Forslag til undervisningsplan for samfundsfag D
Herunder er der forslag til, hvordan I kan arbejde med de forskellige dele af undervisningstemaet.
Introduktion
Brainstormen kan foretages på flere måder, f.eks. ved at skrive på tavlen, efterhånden som eleverne kommer med input. Man kan også bruge en digital løsning som Word Cloud. Programmet er gratis. Uanset hvilken løsning man vælger, skal der tages et foto/screenshot af resultatet.
Lektion 1: Europa-Parlamentets sammensætning, de politiske grupper og valgdeltagelse
Hvis det er nødvendigt, kan lektion 1 gøres til et kortere læreroplæg efter den fælles brainstorm.
Europa-Parlamentet kan forklares kort ud fra den korte undervisningsfilm, som findes på eu.dk/undervisning: Lærerområde
Lektion 2 og 3: Undersøgelse af spidskandidater
Eleverne kan arbejde med den komparative analyse på flere måder. Man kan på forhånd lægge sig fast på, hvilke partier/kandidater eleverne skal undersøge, eller man kan vælge ud fra forskellige kriterier som partier i regeringen, partier på højre-/venstrefløjen, midterpartier, gamle/nye partier osv. Inddrag partiernes ideologi.
Det anbefales, at elevernes bruger samme platform/dokument til at skrive deres undersøgelser ned. Det kan gøres ved at dele dokumenter elever/lærer imellem.
Der er hjælp at hente på Altinget, som har samlet partiernes spidskandidater: »Her er partiernes spidskandidater til Europa-Parlamentet« (Altinget)
Lektion 4: Fremlæggelse og opsamling
Lad kursisterne fremlægge deres resultater og bemærkninger til stoffet. Evaluering af forløbet kan med fordel foregå på samme måde som introduktionen.
Brainstorm på tavlen eller i en Word Cloud. Sammenlign med resultatet fra introduktionen, og lad kursisterne summe over resultatet.