Lærervejledning til tema om Brexit

Om temaet

Dette tema indeholder arbejdsspørgsmål målrettet A,- B,- og C-niveau. Der er taget højde for de specifikke krav til, hvad eleverne skal kunne på de forskellige niveauer. På A-niveau er der indlagt nogle beregningsopgaver, mens B-niveau blot skal læse tal og tabeller og sætte dem i excel-ark.

Der er angivet forslag til, hvornår eleverne skal arbejde i par og i grupper, og alle opgaver er så vidt muligt lagt an på, at de efter arbejdet har et produkt, I kan lave fælles opsamling på i klassen. Der er også indlagt nogle film, som I med fordel kan se sammen i klassen.

Stoffet er tænkt som et supplement til grundbøgerne i EU-stof for A- og B-niveau, men kan – sammen med siderne om EU's institutioner og EU's historie her på eu.dk – stå alene som EU-stof for C-niveau. 

Lektionsplan

Herunder er der forslag til, hvordan I arbejder med de forskellige dele af temaet:

Hvad sker der ved grænsen?

Lektie

Eleverne har læst temasiden som lektie.

 

1. Sekvens: pararbejde med sidemakker. 15-25 minutter afhængigt af opsamlingen og niveau.
  • Eleverne skal skrive svarene ned på spørgsmålene i opgave 1.
  • Fælles opsamling.

 

2. Sekvens: gruppearbejde (30 minutter inkl. præsentationer).

  • Eleverne skal løse opgave 2 i grupper. Brug enten powerpoint eller lad eleverne lave plancher, der kan hænges op bagefter.
  • Arbejdet afsluttes med elevpræsentationer af udvalgte grupper.

 

3. Sekvens: gruppearbejde.
  • Eleverne løser opgaverne i spørgsmål 3.
  • Fælles opsamling.

Hvordan forlader et land EU?

Lektie

  • Eleverne har læst temasiden som lektie.
    På A og B-niveau skal de besvare spørgsmålene øverst i elevopgaverne som lektie. På C-niveau er det gruppearbejde.

 

1. Sekvens: kun C-niveau.
  • Svar på spørgsmålene i opgave 1.

 

 

2. Sekvens: gruppearbejde kun for A- og B-niveau. 25-30 minutter.
  • Løs opgave 2.
  • Fælles opsamling.

 

3. Sekvens: fælles i klassen kun for A- og B-niveau. Varighed: 35 minutter (hør eventuelt uddrag af podcasten).
  • Lyt til podcasten her – eleverne tager noter på papir (lukkede computere og telefoner), og I samler op i fællesskab.

 

4. Sekvens: kun A-niveau. Gruppearbejde, eventuelt en hjemmeopgave. 1-2 moduler af 45-50 minutter til forberedelse og 1-2 moduler til præsentationer.
  • Løs opgave 4.

 

  1. Sekvens – gruppearbejde (30 minutter inkl præsentationer)
  1. Sekvens – gruppearbejde (30 minutter inkl præsentationer)

Senest opdateret: [18.10.2019]

Spørgsmål & svar


Søg i alle spørgsmål og svar
Stil dit eget spørgsmål

Stil dit eget spørgsmål til EU-Oplysningen. Vi svarer som udgangspunkt inden for 24 timer.

Ring til os på
Tlf: +45 3337 3337
Stil os et spørgsmål
Bestil publikationer fra EU-Oplysningen
Følg os på Facebook
Følg os på Twitter
Folketingets cookiepolitik