Jeg vil da gerne starte med at sige, at jeg synes, at det er godt, at der er interesse for at fremme grøn transport og fremme en bedre mobilitet i det her samfund.
Det er sådan set regeringens politik, og derfor synes jeg også, at det er godt at se, at Socialistisk Folkeparti deler disse ønsker.
I beslutningsforslaget er der jo fokus på to ting.
Der er fokus på samkørsel, som er en interessant mulighed, fordi det kan øge mobiliteten, ved at flere sidder i bilerne; så er der færre biler på vejene, siger et almindeligt regnestykke mig, og det er jo godt, for det gavner både trængslen, så den bliver mindre, og det vil klimamæssigt og miljømæssigt være en god ting.
Og så er der fokus på en vejbane til el- og hybridbiler.
Vi lægger sandelig også vægt på forslag, som kan bidrage til, at man får flere el- og hybridbiler og i det hele taget får udviklet biler med en teknologi, som kan understøtte udviklingen hen imod en mere grøn transportsektor.
Jeg startede med at nævne de her positive ting for at have lidt balance i mit indlæg, for jeg bliver desværre nødt til at konkludere, at vi ikke kan støtte forslaget, for vi mener sådan set ikke rigtig, at det fører til noget i den retning, som forslagsstillerne ellers gerne så.
Men fordi vi netop har de holdninger i regeringen, har vi også taget initiativ til og rent faktisk fået gennemført en lang række tiltag, som kan fremme en bæredygtig og samtidig effektiv transportsektor.
Og der er jeg da glad for at konstatere, at Socialistisk Folkeparti jo selv medvirker til at iværksætte en lang række af de projekter i den grønne transportaftale, som vi har indgået, og som vi jo netop er enige om skal fremme en effektiv og en bæredygtig transportsektor.
Det gælder ikke mindst de mange investeringer i jernbane og ikke mindst godstransport, som vi også har fokus på.
Næsten to tredjedele af de investeringer, vi har besluttet – og det er store investeringer, vi har besluttet at gennemføre i forbindelse med infrastrukturen i de næste 10 år – går til den kollektive trafik.
Så det er jo bestemt positivt.
For så vidt angår samkørsel, gøres der jo allerede i dag en hel del for at forbedre mulighederne for samkørsel.
Der er indrettet samkørselspladser på motorvejene, hvor man kan stille sin bil eller f.eks.
samle en kollega op, og der er en lang række private initiativer, som understøtter, at de, jeg havde nær sagt rigtige bilister, i hvert fald dem, der skal samme vej, kan finde sammen.
Der er masser af initiativer i den retning, og Vejdirektoratet har faktisk på deres hjemmeside samlet en række af de hjemmesider, som netop er oprettet, for at dem, som vil med i en samkørselsordning, kan finde sammen.
Og derfor mener jeg egentlig også, at vi har imødekommet det ønske, der er i forslaget, om, at der skal sørges for, at man på internettet kan finde sammen om samkørsel.
Det er sådan set allerede sket med dette.
Så kommer jeg så til det her med, at man fra forslagsstillernes side gerne vil stille nogle reserverede vejbaner til rådighed for bestemte trafikantgrupper.
Problemet dér er jo, at det ikke vil forbedre mobiliteten, det vil reducere mobiliteten.
Jeg har godt set det, man skriver i beslutningsforslaget, hvor man henviser til USA, hvor jeg forstår at forslagsstillerne har været eller i hvert fald har fået erfaringer fra, og man peger på Californien, hvor der er en bane på motorvejen, som er reserveret til biler, hvori der befinder sig mere end én person.
I det her tilfælde ønsker man altså, at det også er el- og hybridbiler, der skal kunne bruge de baner.
Der står i bemærkningerne, og det tror jeg er helt rigtigt, at i denne bane vil der være mindre trængsel end i andre baner, hvilket vil give en yderligere tilskyndelse til samkørsel.
Man kan simpelt hen komme hurtigere frem, står der.
Og man kan sige, at det jo ikke er så underligt, at når man reserverer en bane til nogle ganske få bilister, er der masser af plads der.
Nu er der ikke så mange el- og hybridbiler endnu i Danmark, og det er da klart, at de virkelig ville kunne køre igennem på den bane, hvis det var sådan, at vi lavede det.
Det fungerer effektivt, står der længere nede i bemærkningerne, for mens de andre holder i kø eller kører langsomt, kører man i godt tempo i samkørselsbanen.
Ja, det tror jeg gerne at man gør, men problemet er lige bemærkningen om, at de andre holder i kø eller kører langsomt.
Når jeg tænker på, hvor meget trængsel der er på de motorveje, der er i Danmark med tre spor eller mere – især ind mod de store byer, hvor folk holder i lange køer om morgenen og kører meget, meget langsomt frem – har jeg meget svært ved at se, at det gavner noget som helst, at vi siger, at de nu stort set alle sammen skal klumpe sig sammen i to spor.
De må ikke fordeles på de tre, vi har bygget til dem, næh, de skal blive i de to spor, og så skal de alle sammen være der.
Trafikken vil jo gå fuldstændig i stå ind og ud af de store byer, især i trængselstiderne, hvor folk gerne vil møde på arbejde til tiden, gerne vil kunne komme hjem og hente deres børn i daginstitutionerne til tiden, men følger man Socialistisk Folkepartis forslag her, kommer det til at gå helt galt på de her motorveje.
Så sympati, al min sympati for intentionerne, men jeg mener altså, man får meget lidt mobilitet ud af det, og det gavner ikke klimaet eller miljøet i nogen udstrækning, der er værd at nævne, tværtimod giver det jo endnu mere forurening, at folk holder i kø.
Jeg synes, at den kapacitet, vi har på vejnettet, skal udnyttes og benyttes så godt som muligt, den skal ikke spærres eller reserveres til visse bilister, og trængsel og kødannelser er altså ikke godt for miljøet.
Det vil så også være kompliceret, hvis vi skal til at reservere vejbanerne til bestemte trafikantgrupper, og det kan også blive vanskeligt at gennemføre en effektiv håndhævelse af de regler.
Politiet skal altså køre rundt der et eller andet sted og banke på ruden for at se, om der nu er tilstrækkelig mange inde i bilen, eller om det er en hybridbil eller en elbil.
Jeg tror ikke, der kommer noget godt ud af det heller.
Fremme af elbiler og hybridbiler og andre miljøvenlige teknologier bliver selvfølgelig et væsentligt element i fremtidens politik og er det allerede, hvis det er sådan, at vi skal have en transportsektor, hvor der er betydelige reduktioner af CO
2
-udledning og vi selvfølgelig har en høj grad af mobilitet.
Selvfølgelig skal vi videre i den retning.
Fremme af elbiler og hybridbiler vil bare være et blandt en lang række instrumenter, vi skal tage i brug i de kommende år for at sikre en mere miljøvenlig transportsektor.
Og der tror jeg, at den generelle og løbende udvikling i køretøjsteknologien, som betyder, at bilerne kan køre stadig længere på literen, er lige så afgørende for at få reduceret CO
2
-udledningen.
Jeg tror, at mange af de gevinster, vi ser i de kommende år, vil komme i forbindelse med en bedre udnyttelse af eksisterende teknologi.
Jeg mener som udgangspunkt ikke, at vi fra politisk side i øvrigt skal føre en politik, hvor vi ligesom prioriterer en bestemt teknologi.
Jeg tror, vi skal være teknologineutrale og så belønne de CO
2
-venlige og de miljøvenlige og de energieffektive biler, uanset hvordan man så opnår den yderligere effektivitet i energiudnyttelsen og dermed miljøforbedringen.
Så har vi jo også, som jeg sagde, igangsat en lang række initiativer, ikke mindst i Center for Grøn Transport.
Under Transportministeriet har vi afsat 200 mio.
kr.
til at gøre forsøg med energieffektive løsninger i transportsektoren.
Centeret er i gang med en bred analyse, der snart er færdig, af elbiler og plug-in-hybridbiler, hvor vi netop sætter fokus på køretøjstekniske og transportmæssige forhold, og derunder får vi så også afdækket nogle af de barrierer, der er for netop at få indfaset elbiler og plug-in-hybridbiler i større omfang.
Men der er altså i dag kun et meget begrænset antal elbiler og hybridbiler.
Sidste år var der registreret ca.
370 eldrevne personbiler, og der er endnu færre hybridbiler på markedet.
Så jeg tror altså, at det vil være meget begrænset, i hvilket omfang man ville kunne få fyldt de her reserverede vognbaner op med elbiler og hybridbiler, hvis man gik videre med det her forslag.
Så igen:
Al respekt for intentionerne i forslaget, men ud fra de betragtninger her kan regeringen altså ikke støtte beslutningsforslag nr.
B 68.