B 4 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om en forbeholdsundersøgelse.
Fremsat den 10. oktober 2006 af
Lone Dybkjær (RV), Elisabeth Arnold (RV),
Marianne Jelved (RV) og Niels Helveg Petersen (RV)
Forslag til folketingsbeslutning
om en forbeholdsundersøgelse
Folketinget anmoder Dansk Institut for
Internationale Studier (DIIS) om at udarbejde en udredning
vedrørende udviklingen i EU siden 2000, for så vidt
angår de danske forbehold på forsvarsområdet og
retlige og indre anliggender.
Bemærkninger til forslaget
Folketinget kan ifølge § 2, stk. 2, i
lov om etablering af Dansk Center for Internationale Studier og
Menneskerettigheder (lov nr. 411 af 6. juni 2002) anmode Dansk
Institut for Internationale Studier (DIIS) om at udarbejde en
udredning med henblik på at vurdere Danmarks
udenrigspolitiske situation. Forslagsstillerne er bekendte med, at
denne mulighed ikke tidligere har været anvendt i
Folketinget.
Det er forslagsstillernes målsætning
at få belyst to forhold: for det første en
redegørelse om, hvordan nye målsætninger og
politiske tiltag har påvirket udviklingen inden for de
områder, der er omfattet af de danske forbehold, og for det
andet, hvorledes denne udvikling påvirker Danmarks stilling i
EU. Med henblik på at kvalificere debatten om Danmarks
fremtidige rolle i Europa skal undersøgelsen derfor inddrage
en analyse af, hvordan forbeholdene håndteres i praksis, samt
af forbeholdenes konsekvenser for Danmarks muligheder for at agere
og øve indflydelse på den europæiske arena.
Forfatningstraktaten, hvis vedtagelse som
følge af afvisning ved folkeafstemninger i Frankrig og
Nederlandene er sat i bero, indebærer en ændring af det
europæiske samarbejde på en række områder,
herunder også områder omfattet af de danske forbehold.
Da forfatningstraktaten i det væsentlige viderefører
de danske forbehold, er der uanset traktatens videre skæbne
behov for at undersøge den virkelighed, de danske forbehold
fungerer i. Hensigten er på længere sigt at kvalificere
debatten om Danmarks fremtidige status i EU, hvad enten den bygger
på de nuværende traktater eller på en ny
forfatningstraktat.
De danske forbehold
De fire danske forbehold vedrørende
europæisk forsvar, retlige og indre anliggender, det
fælles valutasamarbejde og unionsborgerskab blev i 1993
indført som en protokol til Maastrichttraktaten forud for
Danmarks tilslutning til traktaten. Forbeholdene indebærer,
at Danmark ikke deltager fuldt ud i samarbejdet på de fire
nævnte områder.
På anmodning fra Europaudvalget udgav det
daværende Dansk Udenrigspolitisk Institut (DUPI) i 2000 en
udredning om udviklingen i EU fra 1992 til 2000 inden for de
områder, der er omfattet af de danske forbehold. Siden 2000
har udviklingen blandt andet på det retlige og det
forsvarspolitiske område imidlertid taget fart og
medført en ny situation med ændrede vilkår for
de danske forbehold. Derfor er der nu behov for en
opfølgning på DUPI€™s udredning fra 2000
på disse to områder.
Det retlige forbehold
Inden for retlige og indre anliggender har
samarbejdet som følge af Amsterdam-traktaten på flere
felter (herunder asyl, indvandring, grænsekontrol og
civilretligt samarbejde) bevæget sig fra mellemstatsligt til
overstatsligt samarbejde, hvorved det danske retlige forbehold er
blevet aktiveret.
Den foreslåede forfatningstraktat
indeholder foruden en generel overførsel af retlige og indre
anliggender til overstatsligt samarbejde også mulighed for
nyfortolkning af det danske retlige forbehold i form af, at Danmark
kan tilslutte sige udvalgte dele af samarbejde omfattet af
forbeholdet. Mens forfatningstraktaten er sat på
tænkepause, har Det Europæiske Råd i
konklusionerne fra topmødet i juni 2006 givet det finske
formandskab og Kommissionen mandat til at undersøge
mulighederne for at forbedre beslutningstagen på det retlige
område. Det har givet anledning til overvejelser omkring
»søjlespring«, hvilket indebærer, at
retlige emner flyttes fra det mellemstatslige samarbejde i
søjle III til det overstatslige i søjle I.
Sådanne »søjlespring« vil medføre,
at Danmark må stå uden for samarbejdet om de
pågældende emner. Der er således særlig
grund til en undersøgelse, der kan belyse udviklingen i EU
inden for retlige og indre anliggender.
Forsvarsforbeholdet
På forsvarsområdet har udviklingen af
den europæiske sikkerhedspolitik taget fart siden 2000. Den
overordnede sikkerhedsstrategi, der blev vedtaget som ramme for
udviklingen af EU€™s sikkerheds- og forsvarspolitik
(ESDP) i december 2003, udpeger fem hovedtrusler: terrorisme,
masseødelæggelsesvåben, staters sammenbrud,
organiseret kriminalitet og regionale konflikter. Samtidig er EU i
færd med at udbygge sin kapacitet og evne til i højere
grad at kunne påtage sig kriseoperationer, f.eks. på
baggrund af henvendelser fra FN. Udviklingen af et europæisk
krisestyringsberedskab går mod en bred vifte af muligheder
for indgriben med en kraftig vægt på civile
instrumenter, og samarbejdet mellem de europæiske landes
internationale enheder bliver i stigende grad forankret i
EU-systemet. Denne udvikling giver anledning til at genoverveje
Danmarks muligheder for at føre en aktiv udenrigspolitik,
hvilket en udredning om den europæiske udvikling inden for
det forsvarspolitiske område kan bidrage til at
kvalificere.
Tidsplan og finansiel ramme
En udredning om udviklingen i EU på de
pågældende områder forventes at kunne foreligge i
juni 2007, når Det Europæiske Råd skal
træffe beslutning om traktatens fremtid. Udredningen
konklusioner vil således kunne indgå i en dansk debat
om Europas fremtidige samarbejde og Danmarks rolle heri.
Udgiften til udredningen anslås til at
være ca. 4,5 mio. kr., som regeringen opfordres til at
afsætte på finansloven for 2007.
Skriftlig fremsættelse
Lone Dybkjær (RV):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en
forbeholdsundersøgelse.
(Beslutningsforslag nr. B 4).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.