Skriftlig fremsættelse (17. november
2004)
Skatteministeren (Kristian
Jensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af visse
afgiftslove og ligningsloven (Skatte- og afgiftsændringer som
led i udmøntning af finanslovsaftalen for 2005.
(Lovforslag nr. L 125).
Skatteministeren (Kristian Jensen): Jeg skal
hermed tillade mig for Folketinget at fremsætte forslag om
lov om ændring af visse afgiftslove og ligningsloven (Skatte-
og afgiftsændringer som led i udmøntning af
finanslovsaftalen for 2005).
Forhøjelse og omlægning
af cigaretafgiften
Det foreslås, at cigaretafgiften
forhøjes og omlægges. Afgiftsstigningen svarer til, at
prisen på 20 cigaretter i gennemsnit stiger med ca. 1,25 kr.
Afgiften omlægges samtidig, så der lægges
større vægt på stykafgiften og mindre vægt
på værdiafgiften. Det medfører, at afgiften
stiger mere for billige end for dyre cigaretter. Den
målrettede større afgiftsstigning for de billigste
cigaretmærker er en følge af regeringens ønske
om især at forhindre de unge i at begynde at ryge.
Forslaget forventes at give en varig
provenugevinst på 175 mio. kr. og forbedre
folkesundheden.
Forhøjelsen og omlægningen af
cigaretafgiften foreslås at få virkning fra den 9.
januar 2005.
Skattefrihed for
rygeafvænning
Den eksisterende usikkerhed om konsekvenserne
af arbejdsgiverens betaling for medarbejderens rygeafvænning
foreslås ryddet af vejen ved, at der indføjes
bestemmelser om skattefrihed for rygeafvænning i
ligningsloven. Hermed sikres skattefrihed for medarbejderen af de
ydelser til rygestopkurser og nikotinpræparater m.v., som
arbejdsgiveren afholder, ligesom der indføres fradrag for
rygeafvænning for selvstændigt erhvervsdrivende og
disses medhjælpende ægtefæller. Dermed bliver
rygeafvænning føjet til rækken af
sundhedsfremmende tiltag, som regeringen og Dansk Folkeparti
tidligere har sikret skattefrihed for.
Antages det som et regneeksempel, at
yderligere 20.000 personer får skattefri rygeafvænning,
kan det umiddelbare provenutab skønnes til 20 mio. kr.
årligt.
Skattefrihed for rygeafvænning
foreslås at træde i kraft den 1. januar 2005.
Tillægsafgift på
alkoholsodavand
Der foreslås indført en
tillægsafgift på alkoholsodavand.
Tillægsafgiftssatserne foreslås gjort afhængig
af, hvilken afgift produktet i forvejen er pålagt, dvs.
øl-, vin- eller spiritusafgift. Derved opnås en
afgiftsmæssig ligestilling af produkterne. Der ønskes
sendt et klart signal til de unge om at undgå et tidligt
alkoholforbrug.
Tillægsafgiften ventes med betydelig
usikkerhed at medføre et merprovenu på ca. 55 mio. kr.
årligt. Heraf skønnes ca. 50 mio. kr. direkte at
vedrøre tillægsafgiften. Beløbet
øremærkes til fordel for sundhedsfremmende
foranstaltninger.
Skatteministeren foreslås bemyndiget til
at lade tillægsafgiften på alkoholsodavand træde
i kraft, så snart finanslovsaftalens parter har fundet
konkrete sundhedsfremmende projekter, som skal tilgodeses.
Lavere afgifter på øl og
vin
Med forslaget foreslås afgiften på
øl og vin nedsat med hen ved 13 pct. Afgiften på en
kasse med 30 stk. 33 cl øl med et alkoholindhold på
4,6 pct. vol. vil dermed falde med 4,25 kr. inkl. moms. Afgiften
på 75 cl vin med et alkoholindhold på 12 pct. vol. vil
falde med ca. 85 øre pr. flaske vin inkl. moms.
Afgiftsnedsættelsen på øl
og vin medfører et engangsprovenutab på ca. 15 mio.
kr. €" heraf ca. 5 mio. kr. på øl og ca. 10 mio.
kr. på vin som følge af godtgørelse af lagre.
Det samlede varige provenutab kan herefter opgøres til ca.
230 mio. kr.
Afgiftsnedsættelserne på øl
og vin foreslås at få virkning fra den 9. januar 2005,
således at en lageropgørelse i forbindelse med
afgiftsgodtgørelse af afgiftsdifferencen ikke skal
foregå omkring nytåret.
Lavere emballageafgift, som
følge af udvidelse af pant- og retursystem
Afgiften på emballager til
alkoholsodavand mv. foreslås nedsat med 80 pct., og samtidig
omfattes emballagerne af det obligatoriske pant- og
retursystem.
Begrundelsen for dette er et ønske om,
at emballagerne til alkoholsodavand indsamles frem for at blive
henkastet i naturen, på gader mv.
Afgiftsnedsættelsen skønnes med
betydelig usikkerhed at medføre et provenutab på ca.
25 mio. kr. årligt.
Afgiftsnedsættelsen på emballager
til alkoholsodavand mv. foreslås at træde i kraft den
1. april 2005.
Lovforslaget vil blive sendt i høring
samtidig med fremsættelsen. Det har ikke været muligt
at sende lovforslaget i høring tidligere, da forslaget er
led i udmøntningen af finanslovsaftalen for 2005.
Med disse bemærkninger skal jeg anbefale
forslaget til Folketingets hurtige og velvillige behandling.