L 125 Forslag til lov om ændring af visse afgiftslove og ligningsloven.

(Skatte- og afgiftsændringer som led i udmøntning af finanslovaftalen for 2005).

Af: Skatteminister Kristian Jensen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2004-05 (1. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 17-11-2004

Fremsættelsestale af lovforslag

20041_l125_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (17. november 2004)

 

 

Skatteministeren (Kristian Jensen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af visse afgiftslove og ligningsloven (Skatte- og afgiftsændringer som led i udmøntning af finanslovsaftalen for 2005.

(Lovforslag nr. L 125).

Skatteministeren (Kristian Jensen): Jeg skal hermed tillade mig for Folketinget at fremsætte forslag om lov om ændring af visse afgiftslove og ligningsloven (Skatte- og afgiftsændringer som led i udmøntning af finanslovsaftalen for 2005).

Forhøjelse og omlægning af cigaretafgiften

Det foreslås, at cigaretafgiften forhøjes og omlægges. Afgiftsstigningen svarer til, at prisen på 20 cigaretter i gennemsnit stiger med ca. 1,25 kr. Afgiften omlægges samtidig, så der lægges større vægt på stykafgiften og mindre vægt på værdiafgiften. Det medfører, at afgiften stiger mere for billige end for dyre cigaretter. Den målrettede større afgiftsstigning for de billigste cigaretmærker er en følge af regeringens ønske om især at forhindre de unge i at begynde at ryge.

Forslaget forventes at give en varig provenugevinst på 175 mio. kr. og forbedre folkesundheden.

Forhøjelsen og omlægningen af cigaretafgiften foreslås at få virkning fra den 9. januar 2005.

Skattefrihed for rygeafvænning

Den eksisterende usikkerhed om konsekvenserne af arbejdsgiverens betaling for medarbejderens rygeafvænning foreslås ryddet af vejen ved, at der indføjes bestemmelser om skattefrihed for rygeafvænning i ligningsloven. Hermed sikres skattefrihed for medarbejderen af de ydelser til rygestopkurser og nikotinpræparater m.v., som arbejdsgiveren afholder, ligesom der indføres fradrag for rygeafvænning for selvstændigt erhvervsdrivende og disses medhjælpende ægtefæller. Dermed bliver rygeafvænning føjet til rækken af sundhedsfremmende tiltag, som regeringen og Dansk Folkeparti tidligere har sikret skattefrihed for.

Antages det som et regneeksempel, at yderligere 20.000 personer får skattefri rygeafvænning, kan det umiddelbare provenutab skønnes til 20 mio. kr. årligt.

Skattefrihed for rygeafvænning foreslås at træde i kraft den 1. januar 2005.

Tillægsafgift på alkoholsodavand

Der foreslås indført en tillægsafgift på alkoholsodavand. Tillægsafgiftssatserne foreslås gjort afhængig af, hvilken afgift produktet i forvejen er pålagt, dvs. øl-, vin- eller spiritusafgift. Derved opnås en afgiftsmæssig ligestilling af produkterne. Der ønskes sendt et klart signal til de unge om at undgå et tidligt alkoholforbrug.

Tillægsafgiften ventes med betydelig usikkerhed at medføre et merprovenu på ca. 55 mio. kr. årligt. Heraf skønnes ca. 50 mio. kr. direkte at vedrøre tillægsafgiften. Beløbet øremærkes til fordel for sundhedsfremmende foranstaltninger.

Skatteministeren foreslås bemyndiget til at lade tillægsafgiften på alkoholsodavand træde i kraft, så snart finanslovsaftalens parter har fundet konkrete sundhedsfremmende projekter, som skal tilgodeses.

Lavere afgifter på øl og vin

Med forslaget foreslås afgiften på øl og vin nedsat med hen ved 13 pct. Afgiften på en kasse med 30 stk. 33 cl øl med et alkoholindhold på 4,6 pct. vol. vil dermed falde med 4,25 kr. inkl. moms. Afgiften på 75 cl vin med et alkoholindhold på 12 pct. vol. vil falde med ca. 85 øre pr. flaske vin inkl. moms.

Afgiftsnedsættelsen på øl og vin medfører et engangsprovenutab på ca. 15 mio. kr. €" heraf ca. 5 mio. kr. på øl og ca. 10 mio. kr. på vin som følge af godtgørelse af lagre. Det samlede varige provenutab kan herefter opgøres til ca. 230 mio. kr.

Afgiftsnedsættelserne på øl og vin foreslås at få virkning fra den 9. januar 2005, således at en lageropgørelse i forbindelse med afgiftsgodtgørelse af afgiftsdifferencen ikke skal foregå omkring nytåret.

Lavere emballageafgift, som følge af udvidelse af pant- og retursystem

Afgiften på emballager til alkoholsodavand mv. foreslås nedsat med 80 pct., og samtidig omfattes emballagerne af det obligatoriske pant- og retursystem.

Begrundelsen for dette er et ønske om, at emballagerne til alkoholsodavand indsamles frem for at blive henkastet i naturen, på gader mv.

Afgiftsnedsættelsen skønnes med betydelig usikkerhed at medføre et provenutab på ca. 25 mio. kr. årligt.

Afgiftsnedsættelsen på emballager til alkoholsodavand mv. foreslås at træde i kraft den 1. april 2005.

Lovforslaget vil blive sendt i høring samtidig med fremsættelsen. Det har ikke været muligt at sende lovforslaget i høring tidligere, da forslaget er led i udmøntningen af finanslovsaftalen for 2005.

Med disse bemærkninger skal jeg anbefale forslaget til Folketingets hurtige og velvillige behandling.