Baggrunden for de to rejste spørgsmål er den undersøgelse, som Danske Erhvervsskoler – Lederne har gennemført blandt lederne på erhvervsskolerne.
Danske Erhvervsskoler konkluderer her, at de kun kan nedbringe udgifterne med ca.
17 mio.
kr.
sammenholdt med en samlet bevillingsreduktion på fællesudgiftstaxameteret på ca.
170 mio.
kr.
Det er vigtigt at holde sig for øje, at Deloitteanalysen, der ligger til grund for fastsættelsen af effektiviseringspotentialet, viste, at der er stor spredning i erhvervsskolernes omkostninger i forbindelse med administrationen.
Det er derfor også klart, at der er et potentiale for forbedring og effektivisering på erhvervsskolerne.
I øvrigt har man i høj grad taget hensyn til de usikkerheder, der er forbundet med skønnene.
Deloitte har valgt den gennemsnitlige erhvervsskoles omkostninger som benchmark for alle de andre institutioner.
Havde der været mindre usikkerhed, kunne man have valgt at måle institutionerne op mod de 10 eller 25 pct.
af erhvervsskolerne, som er mest effektive, men det har man altså ikke valgt at gøre.
Havde man gjort det, havde potentialet været langt større.
Jeg anerkender, at beregningen af effektiviseringspotentialet dækker over store forskelle mellem institutionerne, og nogle erhvervsskoler har allerede effektiviseret deres administration.
Andre institutioner har til gengæld gode muligheder for at effektivisere administrationen, når omkostningsniveauet sammenlignes på tværs af institutionerne.
Samlet set vurderer jeg, at der ikke på baggrund af Danske Erhvervsskolers rundspørge er nogen grund til at justere takstreduktionerne.
Heller ikke Danske Erhvervsskolers og andre lederforeningers rapporter fra efteråret 2008 gav anledning til at justere takstreduktionerne.
Afslutningsvis vil jeg blot tilføje, at jeg ligesom min forgænger mener, at vejen til at sikre, at reduktioner i taksterne ikke medfører forringelser i kvaliteten af undervisningen, er, at erhvervsskolerne etablerer de fællesskaber, som giver de nødvendige effektiviseringer.
Det glæder mig derfor også, at erhvervsskolerne er godt i gang med at etablere administrative fællesskaber, og ikke mindst at lederforeningen Danske Erhvervsskoler – Lederne har spillet en aktiv rolle i denne forbindelse.