Jeg skal prøve at gøre det kort, og det kan jeg måske også gøre, fordi man i øvrigt vil kunne finde støtte, hvis man er interesseret i at afdække nuancerne i mine og regeringens synspunkter, i Folketingstidende, som jo har refereret tidligere debatter om præcis det samme beslutningsforslag.
Derfor skal jeg indskrænke mig til at sige, at jeg er et hundrede procent enig med forslagsstillerne i, at der skal ske en målrettet indsats for at skabe et bedre hygiejneniveau på landets sygehuse. Det er i alles interesse. Det er i amternes interesse, snart regionernes interesse, ud fra en økonomisk vurdering, fordi det er dårlig sygehusøkonomi at gøre folk syge, når de kommer på sygehusene, så de skal blive der længere; det er i patienternes interesse, fordi et bedre sygehusvæsen med en højere grad af kvalitet entydigt er i patienternes interesse; det er også i personalets interesse. Så det er i alles interesse.
Jeg er glad for, at intet tyder på, at vi har et hygiejneproblem i Danmark, der er iøjnefaldende i forhold til det, man kender i andre sammenlignelige lande, men det rokker selvfølgelig ikke ved, at vi skal have fokus på området, og at én sygehusinfektion er én sygehusinfektion for meget, selv om vi alle sammen godt ved, at der findes ikke den gode verden, hvor der slet ikke er nogen sygehusinfektioner. Så vi er enige i sigtet.
Det, vi er uenige om ved denne som ved tidligere lejligheder, er så, hvilket instrument vi skal tage i brug for at nå vores mål. Her har Socialdemokratiet den tanke, at vi skal vedtage en standard og trække den ned over sygehusene, hvor regeringens medicin er anderledes, nemlig at når det decentrale regionale niveau har den samme objektive interesse som os, skal de finde deres egne veje til at nå de mål. Vores opgave er at synliggøre, om de når det, og anspore til, at man sætter ind på det.
Jeg er nemlig modstander af detailregulering, og jeg er overrasket over, at forslaget kommer fra den kant, når man betænker, hvor mange gange vi har haft debatter i salen om, at regeringen detailregulerer og regeringen respekterer ikke det decentrale og det regionale selvstyre, og så kommer man selv her med opskriften på, hvordan kosten skal svinges, og hvordan gulvene skal moppes. Jeg ved ikke, om næste skridt så bliver, at Christiansborg skal diktere, hvilket rengøringsmiddel eller hvilke gulvklude der skal bruges, eller hvor varmt vandet skal være.
Det er et forkert fokus, ligesom det også er et forkert fokus kun at kigge på rengøring og nullermænd, selv om jeg medgiver, at der på visse hospitaler måske kan være for mange af dem. Men det er i hvert fald vigtigt at understrege, at det, der er det helt afgørende problem, når vi taler om infektionssmitte, snarere er den dårlige håndhygiejne, end det er den synlige nullermand på gulvet.
En af de hyppigste smitteveje er altså personalets egne hænder, og når man har dette in mente, kan man også undre sig over, at man på landets sygehuse ikke så sjældent endda oplever, at sundhedspersonalet bærer fingerringe eller andre håndsmykker, når man ved, at det er en fuldstændig entydig faglig standard vedrørende håndhygiejne, at fingerringe, armbånd, armbåndsure m.v. ikke skal bæres, da det giver et fugtigt og varmt miljø, som giver optimale vækstbetingelser for mikroorganismer.
Jeg nævner det her, fordi det måske sætter tingene lidt
i relief, for snarere end at ty til lovgivning synes jeg måske, at vi skulle understrege det regionale driftsmæssige ansvar, man har for at sikre, at hygiejnen, herunder håndhygiejnen, er i top. Der gøres heldigvis også meget ved det mange steder, men mere kan gøres. Derfor ser jeg vores opgave som værende dem, der har ansvaret for at sætte det her ind i en ramme, hvor vi synliggør effekterne af det, der sker
i sundshedsvæsenet. Det er sygehusejerne, der har det daglige driftsmæssige ansvar. Det er ikke os, der ved lovgivning skal forbyde personalet at have fingerringe på. Det skal man drage et lokalt ansvar for. Vores opgave er via den danske kvalitetsmodel, som jeg meget gerne, hvis det efterspørges, vil sige meget mere om, at få monitoreret, hvordan det går med kvaliteten i den danske sundhedssektor, herunder også på dette område, men jo altså ikke kun på dette område, for hygiejne indgår som 1 af i alt 37 temaer, som skal afdækkes, hvis man skal kunne sige noget samlet om, hvordan det går med at udvikle det danske sundhedsvæsen kvalitetsmæssigt. Det handler også om diagnosticering, patientinformation, medicinering, kvalitetsstyring, risikostyring foruden temaer, som knytter sig til behandling af en række konkrete sygdomme. Jeg tror altså, at vi går i en fælde, hvis vi tror, at vi herinde tema for tema skal vedtage detailregler om, hvordan man skal efterleve de forskellige målsætninger i de forskellige temaer. Så den danske kvalitetsmodel er svaret på denne udfordring. Ved siden af det handler det selvfølgelig om, fordi den danske kvalitetsmodel jo er en større proces, som godt nok er
i fremdrift, men som ikke kommer fuldt på plads med et fingerknips, at få brugt det datagrundlag, vi allerede har. Jeg har den meget klare ambition, at vi, mens vi venter på den fulde danske kvalitetsmodel, hvor jeg i øvrigt i en parentes kan sige, at vi nu er i sådan en fase, hvor der er fundet fire såkaldte prækvalificerede tilbudsgivere, som skal byde på selve akkrediteringsopgaven med en frist, der hedder den 1. maj, skal mere målrettet synliggøre de kvalitetsdata, vi allerede har. Jeg har en ambition om inden årets udgang at bringe alt det eksisterende datagrundlag op på en fælles platform, som giver både borgere og brugere en mulighed for at se på tværs af kvaliteten i den danske sundhedssektor, og da skal de data, vi har omkring hygiejne, selvfølgelig også drages med ind. Det var jo ikke det korte og det lange, for det punkt er forpasset, men i hvert fald helt afslutningsvis: Vi er helt enige i hensigten om at fremme god hygiejnestandard i dansk sundhedsvæsen, men vi tror, at midlet er forkert. Jeg skal stærkt opfordre til, at man derfor afviser det her forslag, det gør regeringen i hvert fald, og holder fast i den kurs, der er lagt. Kan vi i forhold til den kurs i fællesskab gøre noget for at sikre, at der også er mere fremdrift, bidrager jeg selvfølgelig gerne til det.