Tak for det, og også tak til hr.
Karsten Lauritzen, fordi han kom forbi.
Spørgsmålet hviler på en forkert forudsætning.
Der er kun en fortolkning af regeringens forslag, og det er, at personer, der kan udvises efter de gældende regler, også fremover vil blive udvist.
Det er det, der står i lovforslagets bemærkninger, helt nøjagtigt på side 25.
Jeg har forklaret det efterhånden mange gange nu, men jeg forsøger igen, også over for hr.
Karsten Lauritzen.
Den tidligere regering har skabt en lovgivningsmæssig uklarhed med hensyn til, hvornår udvisning kan finde sted.
På den ene side står der jo altså som bekendt i lovteksten, at en udlænding skal udvises, medmindre dette med sikkerhed vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser.
På den anden side står der i lovens bemærkninger, at de internationale forpligtelser altid skal overholdes.
Også i tilfælde, hvor der kan være usikkerhed om rækkevidden af de internationale forpligtelser, vil det være op til domstolene at foretage en konkret vurdering af, om udvisning vil være muligt inden for rammerne af Danmarks internationale forpligtelser.
Der er altså ikke – og det er pointen – overensstemmelse mellem lovteksten og de tilknyttede bemærkninger.
Det råder regeringen nu bod på.
Når jeg skriver til Kommissionen, at der er en øget beskyttelse, ja, så ligger der heri rent juridisk, at der er en øget retssikkerhedsmæssig beskyttelse, fordi uklarheden forsvinder.
Nu håber jeg, at alle har forstået det, ikke mindst også hr.
Karsten Lauritzen.
Der er ikke tale om en lempelse af udvisningsreglerne, for som sagt, og som jeg startede med at sige, fremgår det af lovens bemærkninger:
Personer, der kan udvises efter de gældende regler, vil også fremover blive udvist.