L 124 Forslag til lov om ændring af lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., lov om afgift af elektricitet, lov om afgift af ledningsført vand og lov om registreringsafgift af motorkøretøjer m.v.

(Nedsættelse af visse afgifter på virksomheders ressourceforbrug m.v.).

Af: Skatteminister Kristian Jensen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2004-05 (1. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 17-11-2004

Fremsættelsestale af lovforslag

20041_l124_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (17. november 2004)

 

Skatteministeren (Kristian Jensen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., lov om afgift af elektricitet, lov om afgift af ledningsført vand og lov om registreringsafgift af motorkøretøjer m.v. ( Nedsættelse af visse afgifter på virksomheders ressourceforbrug m.v.).

(Lovforslag nr. L 124).

Lovforslaget indeholder forslag om, at biobrændstoffer til motorbrændstof bliver fritaget for CO2 -afgift, at afgiften på svovlfri benzin og svovlfri diesel bliver lempet, at bilaget til vandafgiftsloven ophæves, en præcisering vedr. CO2 -afgift af det kvoteomfattede forbrug af brændsler i industrivirksomheder, samt at registreringsafgiften af brugte biler og motorcykler, der ikke tidligere har været registreret her i landet, nedsættes med 60 kr. Lovforslaget er et led i regeringens politik om en omkostningseffektiv miljøpolitik og mest miljø for pengene.

Lempelse for biobrændstoffer

Den foreslåede fritagelse for biobrændstoffer tilgodeser, at biobrændstoffer er næsten CO2 -neutrale. Afgiftsrabatten vil netop svare til biobrændstoffernes CO2 -fordel.

Lempelse for svovlfri diesel og benzin

Med henblik på allerede nu at fremme omsætningen af svovlfri diesel og benzin foreslås det at indføre en midlertidig afgiftsdifferentiering, således at afgiften på svovlfri diesel og benzin bliver sænket med et beløb svarende til den skønnede miljøeffekt. Afgiften sænkes med 2 øre/liter for svovlfri diesel og 4 øre/liter for svovlfri benzin indtil 1. januar 2009. Fra 1. januar 2009 skærpes EU-kravet til indholdet af svovl, så det bliver obligatorisk at anvende svovlfattig diesel og benzin, hvorved miljøbegrundelsen for differentieringen bortfalder.

Præcisering vedr. CO2 -afgift af brændsler i kvoteomfattede industrivirksomheder

Folketinget vedtog ved lov nr. 464 af 9. juni 2004, at CO2 -afgiften af det kvoteomfattede forbrug af brændsler i industrivirksomheder skal godtgøres fuldt ud. Efter lovens vedtagelse har det imidlertid vist sig, at enkelte kvoteomfattede virksomheder ikke kan opnå den tilsigtede lempelse pga. en særlige virksomhedskonstruktion, hvor energiproduktionen er udlagt i en særligt selskab. Det foreslås, at kuldioxidafgiftsloven præciseres, således at de kvoteomfattede virksomheder kan opnå den tilsigtede afgiftslempelse.

Ophævelse af bilaget til vandafgiftsloven

Ophævelsen af bilaget til vandafgiftsloven medfører, at visse erhverv, som ved gældende lov er omfattet af bilaget til loven, får adgang til tilbagebetaling af vandafgiften. Ophævelsen af bilaget til vandafgiften sker dels af hensyn til forenkling og ligestilling af betaling af vandafgift for momsregistrerede virksomheder og dels af hensyn til EU-retten.

Nedsættelse af registreringsafgiften for brugte biler og motorcykler

Registreringsafgiften af brugte biler og motorcykler, der ikke tidligere har været registreret her i landet, nedsættes med 60 kr. Nedsættelsen skal kompensere de borgere, der indfører brugte biler og motorcykler for, at det udvidede registreringssyn, der foretages af hensyn til fastsættelsen af registreringsafgiften, må antages at blive dyrere end almindelige registreringssyn, når disse fra 1. januar 2005, ikke længere er en ydelse, som Statens Bilinspektion udfører for ToldSkat uden merpris for borgeren.

Provenumæssige konsekvenser

Fritagelse af CO2 -afgift for biobrændstof forventes ikke at have væsentlige provenumæssige effekter. Provenutabet ved afgiftslempelsen for svovlfri benzin og diesel (helårsvirkning) er ca. 120 mio. kr. fordelt med ca. 45 mio. kr. for diesel og ca. 75 mio. kr. for benzin. Det samlede provenutab kan dog være mindre det første år som følge af indfasningen af svovlfri brændstof. Ophævelsen af bilaget til vandafgiftsloven og ændringen af registreringsafgiften forventes at medføre et provenutab på henholdsvis ca. 4 mio. kr. og knap 1 mio. kr.

Forslaget findes at være i overensstemmelse med EU-retten, dog skal præciseringen af CO2 -afgiften for kvotevirksomheder samt ophævelsen af bilaget til vandafgiftsloven godkendes af Kommissionen efter statsstøttereglerne, før disse kan træde i kraft. Afgiftslempelserne for biobrændstoffer, svovlfri diesel og benzin og registreringsafgiften træder i kraft den 1. januar 2005.

Lovforslaget vil blive sendt i høring samtidig med fremsættelsen. Det har ikke været muligt at sende lovforslaget i høring tidligere, da spørgsmålet om finansieringen er indgået i forhandlingerne om finansloven 2005.

Med disse bemærkninger skal jeg anbefale forslaget til Folketingets hurtige og velvillige behandling.