Jeg synes, at det faktisk har udviklet sig til at blive en ret interessant debat om Enhedslistens forslag til en sønderjysk jernbanepakke. Grunden til, at vi i det hele taget stiller sådan nogle forslag her, er jo både et ønske om at skabe en bedre trafik for passagerer og for gods og at skabe en mere miljøvenlig trafik både for gods og for passagerer.
Det skal selvfølgelig også ses i lyset af de klimaforandringer, som vi oplever i øjeblikket. Der er simpelt hen et aktuelt behov for, at vi ser på, hvordan vi kan promovere de transportformer, som er de mest miljørigtige, og hvordan vi kan fremme dem på bekostning af andre transportformer, som sviner mere. Der må vi bare konstatere, at transport af passagerer og transport af gods på skinner er hamrende miljøvenlig. Det er den absolut mest miljørigtige form at transportere ting på og transportere passagerer på.
Der har jo været en lang række klimarapporter her på det seneste, og FN's klimapanel har været ude og sige noget, og vi så også Sternrapporten, som kom i efteråret 2006, lavet af den engelske økonom Nicholas Stern. Og i de rapporter, som kommer om klimaforandringerne, ser vi jo også, at transportsektoren er i fokus, og at transporten kræver en helt særlig opmærksomhed.
Før det her beslutningsforslag blev debatteret, var der en forespørgselsdebat anmeldt af Enhedslisten om flytrafikkens indvirkning på klimaproblemerne. Flytrafik er selvfølgelig noget, som i særlig grad er meget forurenende og
i meget høj grad fremmer klimaforandringerne. Men det her forslag skal jo ses i forlængelse af det på den måde, at netop togtrafikken kan være et alternativ til f.eks. transport med fly. De rapporter, der kommer, baserer sig på et overvældende antal indikationer af, at klimaforandringerne er meget fremskredne, og de er ikke bare fremskredne, de er også menneskeskabte. De er så fremskredne, at der skal ske store forandringer, der skal tages beslutninger her og nu, hvis vi skal forhindre temperaturerne i at stige yderligere. Det er altså os mennesker, som har skabt klimaforandringerne, men det er også heldigvis sådan, at det er os mennesker, som kan stoppe klimaforandringerne. Det handler simpelt hen om at tage de rigtige politiske beslutninger. Hvis der ikke tages nogen beslutninger om at forhindre klimaforandringerne, vil vi se, at temperaturstigningerne vil øges meget mere. Vi vil se, at koncentrationen af drivhusgasser i atmosfæren kan nå det dobbelte af det førindustrielle niveau, og det vil den kunne nå så tidligt som i 2035. Det vil give en stigning på over 2 grader. I det lange løb, hvis vi ikke gør noget, vil der være mere end 50 pct. sandsynlighed for, at temperaturstigningen vil overstige
5 grader. Og så skal man bare være helt klar over, at 5 grader er den temperaturstigning, som vi har set fra den sidste istid og så frem til i dag. Det er bare for at sige, at ideen om at promovere jernbanetransport og transport af gods på skinner simpelt hen hænger sammen inden for en større ramme, hvor vi bliver nødt til at se på, hvordan vi kan forhindre klimaforandringer, hvordan vi skal sørge for, at mennesker ikke bare i Danmark, men også på resten af kloden kan komme til at leve fornuftigt, uden at vi ødelægger vores klode.
I debatten i dag synes jeg det er utrolig interessant, at der blandt to af de forslag, som er fremsat i det her forslag fra Enhedslisten om at undersøge mulighederne for at lave en behovsanalyse af en opgradering af strækninger i Sønderjylland, specielt er to strækninger, som det har vist sig at et flertal af Folketingets partier faktisk bakker op om. Den ene er hovedstrækningen ned til grænsen, hvor der i dag mellem byerne Vamdrup og Vojens og så lidt længere nede mellem Tinglev og Padborg faktisk kun er enkeltsporede strækninger. Og det er temmelig absurd, at der kun er de her enkeltsporede strækninger. Det betyder, at der i dag kun kan afvikles to til tre tog i timen i hver retning, fordi togene jo skal bruge det samme spor. De tog, som kommer nordfra og skal ned mod syd, skal bruge sporet, og de tog, som kommer fra syd og skal op nordpå, skal også bruge det samme spor. Det giver en klumpet trafik, det giver uregelmæssige afgange, og det giver kapacitetsproblemer, at der kun er det her enkelte spor, som skaber store forsinkelser. Det er en flaskehals også for godstransporten. Vi kan også se - og det er, hvis vi holder os til den strategianalyse, som er lavet af strækningen København-Ringsted, og det fremgår også af bemærkningerne til beslutningsforslaget her - at det kan konstateres, at ifølge de foreliggende godsprognoser vil kapaciteten mellem Vamdrup og Vojens forventes at være fuldt udnyttet i 2010-2012. Herefter vil kørslen med godstog være problematisk, og både passagertog og godstog må derefter regne med længere køretid. Hvis det skal besluttes at tage en beslutning om en Femern Bælt-forbindelse, er det en beslutning, som Enhedslisten ikke støtter. Der er tale om en investering på mellem 40 og 60 mia. kr., og man anslår, der vil køre 9.000 biler om dagen. Det er meget få. Det svarer til, hvad der kører på en større kommunevej. Hvem er det lige i det her Folketing, der vil foreslå, at man investerer så mange penge
i en større kommunevej? Det tror jeg ikke der er nogen der vil. Det er altså mange milliarder kroner set i forhold til, at det her forslag om dobbeltspor ned til grænsen på hovedstrækningen vil koste 1 mia. kr. Så kan man sige 40-60 mia. kr. eller 1 mia. kr. Altså, det er også noget med at kigge på, hvor det er, man har det trafikpolitiske fokus. Men pointen er i hvert fald, at hvad angår de to strækninger Vamdrup-Vojens og Tinglev-Padborg er det helt klart, at der er et flertal i Folketinget, som synes, at det er en god idé, og at man skal kigge nærmere på det. Og de samme partier, som jo er Enhedslisten, SF, Socialdemokraterne, De Radikale, og Dansk Folkeparti udtrykte sig også positivt om Tønder-Tinglev-strækningen. Det handler jo simpelt hen så om at åbne den strækning for trafik, som kører langs grænsen, sådan at man, når man kommer til Tønder, ikke skal køre hele vejen op omkring Esbjerg og så hele vejen hen omkring Kolding og så hele vejen ned igen, men at man simpelt hen bare kan køre hen langs grænsen. Det er rimelig logisk, at det er en strækning, som man skal gøre noget ved, og der er jo faktisk også erhvervsinteresser, som er interesserede i at få det her åbnet. Vi har det jo også sådan, at Tønder Kommune såvel som det nu nedlagte Sønderjyllands Amt og faktisk også delstatsregeringen i Schleswig-Holstein har udtrykt ønske om, at den her strækning ikke nedlægges, men at den tværtimod kan indgå i en eller anden form for regionalt koncept for jernbanetransport. Det er også sådan, at Dansk Jernbane ApS, et godsselskab, har meddelt, at man har brug for strækningen i forbindelse med godskørsel til og fra Tønder. Og det selskab, Dansk Jernbane ApS, er faktisk gået ud og har sagt: Jamen for forholdsvis få midler kan man renovere det til en sådan stand, at vi kan bruge det. Bare det, at vi kan køre langs med grænsen nede i Sønderjylland med lav hastighed, er meget bedre, end at vi skal køre hele vejen op omkring Esbjergområdet og Koldingområdet og så ned igen. Så det vil sige, at det er en strækning, som det giver god mening at bruge, og der er helt klart også et flertal for det blandt partierne her i Folketinget, hvilket jeg synes er meget positivt, idet partierne - Enhedslisten selvfølgelig, som har stillet forslaget, men også SF, Socialdemokraterne, Radikale og Dansk Folkeparti - støttede op omkring forslaget. Det, der så er lidt interessant her, er, hvordan vi så griber det an, for jeg er faktisk med på, at vi til det forslag, som Enhedslisten har fremsat, og som jo griber fat i, hvad skal man sige, alle lokalstrækninger nede i området, siger: Jamen så vælger vi de to vigtigste ud - de to, der er et flertal i Folketinget, der har tilkendegivet, at de faktisk går ind for. Så til andenbehandlingen piller vi de mindre relevante banestrækninger ud, og så forholder vi os til det, der er essensen, og det må være hovedstrækningen, nemlig Vamdrup-Vojens, Tinglev-Padborg. Det kan også være Tønder-Tinglev, hvis det er det, vi diskuterer os frem til i udvalgsarbejdet.
Jeg synes bare, det er utrolig vigtigt, når man faktisk har et flertal her i Folketinget, som siger, at de to strækninger bør vi gøre noget ved nu, Femernforbindelse eller ej, at vi får det igangsat nu, netop fordi vi vil opleve kapacitetsproblemerne i Sønderjylland på jernbanestrækningerne allerede fra 2010-2012. Så det synes jeg bestemt at vi skulle diskutere nærmere i udvalgsarbejdet.
Så håber jeg også, at Dansk Folkeparti i forbindelse med udvalgsarbejdet kan indgå i nogle diskussioner om, hvordan man alligevel kan bakke det op. For når nu der er flertal for det i Folketinget, og et flertal af partierne og et flertal af medlemmerne ønsker, at det skal ske, synes jeg også, vi skal stemme det igennem, sådan at vi kan få hjulpet både sønderjyderne og alle os andre, som rejser med tog, med hensyn til forbedringer ved hjælp af den her meget nødvendige investering i jernbaner. Så jeg håber også, at hr. Walter Christophersen vil være med og ende med at stemme for et forslag, som hr. Walther Christophersen jo egentlig støtter. Og det synes jeg bestemt at Dansk Folkeparti skal tænke på.
Men med det vil jeg sige, at jeg under alle omstændigheder synes, at det har været en god debat på den måde, at den jo faktisk har vist, at der er et flertal af medlemmerne i det her Folketing, som mener, at der skal ske en opgradering af jernbanedriften i Sønderjylland. Og der må vi i udvalgsarbejdet se nærmere på, hvordan vi arbejder videre med det.