L 5 Forslag til lov om en ekstraskat for visse koncernenheder

(minimumsbeskatningsloven).

Af: Skatteminister Jeppe Bruus (S)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Ændringsforslag til 2. behandling

Afgivet: 01-12-2023

Ændringsforslag nr. 27 af skatteministeren stillet den 01.12.2023 uden for betænkningen

20231_l5_aendringsforslag_beh22792067.pdf
Html-version

Ændringsforslag stillet den 1. december 2023 uden for betænkningen

Til § 18

Af skatteministeren:

27) Stk. 2 og 3 affattes således:

»Stk. 2. Den regnskabsmæssige nettoindkomst eller det regnskabsmæssige nettotab for en koncernenhed, som er en gennemløbsenhed, nedsættes med den regnskabsmæssige nettoindkomst eller det regnskabsmæssige nettotab, der er allokeret til en anden koncernenhed.

Stk. 3. Driver en gennemløbsenhed helt eller delvis virksomhed gennem et fast driftssted, allokeres den del af enhedens regnskabsmæssige nettoindkomst eller -tab, der er tilbage efter anvendelse af stk. 1, til det faste driftssted i overensstemmelse med § 17.«

[Ændring af dele af paragraffens opbygning]

Bemærkninger

Til nr. 27

Lovforslagets § 18 indeholder bestemmelser om allokeringen af den regnskabsmæssige nettoindkomst eller det regnskabsmæssige nettotab for koncernenheder, der er gennemløbsenheder.

I lovforslaget er bestemmelsen opbygget således, at det af lovforslagets § 18, stk. 1, først fremgår, at den regnskabsmæssige nettoindkomst eller det regnskabsmæssige nettotab for en koncernenhed, der er en gennemløbsenhed, først vil skulle nedsættes med det beløb, der svarer til den regnskabsmæssige nettoindkomst eller det regnskabsmæssige nettotab, der allokeres til gennemløbsenhedens direkte ejere, som ikke er enheder i koncernen, og som ikke enten direkte eller indirekte kan anses som værende et ultimativt moderselskab.

Lovforslagets § 18, stk. 1, implementerer bestemmelsen i artikel 19, stk. 1, i det bagvedliggende direktiv (Rådets direktiv (EU) 2022/2523 af 15. december 2022, jf. lovforslagets bilag 2).

Af lovforslagets § 18, stk. 2, fremgår det, at hvis en gennemløbsenhed helt eller delvis driver virksomhed gennem et fast driftssted, allokeres den del af enhedens regnskabsmæssige nettoindkomst eller -tab, der er tilbage efter stk. 1, til det faste driftssted i overensstemmelse med reglen om allokering til faste driftssteder i lovforslagets § 17.

Lovforslagets § 18, stk. 2, implementerer bestemmelsen i direktivets artikel 19, stk. 3.

I lovforslagets § 18, stk. 3, er det foreslået, at den regnskabsmæssige nettoindkomst eller det regnskabsmæssige nettotab for en koncernenhed, som er en gennemløbsenhed, skal nedsættes med den regnskabsmæssige nettoindkomst eller det regnskabsmæssige nettotab, der er allokeret til en anden koncernenhed.

Lovforslagets § 18, stk. 3, implementerer bestemmelsen i direktivets artikel 19, stk. 2.

I forhold til opbygningen af den bagvedliggende bestemmelse i direktivets artikel 19 er der således i lovforslagets § 18 byttet om på rækkefølgen af bestemmelserne i stk. 2 og 3.

Lovforslagets § 18, stk. 4-6, indeholder regler, der implementerer bestemmelserne i det bagvedliggende direktivs artikel 19, stk. 4-6.

I lovforslagets § 18, stk. 4 og 5, henvises til bestemmelserne i § 18, stk. 1 og 3, mens der i lovforslagets § 18, stk. 6, henvises til bestemmelserne i lovforslagets § 18, stk. 3-5. Disse krydshenvisninger svarer til krydshenvisningerne i det bagvedliggende direktivs artikel 19, stk. 4-6. Da der i lovforslagets § 18 er byttet om på rækkefølgen af stk. 2 og 3 i forhold til den bagvedliggende direktivbestemmelse, er krydshenvisningerne i lovforslagets § 18, stk. 4-6, imidlertid ikke korrekte.

Ved ændringsforslaget foreslås det at nyaffatte lovforslagets § 18, stk. 2 og 3, således at der byttes om på de to stykker. Herved bliver henvisningerne i lovforslagets § 18, stk. 4-6, korrekte, og samtidig opbygges paragraffen på samme måde som den bagvedliggende direktivbestemmelse.