SU til EU-borgere

- er studerende fra andre EU-lande gæld eller gevinst?

Kommer arbejdstagere fra andre EU-lande til Danmark alene på grund af velfærdsgoder? Vi spørger en udenlandsk studerende og sætter fokus på begrebet velfærdsturisme. Opfølgende interview med professor Dorte Sindbjerg Martinsen, Københavns Universitet.

Spørgsmålene lyder: Hvorfor skal Danmark betale SU til studerende fra andre EU-lande? Er EU-borgere på dansk SU velfærdsturister? Og vinder eller taber Danmark på de udenlandske studerende?  

Faktaark: SU til EU-borgere - gæld eller gevinst?

Lektion 1

Øvelse:

Sum i klassen. Diskutér med din sidemand, hvad der kunne få dig til at tage til et andet land og studere. Notér på papir og saml bud op i plenum.

Opgave 1:   

Se reportagefilmen om Mateo fra Italien (08:09 min.), som studerer i Danmark og får dansk SU.

Genfortæl filmens handling til din makker. 

  1. Hvorfor har Mateo valgt at læse i Danmark? Hvorfor kan han få dansk SU? Og hvor længe vil han blive her i landet?
  2. Er Mateos bevæggrunde de samme, som de punkter, du noterede, der kunne få dig til at læse i et andet land? 

Find også inspiration på disse websites:

Opgave 2:

Undersøg i grupper følgende spørgsmål:

  1. Hvor mange EU-borgere får dansk SU? Undersøg udviklingen siden 2013. Lav et diagram, som viser udviklingen. 
  2. Hvilke EU-lande kommer de udenlandske studerende fra? Lav Top 3-liste.
  3. Hvor stor andel udgør SU-udgifterne til udenlandske studerende af de samlede SU-udgifter? Lav en grafisk fremstilling. 

Fremlæg jeres resultater i plenum. 

Find inspiration på disse websites:

 

Lektion 2

Opgave 1:  

Se klippet ”Dorte Sindbjerg Martinsen om SU til EU-borgere” (06:08 min.).

  1. Redegør for, hvad SU-dommen fra 2013 går ud på, og hvilke udfordringer den giver Danmark. 
  2. Forklar samtidig, hvorfor det er svært for Danmark at ændre EU-reglerne, så kun danske statsborgere kan få SU.
  3. Redegør også for, hvad partierne bag SU-forliget gør for at nedbringe SU-udgifterne til studerende fra andre EU-lande.

Opgave 2: 

Undersøg, hvor mange EU-borgere på dansk SU, der bliver i Danmark og arbejder efter endt uddannelse.

  1. Er de udenlandske studerende samlet set en gevinst eller en udgift for Danmark? Begrund dine svar.
  2. Diskutér, hvad Danmark kan gøre for at fastholde flere EU-borgere, efter de har afsluttet deres uddannelse her i landet?    

Find inspiration her:

Opgave 3:

Læs artiklerne ”SU til udlændinge runder en halv milliard” (Berlingske) og "EU-landene løfter også Danmarks uddannelsesbyrde" (Politiken).

  1. Diskutér, om Danmark skal gøre det sværere for udenlandske EU-borgere at modtage dansk SU.  

Opgave 4:

Skriv et notat til Uddannelses- og forskningsministeren om, hvordan hun i Ministerrådet får rejst Danmarks udfordring med de voksende SU-udgifter til EU-borgere.

Notatet skal indeholde 3 forslag og begrundelser for, hvorfor EU skal give Danmark en undtagelse for reglerne. Til sidst skal der være en anbefaling.

Find også inspiration i disse artikler:

Lektion 3

Opgave 1:

Se illustrationen over de tre velfærdsmodeller. Svar skriftligt på følgende:

  1. Hvilken velfærdsmodel har vi i Danmark? Hvad kendetegner den?
  2. Hvilke faktorer gør det attraktivt for udenlandske studerende at læse i Danmark?
  3. Hvilke faktorer gør det mindre attraktivt? 

Opgave 2:

Opstil på baggrund af din Top 3-liste og oversigten over velfærdsmodeller 3 hypoteser, som kan forklare stigningen i antallet af EU-borgere på dansk SU. Inddrag også gerne andre ressourcer. Giv en faglig begrundelse for dine hypoteser. 

Opgave 3:

Se videoklippet ”Dorte Sindbjerg Martinsen om SU til EU-borgere” (06:05 min.) og svar på følgende:

  1. Hvad dækker begrebet velfærdsturisme over? 
  2. Synes de udenlandske studerende, som medvirker i reportagen, at de er velfærdsturister? Notér de forskellige synspunkter.
  3. Diskutér, om det er velfærdsturisme, når udenlandske EU-borgere studerer og får SU i Danmark. 

Opgave 4:

Undersøg også, hvor mange danske unge, der uddanner sig i et andet EU-land eller i et nordisk land.

  1. Er det velfærdsturisme, når danske unge læser i et andet land? Opstil argumenter for og imod. 

Find inspiration i disse artikler og links:

 

Lektion 4

Opgave 1:  

Statsborgere fra andre EU-lande med arbejde i Danmark har efter en tid ret til de samme velfærdsydelser (knyttet til det danske arbejdsmarked) som danske statsborgere.

Læs ”Det store slag om velfærdsydelser” og se animationen ”Medlemslandenes velfærdsdilemmaer” midt på siden. 

  1. Hvad er EU-landet Danmarks dilemma mht. velfærdsydelser til andre EU-landes borgere, der bor og arbejder i Danmark? 

Opgave 2:  

Gennemgå nedenstående cases i fællesskab i klassen. De kan eventuelt bruges som gruppeoplæg med efterfølgende klassediskussion.

  1. Læs om regulering af børnepenge i artiklen Det store slag om velfærdsydelser og redegør for, hvad det betyder at indeksere velfærdsydelser som f.eks. børnepenge eller kontanthjælp.
  2. Læs MF’er Bent Bøgsteds (DF) beslutningsforslag fra den 3. december 2019. Hvilke argumenter fremføres i beslutningsforslaget? 
  3. Læs desuden dette svar fra beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) på et lignende spørgsmål fremsat af Bent Bøgsted. Hvad kan man udlede om effekten af en eventuel indeksering af velfærdsydelser af tabellen nederst i svaret?

Opgave 3:

Læs det forslag, som MF’er Morten Messerschmidt (DF) fremsatte den 15. november 2019. Lav gruppeoplæg og besvar følgende:

  1. Hvilke fordele ser du i et eventuelt velfærdsforbehold? 
  2. Hvilke ulemper har forslaget? 
  3. Hvorfor er det ikke vedtaget? 

Find også inspiration i denne artikel:

Saml op i klassen og find argumenter for og imod, at arbejdstagere fra andre EU-lande kan få velfærdsydelser i Danmark. 

 

Lektion 1

Øvelse:

Sum i klassen. Diskutér med din sidemand, hvad der kunne få dig til at tage til et andet land og studere. Notér på papir og saml bud op i plenum.

Opgave 1: 

Se reportagefilmen: ”EU-borgere på SU – gæld eller gevinst?" (08:09 min). Genfortæl filmens handling til din makker. 

  1. Hvorfor har Mateo valgt at læse i Danmark? Hvorfor kan han få dansk SU? Og hvor længe vil han blive her i landet?
  2. Er Mateos bevæggrunde de samme, som de punkter, du noterede, der kunne få dig til at læse i et andet land? 

Find også inspiration på disse websites:

Opgave 2:  

Undersøg i grupper følgende spørgsmål:

  1. Hvor mange EU-borgere får dansk SU? Undersøg udviklingen siden 2013. Lav et diagram, som viser udviklingen. 
  2. Hvilke EU-lande kommer de udenlandske studerende fra? Lav Top 3-liste.
  3. Hvor stor andel udgør SU-udgifterne til udenlandske studerende af de samlede SU-udgifter? Lav en grafisk fremstilling. 

Fremlæg jeres resultater i plenum. 

Find inspiration på disse websites:

 

Lektion 2

Opgave 1:  

Se klippet ”Dorte Sindbjerg Martinsen om SU til EU-borgere” (06:08 min.).

  1. Redegør for, hvad SU-dommen fra 2013 går ud på, og hvilke udfordringer den giver Danmark. 
  2. Forklar samtidig, hvorfor det er svært for Danmark at ændre EU-reglerne, så kun danske statsborgere kan få SU.
  3. Redegør også for, hvad partierne bag SU-forliget gør for at nedbringe SU-udgifterne til studerende fra andre EU-lande.

Opgave 2:

Undersøg, hvor mange EU-borgere på dansk SU, der bliver i Danmark og arbejder efter endt uddannelse.

  1. Er de udenlandske studerende samlet set en gevinst eller en udgift for Danmark? Begrund dine svar.
  2. Diskutér, hvad Danmark kan gøre for at fastholde flere EU-borgere, efter de har afsluttet deres uddannelse her i landet?   

Find inspiration her:

Opgave 3:

Læs også artiklerne ”SU til udlændinge runder en halv milliard” (Berlingske) og "EU-landene løfter også Danmarks uddannelsesbyrde" (Politiken).

  1. Diskutér, om Danmark skal gøre det sværere for udenlandske EU-borgere at modtage dansk SU.  

Find mere inspiration i denne artikel:

Lektion 3

Opgave 1: 

Se illustrationen over de tre velfærdsmodeller. Svar skriftligt på følgende:

  1. Hvilken velfærdsmodel har vi i Danmark? Hvad kendetegner den?
  2. Hvilke faktorer gør det attraktivt for udenlandske studerende at læse i Danmark? 
  3. Hvilke faktorer gør det mindre attraktivt? 

Opgave 2:  

Se videoklippet ”Dorte Sindbjerg Martinsen om SU til EU-borgere” (06:05 min.) og svar på følgende:

  1. Hvad dækker begrebet velfærdsturisme over? 
  2. Synes de udenlandske studerende, som medvirker i reportagen, at de er velfærdsturister? Notér de forskellige synspunkter.
  3. Hvilke argumenter taler for, at det er velfærdsturisme, når udenlandske EU-borgere studerer og får SU i Danmark, og hvilke argumenter taler imod? 

Opgave 3:

Undersøg også, hvor mange danske unge, der uddanner sig i et andet EU-land eller et nordisk land.

  1. Er det velfærdsturisme, når danske unge tager en uddannelse i et andet EU-land?  

Find også inspiration i disse artikler og links:


Lektion 4

Opgave 1:  

Statsborgere fra andre EU-lande med arbejde i Danmark har efter en tid ret til de samme velfærdsydelser (knyttet til det danske arbejdsmarked) som danske statsborgere. Læs ”Det store slag om velfærdsydelser” og se animationen ”Medlemslandenes velfærdsdilemmaer” midt på siden. 

  1. Hvad er EU-landet Danmarks dilemma mht. velfærdsydelser til andre EU-landes borgere, der bor og arbejder i Danmark? 

Opgave 2:  

Gennemgå nedenstående cases i fællesskab i klassen. De kan eventuelt bruges som gruppeoplæg med efterfølgende diskussion i klassen.

  1. Læs om regulering af børnepenge i artiklen Det store slag om velfærdsydelser og redegør for, hvad det betyder at indeksere velfærdsydelser som f.eks. børnepenge eller kontanthjælp.
  2. Læs MF’er Bent Bøgsteds (DF) beslutningsforslag fra den 3. december 2019. Hvilke argumenter fremføres i beslutningsforslaget? 
  3. Læs desuden dette svar fra beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) på et lignende spørgsmål fremsat af Bent Bøgsted. Hvad kan man udlede om effekten af en eventuel indeksering af velfærdsydelser af tabellen nederst i svaret?

Opgave 3:

Læs det forslag, som MF’er Morten Messerschmidt (DF) fremsatte den 15. november 2019. 

  1. Hvilke fordele ser du i et eventuelt velfærdsforbehold? 
  2. Hvilke ulemper har forslaget? 
  3. Hvorfor er det ikke vedtaget? (find evt. inspiration til svar på dette spørgsmål i denne artikel på dr.dk)

Saml op i klassen og find argumenter for og imod, at arbejdstagere fra andre EU-lande kan få velfærdsydelser i Danmark. 

Lektion 1

Øvelse:

Sum i klassen. Diskutér med din sidemand, hvad der kunne få dig til at tage til et andet land og studere. Notér på papir og saml bud op i plenum.

Opgave 1:   

Se reportagefilmen ”EU-borgere på SU – gæld eller gevinst?" (08:09 min.). Genfortæl filmens handling til din makker. 

  1. Hvorfor har Mateo valgt at læse i Danmark? Hvorfor kan han få dansk SU? Og hvor længe vil han blive her i landet?
  2. Er Mateos bevæggrunde de samme, som de punkter, du noterede, der kunne få dig til at læse i et andet land? 

Find også inspiration på disse websites:

Opgave 2:  

Undersøg i grupper følgende spørgsmål:

  1. Hvor mange EU-borgere får dansk SU? Undersøg udviklingen siden 2013. Lav et diagram, som viser udviklingen. 
  2. Hvilke EU-lande kommer de udenlandske studerende fra? Lav Top 3-liste.
  3. Hvor stor andel udgør SU-udgifterne til udenlandske studerende af de samlede SU-udgifter? Lav en grafisk fremstilling. 

Fremlæg jeres resultater i plenum. 

Find inspiration på disse websites:

 

Lektion 2

Opgave 1: 

Se klippet ”Dorte Sindbjerg Martinsen om SU til EU-borgere” (06:08 min.).

  1. Redegør for, hvad SU-dommen fra 2013 går ud på, og hvilke udfordringer den giver Danmark. 
  2. Forklar samtidig, hvorfor det er svært for Danmark at ændre EU-reglerne, så kun danske statsborgere kan få SU.
  3. Redegør også for, hvad partierne bag SU-forliget gør for at nedbringe SU-udgifterne til studerende fra andre EU-lande.

Opgave 2: 

Undersøg, hvor mange EU-borgere på dansk SU, der bliver i Danmark og arbejder efter endt uddannelse.

  1. Er de udenlandske studerende samlet set en gevinst eller en udgift for Danmark? Begrund dine svar. 
  2. Diskutér, hvad Danmark kan gøre for at fastholde flere EU-borgere, efter de har afsluttet deres uddannelse her i landet?   

Find inspiration her:

Opgave 3:

Læs artiklerne ”SU til udlændinge vokser fortsat trods politisk aftale” (tv2.dk) og "EU-landene løfter også Danmarks uddannelsesbyrde" (Politiken).

  1. Diskutér, om Danmark skal gøre det sværere for udenlandske EU-borgere at modtage dansk SU. 

 

Lektion 3

Opgave 1: 

Se illustrationen over de tre velfærdsmodeller. Svar på følgende:

  1. Hvilken velfærdsmodel har vi i Danmark? Hvad kendetegner den?
  2. Hvilke faktorer gør det attraktivt for udenlandske studerende at læse i Danmark? 
  3. Hvilke faktorer gør det mindre attraktivt? 

Opgave 2:  

Se videoklippet ”Dorte Sindbjerg Martinsen om SU til EU-borgere” (06:05 min.) og svar på følgende:

  1. Hvad dækker begrebet velfærdsturisme over? 
  2. Synes de udenlandske studerende, som medvirker i reportagen, at de er velfærdsturister? Notér de forskellige synspunkter.
  3. Hvilke argumenter taler for, at det er velfærdsturisme, når udenlandske EU-borgere studerer og får SU i Danmark, og hvilke argumenter taler imod? 

Opgave 3: 

Undersøg også, hvor mange danske unge, der uddanner sig i et andet EU-land eller et nordisk land.

  1. Er det velfærdsturisme, når danske unge tager en uddannelse i et andet EU-land?  

Find også inspiration i disse artikler og links:

 

Lektion 4

Opgave 1:  

Statsborgere fra andre EU-lande med arbejde i Danmark har efter en tid ret til de samme velfærdsydelser (knyttet til det danske arbejdsmarked) som danske statsborgere.

Læs Det store slag om velfærdsydelser og se animationen ”Medlemslandenes velfærdsdilemmaer” midt på siden.

  1. Hvad er EU-landet Danmarks dilemma mht. velfærdsydelser til andre EU-landes borgere, der bor og arbejder i Danmark? 

Opgave 2:  

Gennemgå case i fællesskab i klassen. Det kan eventuelt bruges som gruppeoplæg med efterfølgende diskussion i klassen.

  1. Læs om regulering af børnepenge i artiklen Det store slag om velfærdsydelser og redegør for, hvad det betyder at indeksere velfærdsydelser som f.eks. børnepenge eller kontanthjælp.
  2. Læs MF’er Bent Bøgsteds (DF) beslutningsforslag fra den 3. december 2019. Hvilke argumenter fremføres i beslutningsforslaget?
  3. Læs desuden dette svar fra beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) på et lignende spørgsmål fremsat af Bent Bøgsted. Hvad kan man udlede om effekten af en eventuel indeksering af velfærdsydelser af tabellen nederst i svaret?

Saml op i klassen og find argumenter for og imod, at arbejdstagere fra andre EU-lande kan få velfærdsydelser i Danmark. 

Lektion 1

Øvelse:

Sum i klassen. Diskutér med din sidemand, hvad der kunne få dig til at tage til et andet land og studere. Notér på papir og saml bud op i plenum.

Opgave 1: 

Se reportagefilmen ”EU-borgere på SU – gæld eller gevinst?" (08:09 min.). Genfortæl filmens handling til din makker. 

  1. Hvorfor har Mateo valgt at læse i Danmark? Hvorfor kan han få dansk SU? Og hvor længe vil han blive her i landet?
  2. Er Mateos bevæggrunde de samme, som de punkter, du noterede, der kunne få dig til at læse i et andet land? 

Opgave 2:  

Se de første 2 minutter af videoklippet ”Dorte Sindbjerg Martinsen om SU til EU-borgere (06:08 min.). Besvar i grupper følgende spørgsmål:

  1. Hvor mange EU-borgere får dansk SU? Undersøg udviklingen siden 2013.  
  2. Hvilke EU-lande kommer de udenlandske studerende fra? Lav Top 3-liste.

Fremlæg jeres resultater i klassen. 

Find mere inspiration på disse websites:

Lektion 2

Opgave 1:  

Se klippet ”Dorte Sindbjerg Martinsen om SU til EU-borgere” (06:08 min.).

  1. Undersøg, hvad SU-dommen fra 2013 går ud på, og hvilke udfordringer den giver Danmark. 
  2. Forklar samtidig, hvorfor det er svært for Danmark at ændre EU-reglerne, så kun danske statsborgere kan få SU. 
  3. Undersøg også, hvad partierne bag SU-forliget gør for at nedbringe SU-udgifterne til udenlandske studerende.

Saml op på spørgsmålene i klassen.

Opgave 2: 

Undersøg, hvor mange EU-borgere på dansk SU, der bliver i Danmark og arbejder efter endt uddannelse.

  1. Er de udenlandske studerende samlet set en gevinst eller en udgift for Danmark? Begrund dine svar. 
  2. Diskutér, hvad man kan gøre for at flere EU-borgere til at bo og arbejde i Danmark, efter de har afsluttet deres uddannelse (her i landet)?    

Find inspiration her:

 

Lektion 3

Opgave 1:  

Se illustrationen over de tre velfærdsmodeller. Svar skriftligt på følgende:

  1. Hvilken velfærdsmodel har vi i Danmark? Hvad kendetegner den?
  2. Hvilke faktorer gør det attraktivt for udenlandske studerende at læse i Danmark? 
  3. Hvilke faktorer gør det mindre attraktivt? 

Opgave 2:

Gense reportagefilmen ”EU-borgere på SU – gæld eller gevinst?" (08:09 min.). Værten Nikolaj ringer til et universitet i Frankrig og spørger, om han kan studere der og få SU. 

  1. Hvorfor kan Nikolaj ikke få SU fra den franske stat? 
  2. Hvilken velfærdsmodel har Frankrig? 
  3. Hvorfor har Frankrig ikke det samme problem som Danmark, hvor der er sket en kraftig stigning i antallet af EU-borgere på dansk SU? 

Opgave 3:  

Se videoklippet ”Dorte Sindbjerg Martinsen om SU til EU-borgere” (06:05 min.) og svar på følgende:

  1. Hvad dækker begrebet velfærdsturisme over? 
  2. Synes de udenlandske studerende, som medvirker i reportagen, at de er velfærdsturister? Notér de forskellige synspunkter.
  3. Hvilke argumenter taler for, at det er velfærdsturisme, når udenlandske EU-borgere studerer og får SU i Danmark, og hvilke argumenter taler imod? 

Opgave 4:

Undersøg også, hvor mange danske unge, der uddanner sig i et andet EU-land eller et nordisk land.

  1. Er det velfærdsturisme, når danske unge tager en uddannelse i et andet EU-land?   

Find inspiration på dette link:

Lektion 4

Opgave 1:  

Statsborgere fra andre EU-lande med arbejde i Danmark har efter en tid ret til de samme velfærdsydelser (knyttet til det danske arbejdsmarked) som danske statsborgere.

Læs Det store slag om velfærdsydelser og se animationen ”Medlemslandenes velfærdsdilemmaer” midt på siden.

  1. Hvad er EU-landet Danmarks dilemma mht. velfærdsydelser til andre EU-landes borgere, der bor og arbejder i Danmark?
  2. Find argumenter for og imod, at arbejdstagere fra andre EU-lande kan få velfærdsydelser i Danmark.
 

Hjælp os med at gøre film og elevopgaver bedre!

Hvad synes du og dine elever om vores nye filmpakker? Vi søger elever og undervisere, som vil hjælpe os med at teste materialet ved at besvare et spørgeskema. 

Hvis du underviser i samfundsfag og har tænkt dig at bruge de nye filmpakker, så send os en e-mail (nedenfor). 

Vi glæder os til at høre, hvad du mener om materialet, og hvordan vi kan gøre det endnu bedre! 
Vil du teste materiale? Send os en e-mail