(Ordfører)
Thomas Jensen (S):
Lovforslaget er et kludetæppe af forslaget om plejeboliggarantien og forsøget på at sikre et bredere boligvalg for bevægelseshæmmede. Socialdemokraterne mener, at lovforslaget har en række begrænsninger og skavanker, som bør løses ved den videre behandling, for at Socialdemokraterne kan stemme for det samlede forslag.
Selv om statsministeren i en tv-duel under valgkampen, uden at blinke vel at mærke, hævdede, at der var bygget 10.000 almennyttige boliger om året under den nuværende regering, så er det bare ikke rigtigt. Tal fra Dansk Byggeri viser, at der er sket et fald på hele 95 pct. i antallet af tilsagn til byggeri af almene boliger alene i 2007. I 2007 blev der givet tilsagn om 470 boliger, og i 2006 blev der givet tilsagn om 9.834 boliger. Med en så kraftig opbremsning i byggeriet og det store behov, der er for alle typer almene boliger, er der mange børnefamilier, unge og ældre, som står tilbage uden udsigt til at få nyt tag over hovedet. De vil gerne have en god og helst en billig bolig, men alligevel gør regeringen ikke noget for at få gang i byggeriet af de almennyttige boliger.
Med hensyn til plejeboliggarantien kom Socialdemokraterne for et par år siden med et forslag om, at udbygning af plejeboliger skulle sættes i gang, så ventetiden kunne nedbringes for alle ældre med behov for pleje. Og nu, presset af udsigten til ikke at kunne overholde plejeboliggarantien, kommer regeringen med et tiltag, der skal bringe regeringen lidt tættere på at opfylde plejeboliggarantien. Det er godt, at regeringen kommer i gang - bedre sent end aldrig. Men spørgsmålet er, om regeringen kommer til at opfylde garantien. Senest har vi set, at der er hele 18.000 utidssvarende ældreboliger i Danmark, og det er ene og alene regeringens ansvar. Regeringen har svigtet de titusindvis af ældre borgere, der efter at have betalt skat et langt liv bliver spist af med en utidssvarende bolig.
Lovforslaget lægger op til at nedsætte den kommunale grundkapital fra 14 til 7 pct., men kun ved byggeri af plejeboliger. Herudover lægger lovforslaget op til at hæve maksimumsbeløbet, men kun for ældre- og friplejeboliger.
Socialdemokraterne er naturligvis for at sænke den kommunale grundkapital samt for at hæve maksimumsbeløbet for at sætte gang i byggeriet. Det er helt i overensstemmelse med det, vi selv har foreslået. Men vi mener, at der er et stort behov for, at tilsvarende instrumenter tages i brug i hele den almene sektor, så det bliver billigere for kommunerne at sætte gang i byggeriet af både ungdoms-, familie- og ældreboliger.
Der er et problem i lovforslaget, når det gælder samspillet mellem pleje- og ældreboliger. I virkelighedens verden opfører de enkelte afdelinger i boligforeningerne pleje- og ældreboliger side om side for at imødekomme de ældres behov, men med den forskel i den kommunale grundkapital mellem de to typer almennyttige boliger er der desværre ikke udsigt til, at der bliver bygget pleje- og ældreboliger side om side. Det kan ikke være rigtigt, at sådan en teknikalitet i lovforslaget skal skabe utryghed for de ældre mennesker, som gerne vil blive boende i samme afdeling, men som på grund af et svigtende helbred presses fra en ældrebolig i vante omgivelser over i en plejebolig i en helt anden afdeling. Det mener jeg er alt, alt for fattigt og bureaukratisk i så rigt et velfærdssamfund som det danske.
En anden problemstilling i lovforslaget er, at regeringen noget halvhjertet forsøger at skabe et bredere boligvalg for stærkt bevægelseshæmmede. Det er selvfølgelig en intention, som Socialdemokraterne deler, men der er desværre store begrænsninger ved de tiltag, som ministeren kommer med i lovforslaget. Det er et problem, at badeværelser ikke alle steder er store nok til stærkt bevægelseshæmmede. Derfor kan Socialdemokraterne tilslutte sig forslaget om at udvide manøvrearealet på badeværelser. Men det er med stor undren, at vi ser, at det er begrænset til byggeri i en etage og til boliger over 85 m². Hvis vi ser konkret på det med 85 m², så er det jo sådan, at man kun kan få boligstøtte til boliger under 75 m², hvis man er bevægelseshæmmet. Og derfor er der simpelt hen tale om et samspil mellem lovgivninger, der ikke passer sammen, og det vil vi tage hånd om i det videre udvalgsarbejde.
Med fremsættelsen af det her lovforslag står det klart, at velfærdsministeren godt ved, hvilke tiltag der skal til, for at valgløftet om at sætte gang i byggeriet skal overholdes, men samtidig viser ministerens udtalelser i pressen og senest her i det åbne samråd tirsdag den 15. januar, at der i regeringen ikke er en vilje til at imødekomme alle de børnefamilier og unge, som med rette har behov for en bolig, de kan betale. Regeringens byggestop skaber jo problemer, der rækker langt ud over boligområdet, f.eks. i de større byer er der store problemer med rekrutteringen af ansatte i helt almindelige job i ældreplejen, bl.a. fordi de offentligt ansatte ikke kan finde en bolig, de har råd til at betale. Byggestoppet skal ophæves, instrumenterne er der, det handler bare om at have viljen til at komme i gang.