Lærervejledning til tema om valget til Europa-Parlamentet 2024

Formål og tidsforbrug

Formål med undervisningsmaterialet

Undervisningsmaterialet er tænkt som et supplement til samfundsfagsundervisningen på almen voksenundervisning og har fokus på en konkret begivenhed i EU, nemlig europaparlamentsvalget den 9. juni 2024.  

Fælles mål

Ved at anvende materialet kan der arbejdes hen imod at dække følgende områder på samfundsfag D og G:  

Samfundsfag D

Politik: 

  • De politiske partier
  • Det politiske system, herunder de politiske partier 

Økonomi: 

  • EU’s betydning for Danmarks økonomi 

Internationale forhold: 

  • Danmark og EU, herunder betydningen af globale og europæiske forhold for udviklingen i Danmark
  • Informationssøgning og fremvisning af autentisk materiale, kildekritik.


Samfundsfag G

Politik: 

  • Demokrati og menneskerettigheder 
  • Det politiske system, herunder de politiske partier 
  • Informationssøgning og kildekritik.

Tidsforbrug

Undervisningen er tilrettelagt til fire undervisningslektioner a 45 minutter. 

 

Introduktion til undervisningsmaterialet

Undervisningstemaet om europaparlamentsvalget 2024 indeholder arbejdsspørgsmål målrettet undervisningen i samfundsfag på G og D-niveau. Der er taget højde for de specifikke krav til, hvad eleverne skal kunne på de forskellige niveauer.

  • Der er i opgaverne angivet forslag til, hvornår eleverne skal arbejde i par og i grupper. Opgaverne i lektion 2 og 3 er så vidt muligt tilrettelagt sådan, at eleverne udarbejder et produkt, som I efterfølgende kan bruge til fælles opsamling.

  • Materialet henviser til »EU på kryds og tværs« og »Hvad er EU?«. Det er gratis publikationer udgivet af Folketingets EU-oplysning, som løbende bliver opdateret. Du kan bestille klassesæt på EU-Oplysningens hjemmeside eu.dk og få tilsendt materialet gratis. På eu.dk finder I også information om EU’s institutioner og små film om EU’s historie og institutioner.

Det forudsættes, at eleverne har et grundlæggende kendskab til EU. Hvis ikke kan man give en kort introduktion til EU’s historie og institutioner. Dette kan gøres ved at inddele eleverne i grupper med hver deres overordnede emne, f.eks. Ministerrådet.  

Grupperne kan i fællesskab producere et mindmap, f.eks. i MindMeister, hvor de til en overskrift (Ministerrådet) føjer beføjelser, antal medlemmer m.v. Dermed får alle eleverne et samlet overblik over EU i en nem og overskuelig sammenhæng. 

Eleverne kan ligeledes gøre brug af forskellige repræsentationsformer som PPP, Prezi, Powtoon, Voicerecorder eller lignende. Undervisningsinstitutioner har adgang til programmerne via SkoleTube.

Se skolehæftet »Hvad er EU?« (Folketingets EU-Oplysning) Se »EU på kryds og tværs« (Folketingets EU-Oplysning) Bestil klassesæt (Folketingets EU-Oplysning)

Forslag til undervisningsplan for samfundsfag D

Herunder er der forslag til, hvordan I kan arbejde med de forskellige dele af undervisningstemaet.

Introduktion

Brainstormen kan foretages på flere måder, f.eks. ved at skrive på tavlen, efterhånden som eleverne kommer med input. Man kan også bruge en digital løsning som Word Cloud. Programmet er gratis. Uanset hvilken løsning man vælger, skal der tages et foto/screenshot af resultatet. 

Lektion 1: Europa-Parlamentets sammensætning, de politiske grupper og valgdeltagelse

Hvis det er nødvendigt, kan lektion 1 gøres til et kortere læreroplæg efter den fælles brainstorm.  

Europa-Parlamentet kan forklares kort ud fra den korte undervisningsfilm, som findes på eu.dk/undervisning: Lærerområde

Lektion 2 og 3: Undersøgelse af spidskandidater

Eleverne kan arbejde med den komparative analyse på flere måder. Man kan på forhånd lægge sig fast på, hvilke partier/kandidater eleverne skal undersøge, eller man kan vælge ud fra forskellige kriterier som partier i regeringen, partier på højre-/venstrefløjen, midterpartier, gamle/nye partier osv. Inddrag partiernes ideologi. 

Det anbefales, at elevernes bruger samme platform/dokument til at skrive deres undersøgelser ned. Det kan gøres ved at dele dokumenter elever/lærer imellem. 

Der er hjælp at hente på Altinget, som har samlet partiernes spidskandidater: »Her er partiernes spidskandidater til Europa-Parlamentet« (Altinget)

Lektion 4: Fremlæggelse og opsamling

Lad kursisterne fremlægge deres resultater og bemærkninger til stoffet. Evaluering af forløbet kan med fordel foregå på samme måde som introduktionen. 

Brainstorm på tavlen eller i en Word Cloud. Sammenlign med resultatet fra introduktionen, og lad kursisterne summe over resultatet. 

Forslag til undervisningsplan for samfundsfag G

Herunder er der forslag til, hvordan I kan arbejde med de forskellige dele af undervisningstemaet.

Introduktion:

Brainstormen kan foretages på flere måder, f.eks. ved at skrive på tavlen, efterhånden som eleverne kommer med input. Man kan også bruge en digital løsning som Word Cloud. Programmet er gratis. Uanset hvilken løsning man vælger, skal der tages et foto/screenshot af resultatet. 

Lektion 1: Europa-Parlamentets sammensætning, de politiske grupper og valgdeltagelse

Kursisterne kan få en lille reminder om, hvorledes EU har udviklet sig gennem årene via korte undervisningsfilm, som findes på nedenstående link (scroll ned til filmene). De får også viden om Europa-Parlamentet.


Undervisningsfilm (Folketingets EU-Oplysning) 

Europa-Parlamentet (Folketingets EU-Oplysning) 
 

Lektion 2 og 3: Undersøgelse af spidskandidater

Man kan i fællesskab skrive en liste over partierne. Eleverne kan arbejde med den komparative analyse på flere måder. Man kan på forhånd lægge sig fast på, hvilke partier/kandidater eleverne skal undersøge, eller man kan vælge ud fra forskellige kriterier som partier i regeringen, partier på højre-/venstrefløjen, midterpartier, gamle/nye partier osv. 

Stemmeprocenten til folketingsvalg er markant højere. Lad kursisterne overveje hvorfor, og hvilke tiltag der bliver gjort for at øge stemmeprocenten ved valg til Europa-Parlamentet.

Lektion 4: Fremlæggelse og opsamling

Lad kursisterne fremlægge deres resultater og bemærkninger til stoffet. 
Evaluering af forløbet kan med fordel foregå på samme måde som introduktionen. Brainstorm på tavlen eller i en Word Cloud. Sammenlign med resultatet fra introduktionen, og lad kursisterne summe over resultatet.