Lærervejledning til tema om kønskvoter

Elevopgaver og lærermateriale er produceret af lektor Freja Schloss og lektor Claus Corneliussen i samarbejde med Folketingets EU-Oplysning.

Om temaet

Kønskvoter på EU’s dagsorden er historien om et direktivforslag, som i ti år har mødt modvind, men nu ser ud til at have medvind. Det er et tema, som kan dele vandene, og som viser, hvordan holdninger kan ændre sig med tiden.

I temaet beskæftiger eleverne sig med et aktuelt EU-politisk emne, nemlig spørgsmålet om, hvorvidt vi bør kvotere bestyrelsesposterne i de store virksomheder. Eleverne lærer om Folketingets rolle i den danske EU-politik og om forslagets væsentligste stridspunkter, og de udfordres på deres holdninger.

Nøgleord for temaet

  • Nærhedsprincippet
  • Parlamenternes mulighed for at give det ”gule kort”
  • Kønskvoter som et atypisk eksempel på Kommissionens lovforslag.

Tidsforbrug 

  • Cirka 2 x 45 min. + 10-15 min. forberedelse i forudgående lektion.
  • Cirka 20 min. elevforberedelse (lektier) 

Materialeoversigt

  • Værdilinjen: Hvad er din holdning?
  • Tekst: Kommissionens lovforslag
  • Holdningsgrafen 
  • Test: Er du fordomsfuld? 
  • Link til fodboldklubbers websites
  • Desuden finder I under hjælperedskaber diverse links og artikler. 

Grundforløb

Dine elever får mulighed for at træne følgende faglige mål (fra B-niveau, STX, kan dog benyttes på alle niveauer): 

  • Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
  • Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsplaner i Danmark og EU og diskutere løsninger
  • Undersøge og sammenligne samfundsmæssige problemstillinger i forskellige lande, herunder samspillet mellem nationale og globale forhold
  • Dokumentere viden om sammenhænge mellem nationale, europæiske og globale udviklingstendenser. 

Senest opdateret: [03.05.2022]
Sideansvarlig: Bodil Marsden