B 15 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om husstandsomdeling af Den Europæiske Forfatning før
afholdelse af folkeafstemning den 27. september 2005.
Fremsat den 11. marts 2005 af
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Christian H. Hansen (DF),
Martin Henriksen (DF),
Pia Kjærsgaard (DF),
Morten Messerschmidt (DF),
Poul Nødgaard (DF),
Hans Kristian Skibby (DF) og
Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om husstandsomdeling af Den Europæiske
Forfatning før afholdelse af folkeafstemning den 27.
september 2005
Folketinget pålægger regeringen at
lade Den Europæiske Forfatning omdele til samtlige danske
husstande i god tid forud for afholdelse af folkeafstemning om
Danmarks tilslutning til forfatningen.
Bemærkninger til forslaget
Formålet med forslaget
Med dette forslag pålægger Folketinget
regeringen at lade Den Europæiske Forfatning (også
kaldet »Forfatning for Europa«) omdele til samtlige
danske husstande i god tid forud for afholdelsen af folkeafstemning
om Danmarks tilslutning til forfatningen.
Formålet er at få forfatningen helt ud
til den enkelte husstand. Kun derved kan det sikres, at den enkelte
borger får adgang til at læse, undersøge og
gennemtænke indholdet af forfatningen og diskutere
forfatningen med sin familie, arbejdskolleger og andre.
Det danske folkestyre bygger på en god og
redelig beslutningsproces. Alle politiske partier er i deres
arbejde dagligt optaget af at formidle deres budskaber så
korrekt og fyldestgørende som muligt til
vælgerbefolkningen. Selv om der er forskellige meninger om
tingene, er der det fælles grundlag, at informationen skal
være redelig.
Det ligger i hele folkestyrets idé, at den
politiske beslutningsproces bygger på en dialog mellem
befolkningen og de folkevalgte €" en dialog, der stiller krav
til begge parter. Kravet til befolkningen er, at den i et rimeligt
omfang sætter sig ind i de væsentlige politiske
problemer og træffer sine afgørelser i valglokalet
på et gennemtænkt grundlag. Kravet til de folkevalgte
er, at de sætter al deres energi ind på at sikre, at
ikke kun de selv, men også vælgerne, modtager de
oplysninger, der er relevante for at kunne forstå og overskue
rækkevidden af de politiske beslutninger.
Disse hensyn fremstår særlig
stærkt, når der skal afholdes folkeafstemning om emner,
der er af afgørende vigtighed for befolkningen. I
sådanne situationer skal folkestyret stå sin
prøve. Ved politiske beslutninger, der kun kan
gennemføres efter en folkeafstemning, påhviler der
derfor regering og Folketing en ganske særlig forpligtelse
til at sikre, at oplysningsniveauet er højt nok. Ingen
vælger må stå i den situation, at vedkommende
ikke hurtigt og uden besvær kan skaffe sig de informationer,
han eller hun behøver for at kunne tage stilling.
Formålet med forslaget er derfor at sikre,
at hele befolkningen får adgang til det, der af mange
betegnes som Europas grundlov. Det kræver efter
forslagsstillernes vurdering, at »Forfatning for
Europa« omdeles til alle landets husstande i god tid
før folkeafstemningen.
Mest hensigtsmæssigt vil det formentlig
være, at forfatningen omdeles allerede inden Folketingets
behandling af forslaget om Danmarks tiltrædelse, så
befolkningen tidligt i beslutningsprocessen €" og samtidig med
debatten i Folketinget €" kan deltage aktivt i debatten.
Baggrund for forslaget
Som det er kendt, forbereder regeringen at lade
afholde folkeafstemning om EU-forfatningen. Forfatningen betegnes
på engelsk som »Constitution for Europe«,
på spansk som »Constitución Para Europa«
på tysk som »Verfassung für Europa« eller
»EU-Verfassung«, dvs. »Europas grundlov«
eller »Europas forfatning«. Forfatningen er
foreløbig undertegnet af deltagerlandenes regeringer den 29.
oktober 2004 ved et møde i Rom.
Forfatningen skal i fremtiden virke som en form
for europæisk grundlov for den union, der består af
alle 25 medlemsstater i Den Europæiske Union. Der mangler
stadig ratifikation af forfatningen i de fleste lande, og i en del
af staterne skal der afholdes folkeafstemning.
Danmark bliver €" hvis forfatningen
tiltrædes i alle landene €" derfor underlagt en
fælles unionsgrundlov eller unionsforfatning, der vil komme
til at gælde i følgende lande:
Belgien, Tjekkiet, Danmark, Tyskland, Estland,
Grækenland, Spanien, Frankrig, Irland, Italien, Cypern,
Letland, Litauen, Luxembourg, Ungarn, Malta, Nederlandene,
Østrig, Polen, Portugal, Slovenien, Slovakiet, Finland,
Sverige og Storbritannien.
Argumenter for og imod
husstandsomdeling
I den politiske debat, i medierne og i
befolkningen er der allerede rejst forskellige argumenter for og
imod husstandsomdeling af forfatningen. Forslagsstillerne vil kort
resumere de vigtigste argumenter. Først redegøres
ganske kort for de vigtigste af de €" ofte ret polemiske
€" synspunkter, der både blandt politikere og private
nævnes imod husstandsomdeling. Mange af synspunkterne findes
ikke i trykt form, men fremsættes ikke desto mindre ofte
mundtligt.
Derefter redegør forslagsstillerne
først ganske kort derefter mere detaljeret for deres egne
synspunkter.
Argumenter imod
husstandsomdeling:
Det er for dyrt at omdele forfatningen til
så mange mennesker.
Der er nok ikke ret mange, der vil læse
den.
Det ville for så vidt være en god
idé at omdele den, men der er sikkert ikke så mange
almindelige mennesker, der kan forstå den.
Sproget er fuldstændig
uforståeligt.
Det kan virke usympatisk på mange, hvis
folk læser i Forfatningen om EU€™s symboler
(nationalhymne, flag, EU€™s valgsprog og
EU€™s nationaldag).
Folk behøver ikke læse den, de kan
nøjes med at lytte til, hvad deres parti anbefaler, for
partierne har sat sig meget grundigt ind i stoffet, og partierne
har vel de eksperter, der skal til for at forstå
forfatningen.
Der opstår misforståelser, hvis
lægfolk skal læse indviklede juridiske tekster, og
på den måde risikerer man at skræmme
vælgerne til at stemme nej til forfatningen.
Det er meget mere effektivt, hvis folk går
på biblioteket og der læser forfatningen.
Næsten alle mennesker har i dag en
ADSL-baseret internetopkobling, og man kan jo blot klikke ind, hvis
der er et punkt, man vil undersøge.
Hvem vil gå i gang med at læse en
grundlov på 416 sider?
Hvis man vil læse forfatningen, er det
ganske let at printe den ud på sin hjemmeprinter. Det er da
lettere, at den enkelte selv printer teksten ud, end at staten skal
være barnepige og bringe teksten ud gennem
postvæsenet.
Med den massive informationskampagne, der
sættes ind fra jasiden, hovedsagelig for skatteydernes penge,
er det jo næsten givet, at forfatningen bliver vedtaget, og
hvorfor skal man så stikke folk blår i øjnene
ved at dele den ud, så de tror, at de får indflydelse
på, om den skal vedtages?
Argumenter for
husstandsomdeling:
€" Husstandsomdeling af forfatningen styrker
kvaliteten i beslutningsprocessen.
Afgørelsen for og imod forslaget om en
forfatning er vigtigere end andre emner, der har været stemt
om ved folkeafstemning.
Kun ved at folk selv kan læse det forslag,
der skal stemmes om, kan vi få en fair debat.
Vi har en dansk tradition for, at borgerne skal
inddrages meget tæt i afgørende beslutninger, men det
kræver, at borgerne ved, hvad beslutningerne går ud
på.
Den nylige, og stærkt kritiserede,
folkeafstemning i Spanien taler for at gå ind i et langt mere
seriøst oplysningsarbejde og undgå poppet
reklameflimmer om så vigtigt et emne med katastrofal lav
valgdeltagelse til følge (42 pct.).
Det er ikke rimeligt at forlange, at mennesker,
der skal til debatmøde om forfatningen, først skal
på biblioteket og fotokopiere de relevante afsnit, som de
regner med kommer til diskussion.
Der er urealistisk, hvis nogen tror, at alle
danskere har ADSL-forbindelse til deres computer og kan printe 400
sider tekst ud for at sætte sig ind i forfatningen.
Udgifterne til at husstandsomdele er minimale i
forhold til omkostningerne ved at træffe en forkert €"
ja, måske skæbnesvanger beslutning €" på
afstemningsdagen.
Det er aldrig dokumenteret, at borgerne ikke
sætter sig ind i vigtigt materiale fra det offentlige.
Naturligvis er det ikke alle, der læser alt, men mange
€" herunder mange meningsdannere fra alle samfundslag€"
gør en helhjertet indsats for at sætte sig ind i
konsekvenserne.
Det er hovmodigt at påstå, at
resultatet af folkeafstemningen er afgjort på forhånd;
historien fortæller os, at befolkningen ikke lader sig
manipulere med.
Forslagsstillernes synspunkter i
hovedpunkter
Statsministeren har i 2004 bebudet, at han
på et tidspunkt vil tage op til drøftelse med
Folketingets partier, hvordan man sikrer, at befolkningen får
den bedst mulige information om forfatningen. Dansk Folkeparti
ønsker at deltage i den debat og vil som sit
grundlæggende synspunkt gøre gældende, at man
kun kan opnå det, som statsministeren betegner som den bedst
mulige oplysning, hvis hver borger har et eksemplar af forfatningen
til sin rådighed. Hvis regeringen fravælger
husstandsomdelingen, har man dermed også udtrykkeligt
fravalgt den af statsministeren ønskede »bedst mulige
oplysning«.
Derudover ønsker Dansk Folkeparti at
fremdrage en række andre væsentlige synspunkter, der
alle taler for husstandsomdeling af forfatningen:
1. Styrkelse af kvaliteten i
beslutningsprocessen
Det er yderst vigtigt for en ordentlig
beslutningsproces, at forfatningen så at sige ligger fremme
på bordet i hvert enkelt hjem. Der vil i beslutningsprocessen
være talrige tv- og radiodebatter, avisartikler og offentlige
møder, hvor politiske debattører, ekspertpaneler og
andre konkret henviser til og diskuterer de enkelte artikler og
bestemmelser i forfatningen. Hvis man som borger og vælger
skal kunne forstå og forholde sig til argumenterne på
et kvalificeret grundlag, er det en nødvendig
forudsætning, at man har forfatningens tekst ved
hånden. Nogle eksempler belyser dette:
Ethvert tilløb til en seriøs
diskussion om forfatningens artikel I-10 om unionsborgerskabet, om
artikel I-11 om grundlæggende principper, om artikel I-12 om
kompetencekategorier, om artikel I-13 om områder med
enekompetence, om artikel I-15 om samordning af de
økonomiske politikker og beskæftigelsespolitikkerne,
om artikel I-16 om den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik,
om artikel I-17 om områder med understøttende,
koordinerende eller supplerende tiltag og om artikel I-18 om
fleksibilitetsbestemmelser risikerer at blive meningsløs
både for debattørerne og for tilhørerne, hvis
deltagerne ikke har forfatningens tekst at støtte sig
til.
Forholdsvis få personer i dette land kan
have meningsfyldt udbytte af at diskutere for eksempel
proportionalitetsprincippet i artikel I-11, stk. 4, eller den delte
kompetence mellem medlemsstaterne og Unionen i artikel I-14, stk. 2
a-k, hvis man under diskussionen eller samtalen er afskåret
fra at læse de retsregler, der tales om.
Mange flere eksempler kunne fremhæves, og
der er en stor sandsynlighed for, at hele oplysningsarbejdet, de
mange debatter, møder, radio- og tv-udsendelser, ikke
når et rimeligt kvalitetsniveau, men kan udarte sig til et
stykke absurd teater med debatter, som ikke et menneske kan
følge. Det må undgås. Forfatningen bør
ligge fremme på bordet, så den kan åbnes og
studeres, hver gang der er et tvivlsspørgsmål, der
skal belyses.
2. Afgørelsens betydning
for deltagerlandenes fremtid
EU-forfatningen vil få meget stor
indflydelse på deltagerlandenes fremtid. Blandt de
principper, der er indbygget i forfatningen, er:
Kollektive målsætninger.
Kollektive »værdier«, som
borgerne i EU skal bekende sig til.
Harmonisering og forskrifter på
velfærdsstatens kerneområder.
Forbud mod forskelsbehandling til fordel for
nationalstatens egne borgere.
Fælles præsident, udenrigsminister,
hymne, nationaldag m.m.
Afskaffelse af Danmarks selvbestemmelsesret
på 40 nye politikområder.
Adgang for EU€™s ministertop til at
udvide området for EU-forfatningen uden at spørge
nogen vælgerbefolkning først.
EU€™s forfatning og unionslove har
efter forfatningen forrang frem for medlemsstaternes love og
grundlove. Herefter vil selv den mindste EU-bekendtgørelse
måske i nogle tilfælde kunne få større
magt i Danmark end vores egen grundlov.
Dette skal ses i sammenhæng med
EU€™s institutionelle opbygning, som skal bevirke, at
meningsdannelsen i Unionen præges af de overordnede
interesser, dvs. af de mål, der er fastlagt for Unionen, ikke
af de enkelte lande. Der er derfor sket omfattende overdragelser af
beføjelser til Unionens institutioner, som går meget
videre, end det er tilfældet hos andre internationale
organisationer, og som i vidt omfang omfatter områder, der
traditionelt er forbeholdt suveræne stater.
På den baggrund kan behovet for, at hver
eneste nulevende dansker, der skal deltage i beslutningen om at
vælge eller fravælge forfatningen, ejer et trykt
eksemplar af forfatningen, vel næppe overdrives.
Den kommende folkeafstemning drejer sig om en
kompliceret forfatning og kræver derfor også mere
information end sædvanlig. Til sammenligning skal kort
gøres nogle bemærkninger om de forudgående 16
folkeafstemninger, der har været afholdt i Danmark siden
1916.
De grundlovsfæstede
folkeafstemningsinstitutter anvendes her i landet kun relativt
sjældent. Det obligatoriske referendum ved
grundlovsændringer har været benyttet ved forslag til
grundlovsændring som følge af genforeningen (vedtaget
1920), ved forslag til Danmarks Riges Grundlov (forkastet 1939) og
ved forslag til den gældende grundlov (vedtaget 1953). Ved
ændringer af grundloven har der på forskellig
måde været taget skridt til at sikre, at alle i
befolkningen kunne have sit eget eksemplar af grundlovsforslaget i
hænderne, enten ved at dette var publiceret og omdelt af
staten i betydelige antal, eller ved at teksten var optrykt i
dagspressen m.v. Således omdelte man også grundloven
til landets husstande inden afstemningen, der førte til
ændringen af grundloven i 1953. Teksten på forsiden af
den husstandsomdelte publikation er gengivet i bilag 1 til dette
forslag.
Folkeafstemninger vedrørende forslag til
ændringer i valgretsalderen har været afholdt i 1953
(valgretsalderen blev 23 år), i 1961 (valgretsalderen blev
nedsat til 21 år), i 1969 (valgretsalderen forblev
uændret 21), i 1971 (valgretsalderen blev nedsat til 20
år) og i 1978 (valgretsalderen blev nedsat til 18 år).
I disse tilfælde var afstemningstemaerne så enkle, at
der ikke var behov for omdeling af forslagenes tekst. Gennem omtale
i medierne var hele befolkningen bekendt med indholdet af
afstemningerne.
Ved folkeafstemningen om Danmarks indtræden
i EF (1972), folkeafstemningen om Maastrichttraktaten den 2. juni
1992, afstemningen om Maastrichttraktaten suppleret med
Edinburghafgørelsen den 18. maj 1993, afstemningen om
Amsterdamtraktaten den 28. maj 1998 og ved afstemningen om Danmarks
deltagelse i den fælles valuta den 28. september 2000 fandt
der et omfattende oplysningsarbejde sted.
Folkeafstemning i medfør af grundlovens
§ 42 efter Folketingets vedtagelse af en lov og på
forlangende af en tredjedel af Tingets medlemmer er alene afholdt i
1963, hvor de fire »jordlove« bortfaldt ved
folkeafstemningen. Lovteksterne, der blev sendt til
folkeafstemning, blev offentliggjort på forskellig
måde, bl.a. i dagspressen.
Folkeafstemning, der ikke er foreskrevet i
grundloven, er efter lovgivningsmagtens beslutning afholdt i to
tilfælde, nemlig om salget af De Vestindiske Øer (den
14. december 1916) og om Danmarks tiltrædelse af EF-pakken
(den 27. februar 1986).
Som det ses, er der tydeligvis ingen af de 16
forudgående folkeafstemninger, der har haft
tilnærmelsesvis den samme rækkevidde som afstemningen
om en EU-grundlov. I en del tilfælde har temaerne for de
tidligere afstemninger været så enkle, at et
større oplysningsarbejde slet ikke har været
nødvendigt, i andre tilfælde har der været
sørget for en omfattende oplysningsindsats eller endog
husstandsomdeling eller offentliggørelse af tekster i et
stort antal offentlige publikationer, så det reelt har
været sikret, at alle har kunnet få et trykt eksemplar
af forslaget i hænde.
Næste gang der skal afholdes folkeafstemning
i Danmark, vil der reelt være tale om at indføre en
europæisk grundlov. Det ville være uantageligt for
befolkningen, hvis der skulle stemmes, uden at den trykte tekst
foreligger i hvert eneste danske hjem i god tid inden
afstemningen.
Der er grund til at tage denne diskussion
alvorligt. Udgangspunktet for enhver regerings magt i et
demokratisk samfund er befolkningen. Borgerne i et demokratisk
samfund er omfattet af en række politiske rettigheder,
herunder rettigheder, der skal gøre det muligt for alle
myndige borgere at deltage i politik. Det er bl.a. på den
baggrund, at den europæiske menneskeretttighedskonvention i
artikel 10 indeholder regler om ytrings- og informationsfrihed. Det
betyder bl.a., at borgerne skal have en realistisk mulighed for
uden hindringer at kunne sætte sig ind i den politiske
dagsorden. Det kan på det teoretiske plan måske
diskuteres, om der består en egentlig juridisk forpligtelse
for myndighederne til €" uden særlig vedtagelse i
Folketinget €" at foretage omdeling af forfatningen, eller om
myndighedernes forpligtelse kun er den snævre, at der ikke
må lægges konkrete hindringer i vejen for, at borgerne
får adgang til at orientere sig om stoffet.
Ved den slags fortolkninger vil det offentlige
stå sig ved at vælge den anvendelse af
regelsættene, der begunstiger borgerne mest muligt €"
på samme måde som vi i offentlighedsloven taler om
begrebet meroffentlighed, hvor det offentlige direkte vælger
at giver borgerne flere oplysninger, end det offentlige strengt
taget er forpligtet til. I sammenhæng med EU€™s
grundlov burde det være en selvfølge, at regeringen
helt af sig selv besluttede at sikre husstandsomdeling. Alt
bør gøres for at modvirke, at borgerne skal stemme om
en hemmelig grundlov. Det kan medføre en forfærdende
situation og mytedannelser i årtier frem, hvis befolkningen
oplever EU€™s grundlov som et hemmeligt regelsæt,
som man først får kendskab til €" og skal til at
efterleve €" efter at den er blevet gældende ret side om
side med eller med forrang i forhold til Danmarks Riges
Grundlov.
3. Behovet for en fair
folkeafstemning
Ved tidligere danske afstemninger om EU-relaterede
emner har det store demokratiske problem været begunstigelsen
af EU-tilhængerne med både offentlige og private
støttemidler. Et af de mest velkendte eksempler var
ØMU-afstemningen i 2000, hvor Økonomiministeriet
anvendte statsmidler til at agitere for euroen i en så
overdreven grad, at befolkningen måtte få det indtryk,
at Danmarks økonomi ville blive meget alvorligt
svækket ved et nej. Mange husker endnu pjecen, hvor
forfatteren Lise Nørgaard agiterede for et ja til euroen.
Agitationen blev kritiseret af bl.a. professor Jørgen
Grønnegaard Christensen og professor Jens Peter Christensen
(Politiken den 5. september 2001, 1. sektion side 1). Den
økonomiske udvikling i Danmark har siden vist, at den
daværende regerings skrækkampagne mod at bevare den
danske krone var fuldstændig hul og usaglig. På samme
måde har særdeles mange neutrale iagttagere den
opfattelse, at der er risiko for en skrækkampagne, der skal
pånøde danskerne EU-grundloven, mens det på den
anden side vil vise sig €" efter en forkastelse €" at
Danmark og de fleste andre europæiske lande mest vil have
fordele af forkastelsen.
Oplysningsmateriale om EU-forfatningen vil ofte
være farvet af enten tilhængernes eller modstandernes
holdninger til EU-samarbejdet. Det eneste sted, hvor vælgerne
kan få en fuldstændig saglig og objektiv information om
EU-forfatningen, er i selve forfatningsteksten. Kun ved at
læse denne kan vælgerne danne sig deres egen mening
uden påvirkning fra den ene eller den anden side.
Forslagsstillerne mener derfor, at regeringen bør tage
initiativ til, at den forfatning, som befolkningen skal stemme om,
husstandsomdeles.
I sine identiske besvarelser af
spørgsmål nr. S 5486 og S 5487 (Folketingssamlingen
2003-04) udtalte statsministeren: »Det er vigtigt for
regeringen, at der informeres bedst muligt om den ny EU-traktat.
Befolkningen skal have et godt, oplyst og solidt grundlag for deres
stillingtagen ved en folkeafstemning om forfatningstraktaten. Alle,
der måtte ønske det, skal naturligvis have mulighed
for at sætte sig ind i teksterne, også uden
omkostninger for den enkelte. Jeg vil senere tage initiativ til en
drøftelse med Folketingets partier om, hvordan vi sikrer den
bedst mulige information op til en dansk folkeafstemning«.
Besvarelsen af spørgsmål nr. S 5486 er optrykt som
bilag 2 til dette forslag.
4. Afstemningen i Spanien
Foruden Danmark skal følgende lande afholde
folkeafstemning om EU€™s forfatning: Frankrig, Irland,
Polen, Portugal, Tjekkiet, Holland, Luxembourg og Storbritannien.
Spanien afholdt afstemning den 20. februar 2005.
Ved den spanske afstemning stemte 76,7 pct. for
forfatningen, og 17,2 pct. stemte imod. Men kun 42 pct. af de
stemmeberettigede deltog i valget. Dette er den laveste
valgdeltagelse i Spanien i de tredive år, landet har
været demokratisk (DR Nyheder den 20. februar 2005).
Spanierne er kendt som nogle af de mest ivrige
tilhængere af EU bl.a. fordi Spanien siden landets optagelse
i EF i 1986 har modtaget over 700 mia. kroner i diverse
EU-støtteordninger (Information den 21. februar 2005, side
8).
Afstemningsresultatet og den lave valgdeltagelse
dækker dog over en helt ensidig jakampagne med offentlige
støttemidler til fordel for forfatningen, hvorimod de
organisationer og individer, der agiterede for et nej, ikke modtog
offentlig støtte og i det hele taget har haft svært
ved at komme til orde i valgkampen. Endvidere ligger det klart, at
langt hovedparten af de spanske vælgere har haft meget ringe
forståelse for, hvad det egentlig var, de stemte om. En
meningsmåling foretaget af det statslige sociologiske
institut (CIS) i Spanien kort før folkeafstemningen viste,
at 90,9 pct. af de adspurgte svarede, at deres kendskab til
traktaten er lavt, meget lavt eller ikkeeksisterende (Kristeligt
Dagblad den18. februar 2005, side 8).
Francisco Aldecoa, som er dekan ved Fakultetet
for Statskundskab og Sociologi ved Complutense-universitetet i
Madrid, begrunder de spanske vælgeres dårlige kendskab
til forfatningens indhold med kvaliteten af debatten og valgkampen
forud for afstemningen og udtaler: »Seks måneder har
ganske enkelt ikke været nok til at få forklaret
indholdet af forfatningen til befolkningen og få den
debatteret«. Modstanderne af forfatningen »har mere
diskuteret konteksten eller lavet en generel kritik af projekt
Europa«. Tilhængerne har »mest snakket om
fortræffeligheder ved indtrædelsen i Europa«
(Kristeligt Dagblad den 18. februar 2005, side 8).
Afsluttende
bemærkninger
Spanien var det første land i EU, der
stemte om den forfatning, der skal danne rammerne for samarbejdet i
Den Europæiske Union i mange år fremover.
Valgdeltagelse var meget lav. Langt hovedparten af vælgerne
havde ikke et tilstrækkeligt grundlag for at vide, hvad de
stemte om €" på trods af at de havde haft omkring seks
måneder til at sætte sig ind i temaet. Ensidig
propagandakampagne fra regeringens side med massiv støtte
til tilhængerne og ingen støtte til modstanderne
førte til en klar skævvridning af debatten om
forfatningen. Resultatet var forudsigeligt. Det blev til et
overvældende ja, men kun få vælgere
ønskede at gøre brug af deres demokratiske ret til at
stemme.
Ved tidligere afstemninger om EU-relatererede
emner, hvad enten det har været her eller i udlandet, har der
været en tendens til at favorisere EU-tilhængerne.
Under alle omstændigheder kan det oplysningsmateriale, der
udsendes af parterne i valgkampen ofte virke vildledende, idet det
enten agiterer for et ja eller et nej. Statsministeren har
tilkendegivet, at befolkningen skal have et godt, oplyst og solidt
grundlag for sin stillingtagen forud for en afstemning, og at de,
som måtte ønske det, skal have mulighed for at
sætte sig ind i teksterne uden omkostninger. Alle disse krav
opfyldes bedst ved at husstandsomdele forfatningen.
Dansk Folkeparti ønsker med dette forslag
at undgå den situation, man senest har oplevet i Spanien. Det
er ikke muligt at sørge for, at modstandere og
tilhængere af forfatningen får lige mange midler til
deres oplysningskampagner, idet det naturligvis står frit for
private at støtte, hvem de vil. Praksis har vist, at
tilhængerne modtager en omfattende støtte fra
erhvervslivet, både i form af direkte støtte og
også i form af positiv omtale i de skrevne medier. I et
demokratisk land bør det kunne forventes, at det offentlige
forholder sig helt neutralt, og i det omfang der gives
støtte, skal denne fordeles ligeligt mellem begge parter.
Den bedste måde, hvorpå det offentlige kan sikre, at
alle vælgere får mulighed for at sætte sig ind i
forfatningens tekst uden tendentiøs eller usaglig
påvirkning fra modstandere eller tilhængere af
forfatningen, er at omdele forfatningen til samtlige husstande i
landet.
Dansk Folkeparti appellerer til alle Folketingets
partier €" både til venstre og til højre i
folketingssalen €" om at støtte dette forslag. Hvis der
er partier, der har ønsker om forbedringer af forslagets
indhold, der tilgodeser hovedformålet €"
husstandsomdeling €" er vi i Dansk Folkeparti parate til at
lytte og indgå kompromiser. Det afgørende for Dansk
Folkeparti er, at befolkningen får det bedst mulige
beslutningsgrundlag, ved at enhver husstand modtager sit eget
eksemplar af forfatningen, ikke når den er trådt i
kraft, men før der skal stemmes om den. Vi tror og
håber, at andre politiske partier €" hvad enten de er
tilhængere eller modstandere af den europæiske
forfatning €" vil være med til at sikre
husstandsomdeling af traktaten.
Det er også forslagsstillernes ønske,
at der i befolkningen vil rejse sig en debat, bl.a. i
oplysningsforbund, i højskoleverdenen, inden for folkeskolen
og universiteterne og alle andre steder, hvor mennesker i det
daglige arbejder for oplysning og viden.
Der er ganske enkelt brug for, at alle gode
kræfter samler sig om at påvirke regeringen til at
gennemføre en husstandsomdeling af forfatningen i god tid
før folkeafstemningen.
Skriftlig fremsættelse
Kristian Thulesen Dahl (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
husstandsomdeling af Den Europæiske Forfatning før
afholdelse af folkeafstemning den 27. september 2005.
(Beslutningsforslag nr. B 15).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.
Bilag 1
STATSMINISTERIET
FORSLAG TIL
DANMARKS
RIGES
GRUNDLOV
For at give vælgerne adgang til
forud for folkeafstemningen at gøre sig bekendt med forslag
til Danmarks Riges Grundlov sendes hermed til samtlige husstande
forslaget, således som det er vedtaget af rigsdagen. Til
sammenligning gengives bestemmelserne i den
nugældende grundlov af 5. juni 1915 med
ændringer af 10. september 1920.
Maj 1953
Bilag 2
Spørgsmål nr. S 5486 og
statsministerens besvarelse af dette
Peter Skaarup (DF):
»Vil statsministeren love, at
EU-forfatningen bliver optrykt og omdelt til alle danske husstande
i god tid, før der bliver afholdt en folkeafstemning om
forfatningen?«
Begrundelse:
Inden afstemningen om Maastrichttraktaten den 2.
juni 1992 udsendte den daværende regering et eksemplar af
traktaten til alle husstande i landet, så vælgerne
havde en chance for at sætte sig ind i afstemningstemaet.
Udgangspunktet for en regerings magt i et
demokratisk samfund er befolkningen. Borgerne i et demokratisk
samfund er omfattet af en række politiske rettigheder
herunder rettigheder, der skal gøre det muligt for alle
myndige borgere at deltage i politik. Dette indebærer bl.a.,
at borgerne har en realistisk chance for at sætte sig ind i
den politiske dagsorden.
Næste gang der skal afholdes folkeafstemning
i Danmark, vil der reelt være tale om, at vi skal tage
stilling til, om der skal indføres en europæisk
grundlov. Det vil være uantageligt, hvis der skulle stemmes
om en sådan, uden at den trykte tekst ligger i hvert eneste
danske hjem i god tid inden afstemningen. Hvis der skulle
indføres en ny dansk grundlov, ville det ligeledes
være utænkeligt, at man undlod at husstandsomdele en
sådan, inden man iværksatte grundlovsproceduren.
Spørgeren ønsker således, at
statsministeren giver tilsagn om at ville tage initiativ til, at
EU-forfatningen, når den endelige version foreligger, omdeles
til alle danske husstande, så de danske vælgere har en
realistisk mulighed for selv at læse, diskutere og tage
stilling til forfatningens indhold.
Svar (21/9 04):
Statsministeren (Anders Fogh Rasmussen):
Det er vigtigt for regeringen, at der informeres
bedst muligt om den ny EU-traktat. Befolkningen skal have et godt,
oplyst og solidt grundlag for deres stillingtagen ved en
folkeafstemning om forfatningstraktaten.
Alle, der måtte ønske det, skal
naturligvis have mulighed for at sætte sig ind i teksterne,
også uden omkostninger for den enkelte. Jeg vil senere tage
initiativ til en drøftelse med Folketingets partier om,
hvordan vi sikrer den bedst mulige information op til en dansk
folkeafstemning.