Man kan altså ikke komme uden om, at det har været forudsat og kendt, at når betalingsaftaler, der var i kraft, bliver stoppet og skal indtastes igen, vil det give et efterslæb. Derfor har det været klart fra starten, at der ville være et efterslæb, og det er lige så klart, at efterhånden som betalingsaftalerne bliver indtastet igen og indbetalingerne begynder at komme, begynder vi også at gnave os ind på det efterslæb, der har været fra starten.
Som jeg nævnte lige før, har fusionen på skatteområdet tjent en række fornuftige formål og gør det fortsat, herunder at indkrævningen skal være mere effektive, og derfor vil jeg gerne tage afstand fra den holdning, at der skulle være et stort og uventet efterslæb på grund af fusionen.
Siden den 1. september 2005, hvor SKAT overtog inddrivelsesopgaven, er skatterestancerne steget med ca. 700 mio. kr. Af de ca. 700 mio. kr. kan en del henføres til de normale sæsonmæssige udsving, der er hvert år i denne periode, men hovedparten må tilskrives de overgangsproblemer, der er i forbindelse med fusionen. Det er imidlertid vigtigt at understrege, at pengene ikke er tabt, men at der er tale om periodeforskydning. Restanterne hæfter stadig for gælden, og det er SKATs vurdering, at størstedelen af fordringerne vil blive inddrevet. Heldigvis viser tallene for januar og februar i år, at restancemassen nu er stabil på ca. 6,8 mia. kr., så restancerne er altså ikke steget i februar 2006, som de ellers gjorde i februar 2005 og 2004.
Jeg vil også pege på, at inddrivelsen af virksomhedsrestancer stort set kører som tidligere. Det samme gælder inddrivelsen af licensrestancer, DSB-bøder og studielån, og det samme er tilfældet med de nye opgaver med parkeringsbøder og motorafgifter. Her er restancerne allerede nedbragt.
I slutningen af januar og starten af februar i år er der udsendt 158.000 rykkerbreve for en restancemasse på 5,2 mia. kr., ligesom der vil blive fulgt op med de øvrige nødvendige inddrivelsesskridt. Det er hensigten, at restancerne skal mindskes, og der vil være behov for, at vi i de kommende måneder følger udviklingen nøje og bl.a. får systemunderstøttelsen til at virke normalt, så inddrivelsesopgaven kan komme til at virke i en effektiv driftsmæssig gænge.