Tak for det, og tak for debatten.
Som medlemmer af Folketingets Indfødsretsudvalg modtager vi jo altså ret tit henvendelser fra nogle ansøgere, som har fået afslag på statsborgerskab, fordi de har fået en bøde på 3.000 kr.
eller derover.
Meget ofte er bøden faktisk på præcis 3.000 kr., og det frustrerende for den enkelte er selvfølgelig, at hvis bøden havde været på 2.999,50 kr., havde det ikke haft nogen konsekvenser for deres mulighed for at få et dansk pas.
Sidste år indførte et flertal i Folketinget en ny ordning, så ansøgere, der får bøder på mellem 3.000 og 10.000 kr.
efter alle andre love end straffeloven, færdselsloven, våbenloven og lov om euforiserende stoffer, får deres sager forelagt for Indfødsretsudvalget med mulighed for dispensation.
Og den ændring blev som bekendt lavet i forbindelse med sagen om den efterhånden danmarkskendte hækafbrænder – en ældre mand, der altså ved en fejl kom til at sætte ild til naboens hæk, fordi han fjernede ukrudt med en ukrudtsbrænder ude på fortovet.
Problemet er bare, at langt de fleste bødesager, vi i de senere år har fået henvendelser om, ikke handler om alle de her andre love, men lige præcis handler om færdselsloven.
De 3.000 kr.
er en bagatelgrænse, og den er fastsat i en tid, hvor færdselsbøderne var på et lavere niveau, end de er i dag.
3.000 kr.
er i dag den faste takst, hvis man på samme tid taler i håndholdt mobiltelefon og glemmer selen.
3.000 kr.
koster det, hvis man glemmer kørekortet hjemme i skuffen og kører med et barn uden barnestol.
Hvis man under overhaling overskrider en spærrelinje og glemmer at blinke, er prisen også 3.000 kr.
I en lang række sager om hastighedsoverskridelser giver det bøder på 3.000 kr.
Er det da okay at bryde færdselsloven?
Nej, selvfølgelig er det ikke det.
Selvfølgelig skal overtrædelser af færdselsloven straffes, og det er jo altså det, vi har færdselsbøderne til.
Spørgsmålet er så bare, om nogle trafikanter skal straffes dobbelt, altså både med bøde og med karantæne fra at få statsborgerskab.
Samtlige partier herinde har tilsluttet sig princippet om, at der skal være en bagatelgrænse, og den er i dag på 3.000 kr.
Det vil sige, at det, vi diskuterer, ikke er, om det er sådan, at hvis man nogen sinde kommer til at gøre det mindste i forhold til færdselsloven, betyder det nej til et statsborgerskab og en karensperiode.
Nej, der er en erkendelse af, at der skal være en bagatelgrænse.
Spørgsmålet er altså:
Skal den være på 3.000 kr.?
Hr.
Jan E.
Jørgensen fra Venstre udtalte – som jeg også tidligere har nævnt – den 21.
maj 2015, altså for mindre end et år siden, i Politiken, at det ikke giver meget mening, at man behandler folk, der har kørt 63 km/t.
et sted, hvor man må køre 50 km/t., som så alvorlige forbrydere, at de skal have karantæne fra deres statsborgerskab.
Hr.
Leif Mikkelsen fra Liberal Alliance sagde jo altså ligefrem den 22.
maj 2015 til Politiken, at man næsten kan sige, at det er et tegn på, at de er ved at være integreret, hvis de kører for stærkt.
Det må så stå for hr.
Leif Mikkelsens egen regning, men hr.
Leif Mikkelsens partifælle fru Mette Bock sagde så den 9.
januar 2013 til Politiken, at hvis man har kørt for hurtigt i sin bil, er det for hende at se under en bagatelgrænse.
Fru Mai Mercado fra De Konservative sagde den 22.
maj 2015 til Politiken, at hun på linje med Venstre og Liberal Alliance var klar til at diskutere, om de her regler skulle ændres.
På den baggrund havde vi – altså Enhedslisten, Alternativet, Radikale og SF – selvfølgelig håbet på et andet udfald af dagens debat end det, som faktisk er sket.
Vi havde håbet, at Venstre, Liberal Alliance og De Konservative stod ved deres udtalelser, og at vi sammen enten kunne vedtage det her beslutningsforslag eller blive enige om noget lignende.
Venstre, Liberal Alliance og De Konservative udgør jo altså sammen med de fire partier bag det her forslag som bekendt et flertal i Folketinget.
Vores forslag handler som sagt om, hvor bagatelgrænsen skal ligge.
Vi har sat den til 10.000 kr., fordi det er den grænse, partierne bag den nuværende indfødsretsaftale opererer med i deres forelæggelsesordning vedrørende bøder, der ikke er givet efter færdselsloven.
Hvis nogen vil være med til at sætte bagatelgrænsen for færdselsbøder ved 4.000 kr., 5.000 kr.
eller 6.000 kr., vil vi selvfølgelig også meget gerne være med til det.
Det vil også være et skridt i den rigtige retning.
I vores forslag lægger vi også op til at gå væk fra det nuværende princip om, at bøder på mellem 3.000 og 10.000 kr.
– altså i sager, der ikke vedrører straffeloven, loven om euforiserende stoffer og våbenloven – forelægges for Indfødsretsudvalget.
Vi synes, det er langt enklere blot at hæve den nuværende bagatelgrænse fra 3.000 kr.
til 10.000 kr.
Hvis man ønsker at tilføje færdselsloven til listen over sager, som kan blive forelagt, hvis bøden er på mellem 3.000 og 10.000 kr., i udvalget, så er vi selvfølgelig også med på det.
Vores forslag vil jo forhindre, at bagatelagtige færdselssager bliver en stopklods for ansøgere, som ellers opfylder alle krav for at blive danske statsborgere.
Jeg synes, det er ærgerligt, at der er kommet de tilkendegivelser, der er kommet i dag, fra Venstre, Liberal Alliance og De Konservative.
For det betyder jo, at vi desværre nok også fremover kommer til at se mange af de her, synes jeg, ret tåbelige sager.
Så vi håber naturligvis, at de blå partier, Liberal Alliance, Venstre og De Konservative, vil skifte holdning – igen, fristes man til at sige.