Skal EU gå forrest i klimakampen?

- og hvordan kan landmanden blive klimaneutral?

Kom inden for i kostalden, og hør landmandens tanker om CO2-reduktioner, klimakrav og konkurrenceevne. Vi spørger, om en EU-klimatoldmur kan løse verdens klimaproblemer i opfølgende interview med Connie Hedegaard, tidligere klimakommissær i EU. 

De overordnede spørgsmål lyder: Skal EU gå forrest i klimakampen, hvis andre lande ikke følger trop? Hvordan undgår vi, at klimavenlige virksomheder ikke udkonkurreres? Kan en klimatoldmur redde verden? 

Faktaark: Skal EU gå forrest i klimakampen?

Lektion 1:

Opgave 1: 

Se reportagefilmen ”Kan vi blive klimaneutrale?” (07:17 min.).
Nicolai vil redde klimaet og har tænkt sig at begynde med landbruget. 

  1. Hvorfor er landbrugets CO2-udledning interessant? (læs bl.a. dr.dk-artiklen om madvarers CO2-udledning).
  2. Undersøg, hvor stor landbrugets andel udgør af Danmarks samlede udledning af CO2.
  3. Redegør også for, hvordan den samlede CO2-udledning fordeler sig på øvrige sektorer (f.eks. transport, husholdninger osv.)   

Find inspiration i disse links:

Opgave 2

Se oversigten over EU-landenes CO2-udledninger i artiklen fra Mejeriforeningen.

  1. Redegør for landenes placering og forklar, hvad der er årsag til forskellen mellem landene ifølge Mejeriforeningen. 

Lektion 2

Opgave 1:

Gense to og to reportagefilmen ”Kan vi blive klimaneutrale?” (fra 02:55 min.).  
Nicolai møder landmanden Jesper og forsøger at overbevise ham om, at han skal stoppe med at udlede CO2

  1. Hvilke argumenter Nicolai møder mod sin plan? 
  2. Hvordan mener Jesper, at de danske forbrugere vil reagere, hvis han går drastisk til værks og stopper med at udlede CO2 – allerede fra i morgen?
  3. Hvad mener Jesper, der vil ske med mælkeproduktionen, hvis han bliver mødt med dyre klimakrav, eller hvis han følger Nicolais opfordring og helt stopper sin produktion?
  4. Hvordan ser han sine muligheder for at omlægge produktionen, så han kan reducere sin CO2-udledning?
  5. Hvem bestemmer ifølge Jesper, hvad han kan producere?

Få også inspiration i denne artikel:

Opgave 2

Se videoklippet med Connie Hedegaard, som er bestyrelsesmedlem i den grønne tænketank Concito og medlem af et ekspertpanel hos Organisationen for Økonomisk Samarbejde og Udvikling (OECD).

  1. Hvilke konsekvenser vil det ifølge Connie Hedegaard have at stille skrappere klimakrav til danske virksomheder (som f.eks. landmand Jesper Arnth)? 

Opgave 3:

Ejerne af Bilka, Føtex, Netto m.m. har sammen med Concito lanceret en stor database, som viser CO2-udledning for mange fødevarer.

  1. Hvorfor kommer de største supermarkeder i Danmark med dette initiativ?  
  2. Diskutér, hvem der skal gå forrest i klimakampen – den enkelte landmand, forbrugerne, Danmark eller EU? 

 

Lektion 3

Opgave 1: 

Løs opgaverne i grupper.  
Parisaftalen er udgangspunktet for EU’s klimapolitik. Læs om EU’s klimapolitik og besvar skriftligt følgende spørgsmål:

  1. Hvor meget vil EU nedbringe sin udledning af drivhusgasser i 2030, og hvad er ambitionen for 2050?
  2. Hvilke krav stiller EU til medlemslande og virksomheder for at nå målene? 

Find inspiration til svar på disse websites:

Opgave 2: 

Læs faktaarket ”Skal EU gå forrest i klimakampen?”, som bl.a. handler om EU’s kvotehandelssystem.

  1. Hvordan fungerer kvotehandelssystemet?
  2. Redegør for, hvorfor EU giver rabat til f.eks. sukkerproducenter, når de forurener klimaet, mens andre virksomheder skal betale fuld pris?
    Brug den lille grafik om klima og konkurrence i faktaarket til din forklaring.
  3. Lav en liste over fordele og ulemper ved at lade kvotehandelssystemet gælde for flere sektorer. 

Find også inspiration på dette website:

Lektion 4

Opgave 1: 

Gense klippet med Connie Hedegaard, som er bestyrelsesmedlem i den grønne tænketank Concito og med i ekspertpanel hos OECD. Læs også webartiklen, hvor DR interviewer miljøvismand Lars Gårn Hansen fra Københavns Universitet.

  1. Hvad går forslaget om en såkaldt klimatoldmur ud på?
  2. Hvordan kan en klimatold påvirke udenlandske virksomheder, der vil eksportere til et område med en klimatold?
  3. Opstil fordele og risici ved en klimatoldmur.

Få også inspiration i denne artikel:

Opgave 2:

Læs dr.dk-artiklen: Nu presser både Merkel og Macron på for ny klimafgift: Vi bliver nødt til at beskytte os og jp-artiklen: En toldmur skal beskytte Europas grønne omstilling.

  1. Redegør for, hvad den danske regering siger om Europa-Kommissionens forslag om en klimatoldmur.
  2. Diskuter, om det er i Danmarks interesse at støtte forslaget? Og i klimaets? 
  3. Overvej også, hvilke konsekvenser det har, at USA er genindtrådt i Paris-aftalen, og at Kina har indført et CO2-kvotehandelssystem for sin energisektor?

Lektion 1

Opgave 1:  

Se reportagefilmen ”Kan vi blive klimaneutrale?” (07:17 min.). Nicolai vil redde klimaet og har tænkt sig at begynde med landbruget. 

  1. Hvorfor er landbrugets CO2-udledning interessant? (læs bl.a. dr.dk-artiklen om madvarers CO2-udledning).
  2. Undersøg, hvor stor landbrugets andel udgør af Danmarks samlede udledning af CO2.
  3. Redegør også for, hvordan den samlede CO2-udledning fordeler sig på øvrige sektorer (f.eks. transport, husholdninger osv.)   

Find inspiration i disse links:

Opgave 2

Se oversigten over EU-landenes CO2-udledninger i artiklen fra Mejeriforeningen.

  1. Redegør for landenes placering og forklar, hvad der er årsag til forskellen mellem landene ifølge Mejeriforeningen. 

 

Lektion 2

Opgave 1:

Gense to og to reportagefilmen: ”Kan vi blive klimaneutrale?” (fra 02:55 min.).  
Nicolai møder landmanden Jesper og forsøger at overbevise ham om, at han skal stoppe med at udlede CO2

  1. Hvilke argumenter Nicolai møder mod sin plan? 
  2. Hvordan mener Jesper, at de danske forbrugere vil reagere, hvis han går drastisk til værks og stopper med at udlede CO2 – allerede fra i morgen?
  3. Hvad mener Jesper, der vil ske med mælkeproduktionen, hvis han bliver mødt med skrappe og dyre klimakrav, eller hvis han følger Nicolais opfordring og helt stopper sin produktion?
  4. Hvordan ser han sine muligheder for at omlægge produktionen, så han kan reducere sin CO2-udledning?
  5. Hvem bestemmer ifølge Jesper, hvad han kan producere?

Få også inspiration i denne artikel:

Opgave 2:

Se videoklippet med Connie Hedegaard, som er bestyrelsesmedlem i den grønne tænketank Concito og medlem af et ekspertpanel hos Organisationen for Økonomisk Samarbejde og Udvikling (OECD).

  1. Hvilke konsekvenser vil det ifølge Connie Hedegaard have at stille skrappere klimakrav til danske virksomheder (som f.eks. landmand Jesper Arnth)? 

Opgave 3:

Ejerne af Bilka, Føtex, Netto m.m. har sammen med Concito lanceret en stor database, som viser CO2-udledning for mange fødevarer.

  1. Hvorfor kommer de største supermarkeder i Danmark med dette initiativ?  
  2. Diskutér, hvem der skal gå forrest i klimakampen – den enkelte landmand, forbrugerne, Danmark eller EU? 

 

Lektion 3

Opgave 1: 

Løs opgaverne i grupper.  

Parisaftalen er udgangspunktet for EU’s klimapolitik. Læs om EU’s klimapolitik og besvar følgende:

  1. Hvor meget vil EU nedbringe sin udledning af drivhusgasser i 2030, og hvad er ambitionen for 2050?
  2. Hvilke krav stiller EU til medlemslande og virksomheder for at nå målene? 

Find inspiration til svar på disse websites:

Opgave 2:

Læs faktaarket ”Skal EU gå forrest i klimakampen?”, som bl.a. handler om EU’s kvotehandelssystem.

  1. Hvordan fungerer kvotehandelssystemet?
  2. Redegør for, hvorfor EU giver rabat til f.eks. sukkerproducenter, når de forurener klimaet, mens andre virksomheder skal betale fuld pris?
    Brug den lille grafik om klima og konkurrence i faktaarket til din forklaring. 
  3. Lav en liste over fordele og ulemper ved at lade kvotehandelssystemet gælde for flere sektorer. 

Find også inspiration her:

 

Lektion 4

Opgave 1: 

Gense klippet med Connie Hedegaard, som er bestyrelsesmedlem i den grønne tænketank Concito og med i ekspertpanel hos OECD. Læs også webartiklen, hvor DR interviewer miljøvismand Lars Gårn Hansen fra Københavns Universitet. 

  1. Hvad går forslaget om en såkaldt klimatoldmur ud på? 
  2. Hvordan kan en klimatold påvirke udenlandske virksomheder, der vil eksportere til et område med en klimatold?
  3. Opstil fordele og risici ved en klimatoldmur.

Få også inspiration i denne artikel:

Opgave 2:

Læs dr.dk-artiklen: Nu presser både Merkel og Macron på for ny klimafgift: Vi bliver nødt til at beskytte os og jp-artiklen: En toldmur skal beskytte Europas grønne omstilling

  1. Redegør for, hvad den danske regering siger om Europa-Kommissionens forslag om en klimatoldmur.
  2. Diskuter, om det er i Danmarks interesse at støtte forslaget? Og i klimaets? 
  3. Overvej også, hvilke konsekvenser det har, at USA er genindtrådt i Paris-aftalen, og at Kina har indført et CO2-kvotehandelssystem for sin energisektor?

Lektion 1

Opgave 1:   

Se reportagefilmen ”Kan vi blive klimaneutrale?” (07:17 min.). Nicolai vil redde klimaet og har tænkt sig at begynde med landbruget. 

  1. Hvorfor er landbrugets CO2-udledning interessant? (læs bl.a. dr.dk-artiklen om madvarers CO2-udledning).
  2. Undersøg, hvor stor landbrugets andel udgør af Danmarks samlede udledning af CO2.
  3. Redegør også for, hvordan den samlede CO2-udledning fordeler sig på øvrige sektorer (f.eks. transport, husholdninger osv.)   

Find inspiration i disse links:

Opgave 2

Se oversigten over EU-landenes CO2-udledninger i artiklen fra Mejeriforeningen.

  1. Redegør for landenes placering og forklar, hvad der er årsag til forskellen mellem landene ifølge Mejeriforeningen. 

 

Lektion 2

Opgave 1:

Gense to og to reportagefilmen: ”Kan vi blive klimaneutrale?” (fra 02:55 min.). Nicolai møder landmanden Jesper og forsøger at overbevise ham om, at han skal stoppe med at udlede CO2

  1. Hvilke argumenter Nicolai møder mod sin plan? 
  2. Hvordan mener Jesper, at de danske forbrugere vil reagere, hvis han går drastisk til værks og stopper med at udlede CO2 – allerede fra i morgen?
  3. Hvad mener Jesper, der vil ske med mælkeproduktionen, hvis han bliver mødt med skrappe og dyre klimakrav, eller hvis han følger Nicolais opfordring og helt stopper sin produktion?
  4. Hvordan ser han sine muligheder for at omlægge produktionen, så han kan reducere sin CO2-udledning?
  5. Hvem bestemmer ifølge Jesper, hvad han kan producere?

Få også inspiration i denne artikel:

Opgave 2

Se videoklippet med Connie Hedegaard, som er bestyrelsesmedlem i den grønne tænketank Concito og medlem af et ekspertpanel hos Organisationen for Økonomisk Samarbejde og Udvikling (OECD).

  1. Hvilke konsekvenser vil det ifølge Connie Hedegaard have at stille skrappere klimakrav til danske virksomheder (som f.eks. landmand Jesper Arnth)? 

Opgave 3:

Ejerne af Bilka, Føtex, Netto m.m. har sammen med Concito lanceret en stor database, som viser CO2-udledning for mange fødevarer.

  1. Hvorfor kommer de største supermarkeder i Danmark med dette initiativ?  
  2. Diskutér, hvem der skal gå forrest i klimakampen – den enkelte landmand, forbrugerne, Danmark eller EU? 

 

Lektion 3

Opgave 1: 

Løs opgaverne i grupper.  

Parisaftalen er udgangspunktet for EU’s klimapolitik. Læs om dr.dk-artiklen EU’s klimamål og besvar følgende:

  1. Hvor meget vil EU nedbringe sin udledning af drivhusgasser i 2030, og hvad er ambitionen for 2050?
  2. Hvilke krav stiller EU til medlemslande og virksomheder for at nå målene? 

Find også inspiration i denne artikel: 

Opgave 2: 

Læs faktaarket ”Skal EU gå forrest i klimakampen?”, som bl.a. handler om EU’s kvotehandelssystem.

  1. Hvordan fungerer kvotehandelssystemet?
  2. Redegør for, hvorfor EU giver rabat til f.eks. sukkerproducenter, når de forurener klimaet, mens andre virksomheder skal betale fuld pris? 
    Brug den lille grafik om klima og konkurrence i faktaarket til din forklaring. 
  3. Lav en liste over fordele og ulemper ved at lade kvotehandelssystemet gælde for flere sektorer. 

Find også inspiration i denne artikel:

Lektion 4

Opgave 1: 

Gense klippet med Connie Hedegaard, som er bestyrelsesmedlem i den grønne tænketank Concito og med i ekspertpanel hos OECD. Læs også webartiklen, hvor DR interviewer miljøvismand Lars Gårn Hansen fra Københavns Universitet. 

  1. Hvad går forslaget om en såkaldt klimatoldmur ud på? 
  2. Hvordan kan en klimatold påvirke udenlandske virksomheder, der vil eksportere til et område med en klimatold?
  3. Opstil fordele og risici ved en klimatoldmur.

Opgave 2:

Læs dr.dk-artiklen: Nu presser både Merkel og Macron på for ny klimafgift: Vi bliver nødt til at beskytte os og jp-artiklen: En toldmur skal beskytte Europas grønne omstilling

  1. Redegør for, hvad den danske regering siger om Europa-Kommissionens forslag om en klimatoldmur.
  2. Diskuter, om det er i Danmarks interesse at støtte forslaget? Og i klimaets?  

Lektion 1

Opgave 1:   

Se reportagefilmen ”Kan vi blive klimaneutrale?” (07:17 min.). Nicolai vil redde klimaet og har tænkt sig at begynde med landbruget. 

  1. Hvorfor er landbrugets CO2-udledning interessant? (læs bl.a. dr.dk-artiklen om madvarers CO2-udledning).
  2. Undersøg, hvor stor landbrugets andel udgør af Danmarks samlede udledning af CO2
  3. Redegør også for, hvordan den samlede CO2-udledning fordeler sig på øvrige sektorer (f.eks. transport, husholdninger osv.)   

Find inspiration i disse links:

Opgave 2

Se oversigten over EU-landenes CO2-udledninger i artiklen fra Mejeriforeningen.

  1. Redegør for landenes placering og forklar, hvad der er årsag til forskellen mellem landene ifølge Mejeriforeningen. 

 

Lektion 2

Opgave 1:

Gense to og to reportagefilmen: ”Kan vi blive klimaneutrale?” (fra 02:55 min.).  
Nicolai møder landmanden Jesper og forsøger at overbevise ham om, at han skal stoppe med at udlede CO2

  1. Hvilke argumenter Nicolai møder mod sin plan? 
  2. Hvordan mener Jesper, at de danske forbrugere vil reagere, hvis han går drastisk til værks og stopper med at udlede CO2 – allerede fra i morgen?
  3. Hvad mener Jesper, der vil ske med mælkeproduktionen, hvis han bliver mødt med skrappe og dyre klimakrav, eller hvis han følger Nicolais opfordring og helt stopper sin produktion?
  4. Hvordan ser han sine muligheder for at omlægge produktionen, så han kan reducere sin CO2-udledning?
  5. Hvem bestemmer ifølge Jesper, hvad han kan producere?

Få også inspiration i denne artikel:

Opgave 2

Se videoklippet med Connie Hedegaard, som er bestyrelsesmedlem i den grønne tænketank Concito og medlem af et ekspertpanel hos Organisationen for Økonomisk Samarbejde og Udvikling (OECD).

  1. Hvilke konsekvenser vil det ifølge Connie Hedegaard have at stille skrappere klimakrav til danske virksomheder (som f.eks. landmand Jesper Arnth)? 

Opgave 3:

Ejerne af Bilka, Føtex, Netto m.m. har sammen med Concito lanceret en stor database, som viser CO2-udledning for mange fødevarer.

  1. Hvorfor kommer de største supermarkeder i Danmark med dette initiativ?  
  2. Diskutér, hvem der skal gå forrest i klimakampen – den enkelte landmand, forbrugerne, Danmark eller EU? 

 

Lektion 3

Opgave 1: 

Løs opgaverne i grupper.  

Parisaftalen er udgangspunktet for EU’s klimapolitik. Læs om dr.dk-artiklen EU’s klimamål og besvar følgende:

  1. Hvor meget vil EU nedbringe sin udledning af drivhusgasser i 2030, og hvad er ambitionen for 2050?
  2. Hvilke krav stiller EU til medlemslande og virksomheder for at nå målene? 

Find også inspiration i denne artikel: 

Opgave 2: 

Gennemgå i klassen faktaarket ”Skal EU gå forrest i klimakampen?”, som bl.a. handler om EU’s kvotehandelssystem.

  1. Hvordan fungerer kvotehandelssystemet?
  2. Hvorfor giver EU rabat til f.eks. sukkerproducenter, når de forurener klimaet, mens andre virksomheder skal betale fuld pris? 
    Brug den lille grafik om klima og konkurrence i faktaarket til jeres forklaring. 
  3. Lav en liste over fordele og ulemper ved at lade kvotehandelssystemet gælde for flere sektorer. 

Find også inspiration i denne artikel:

 

Lektion 4

Opgave 1: 

Gense klippet med Connie Hedegaard, som er bestyrelsesmedlem i den grønne tænketank Concito og med i ekspertpanel hos OECD. Læs også webartiklen, hvor DR interviewer miljøvismand Lars Gårn Hansen fra Københavns Universitet. 

  1. Hvad går forslaget om en såkaldt klimatoldmur ud på? 
  2. Hvordan kan en klimatold påvirke udenlandske virksomheder, der vil eksportere til et område med en klimatold?
  3. Opstil fordele og risici ved en klimatoldmur.

Opgave 2:

Læs dr.dk-artiklen: Nu presser både Merkel og Macron på for ny klimafgift: Vi bliver nødt til at beskytte os  

  1. Hvad siger den danske regering om Europa-Kommissionens forslag om en klimatoldmur?
  2. Diskuter, om det er i Danmarks interesse at støtte forslaget? Og i klimaets?

Hjælp os med at gøre film og elevopgaver bedre!

Hvad synes du og dine elever om vores nye filmpakker? Vi søger elever og undervisere, som vil hjælpe os med at teste materialet ved at besvare et spørgeskema. 

Hvis du underviser i samfundsfag og har tænkt dig at bruge de nye filmpakker, så send os en e-mail (nedenfor).

Vi glæder os til at høre, hvad du mener om materialet, og hvordan vi kan gøre det endnu bedre! 
Vil du teste materiale? Send os en e-mail