Jeg vil gerne sige tak til det flertal, som har støttet forslaget uden forbehold.
Så vil jeg godt korrigere et par ting, som fru Margrethe Vestager sagde. Hun sagde, at vi her overfører penge fra Evalueringsinstituttet til »en af Undervisningsministeriets styrelser«, men det er jo ikke rigtigt. Hvis man læser forslaget, er det folkeskolerådet, altså Rådet for Evaluering og Kvalitetsudvikling af Folkeskolen, som nu også skal bestemme over den del af EVA's bevillinger, der hidtil er brugt på folkeskoleområdet.
Det er jo en helt naturlig konsekvens af, at vi har fået et sådant kvalitets- og evalueringsråd, for det kan jo sammenlignes med et forskningsråd. Hvis vi nu havde oprettet et egentlig forskningsråd for skoleområdet, tror jeg, alle ville kunne forstå, at de bevillinger, som er sat af til forskning på skoleområdet, skal ind omkring det forskningsråd, som af samfundet har fået overladt den opgave at sikre, at vi får den bedst mulige og mest systematiske evaluering af folkeskoleområdet.
Jeg har godt set, at fru Margrethe Vestager har bedt om ordet, og jeg ved, hvad hun vil sige. Hun vil sige: Jamen der står jo, at styrelsen får overført disse penge. Ja, men lige forinden står der udtrykkeligt, at det er folkeskolerådet, der disponerer over pengene, og det var blot det, jeg ville understrege.
Så siger fru Margrethe Vestager også, at der ikke bliver flere evalueringer i EVA af folkeskolens område, og det er jo forkert. EVA vil fortsat have ekspertise på folkeskoleområdet, fordi EVA fortsat af egen drift gennemfører evalueringer, hvori folkeskoleområdet indgår. EVA skal også fortsat varetage en videncenterfunktion på området. EVA skal blot ikke af egen drift gennemføre evalueringer, der kun omfatter folkeskolen. Hvis evalueringerne kun omfatter folkeskolen, skal det råd, som vi nu har oprettet som led i folkeskoleforliget, og som har med evalueringer af folkeskolen at gøre, naturligvis ind over, som det hedder.
Efter beslutning af formandskabet for Rådet for Evaluering og Kvalitetsudvikling af Folkeskolen kan EVA også
i fremtiden gennemføre folkeskoleevalueringer, og det er forventningen, at EVA vil blive bedt om noget sådant. Det er derfor, det er vigtigt at slå fast, at EVA naturligvis fortsat vil have sagkundskab inden for området. Dette blot for at klargøre, at det er noget særdeles normalt og naturligt, vi her foretager. Vi ville gøre nøjagtig det samme, hvis vi havde oprettet et egentligt forskningsråd for folkeskolen. Der er intet usædvanligt i, at man har et råd til at koordinere den forskning, der er på feltet, det ville være mærkeligt andet.