(Ordfører for forslagstillerne)
Flemming Møller Mortensen (S):
Tak for det.
Jeg vil sige, at det har været en spændende proces at forberede det her beslutningsforslag. Der hersker ingen tvivl om, at vi bærer et stort ansvar i Danmark, også som følge af at vi har så lang en kyststrækning, som vi har, så gunstige badeforhold, som vi har, og derfor er det også vores opfattelse, at vi skal gøre ikke bare noget, men alt, hvad der er os muligt, i forhold til at forhøje badesikkerheden i Danmark.
Jeg skal kvittere for de kommentarer og ordførertaler, der har været. Jeg har registreret, at der har været en helt klart positiv tendens, i forhold til at vi skal gøre noget ved det her område, og det har da som sådan været lykken for ministeren, at ministeren nu nåede at få gjort den her nye bestemmelse klar her op mod 1. juni, så vi i hvert fald havde et udgangspunkt rent begrebsmæssigt at forholde os til, uden at vi med sikkerhed ved, hvad det, ministeren fremlægger, indeholder.
Det er sådan, at vi i Danmark har en badesæsonen, som vi måske nok kan forvente bliver længere og længere, og der hersker heller ingen tvivl om, at det er et af de helt store aktiver for Danmark, og det skal vi gøre brug af. Det er også derfor, vi rejser den her sag med den store bekymring og alvor, som vi gør, fordi det er chokerende at se, at vi har så mange, som lider druknedøden her i landet hvert eneste år med store forandringer og traumer for de pårørende.
Det er sådan, at druknedøden er et frygteligt traume for de pårørende, og det er virkelig et spørgsmål om, at livet fra det ene minut til det næste kan blive utrolig barsk, og at man kommer til at stå over for det, der måske er fuldstændig uigenkaldeligt, nemlig at man er truet på livet.
Vi ved, at det får fatale konsekvenser her i landet 10-15 gange om året, hvor folk altså lider druknedøden. Det er det, Rådet for Større Badesikkerhed oplyser, og det er også oplyst, at der i Europa er 37.000 om året, som lider druknedøden. Det er faktisk også sådan, at druknedøden er den tredjehyppigste ulykkesrelateret dødsårsag i Danmark efter trafikulykker og faldulykker.
Jeg må sige, at jeg selv alt for mange gange i mit tidligere faglige virke på skadestuen har set konsekvenserne af drukneulykker, men også set de gunstige resultater, som dygtig kystlivredning kan medføre.
Hensigten med vores beslutningsforslag er ganske enkelt, at vi vil redde flere menneskeliv gennem en bedre kvalificering af kystlivredningen, for vi er som sagt i den situation, at det måske her kun er et enkelt minut, som er afgørende for, om man er i live eller er død.
Det er derfor, vi fokuserer på kvaliteten, fordi det er fuldstændig afgørende, at der er en høj kvalitet i kystlivredningen, når man ellers er på et sted, hvor der er kystlivredning. Hvis ikke vi har skrevet det tydeligt nok i vores beslutningsforslag, og det tyder det ikke på, som følge af at ministeren ikke havde forstået det, må jeg her endnu en gang sørge for at præcisere, at vi naturligvis kun omtaler de steder, hvor der er kystlivredning, altså de fuldstændig klart afmærkede områder, hvor kommunerne er blevet enige om, at der skal ydes en særlig indsats i forhold til badesikkerheden.
Så er det sådan, at ministeren netop i disse dage - forsinket, men glædeligt, som jeg har givet udtryk for før - fremlægger den nye bestemmelse om ordensbekendtgørelsen i forhold til den overordnede organisering. Men jeg har da også lyttet mig frem til, at ministeren har sagt, at der kommer detaljer, som vi i hvert fald ikke tidligere har kunnet se og fornemmet ville komme, og derfor vil vi også med meget stor spænding nærlæse de ting, der kommer i forhold til ordensbekendtgørelsen, og naturligvis der lave en sammenstilling mellem det, som indeholdes i vores beslutningsforslag, og det, der så kommer fra ministerens side.
Jeg skal betone, at vi naturligvis hilser det meget velkommen og hele tiden har haft det som vores intention, at det naturligvis er i et tæt samspil med de lokale myndigheder. Og her tænker jeg på de lokale byråd og politiet, der skal afgøre og afklare, hvor og hvordan der skal forbedres på badesikkerheden i de enkelte kommuner. Ingen andre kan gøre det! Men det, vi har ønsket at præcisere, er, at hvis man dækker sig ind under, at man har en livredningstjeneste, vil vi have, at der er en standardisering, så man ved, hvilken standard livredderne er uddannet til, og hvilke kvalifikationer de har, for det mener vi er det, der giver den reelle tryghed i forhold til kystlivredningen.
Det er sådan, at med det, ministeren fremlægger nu, stopper vi et hul, som vi længe har ønsket at stoppe, i forhold til et problemfelt. Men jeg vil også sige, at det, vi er blevet gjort opmærksom på fra interessenterne på området, er, at der - så godt som vi nu kender til ministerens resultater - stadig væk henstår et hul, og det er det, vi har ønsket at stoppe.
Det er sådan, at vi godt ved, at vi i fremtiden i Danmark ikke kan have kystlivredning ret mange steder, men vi ønsker, at de få steder, hvor man har besluttet sig for at have det, skal man som sagt have det af den absolut bedste kvalitet. Det skal vi have, fordi der er mange, der kan nyde rigtig godt af det. Det kan de badende - såvel de indenlandske som de udenlandske badegæster - og det kan også kommunerne, fordi de ved, hvilken standard der er den bedste. Jeg er helt sikker på, at som et konkurrenceelement for turisterhvervet vil kommunerne gøre alt, hvad de kan, for at leve op til den bedste standard. Men også livredningsorganisationerne og de enkelte livreddere kan nyde rigtig godt af det her.
Ministeren var lidt inde på, at vi ikke anviser økonomi i forslaget. Det er fuldstændig korrekt, for vi har jo ønsket, at det var ministeren, der skulle tage vores initiativ, tage en positiv snak med alle interessenterne på området, vurdere, hvad der skal til, og vi har såmænd kun fremsat tre pinde, fordi det var de tre pinde, som vi syntes var væsentligst at få belyst i forhold til en kvalitetsforbedring, og derfor har vi ikke fokuseret ret meget på økonomien. Men vi ved jo, at det her langtfra er dyre løsninger, og det er det ikke, fordi der nok ikke er ret mange kommuner, der i fremtiden påtænker at lave kystlivredningstjenester, hvis ikke de har det. Og det er jo temmelig sikkert, som også flere ordførere har præciseret, ud fra økonomiske betragtninger. Vi ved, at kommunerne generelt ikke har mange penge at rutte med, men vi ved også, at kulturområdet er et sted, de prioriterer højt, og derfor kunne det her godt være et af de områder, hvor de kunne fornemme at kunne få en god indtjening, netop fordi det kunne blive et positivt konkurrenceparameter.
Det, jeg havde håbet på i dag, og som jeg må sige til dels er indfriet, var en konstruktiv dialog og et tydeligt signal om, at det her område er et væsentligt område. Og der må jeg nok konkludere, at det nok også er det, jeg må gå fra salen med, nemlig at alle har udtrykt sig positivt i forhold til kystlivredning. Jeg har lyttet mig frem til, at ministeren har sagt, at ministeren vil være positivt indstillet i forbindelse med udvalgsbehandlingen nu her, når vi får mulighed for at sammenstille det her beslutningsforslag med de forslag, som ministeren nu fremlægger her den 1. juni.
Det, vi gerne ville med beslutningsforslaget og også havde håbet på vi kunne sende som et signal ud til den danske befolkning og til vores turister, var, at vi ville have et øget fokus på den helt klart definerede kvalitet i forhold til kvalifikationerne hos den enkelte livredder. Det kan være, det trækker lidt, men vi lover ministeren og alle andre ordførere, at vi fra socialdemokratisk side vil følge op på det, og at vi vil følge det her nøje.
Vi ville gerne have, at det her skulle kunne være en trøst, om end en ringe trøst, forud for en forhåbentlig rigtig god badesæson, fordi vi godt ved, at også den her badesæson givetvis kommer til at koste mange badende livet.
Jeg er en lille smule ked af, at tonen blev en lille smule skarp fra ministerens side, for vi havde virkelig en intention om, at når det er et emne som det her, hvor det drejer sig om menneskeliv, så må og skal det være en sag. Naturligvis går der politik i den, men helst ikke i den negative forstand. Jeg vil glemme tonefaldet, og så vil jeg lytte mere til de ord, ministeren har sagt, og se frem til, at vi forhåbentlig får en fortsat god debat på området. Jeg vil gerne kvittere med at sige, at det da også var et held for ministeren, at ministeriet nu fik færdiggjort deres ordensbekendtgørelse, sådan at den på en eller en måde også fik stoppet et tredje hul i den her debat.
Jeg skal som ordfører takke for lydhørheden og debatten her i dag.