Lærermateriale til tema om migration og asyl

Lærervejledning til tema om migration og asyl

Dette tema indeholder arbejdsspørgsmål målrettet både A, B og C-niveau. Der er taget højde for de specifikke krav til, hvad eleverne skal kunne på de forskellige niveauer.

På A-niveau er der indlagt nogle beregningsopgaver, mens B-niveau blot skal læse tal og tabeller og sætte dem i excel-ark.

Der er angivet forslag til, hvornår eleverne skal arbejde i par og i grupper, og alle opgaver er så vidt muligt lagt an på, at eleverne når frem til et produkt, I kan lave fælles opsamling på i klassen.

Vær opmærksom på, at der ind imellem er opgaver, hvor eleverne skal bruge kompetencer i informationssøgning – f.eks. når de bliver bedt om at undersøge og sammenligne de danske partiers flygtninge og asylpolitik med 5 forskellige retninger for EU's flygtninge- og migrationspolitik.

Der er indlagt nogle film, som I med fordel kan se sammen i klassen.

Stoffet er tænkt som et supplement til grundbøgerne i EU-stof for A- og B-niveau, men kan – sammen med siderne om EU's institutioner og EU's historie her på www.eu.dk – stå alene som EU-stof for C-niveau.

Herunder er der forslag til, hvordan I arbejder med de forskellige dele af temaet.

 

Migration og EU

Lektie

 

Sekvens 1: 20 minutter

  • Eleverne løser spørgsmål 1-4.
  • Fælles opsamling.

 

Sekvens 2: 30 minutter (kun A+B niveau) 

  • Klassen løser i fællesskab spørgsmål 4-8.

 


Sådan håndterer EU krisen

Lektie

  • Eleverne læser om Dublinforordningen på www.eu.dk.

 

Sekvens 1: 30-45 minutter

  • Eleverne løser opgave 1-6 i grupper.
  • Fælles opsamling på tavlen.

 

Sekvens 2: 1-2 lektioner

Hjemmeopgave/aflevering

  • Eleverne løser opgave 7.

 

Sekvens 3: 1 lektion

  • Præsentationer og feedback af elevarbejdet.
 

Hvordan skal EU tackle krisen?

Lektie

  • Eleverne kan eventuelt se Jacob Ehrbahns video hjemme som lektie. Alternativt kan den ses sammen i klassen.

 

 

Sekvens 1: 15 minutter

  • Løs opgave 1
  • Lav fælles opsamling.

 

Sekvens 2: 20-30 minutter afhængigt af, om eleverne har set videoen hjemme som lektie.

 

  • Løs opgave 2
  • Lav en fælles opsamling.

 

Sekvens 3: 20-30 minutter

  • Løs opgave 3
  • Lav en fælles opsamling.
 

Hvad kan Danmark gøre?

Lektie

 

 
  • Løs opgave 1.
  • Fælles opsamling.

 

 
  • Løs opgave 2.
  • Fælles opsamling.

 


Spørgsmål & svar


Søg i alle spørgsmål og svar
Stil dit eget spørgsmål

Stil dit eget spørgsmål til EU-Oplysningen. Vi svarer som udgangspunkt inden for 24 timer.

Ring til os på
Tlf: +45 3337 3337
Stil os et spørgsmål
Bestil publikationer fra EU-Oplysningen
Følg os på Facebook
Følg os på Twitter
Folketingets cookiepolitik