  • Hvordan vil du forklare lighederne og forskellene mellem Danmark og Polen? 
  • Hvorfor tror du, at Nicolai i reportagen har svært ved at indføre en homo-fri zone i Danmark?

Brug disse weblinks: 

Undervisning i plenum: Saml op på spørgsmål i klassen.

Lektion 2

Opgave 1: 

Læs eller lyt til dr.dk-artiklen fra juli 2020 om præsidentvalget i Polen. Se evt. også de første 3 minutter af DR-reportagen fra Polen (player indlejret midt i webartiklen). Notér undervejs.
  • Hvad er ”LGBT-ideologi”, som  Polens præsident omtaler?
  • Hvorfor mener præsidenten, at unge bliver hjernevasket?
  • Hvilke synspunkter kommer til udtryk i de tre første minutter af DR-reportagen?
  • Hvorfor tror du, at LGBT-spørgsmål fik så stor betydning under valgkampen til præsidentposten?  

Opgave 2:  

Se videoklippet "Marlene Wind om LGBT+-rettigheder" (05:38 min.) og besvar følgende spørgsmål:
  • Hvem har det politiske flertal i de områder, som har vedtaget erklæringer om familiens rettigheder eller LGBT-ideologi-fri zoner?
  • Synes alle polakker, det er en god idé at indføre LGBT-ideologi-fri zoner?
  • Hvordan kan meningsmålingen fra Eurobarometer nuancere debatten om LGBT-rettigheder i Polen? 

Find inspiration i disse artikler:

Opgave 3: Arbejd i grupper

Opstil på baggrund af jeres undersøgelse i opgave 1 og 2 en hypotese, der kan forklare hvorfor LGBT-rettigheder er en politisk skillelinje i Polen. Giv en faglig begrundelse for jeres hypotese.

Find inspiration i disse datakilder:

Lektion 3

Opgave 1:  

Se ekspertfilmen Marlene Wind om LGBT+-rettigheder (05:38 min.)

  • Hvad siger EU’s grundlæggende værdier om mindretal? 
  • Hvorfor mener EU, at erklæringerne diskriminerer LGBT-personer? 
  • Hvordan har EU’s institutioner reageret på erklæringerne? 
  • Hvad er der kommet ud af EU’s reaktioner? 

Find inspiration i disse artikler:

Opgave 2:  

Læs baggrundspapiret fra Polens ambassade og besvar spørgsmålene:

  • Hvad siger Polens regering til erklæringerne? 
  • Hvad siger regeringen om at beskytte LGBT-personer? 
  • Hvad er der sket med de sager, som er blevet indbragt for domstolene? 
  • Diskutér, hvem der skal beskytte minoriteter i Polen. EU eller Polens egne domstole?     

Lektion 4: 

Opgave 1: 

Gense reportagen "LGBT+-rettigheder – en sag for EU?" (07:35 min.). Nicolai vil straffe Polen på pengepungen, fordi han mener, landet diskriminerer LGBT-personer. 

  • Undersøg, hvor meget EU-støtte Polen modtager.

Find inspiration i EU-budgettet:

Opgave 2:

Gense ekspertfilmen: Marlene Wind om LGBT+-rettigheder  (05:38 min.) og læs faktaarket LGBT+-rettigheder - en sag for EU? 

  • Hvordan kan EU sanktionere et land, som ikke overholder de fælles værdier? 
  • Nicolai vil smide Polen ud af EU. Kan man smide lande ud af EU, som ikke overholder reglerne?  
  • Skal EU have flere muligheder for at sanktionere? Oplist fordele og ulemper.  

Opgave 3:

Skriv et kort notat om, hvordan EU kan sanktionere et medlemsland, som ikke overholder EU’s grundlæggende værdier. Lav en anbefaling - skal EU have flere, færre eller samme sanktionsmuligheder som i dag? 

Lektion 1 

Gruppeøvelse:

Hvad er diskrimination? Er du, eller nogen du kender, blevet diskrimineret? Hvad var årsagen? 
Saml op i plenum: Hvornår kan man tale om diskrimination? 

Opgave 1:  

Se reportagen ”LGBT-rettigheder – en sag for EU?” (07:35 min.), hvor Nikolaj taler med Alicia fra Polen:

  • Hvordan er det for Alicia at være homoseksuel i Polen? Fortæl hendes historie til din sidemand. 
  • Hvad går LGBT-ideologi-fri zoner ud på? 
  • Hvorfor kritiserer EU zonerne?
  • Hvad siger Polens regering til zonerne? 

Find inspiration i disse weblinks: 

Opgave 2:  

Læs menneskerettighedsorganisationen ILGA-Europes rapport om Polen og organisationens regnbueindeks, som beskriver situationen for LGBT-personer i forskellige lande. 

  • Hvilke rettigheder har LGBT-personer i Polen? Er det ulovligt at være homoseksuel i landet? 
  • Hvilke forskelle og ligheder er der mellem Danmark og Polen på ILGA’s regnbuebarometer? 
  • Hvordan vil du forklare ligheder og forskelle mellem Danmark og Polen? 
  • Hvorfor tror du, at Nicolai i reportagen har svært ved at indføre en homo-fri zone i Danmark?

Find inspiration i disse weblinks: 

Undervisning i plenum: Saml op på spørgsmål i klassen.

Lektion 2

Opgave 1:     

Læs eller lyt til dr.dk-artiklen fra juli 2020 om præsidentvalget i Polen. Se evt. også de første 3 minutter af DR-reportagen fra Polen (player indlejret midt i webartiklen). Notér undervejs. 

  • Hvad er ”LGBT-ideologi”, som Polens præsident omtaler?
  • Hvorfor mener præsidenten, at unge bliver hjernevasket?
  • Hvilke synspunkter kommer til udtryk i de tre første minutter af DR-reportagen?
  • Hvorfor tror du, at LGBT-spørgsmål fik så stor betydning under valgkampen til præsidentposten?  

Opgave 2:  

Se ekspertfilmen ”Marlene Wind om LGBT+-rettigheder” (05:38 min.) og besvar spørgsmålene:

  • Hvem har det politiske flertal i de områder, som har vedtaget erklæringer om familiens rettigheder eller LGBT-ideologi-fri zoner? 
  • Synes alle polakker, zonerne er en god idé? 
  • Hvordan kan meningsmålingen fra Eurobarometer nuancere debatten om LGBT-rettigheder i Polen?
  • Diskutér, hvorfor LGBT-rettigheder er en politisk skillelinje i Polen. Inddrag f.eks. kirkens rolle.

Find inspiration i disse artikler:

Lektion 3

Opgave 1:  

Se ekspertfilmen ”Marlene Wind om LGBT+-rettigheder” (05:38 min.) og undersøg i grupper følgende:

  • Hvad siger EU’s grundlæggende værdier om mindretal? 
  • Hvorfor mener EU, at erklæringerne i Polen diskriminerer LGBT-personer? 
  • Hvordan har EU’s institutioner reageret på erklæringerne? 
  • Hvad er der kommet ud af EU’s reaktioner? 

Find inspiration i disse artikler:

Opgave 2:  

Læs baggrundspapiret fra Polens ambassade og besvar spørgsmålene:

  • Hvad siger Polens regering til erklæringerne? 
  • Hvad siger regeringen om at beskytte LGBT-personer? 
  • Hvad er der sket med de sager, som er blevet indbragt for domstolene?  
  • Diskutér, hvem der skal beskytte minoriteter i Polen. EU eller Polens egne domstole?     

Lektion 4

Opgave 1: 

Gense reportagen ”LGBT+-rettigheder – en sag for EU?”  (07:35 min.). Nicolai vil straffe Polen på pengepungen, fordi han mener landet diskriminerer LGBT-personer. 

  • Undersøg, hvor meget EU-støtte modtager Polen?

Find inspiration i EU-budgettet:

Opgave 2:

Gense ekspertfilmen: ”Marlene Wind om LGBT+-rettigheder” (05:38 min.) og læs faktaarket LGBT+-rettigheder - en sag for EU?

  • Hvordan kan EU sanktionere et land, som ikke overholder de fælles værdier? 
  • Nicolai vil smide Polen ud af EU. Kan man smide lande ud af EU, som ikke overholder reglerne?  
  • Skal EU have flere muligheder for at sanktionere? Oplist fordele og ulemper. 

Find inspiration her: 

Lektion 1 

Gruppeøvelse:

Hvad er diskrimination? Er du ,eller nogen du kender, blevet diskrimineret? Hvad var årsagen? 
Saml op i plenum: Hvornår kan man tale om diskrimination? 

Opgave 1:  

Se reportagen ”LGBT-rettigheder – en sag for EU?”  (07:35 min.), hvor Nikolaj taler med Alicia fra Polen:

  • Hvordan er det for Alicia at være homoseksuel i Polen? Fortæl hendes historie til din sidemand. 
  • Hvad går LGBT-ideologi-fri zoner ud på? 
  • Hvorfor kritiserer EU zonerne?
  • Hvad siger Polens regering til zonerne? 

Find inspiration i disse weblinks: 

Opgave 2:  

Find information i ILGA-Europes landerapport for Polen og organisationens regnbueindeks, som beskriver situationen for LGBT-personer i forskellige lande. Besvar følgende spørgsmål:

  • Hvilke rettigheder har LGBT-personer i Polen? Er det ulovligt at være homoseksuel i landet? 
  • Hvilke forskelle og ligheder er der mellem Danmark og Polen på ILGA’s regnbuebarometer? 
  • Hvordan vil du forklare ligheder og forskelle mellem Danmark og Polen?
  • Hvorfor tror du, at Nicolai i reportagen har svært ved at indføre en homo-fri zone i Danmark?

Undervisning i plenum: Saml op på spørgsmål i klassen.

Lektion 2

Opgave 1:     

Læs eller lyt til dr.dk-artiklen fra juli 2020 om præsidentvalget i Polen. Se evt. også de første 3 minutter af DR-reportagen fra Polen (player indlejret midt i webartiklen). Notér undervejs. 

  • Hvad er ”LGBT-ideologi”, som Polens præsident omtaler?
  • Hvorfor mener præsidenten, at unge bliver hjernevasket?
  • Hvilke synspunkter kommer til udtryk i de tre første minutter af DR-reportagen?
  • Hvorfor tror du, at LGBT-spørgsmål fik så stor betydning under valgkampen til præsidentposten?  

Opgave 2:  

Se ekspertfilmen ”Marlene Wind om LGBT+-rettigheder” (05:38 min.) og besvar spørgsmålene:

  • Hvem har det politiske flertal i de områder, som har vedtaget erklæringer om familiens rettigheder eller LGBT-ideologi-fri zoner? 
  • Synes alle polakker, det er en god idé at indføre LGBT-ideologi-fri zoner? 
  • Hvordan kan meningsmålingen fra Eurobarometer nuancere debatten om LGBT-rettigheder i Polen?
  • Diskutér, hvorfor LGBT-rettigheder er en politisk skillelinje i Polen. Inddrag f.eks. kirkens rolle. 

Find inspiration i disse artikler:

Lektion 3

Opgave 1:  

Se ekspertfilmen ”Marlene Wind om LGBT+-rettigheder” (05:38 min.) og undersøg i grupper følgende:

  • Hvad siger EU’s grundlæggende værdier om mindretal? 
  • Hvorfor mener EU, at erklæringerne i Polen diskriminerer LGBT-personer? 
  • Hvordan har EU’s institutioner reageret på erklæringerne? 
  • Hvad er der kommet ud af EU’s reaktioner? 

Find inspiration i disse artikler:

Opgave 2:  

Læs baggrundspapiret fra Polens ambassade og svar på spørgsmålene:

  • Hvad siger Polens regering til erklæringerne? 
  • Hvad siger regeringen om at beskytte LGBT-personer? 
  • Hvad er der sket med de sager, som er blevet indbragt for domstolene?  
  • Diskutér, hvem der skal beskytte minoriteter i Polen. EU eller Polens egne domstole?     

Lektion 4

Opgave 1: 

Gense reportagen ”LGBT+-rettigheder – en sag for EU?”  (07:35 min.). Nicolai vil straffe Polen på pengepungen, fordi han mener landet diskriminerer LGBT-personer. 

  • Undersøg, hvor meget EU-støtte Polen modtager? 

Find inspiration i EU-budgettet:

Opgave 2:

Gense ekspertfilmen: ”Marlene Wind om LGBT+-rettigheder” (05:38 min.) og læs faktaarket LGBT+-rettigheder i Polen - en sag for EU?:

  • Hvordan kan EU sanktionere et land, som ikke overholder de fælles værdier? 
  • Nicolai vil smide Polen ud af EU. Kan man smide lande ud af EU, som ikke overholder fælles regler?  
  • Skal EU have flere muligheder for at sanktionere? Oplist fordele og ulemper. 

Lektion 1

Gruppeøvelse:

Hvad er diskrimination? Er du, eller nogen du kender, blevet diskrimineret? Hvad var årsagen? 
Saml op i plenum: Hvornår kan man tale om diskrimination? 

Opgave 1:  

Se reportagen ”LGBT-rettigheder – en sag for EU?”  (07:35 min.), hvor Nikolaj taler med Alicia fra Polen:

  • Hvordan er det for Alicia at være homoseksuel i Polen? Fortæl hendes historie til din sidemand. 
  • Hvad går LGBT-ideologi-fri zoner ud på? 
  • Hvorfor kritiserer EU zonerne? 
  • Hvad siger Polens regering til zonerne? 

Find inspiration i disse weblinks: 

Opgave 2:  

Se ILGA-Europes landerapport for Polen og organisationens regnbueindeks for Danmark og Polen, som beskriver situationen for LGBT-personer i forskellige lande.  

  • Hvilke rettigheder har LGBT-personer i Polen? Er det ulovligt at være homoseksuel i landet? 
  • Hvilke forskelle og ligheder er der mellem Danmark og Polen på ILGA-Europes regnbuebarometer? 
  • Hvordan vil du forklare ligheder og forskelle mellem Danmark og Polen?
  • Hvorfor tror du, at Nicolai i reportagen har svært ved at indføre en homo-fri zone i Danmark?

Undervisning i plenum: Saml op på spørgsmål i klassen.

Lektion 2

Opgave 1:     

Læs eller lyt til dr.dk-artiklen fra juli 2020 om præsidentvalget i Polen. Se også de første 3 minutter af DR-reportagen fra Polen (player indlejret midt i webartiklen). Notér undervejs. 

  • Hvad er ”LGBT-ideologi”, som Polens præsident omtaler?
  • Hvorfor mener præsidenten, at unge bliver hjernevasket?
  • Hvilke synspunkter kommer til udtryk i de tre første minutter af DR-reportagen?
  • Hvorfor tror du, at LGBT-spørgsmål fik så stor betydning under valgkampen til præsidentposten?  

Opgave 2:  

Se ekspertfilmen ”Marlene Wind om LGBT+-rettigheder” (05:38 min.) og svar på spørgsmålene:

  • Hvem har det politiske flertal i de områder, som har vedtaget erklæringer om familiens rettigheder eller LGBT-ideologi-fri zoner? 
  • Synes alle polakker, at zonerne er en god idé? 
  • Hvordan kan meningsmålingen fra Eurobarometer nuancere debatten om LGBT-rettigheder i Polen?
  • Diskutér, hvorfor LGBT-rettigheder er en politisk skillelinje i Polen. Inddrag f.eks. kirkens rolle. 

Find inspiration i disse artikler:

Lektion 3

Opgave 1:  

Se ekspertfilmen ”Marlene Wind om LGBT+-rettigheder” (05:38 min.) og undersøg i grupper følgende:

  • Hvad siger EU’s grundlæggende værdier om mindretal? 
  • Hvorfor mener EU, at erklæringerne i Polen diskriminerer LGBT-personer? 
  • Hvordan har EU’s institutioner reageret på erklæringerne? 
  • Hvad er der kommet ud af EU’s reaktioner? 

Find inspiration i disse artikler:

Opgave 2:  

Læs baggrundspapiret fra Polens ambassade

  • Hvad siger Polens regering til erklæringerne? 
  • Hvad siger regeringen om at beskytte LGBT-personer? 
  • Hvad er der sket med de sager, som er blevet indbragt for domstolene?  
  • Diskutér, hvem der skal beskytte minoriteter i Polen. EU eller Polens egne domstole?     

Lektion 4

Opgave 1: 

Gense reportagen ”LGBT+-rettigheder – en sag for EU?” (07:35 min.). Nicolai vil straffe Polen på pengepungen, fordi han mener landet diskriminerer LGBT-personer. 

Opgave 2:

Gense ekspertfilmen: ”Marlene Wind om LGBT+-rettigheder” (05:38 min.) og besvar i grupper følgende: 

  • Hvordan kan EU sanktionere et land, som ikke overholder de fælles værdier? 
  • Nicolai vil smide Polen ud af EU. Kan man smide lande ud af EU, som ikke overholder reglerne?  
  • Skal EU have flere muligheder for at sanktionere? Oplist fordele og ulemper. 

Undervisning i plenum: Saml op på spørgsmål i klassen.

Hjælp os med at gøre film og elevopgaver bedre!

 

Hvad synes du og dine elever om vores nye filmpakker? Vi søger elever og undervisere, som vil hjælpe os med at teste materialet ved at besvare et spørgeskema. 

Hvis du underviser i samfundsfag og har tænkt dig at bruge de nye filmpakker, så send os en e-mail (nedenfor).

Vi glæder os til at høre, hvad du mener om materialet, og hvordan vi kan gøre det endnu bedre! 

Vil du teste materiale? Send os en e-mail