Lærervejledning til undervisningstema om valget til Europa-Parlamentet 2024

Læs her, hvordan undervisningsmaterialet kan opfylde samfundsfagets faglige mål. 

Formål:

Materialet er tænkt som et supplerende input til samfundsfagsundervisningen i grundskolen med et fokus på en konkret begivenhed i EU, nemlig europaparlamentsvalget den 9. juni 2024. 

Materialet skal ikke nødvendigvis bruges fra ende til anden, og opgaverne anses ikke for at være dækkende for et helt undervisningsforløb om EU i samfundsfag. 

Det antages, at der i undervisningen forinden er, eller sideløbende bliver, arbejdet med grundlæggende viden om EU. 

Fælles mål: 

Ved at anvende materialet kan der arbejdes hen imod at dække følgende områder: 

Kompetenceområde

  • Politik 

Kompetencemål

  • Eleven kan tage stilling til politiske problemstillinger lokalt og globalt og komme med forslag til handlinger 

Færdigheds- og vidensområder

  • EU og Danmark 

Forslag til læringsmål

  • Eleven kan redegøre for samspil mellem beslutningsprocesser i EU og i Danmark
  • Eleven har viden om hovedtræk i EU’s udvikling og beslutninger i EU
  • Eleven kan diskutere aktuelle europæiske politiske problemstillinger i forhold til EU
  • Eleven har viden om politiske problemstillinger inden for EU.

Tidsforbrug:

Forventet tidsforbrug til arbejdet med temaets opgave er 4-6 lektioner.