L 187 Forslag til lov om ændring af lov om erhvervsrettet grunduddannelse og videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for voksne.

(Certificering af uddannelseselementer som led i en offentlig lederuddannelse på diplomniveau og etablering af et certificeringsråd).

Af: Undervisningsminister Bertel Haarder (V)
Udvalg: Uddannelsesudvalget
Samling: 2008-09
Status: Stadfæstet

Spørgsmål 2

Vil ministeren sørge for, at der sikres højest mulig kvalitet i DOL, da den skal kunne meritere 1:1 til DIL? Det er afgørende, at niveau og ind-hold er på niveau. Niveauet er beskrevet i den danske kvalifikationsram-me, hvorfor denne bør danne udgangspunkt for viden-færdighed-kompetencemål for DOL’s moduler. Vedrørende indhold bør DOL formuleres med direkte relation til navngivne moduler i DIL. Dels for at sikre kvalitet og dels understøtte merit og dermed modvirke blindgyder. a. En beskrivelse af alle de mulige moduler i DOL, som man kan blive certificeret til. b. Alle moduler, man kan blive certificeret til, skal ligesom DIL’s moduler være beskrevet i overensstemmelse med den danske kvalifikationsramme for uddannelser på diplomniveau. c. At det for hvert modul specifikt angives, hvilke moduler i DIL som de enkelte moduler på DOL giver merit til. d. At en efterfølgende udvidelse af uddannelsens muligheder ved oprettelse af et bredere spænd af valgmoduler skal følge de sam-me procedurer som de øvrige diplomuddannelser, dvs. de skal godkendes af UVM på grundlag af ovennævnte krav til beskrivel-se af de enkelte moduler. e. At en fuld merit for DOL til en DIL forudsætter, at man har ta-get moduler i DOL, der specifikt svarer til de seks obligatoriske moduler i DIL, specifikt svarer til tre navngivne valgfrie moduler i DIL, samt et specialemodul. f. At der for alle DOL-moduler skal være ekstern censur for at sik-re kvaliteten.
Dato: 19-05-2009
Status: Endeligt besvaret
Dokumentdato: 25-05-2009
Modtaget: 25-05-2009
Omdelt: 25-05-2009

L 187 - svar på spm. 2, fra undervisningsministeren

Spørgsmål 2_1 (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 19-05-2009
Modtaget: 19-05-2009
Omdelt: 19-05-2009

Spm. om at der sikres højest mulig kvalitet i DOL, da den skal kunne meritere 1:1 til DIL, til undervisningsministeren