Social dumping eller fair konkurrence?

- hvilke konsekvenser har EU's fri bevægelighed? 

Arbejdskraftens fri bevægelighed betyder, at EU-borgere kan bo og arbejde i hele EU. Mød rumænske Bogdan, som arbejdede i Danmark til en dårlig løn og under ringe vilkår. Arbejdsmarkedsforsker Jens Arnholtz taler i opfølgende interview om fordele og ulemper ved udenlandsk arbejdskraft. 

Temaets overordnede spørgsmål lyder: Bliver danske arbejdstagere udkonkurreret af arbejdskraft fra andre EU-lande? Er der social dumping i Danmark? Og hvad betyder arbejdskraftens fri bevægelighed for dansk økonomi?

Faktaark: Social dumping eller fair konkurrence?

Lektion 1 

Øvelse 1: 

Genopfrisk i grupper á 6 og 6, hvad I allerede ved om den danske model. Hvem repræsenterer arbejdstagerne, og hvem repræsenterer arbejdsgiverne? 

Sum derefter over følgende: Hvem bestemmer din løn? Har vi en minimumsløn i Danmark? Hvilke løn og arbejdsvilkår gælder for arbejdstagere fra andre EU-lande i Danmark? 

Saml op på spørgsmålene i klassen, før I går til opgave 1.   

Find inspiration i denne artikel:

Opgave 1: 

Løs opgaven parvis og saml op på spørgsmålene i klassen.

Se reportagen "Nyt bryggers – kan jeg få det hele for det halve?" (05:32 min.). Notér undervejs og redegør for følgende: 

  • Genfortæl handlingen til din sidemand: Hvorfor er Nicolai på byggepladsen? Hvad er hans mission?
  • Hvad kontrollerer Københavns Kommune? Giv eksempler på, hvad kommunen finder. 
  • Værten Nicolai møder Bogdan fra Rumænien. Hvilke løn- og arbejdsvilkår arbejdede Bogdan under? 
  • Nicolai møder også en dansk håndværker på byggepladsen. Hvordan oplever han udenlandsk arbejdskraft?
  • Sidst i indslaget kommer Nicolai i tvivl. Diskutér i grupper, hvad I ville gøre i hans situation. 

 

Lektion 2 

Opgave 1: 

Løs opgaven i mindre grupper. Undersøg følgende spørgsmål og lav et samlet skema (eller grafisk fremstilling):  

  • Hvor mange EU-borgere arbejder i Danmark, og i hvilke erhverv arbejder de? 
  • Hvilke EU-lande kommer der flest arbejdstagere fra? Lav en top 10-liste. 
  • Undersøg udviklingen i antallet af arbejdstagere fra andre EU-lande. Hvad viser tallene, og hvordan kan du forklare dem? Lav en graf.

Find inspiration til at løse opgaven i disse datakilder:

Øvelse 1:

Undersøg i mindre grupper følgende spørgsmål:

  • Hvad er social dumping?
  • Findes social dumping i Danmark?
  • Hvad mener arbejdsmarkedets parter? 

Find inspiration i disse artikler:

Opgave 2: 

Se filmen "Jens Arnholtz om løn- og arbejdsvilkår" (06:28 min.). Tag noter undervejs. 

Diskutér i mindre grupper og saml op i klassen:

  • Bliver danske arbejdstagere udkonkurreret af østeuropæisk arbejdskraft? 
  • Resulterer arbejdskraftens fri bevægelighed i social dumping, eller er det fair konkurrence?
  • Hvad betyder arbejdskraftens fri bevægelighed for den danske model? 
  • Er arbejdskraftens fri bevægelighed en fordel eller en ulempe for Danmark? 

Find inspiration i disse artikler:

Lektion 3 

Øvelse 1:

Diskutér med sidemand, hvad der kunne få dig til at tage til et andet land og arbejde. Notér på papir og saml bud op i plenum.

Læs eller lyt til artiklen fra Zetland (19:55 min.):
De har forladt deres fædreland, ændret arbejdsmarked og skabt en af de mest betændte politiske situationer i EU

  • Oplist grundene til, at de tre personer i artiklen rejste til Danmark.
  • Var det nogle af de samme ting, som kunne få dig til at flytte til et andet land og arbejde? 

Opgave 1:

Arbejd sammen med din sidemand.

Genopfrisk, hvad I fandt ud af i lektion 2. I skal nu undersøge, hvilke faktorer der kan få personer til at tage arbejde i et andet land. 

  • Vælg et land fra jeres Top 10-liste, som I vil sammenligne med Danmark.
  • Undersøg ud fra data fra OECD de to landes ’sociale udgifter’ (social spending). Notér i et samlet dokument, hvor stor en del af de forskellige landes BNP, der går til:
    • Sociale udgifter (social spending)
    • Pensionsudgifter
    • Sociale ydelser til familier (social benefits to households)
    • Støtte til folk i den arbejdsdygtige alder, men uden for arbejdsmarkedet på grund af f.eks. ulykker eller sygdom (incapacity)
    • Overførsler m.m. til arbejdsløse, der søger job på det danske arbejdsmarked (public spending on labour market)
  • Undersøg også lønniveau og købekraft i de pågældende lande. Notér i dokumentet.

Gruppearbejde - brug data fra opgaven og svar skriftligt på følgende spørgsmål:

  • Hvilke pull-faktorer for udenlandske arbejdstagere findes på det danske arbejdsmarked?
  • Hvilke push-faktorer får udenlandsk arbejdskraft (EU-lande) til at søge mod Danmark?
  • Hvordan skiller Danmark sig ud fra det land, I har sammenlignet med? (se på mindsteløn)

Opgave 2: Løses to og to

Opstil på baggrund af jeres undersøgelse en hypotese, der forklarer hvilke type arbejdstagere, der vil have fordele ved at søge mod det danske arbejdsmarked. Notér land, lønniveau, uddannelsesniveau, jobtype osv. Giv en faglig begrundelse for jeres hypotese.

Find inspiration til at løse opgaven i disse datakilder: 

Hver gruppe præsenterer sine resultater. Derefter opsamling i plenum.

Lektion 4

Øvelse 1

Genopfrisk 2 og 2, hvad I lærte i lektion 1 om den danske model. Herefter fælles repetition i plenum. 

Opgave 1:

Læs artiklen fra DR: EU-kommissær advarer mod fake news om ny mindsteløn – Danmark har intet at frygte og undersøg, hvad diskussionen om en EU-mindsteløn handler om. 

  • Hvorfor foreslår Europa-Kommissionen en EU-mindsteløn i EU? Hvilket problem skal den løse?
  • Hvor mange andre EU-lande har en lovbestemt mindsteløn? Hvad er fordele og ulempe ved det?
  • Hvorfor er den danske regering imod forslaget?

Klassediskussion:

  • Truer forslaget om en EU-mindsteløn den danske model, eller løser den et problem med såkaldt social dumping?
  • Skal EU lovgive om lovbestemt mindsteløn? 
  • Hvad skal den danske regering gøre? 

Find inspiration i disse film og artikler:

Opgave 2:

Skriv et notat til beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard om, hvordan han får rejst Danmarks udfordring med forslaget om en EU-mindsteløn. Der skal være 3 forslag samt begrundelser til, hvordan EU kan give Danmark en undtagelse, som løser regeringens bekymringer ved forslaget. Til sidst skal der være en anbefaling. 

Lektion 1 

Øvelse 1: 

Genopfrisk i grupper á 6 og 6, hvad I allerede ved om den danske model. Hvem repræsenterer arbejdstagerne, og hvem repræsenterer arbejdsgiverne? 

Sum derefter over følgende: Hvem bestemmer din løn? Har vi en minimumsløn i DK? Hvilke løn- og arbejdsvilkår gælder for arbejdstagere fra andre EU-lande i DK? 

Saml op på spørgsmålene i klassen, før I går til opgave 1.   

Find inspiration i denne artikel:

Opgave 1: 

Løs opgaven parvis og saml op på spørgsmålene i klassen.

Se reportagen "Nyt bryggers – kan jeg få det hele for det halve?" (05:32 min.). Notér undervejs og redegør for følgende: 

  • Genfortæl handlingen til din sidemand: Hvorfor er Nicolai på byggepladsen? Hvad er hans mission?
  • Hvad kontrollerer Københavns Kommune? Giv eksempler på, hvad kommunen finder. 
  • Værten Nicolai møder Bogdan fra Rumænien. Hvilke løn- og arbejdsvilkår arbejdede Bogdan under? 
  • Nicolai møder også en dansk håndværker på byggepladsen. Hvordan oplever han udenlandsk arbejdskraft?
  • Sidst i indslaget kommer Nicolai i tvivl. Diskutér i grupper, hvad I ville gøre i hans situation. 

 

Lektion 2 

Opgave 1: 

Løs opgaven i mindre grupper. Undersøg følgende spørgsmål og lav et samlet skema (eller grafisk fremstilling):  

  • Hvor mange EU-borgere arbejder i Danmark, og i hvilke erhverv arbejder de? 
  • Hvilke EU-lande kommer der flest arbejdstagere fra? Lav en top 10-liste. 
  • Undersøg udviklingen i antallet af arbejdstagere fra andre EU-lande. Hvad viser tallene, og hvordan kan du forklare dem? Lav en graf.

Find inspiration til at løse opgaven i disse datakilder:

Øvelse 1:

Undersøg i mindre grupper følgende spørgsmål:

  • Hvad er social dumping?
  • Findes social dumping i Danmark?
  • Hvad mener arbejdsmarkedets parter? 

Find inspiration i disse artikler:

Opgave 2: 

Se filmen "Jens Arnholtz om løn- og arbejdsvilkår" (06:28 min.). Tag noter undervejs. 

Diskutér i mindre grupper og saml op i klassen:

  • Bliver danske arbejdstagere udkonkurreret af østeuropæisk arbejdskraft? 
  • Resulterer arbejdskraftens fri bevægelighed i social dumping, eller er det fair konkurrence?
  • Hvad betyder arbejdskraftens fri bevægelighed for den danske model? 
  • Er arbejdskraftens fri bevægelighed en fordel eller en ulempe for Danmark? 

Find inspiration i disse artikler:

Lektion 3 

Øvelse 1:

Diskutér med sidemand, hvad der kunne få dig til at tage til et andet land og arbejde. Notér på papir og saml bud op i plenum.

Læs eller lyt til artiklen fra Zetland (19:55 min.):
De har forladt deres fædreland, ændret arbejdsmarked og skabt en af de mest betændte politiske situationer i EU

  • Oplist grundene til, at de tre personer i artiklen rejste til Danmark.
  • Var det nogle af de samme ting, som kunne få dig til at flytte til et andet land og arbejde? 

Opgave 1:

Arbejd sammen med din sidemand.

Genopfrisk, hvad I fandt ud af i lektion 2 (opgave 1 om EU-borgere i Danmark). I skal nu undersøge, hvilke faktorer der kan få personer til at tage arbejde i et andet land. 

  • Vælg et land fra jeres Top 10-liste (lektion 2), som I vil sammenligne med Danmark.
  • Undersøg ud fra data fra OECD de to landes ’sociale udgifter’ (social spending). Notér i et samlet dokument, hvor stor en del af de forskellige landes BNP, der går til:
    • Sociale udgifter (social spending)
    • Pensionsudgifter
    • Sociale ydelser til familier (social benefits to households)
    • Støtte til folk i den arbejdsdygtige alder, men uden for arbejdsmarkedet på grund af f.eks. ulykker eller sygdom (incapacity)
    • Overførsler m.m. til arbejdsløse, der søger job på det danske arbejdsmarked (public spending on labour market)
  • Undersøg også lønniveau og købekraft i de pågældende lande. Notér i dokumentet.

Gruppearbejde - brug data fra opgaven og svar i plenum på følgende spørgsmål:

  • Hvilke pull-faktorer for udenlandske arbejdstagere findes på det danske arbejdsmarked?
  • Hvilke push-faktorer får udenlandsk arbejdskraft (EU-lande) til at søge mod Danmark?
  • Hvordan skiller Danmark sig ud fra det land, I har sammenlignet med? (se på mindsteløn)

Find inspiration til at løse opgaven i disse datakilder: 

Hver gruppe præsenterer sine resultater. Derefter opsamling i plenum.

Lektion 4

Øvelse 1

Genopfrisk 2 og 2, hvad I lærte i lektion 1 om den danske model. Herefter fælles repetition i plenum. 

Opgave 1:

Læs artiklen fra DR: EU-kommissær advarer mod fake news om ny mindsteløn – Danmark har intet at frygte og undersøg, hvad diskussionen om en EU-mindsteløn handler om. 

  • Hvorfor foreslår Europa-Kommissionen en EU-mindsteløn? Hvilket problem skal den løse?
  • Hvor mange andre EU-lande har en lovbestemt mindsteløn? Hvad er fordele og ulempe ved det?
  • Hvorfor er den danske regering imod forslaget? 

Klassediskussion:

  • Truer forslaget om en EU-mindsteløn den danske model, eller løser den et problem med såkaldt social dumping?
  • Skal EU lovgive om EU-mindsteløn? 
  • Hvad skal den danske regering gøre? 

Find inspiration i disse film og artikler:

Lektion 1 

Øvelse 1: 

Genopfrisk i grupper á 6 og 6, hvad I allerede ved om den danske model. Hvem repræsenterer arbejdstagerne, og hvem repræsenterer arbejdsgiverne? 

Sum derefter over følgende: Hvem bestemmer din løn? Har vi en minimumsløn i DK? Hvilke løn- og arbejdsvilkår gælder for arbejdstagere fra andre EU-lande i DK? 

Saml op på spørgsmålene i klassen, før I går til opgave 1.   

Find inspiration i denne artikel:

Opgave 1: 

Løs opgaven parvis og saml op på spørgsmålene i klassen.

Se reportagen "Nyt bryggers – kan jeg få det hele for det halve?" (05:32 min.). Notér undervejs og svar på følgende: 

  • Genfortæl handlingen til din sidemand: Hvorfor er Nicolai på byggepladsen? Hvad er hans mission?
  • Hvad kontrollerer Københavns Kommune? Giv eksempler på, hvad kommunen finder. 
  • Værten Nicolai møder Bogdan fra Rumænien. Hvilke løn- og arbejdsvilkår arbejdede Bogdan under? 
  • Nicolai møder også en dansk håndværker på byggepladsen. Hvordan oplever han udenlandsk arbejdskraft?
  • Sidst i indslaget kommer Nicolai i tvivl. Diskutér i grupper, hvad I ville gøre i hans situation. 

 

Lektion 2 

Opgave 1: 

Arbejd i mindre grupper. Undersøg og lav et samlet skema (eller grafisk fremstilling), hvor I svarer på følgende spørgsmål:  

  • Hvor mange EU-borgere arbejder i Danmark, og i hvilke erhverv arbejder de? 
  • Hvilke EU-lande kommer der flest arbejdstagere fra? Lav en top 10-liste.
  • Undersøg udviklingen i antallet af arbejdstagere fra andre EU-lande. Hvad viser tallene, og hvordan kan du forklare dem? Lav en graf.

Find inspiration til at løse opgaven her:

Øvelse 1:

Undersøg i mindre grupper følgende spørgsmål:

  • Hvad er social dumping?
  • Findes social dumping i Danmark?
  • Hvad mener arbejdsmarkedets parter? 

Find inspiration i disse artikler:

Opgave 2: 

Se filmen "Jens Arnholtz om løn- og arbejdsvilkår (06:28 min.). Tag noter undervejs. 

Diskutér i mindre grupper og saml op i klassen:

  • Bliver danske arbejdstagere udkonkurreret af østeuropæisk arbejdskraft? 
  • Resulterer arbejdskraftens fri bevægelighed i social dumping, eller er det fair konkurrence?
  • Hvad betyder arbejdskraftens fri bevægelighed for den danske model? 
  • Er arbejdskraftens fri bevægelighed en fordel eller en ulempe for Danmark? 

Find inspiration i disse artikler:

Lektion 3 

Øvelse 1:

Diskutér med sidemand, hvad der kunne få dig til at tage til et andet land og arbejde. Notér på papir og saml bud op i plenum.

Læs eller lyt til artiklen fra Zetland (19:55 min.):
De har forladt deres fædreland, ændret arbejdsmarked og skabt en af de mest betændte politiske situationer i EU

  • Oplist grundene til, at de tre personer i artiklen rejste til Danmark.
  • Var det nogle af de samme ting, som kunne få dig til at flytte til et andet land og arbejde? 

Opgave 1:

Arbejd sammen med din sidemand.

I Danmark har vi ca. 125.000 fuldtidsbeskæftigede EU-borgere. Figur 1 viser en oversigt over, hvilke nationaliteter inden for EU (og de nordiske lande) der er flest af på det danske arbejdsmarked.

Figur 1:

Fuldtidsbeskæftigede EU-borgere i Danmark, 2019

Svar på følgende spørgsmål:

  • Hvilke faktorer på det danske arbejdsmarked kan tiltrække udenlandske arbejdstagere?
  • Hvilke faktorer i hjemlandet kan få udenlandsk arbejdskraft (EU-lande) til at søge mod Danmark?

Find inspiration til at løse opgaven i disse datakilder: 

Hver gruppe præsenterer sine resultater. Derefter opsamling i plenum.

Lektion 4

Øvelse 1

Genopfrisk to og to, hvad I lærte i lektion 1 om den danske model. Herefter fælles repetition i plenum. 

Opgave 1:

Læs artiklen fra DR: EU-kommissær advarer mod fake news om ny mindsteløn – Danmark har intet at frygte og undersøg, hvad diskussionen om en EU-mindsteløn handler om. 

  • Hvorfor foreslår Europa-Kommissionen EU-mindsteløn? Hvilket problem skal den løse?
  • Hvor mange andre EU-lande har en lovbestemt mindsteløn? Hvad er fordele og ulempe ved det?
  • Hvorfor er den danske regering imod forslaget? 

Klassediskussion:

  • Truer forslaget om en EU-mindsteløn den danske model, eller løser den et problem med såkaldt social dumping?
  • Skal EU lovgive om EU-mindsteløn?

Find inspiration i disse film og artikler:

Lektion 1 

Øvelse 1: 

Genopfrisk i grupper á 6 og 6, hvad I allerede ved om den danske model. Hvem repræsenterer arbejdstagerne, og hvem repræsenterer arbejdsgiverne? 

Sum derefter over følgende: Hvem bestemmer din løn? Har vi en minimumsløn i DK? Hvilke løn- og arbejdsvilkår gælder for arbejdstagere fra andre EU-lande i DK? 

Saml op på spørgsmålene i klassen, før I går til opgave 1.   

Find inspiration i denne artikel:

Opgave 1: 

Løs opgaven parvis og saml op på spørgsmålene i klassen.

Se reportagen "Nyt bryggers – kan jeg få det hele for det halve?" (05:32 min.) øverst på siden. Notér undervejs og besvar: 

  • Genfortæl handlingen til din sidemand: Hvorfor er Nicolai på byggepladsen? Hvad er hans mission?
  • Hvad kontrollerer Københavns Kommune? Giv eksempler på, hvad kommunen finder. 
  • Værten Nicolai møder Bogdan fra Rumænien. Hvilke løn- og arbejdsvilkår arbejdede Bogdan under? 
  • Nicolai møder også en dansk håndværker på byggepladsen. Hvordan oplever han udenlandsk arbejdskraft?
  • Sidst i indslaget kommer Nicolai i tvivl. Diskutér i grupper, hvad I ville gøre i hans situation. 

 

Lektion 2 

Opgave 1: 

Løs opgaven i mindre grupper. Se de første to minutter af videoklippet "Jens Arnholtz om løn- og arbejdsvilkår" og svar på følgende:   

  • Hvor mange EU-borgere arbejder i Danmark, og i hvilke erhverv arbejder de? 
  • Hvilke EU-lande kommer der flest arbejdstagere fra? 
  • Undersøg udviklingen i antallet af arbejdstagere fra andre EU-lande. Hvad kan forklare udviklingen? 

Find også inspiration til at løse opgaven i disse datakilder:

Øvelse 1:

Undersøg i mindre grupper følgende spørgsmål:

  • Hvad er social dumping?
  • Findes social dumping i Danmark?
  • Hvad mener arbejdsmarkedets parter? 

Find inspiration i disse artikler:

Opgave 2: 

Se filmen "Jens Arnholtz om løn- og arbejdsvilkår" (06:28 min.). Tag noter undervejs. 

Diskutér i mindre grupper og saml op i klassen:

  • Bliver danske arbejdstagere udkonkurreret af østeuropæisk arbejdskraft? 
  • Resulterer arbejdskraftens fri bevægelighed i social dumping, eller er det fair konkurrence?
  • Hvad betyder arbejdskraftens fri bevægelighed for den danske model? 
  • Er arbejdskraftens fri bevægelighed en fordel eller en ulempe for Danmark? 

Find inspiration i disse artikler:

Lektion 3 

Øvelse 1:  

Diskutér med sidemand, hvad der kunne få dig til at tage til et andet land og arbejde. Notér på papir og saml bud op i plenum.

Læs eller lyt til artiklen fra Zetland (19:55 min.):
De har forladt deres fædreland, ændret arbejdsmarked og skabt en af de mest betændte politiske situationer i EU

  • Oplist grundene til, at de tre personer i artiklen rejste til Danmark.
  • Var det nogle af de samme ting, som kunne få dig til at flytte til et andet land og arbejde? 

Opgave 1:

Arbejd sammen med din sidemand.

I Danmark har vi ca. 125.000 fuldtidsbeskæftige EU-borgere. Figur 1 viser en oversigt over, hvilke nationaliteter inden for EU (og de nordiske lande) der er flest af på det danske arbejdsmarked.

Fuldtidsbeskæftigede EU-borgere i Danmark, 2019

Svar skriftligt på følgende spørgsmål:

  • Hvilke faktorer på det danske arbejdsmarked kan tiltrække udenlandske arbejdstagere?
  • Hvilke faktorer i hjemlandet kan få udenlandsk arbejdskraft (EU-lande) til at søge mod Danmark?

Find inspiration til at løse opgaven i disse datakilder: 

Hver gruppe præsenterer sine resultater. Derefter opsamling i plenum.

 

Lektion 4 

Øvelse 1

Genopfrisk to og to, hvad I lærte i lektion 1 om den danske model. Herefter fælles repetition i plenum. 

Opgave 1:

Læs artiklen fra DR: EU-kommissær advarer mod fake news om ny mindsteløn – Danmark har intet at frygte og undersøg, hvad diskussionen om en EU-mindsteløn handler om. 

  • Hvorfor foreslår Europa-Kommissionen en EU-mindsteløn? Hvilket problem skal den løse?
  • Hvor mange andre EU-lande har en lovbestemt mindsteløn? Hvad er fordele og ulempe ved det?
  • Hvorfor er den danske regering imod forslaget? 

Klassediskussion:

  • Truer forslaget om en EU-mindsteløn den danske model, eller løser den et problem med såkaldt social dumping?
  • Skal EU lovgive om en EU-mindsteløn? 
  • Hvad skal den danske regering gøre? 

Find inspiration i disse film og artikler:

Hjælp os med at gøre film og elevopgaver bedre!

 

Hvad synes du og dine elever om vores nye filmpakker? Vi søger elever og undervisere, som vil hjælpe os med at teste materialet ved at besvare et spørgeskema. 

Hvis du underviser i samfundsfag og har tænkt dig at bruge de nye filmpakker, så send os en e-mail (nedenfor). 

Vi glæder os til at høre, hvad du mener om materialet, og hvordan vi kan gøre det endnu bedre! 

Vil du teste materiale? Send os en e-mail